اقتصادی

معرفی فناوری پرکاربرد WDR در دوربین مداربسته

در مشخصات فنی اکثر دوربین های مداربسته هایک ویژن، دوربین های داهوا و سایر برندها اصطلاح WDR به چشم می‌خورد. اما WDR وقعا به چه معناست؟

بگذارید با بیان یک مشکل این بحث را ادامه دهیم. تفاوت سطح نور در یک محیط از مشکلاتی است که دوربین های مداربسته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که در محیطی که دوربین مداربسته در حال تصویربرداری است، یک منبع نور قوی (مثل چراغ یا خورشید یا یک پنجره رو به بیرون) وجود دارد. وجود منبع نور باعث می‌شود که دیافراگم دوربین بسته‌تر شده و نقاط کم‌نورتر کاملا تاریک دیده شوند. در اینجاست که WDR و BLC به کمک دوربین های مدار بسته می‌آیند.

WDR به چه معناست؟

دوربین های مداربسته مجهز به این تکنولوژي می‌توانند در شرایط نوری سخت که اختلاف مقدار نور در بخش های مختلف تصویر وجود دارد هم عکس هایی با کیفیت و نور متناسب بگیرند.

این قابلیت هم در دوربین های مداربسته آنالوگ  وجود دارد و هم HD و IP. DB واحد اندازه گیری WDR است و 120DB به عنوان مثال دوربین ها را قادر می سازد عکس هایی با تناسب سطح روشانیی بهتری بگیرد.

متخصصان توانستند با یک تکنیک نرم افزاری اشعه گاما را طوری تنظیم کنند که نقاط تاریک تصویر را روشن می‌سازد. این حالت که به DWDR معروف است از یک تا هشت قابل تنظیم است ولی باید با احتیاط و توجه به شرایط نوری تصویر تنظیم شود تا نتیجه معکوس حاصل نشود.

در WDR برای بهبود تصویر برداری از دو پردازنده مجزا استفاده می‌شود، یک پردازنده نقاط روشن و دیگری پردازنده نقاط تاریک تصویر. سپس با تلفیق این دو می‌توان تصاویر با کیفیت تری تولید کرد و همه این پروسه نیز توسط نرم افزار انجام می‌شود.

البته تکنولوژی های دیگری با کارکرد مشابه وجود دارد. به عنوان مثال BLC نیز می‌تواند روشنایی تصاویر را بهتر کند ولی در مقایسه با WDR عملکرد متفاوت و درنتیجه خروجی تصاویر متفاوتی دارد.

به طور کلی با WDR تنها نقاط تاریک تصویر ترمیم می‌شود و کیفیت عکس نیز بالا می‌رود. ولی در BLC کل تصویر روشن تر می‌شود و شاید موجب شود نقاط روشن تصویر به حدی روشن تر شود که جزئیات از دست برود. هرچند سوژه مورد نظر واضح تر خواهد شد.

البته WDR معایبی هم دارد که از جمله آن می‌ةوان به این مورد اشاره کرد که در جریان ترمیم نقاط تاریک امکان دارد قسمتی از عکس از دست برود.

امروزه تقریبا تمام دوربین های مداربسته موجود در بازار چه از برندهای شناخته شده باشد و چه از برندها و تولیدکنندگان کمتر شناخته شده، یکی از مشخصات پایه ای و ثابت آنها تکنولوژی WDR است.

جالب است بدانید که برای بهبود وضوح تصویر در دوربین های مداربسته فناوری های متعددی ابداع شده است که هرکدام به سبکی موجب بهبود کیفیت تصاویر می‌گردند. این فناوری های گاها در برخی دوربین ها به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند و گاهی به صورت تک و مجزا. هعه این ها به دلیل این است که در دوربین های مداربسته به دلیل کارکرد خاص آنها خروجی تصاویر مهعترین مورد است. یعنی همه دوربین مداربسته را بیشتر به خاطر اینکه یک مدرک خوب از اعمال مجرمین داشته باشند تهیه و نصب می کنند.

ISNA