اخبار کسب و کارعمومی

استفاده از نرم افزار کرک شده در خارج

بحث حقوق استفاده از نرم‌افزار، فیلم، موزیک، عکس، PDF و کلا محتوای دیجیتالی طبیعتا بحث خیلی مفصل و پر از جزئیاتی هست که من چند موردش رو اینجا توضیح میدم اما در آینده سعی میکنم یه مطلب کاملتر در موردش بنویسم. تمرکزم رو روی کانادا که بیشتر در موردش تحقیق کردم میذارم.

اول جواب کوتاه به چند تا سوال:

?آیا میشه نرم‌افزار و فیلم و … رو مثل ایران توی کانادا هم استفاده کنم؟
?«بله. از لحاظ فنی میشه»

?آیا اگر از محتوای غیر قانونی استفاده کنم مشکلی واسم پیش میاد؟
?«بستگی داره! و در ادامه توضیح میدم»

با این تفاسیر معمولا این دغدغه رو زمانی پیدا میکنیم که آگاهانه اطلاع داریم اون محصول رو داریم غیرقانونی استفاده میکنیم و میخوایم ببینیم چه بلاهایی در انتظارمونه! ⚖️

در مورد نرم‌افزار هم وضعیت به همین صورت هست. یعنی میدونن دارید غیرقانونی استفاده میکنید ولی یا نمیتونن یا نمیخوان جلوی همه‌ی استفاده‌های غیرقانونی رو بگیرن!

معمولا شرکت‌های بزرگ حساسیتی روی استفاده‌های غیرقانونی برای کاربردهای شخصی یا کاربرهای خونگی ندارن و برای مصارف خاص مثل آکادمیک هم بر اساس استراتژی‌های مارکتینگ یا توافقنامه‌هایی که دارن آفرها و پروموشن‌های خاصی رو قرار میدن. مثلا شما وقتی توی دانشگاه از بین انواع نرم‌افزارهای نقشه‌کشی میای و از اتوکد رایگان با لایسنس دانشگاه استفاده می‌کنی به احتمال بسیار زیاد بعدا هم برای استفاده‌ی خودتون یا کمپانی‌ای که قراره شما رو استخدام کنه یک لایسنس قانونی خریداری میشه و در نهایت شرکت به سودش میرسه و در کنارش هم داره سهم بیشتری از بازار رو نصیب خودش میکنه. ???

اما در عوض یه حساسیت جدی درباره استفاده‌ی غیرقانونی برای کاربردهای تجاری و در محیطهای شرکتی وجود داره و با توجه به اینکه تعداد این نوع کاربرها به نسبت کاربرهای خانگی کمتر هست و ضرری هم که به تولیدکننده میزنه زیاد هست ردیابی و شکایت و پیگیری نقض کپی‌رایت راحت‌تر انجام میشه. مثلا شما شاید خیلی راحت از یوتیوب دانلود کنی و استفاده کنی ولی همون کلیپ رو اگه توی یه کنفرانس یا پرزنت یه محصول پخش کنی میتونه دردسر بشه.

یا باز یه موردی بود که یه جا شنیدم این بود که توی یه نمایشگاه داشتن یه طرحی رو (دقیقا یادم نیست ولی فرض کنین یه طرح 3D) پرزنت می‌کردن و نماینده‌ی اون شرکت نرم‌افزاری حالا یا با آگاهی قبلی از اینکه این شرکت جزء خریداراشون نبوده و یا به صورت اتفاقی درخواست ارائه‌ی لایسنس نرم‌افزار رو میکنه و طبیعتا کار به شکایت و پرداخت جریمه میرسه. در واقع همون بحث شاکی خصوصی و ایناست دیگه.
یا باز مواردی رو داشتیم که مشتری واسه وب‌سایتش یه عکس از اینترنت پیدا کرده و بعدا به شرکت Hosting شکایت شده که این محتوا از روی سایتش حذف بشه وگرنه جریمه‌های سنگین و Suspend شدن سرویس یا شکایت رسمی رو در پی داره.

از اون طرف هم بعضی نرم‌افزارها ممکنه خیلی گرون‌باشن یا کاربردهای خاص داشته باشن و تعداد کاربرها کم باشن و تولیدکننده به شدت روی درامد حاصل از فروش محصولش حساب باز کرده باشه که احتمالش خیلی زیاده این موارد رو کامل پیگیری کنن و از شما شکایت بشه.

