فرهنگ و هنر

نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد

نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد

نخستین مراسم دعای کمیل حج ۱۴۰۳ با حضور جمعی از زائران ایرانی در مدینه برگزار شد.

به گزارش تیتر نیوز، این مراسم در نخستین پنجشنبه حضور زائران ایرانی و پیش از آغاز حج تمتع، در یکی از هتل‌های محل اسکان این زائران در شهر مدینه برگزار شد. تلاوت قرآن این مراسم با مهدی عبرتی و سخنرانی آن با حجت‌الاسلام والمسلین سیدمحمود کریمی بود و دعای کمیل را نیز حمید رمضان‌پور قرائت کرد.

درحال حاضر شمار زائران ایرانی در مدینه نزدیک به پنج هزار نفر است و هنوز اعزام زائران ایرانی (مدینه بعد) به مکه آغاز نشده است.

دعای کمیل زائران ایرانی تا سال ۱۳۹۵ و پیش از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در فضایی معروف به «بین الحرمین»، بین مزار پیامبر (ص) و قبرستان بقیع برگزار می‌شد. با ازسرگیری روابط دو کشور، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت این مطالبه را مطرح کرد که مراسم دعای کمیل زائران ایرانی مانند گذشته در بین‌الحرمین برگزار شود. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، به تیتر نیوز گفته است که عربستان در برابر این مطالبه دلیل آورده است که فضای بین‌الحرمین، امنیت قابل تأمینی ندارد و دلیلی که به تازگی مطرح کرده، این است که آن محل در مسیر گذر زائران است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت که پیشنهاد شده است این مراسم در پشت‌بام مسجدالنبی (ص) در مدینه برگزار شود؛ جایی که راه کسی بسته نمی‌شود و فضای وسیع و خوبی برای برگزاری دعای کمیل دارد.

عربستان هنوز به این مطالبه و پیشنهاد ایران پاسخی نداده است.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.