? اینها رو گفتم که با اساس داستان بیشتر آشنا بشید و یه دید بهتر نسبت به کپی‌رایت پیدا کنید. در نهایت توصیه‌های من این هست:

– اول که باید یه بازبینی توی استفادمون از محصولات دیجیتال و نرم‌افزار داشته باشیم. قبول دارم که توی ایران واقعا نمیشد. اما اونجا شرایط بهتر هست.

– قوانین استفاده از نرم‌افزارها یا حتی سایت‌ها رو با اینکه کار به شدت کسالت‌آور و وقت‌گیری هست بخونید. حداقل برای محصولاتی که واستون اهمیت دارن.

– خودتون رو جای تولیدکننده محصول بذارید. نمیخوام نحوه‌ی این رفتار رو با کالای فیزیکی مقایسه کنم چون ماهیتا متفاوته، ولی یک مثال خیلی کوچک میزنم. فرض کنید سه ماه وقت گذاشتید و تنهایی یک کتابی رو ترجمه کردید که برای خیلی ها مفید هست و شاید تنها هزینتون فقط زمانتون بوده. اگر کسی اون کتاب رو بدون اجازه‌ی شما استفاده کنه قطعا حس بدی خواهید داشت. مخصوصا اگر این کار در سطح وسیع انجام بشه و چیزی عاید شما نشه! تولید نرم‌افزار و فیلم و … هزینه‌های به مراتب بیشتر هست. حداقل خرید محصولات بیزنس‌های کوچک رو به دید حمایت از اونها نگاه کنید.

? تا اینجا کار پس قطعا توصیه میکنم با ورود به کشور جدید و شرایط جدید فرهنگی و قانونی و برداشته شدن موانعی که تا الان داشتیم، رفتارمون رو هم تغییر بدیم. ولی اگر دیگه واقعا خیلی مشکل دارید و کلا دوست دارید یا مجبورید همچنان کرک شده استفاده کنید حداقل این موارد رو رعایت کنید:

– تا حد ممکن سعی کنید نرم‌افزار روی یک سیستم دیگه یا یه ماشین مجازی و بدون دسترسی به اینترنت یا با VPN استفاده کنید. بستن دسترسی نرم‌افزار با استفاده از فایروال همیشه به این راحتی‌ها نیست.

– اگر هم دانلودکننده و مصرف کننده هستید حداقل آپلودکننده و پخش‌کننده نباشید چون اساسا جرم اصلی بیشتر متوجه منتشرکننده‌ی محصول کپی‌رایت‌دار هست. یکی از دلایل ممنوعیت تورنت در کانادا هم همین بحث آپلود مجددی هست که توی تورنت وجود داره.

– «جرم منصفانه» رو رعایت کنید! جوری نباشه که ISP کلا شما رو به عنوان یه فرد خلافکار بشناسه و واستون دردسر بشه. چون خیلی از دانلودها یا مصارف غیرقانونی رو یا خودشون یا از طریق گزارشاتی که شرکت‌ها بهشون میدن به خوبی اطلاع دارن.

– با هر چیزی شوخی میکنید با آنتی‌ویروس و Internet Security و حتی سیستم‌عاملتون لطفا شوخی نکنید! سهل‌انگاری در این‌ها واقعا زندگی دیجیتالتون و حتی زندگی واقعیتون رو میتونه از اساس ویران کنه! ☠️

– حتما از افراد متخصص و آشنا با مسائل فنی و قانونی در حوزه‌ی IT و قوانین مرتبط با تکنولوژی حتما استفاده کنید و راهکارهای جایگزین و کم‌هزینه و قانونی رو پیدا کنید.

امیدوارم این توصیه‌ها تا حدودی پاسخ به بعضی ابهامات رو داده باشه. اگر سوال یا ابهامی در مورد مسایل مرتبط با فناوری اطلاعات و تکنولوژی و کامپیوتر در کانادا دارید از طریق گروه تلگرام «فناوری اطلاعات در کانادا» مکسانی که قصد سفر یا مهاجرت به خارج از ایران را دارند و به همراه خود وسایل الکترونیک مانند لپ‌تاپ را می‌برند، باید برای جلوگیری از بروز مشکل قبل از سفر نسبت به خرید لایسنس ویندوز اورجینال از سایت‌های معتبر اقدام کنند؛ زیرا برخلاف کشور ما در بسیاری از کشورهای خارجی قوانین کپی‌ رایت رعایت می‌شود و افراد باید همه نرم‌افزارهای مورد نیاز خود از جمله ویندوز را به صورت قانونی خریداری و فعال‌سازی کنند‌. در غیر این صورت به عنوان مجرم شناخته شده و تحت پیگرد قانونی و قضایی قرار می‌گیرند.

با خرید ویندوز 7 اصلی، خرید ویندوز 10 اصلی و خرید ویندوز 11 اصلی و نصب آن روی لپ‌تاپ خود، هنگام استفاده از آن در مکان‌های عمومی کشورهای خارجی با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. در این مقاله قصد داریم درباره لزوم خرید لایسنس ویندوز اورجینال قبل از سفر به خارج و پیامدهای عدم رعایت قوانین کپی‌ رایت در خارج از ایران صحبت کنیم.

خرید لایسنس ویندوز اورجینال برای رعایت قوانین کپی رایت در خارج

به مجموعه‌ای از حقوق که به صورت انحصاری متعلق به شرکت تولیدکننده یک محصول منحصربه‌فرد و اصل است و هر گونه الگوبرداری، کپی، نشر یا تکثیر آن یک غیر قانونی تلقی می‌شود، قوانین کپی رایت می‌گویند. در هر کشور قوانین کپی رایت با کشورهای دیگر متفاوت است.

اگر جزو افرادی هستید که قصد سفر یا مهاجرت به خارج از ایران را دارند و می‌خواهند به همراه خود لپ‌تاپ ببرند، نباید روی لپ‌تاپ خود از ویندوزهای کرک شده و غیر اورجینال استفاده کنید؛ زیرا به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای غیرمجاز و عدم رعایت قوانین کپی رایت ممکن است در فرودگاه کشور مقصد شناسایی شده و جریمه نقدی شوید. بنابراین برای خروج از کشور حتما یک نسخه از ویندوز اوریجینال را مثل  تهیه کنید و دیگر نگران این اتفاق‌ها نباشید.

به عنوان مثال در ایالات متحده جریمه نقدی عدم رعایت قوانین کپی رایت 250 هزار دلار یا پنج سال زندان است. در این کشور اگر کسی برای بار دوم قانون کپی رایت را رعایت نکند به ده سال حبس محکوم می‌شود‌.‌

در استرالیا نیز اگر شرکتی قوانین کپی رایت را رعایت نکند باید 585 هزار دلار جریمه نقدی بپردازند و این جریمه برای افراد معمولی 17 هزار دلار است. برخلاف ایران که در آن رعایت قوانین کپی رایت هیچ اهمیتی ندارد و مردم برای کاهش هزینه‌های خود از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده می‌کنند، در کشورهای خارجی قانون کپی رایت به صورت سخت‌گیرانه‌ای اجرا می‌شود؛ بنابراین قبل از سفر با خرید لایسنس ویندوز اورجینال خیال خود را راحت کنید. در حال حاضر  اوریجینال هم طرفداران زیادی پیدا کرده است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید و دیگر نگران چیزی نباشید.

خرید لایسنس ویندوز اورجینال قبل از سفر به خارج چه مزایایی دارد؟

افرادی که قبل از سفر به خارج برای خرید لایسنس ویندوز اورجینال از سایت‌های معتبر اقدام می‌کنند از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است. شاید بپرسید این موارد شامل ویندوز 7 هم می‌شود که کمی قدیمی‌تر است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله؛ با  هم از تمامی مزایای زیر برخوردار می‌شوید.

افزایش امنیت داده‌ها و اطلاعات موجود در لپ‌تاپ

با پیشرفت تکنولوژی تعداد افراد سودجو و سارق که از اطلاعات شخصی موجود در لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی دیگران سوء استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. با توجه به این موضوع داشتن امنیت برای حفظ و نگهداری از فایل‌های شخصی، عکس‌های خصوصی و اطلاعات بانکی امر مهمی به شمار می‌رود‌. امروزه اکثر افراد برای پرداخت‌های مالی و انجام امور بانکی خود نیز از لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها و عدم وجود نمایندگی شرکت مایکروسافت در ایران نسخه‌های غیراصلی و کرک شده ویندوز را به صورت رایگان روی سیستم خود نصب می‌کنند. آن‌ها گمان می‌کنند که با استفاده از یک آنتی ویروس امنیت سیستم خود را تامین می‌کنند. اما بهترین راهکار برای افزایش امنیت داده‌ها و اطلاعات موجود در لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی، جلوگیری از هک شدن، افزایش امنیت، افزایش سرعت ویندوز و دسترسی به آپدیت‌های ویندوز خرید لایسنس ویندوز اورجینال است‌.

کمک به رعایت قوانین کپی رایت

خرید لایسنس ویندوز اورجینال و قانونی بودن استفاده از این نرم‌افزار برای افرادی که به خارج از ایران سفر می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد‌؛ زیرا همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله هم اشاره کردیم، استفاده از ویندوز کرک شده و رایگان در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان جرم تلقی شده و مشکلات زیادی را برای آن‌ها به بار می‌آورد. به طور کلی نسخه اصلی ویندوز نسبت به نسخه‌های کرک شده آن پایداری بیشتری دارد و به راحتی می‌توان آن را آپدیت کرد. این در حالیست که نرم‌افزار کرک شده ویندوز قابلیت به‌روزرسانی موفق را ندارد.

کاهش هزینه‌های خرید ویندوز

یکی دیگر از مزایای خرید ویندوز 7 اصلی، خرید ویندوز 10 اصلی و خرید ویندوز 11 اصلی و نصب آن روی سیستم خود قبل از سفر به خارج این است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. با توجه به کاهش ارز ریال در مقابل دلار و ارز کشورهای عضو اتحادیه اروپا قیمت نرم‌افزار ویندوز در خارج از ایران بسیار گران‌تر از ایران است‌؛ بنابراین خرید لایسنس ویندوز اورجینال در داخل ایران هزینه‌های کمتری به همراه دارد.

بسیاری از ایرانیان ساکن در خارج از کشور نیز برای کاهش هزینه‌های خود و تمدید نرم‌افزارهای خود از جمله ویندوز به سایت‌های معتبر ایرانی ارائه‌دهنده لایسنس یا کد فعال‌سازی ویندوز مراجعه می‌کنند.

برخورداری از پشتیبانی شرکت مایکروسافت

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم خرید لایسنس ویندوز اورجینال در زمان سفر به خارج این است که افراد با این اقدام از پشتیبانی شرکت مایکروسافت به عنوان شرکت سازنده نرم‌افزار ویندوز بهره‌مند می‌شوند.

برخورداری از پشتیبانی یک نرم‌افزار مانند ویندوز مزیت بسیار مهمی است که در ویندوزهای کرک شده و غیر اصل وجود ندارد. اگر کاربران در زمان استفاده از ویندوز با مشکلی روبه‌رو شوند، به راحتی می‌توانند با پشتیبانی فنی شرکت مایکروسافت تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنند. اعضای تیم پشتیبانی به حل مشکل کاربران در اسرع وقت کمک زیادی می‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم اکثر کاربران ایرانی روی لپ‌تاپ و کامپیوتر خود از نسخه‌های کرک شده و غیر اصل ویندوز استفاده می‌کنند؛ اما برای رعایت قوانین سخت‌گیرانه کپی رایت و حفظ حریم شخصی و به نظر شما آیا می‌توان نرم افزار های کرک شده را روی نسخه اورجینال و قانونی سیستم عامل ویندوز که با استفاده از لایسنس (Product Key) فعال شده نصب کرد؟ آیا سرورهای مایکروسافت کاربری که دست به اقدام این چنینی می‌زند را بلاک یا بن نمی‌کنند؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با نصب نرم افزار کرک شده روی ویندوز اورجینال صحبت کنیم. با آی آر مایکروسافت استور همراه باشید.

همانطور که می‌دانید اگر کاربری بخواهد که از نسخه اورجینال سیستم عامل ویندوز استفاده کند باید یک لایسنس یا Product Key معتبر خریداری نمایید. با  از مزیت های متعددی بهره‌مند خواهید شد. به عنوان مثال تمام آپدیت های آن را مستقیما از سرورهای اصلی مایکروسافت دریافت می‌کنید یا برای استفاده از کامپیوترتان در خارج از کشور هیچ محدودیت و منع قانونی نخواهید داشت.

بهره‌مندی از پشتیبانی مایکروسافت، ثبات و سرعت عمل بهتر و همچنین امنیت بالاتر هم از دیگر مزیت های پایه‌ای هستند که با فعال سازی قانونی ویندوز می‌توانید از آن ها بهره‌مند شوید. اما در این بین یک سوال در ذهن کاربران ایجاد می‌شود! آیا نصب نرم افزار کرک شده روی ویندوز اورجینال امکانپذیر است یا کسانی که ویندوز را به صورت اورجینال و قانونی فعال کنند باید همیشه از نرم افزارهای اورجینال استفاده نمایند؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

برخلاف تصور اغلب افراد، اورجینال بودن ویندوز هیچ محدودیتی را در قبال نصب دیگر نرم افزارها به همراه ندارد! یعنی هیچ فرقی نمی‌کند که شما روی ویندوز قانونی خودتان از ورژن کرک شده یک نرم افزار استفاده کنید یا از ورژن قانونی آن! اگرچه طبیعتا با نصب هر یک نرم افزار کرک شده، ریسک های امنیتی متعددی را به جان می‌خرید اما اینطور نیست که مثلا مایکروسافت کامپیوتر شما را بلاک یا بن کند!

مسئله بلاک یا بن کردن کامپیوتر از سمت مایکروسافت تقریبا یک موضوع خنده‌دار است که به هیچ عنوان صحت ندارد! واقعیت امی این است که مایکروسافت هیچ دسترسی به اطلاعات روی سیستم شما ندارد و تنها با توجه به اینکه شما از نسخه قانونی ویندوز استفاده می‌کنید، آپدیت های روی سرور آن را برایتان ارائه خواهد کرد. پس هیچ مانعی برای نصب نرم افزار کرک شده روی ویندوز اورجینال وجود ندارد. جالب است بدانید که حتی کاربران ورژن قانونی ویندوز می‌توانند نسخه های کرک شده آفیس را روی سیستم نصب کنند! یعنی اگر ویندوز شما اورجینال باشد الزامی مبنی بر اورجینال بودن آفیس وجود ندارد!

استفاده از نرم افزار کرک شده در خارج

چرا بهتر است همیشه از نرم افزار اورجینال استفاده کنیم؟

درست است که امکان نصب کردن نرم افزارهای کرک و غیر قانونی روی نسخه اورجینال و قانونی ویندوز وجود دارد و از این نظر هیچ محدودیتی برای کاربران اعمال نشده اما همیشه توصیه می‌شود که از ورژن های اورجینال نرم افزارهای مختلف استفاده به عمل آورید. اما چرا؟ طبیعتا هر ابزار کرکی که روی سیستم از آن استفاده شود، یک ابزار مخرب بوده و می‌تواند ویروسی یا ابزار جاسوسی باشد! در اینگونه مواقع که کاربر از ابزارهای غیرقانونی روی سیستم استفاده کند، امنیت اطلاعات وی زیر سوال می‌رود و به خطر می‌افتد!

تصور کنید شما بنا به حساسیت با خرید نسخه قانونی این سیستم عامل را روی کامپیوترتان نصب کرده باشید اما 5 برنامه کرک شده را روی آن نصب نمایید! طبیعتا در این شرایط 5 ابزار کرکی که روی سیستم نصب شده‌اند، می‌توانند تک تک برای شما مشکل امنیتی به وجود آورند. اگر در حین اجرای ابزارهای کرک، آنتی ویروس و فایروال سیستم عامل ویندوز را فعال بگذارید متوجه خواهید شد که سریعا با پیغام اطلاع رسانی تهدید ویروسی رو به رو می‌شود! بنابراین تا حد امکان هیچوقت از نرم افزارهای کرک شده استفاده نکنید.

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با نصب نرم افزار کرک شده روی ویندوز اورجینال صحبت کردیم. درست است که هیچ منعی برای نصب نسخه کرک شده برنامه های مختلف روی ویندوز اورجینال وجود ندارد اما اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید، توصیه داریم هیچوقت از برنامه های کرک شده استفاده نکنید و همیشه از ورژن های قانونی و اورجینال برنامه ها استفاده به عمل آورید.

امنیت اطلاعات موجود در سیستم خود در هنگام سفر به خارج حتما باید لایسنس ویندوز اورجینال را به صورت قانونی از سایت‌های معتبر خریداری کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سایت‌های زیادی در زمینه فروش لایسنس ویندوز اورجینال مشغول فعالیت هستند که افراد باید از بین آن‌ها معتبرترین سایت را انتخاب کنند.

برای ثبت سفارش کرک نرم افزار با استفاده از راه های ارتباطی زیر با ما ارتباط بگیرید

چنانچه عازم کانادا هستید این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: