عمومی

راهنمای استفاده از CRM برای مدیریت پروژه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]زمانی که در روند مدیریت کسب‌وکار خود پروژه‌ای تعریف می‌کنید، باید بتوانید به خوبی از پس مدیریت کارها، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت منابع مالی و برقراری ارتباط بین نقش‌های مختلف به صورتی که با هم همکاری سازنده داشته باشند بر بیایید. تا بتوانید به اهداف موردنظر پروژه خود برسید.

اما قبل از شروع کار سؤال بسیار مهمی مطرح می‌شود که قابل‌تأمل است:

آیا می‌توان به‌تنهایی و بدون استفاده از ابزار نوین برنامه ریزی و مدیریت پروژه، از پس اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌ها برآمد؟

شاید بد نباشد که نگاه دقیق‌تری به سؤال بالا و پاسخ‌های احتمالی برای آن بیندازیم.

در ابتدا باید گفت چالش اصلی در مدیریت پروژه ‌این است که باوجود محدودیت‌های مختلف، به همه اهداف موردنظر برسید.این محدودیت‌ها معمولاً شامل زمان، کیفیت مطلوب مورد انتظار و بودجه مالی هستند.

چالش دوم و سخت‌تر، مدیریت داده‌ها و اعضای پروژه است به‌نحوی‌که اهداف موردنظر پروژه حاصل شوند.

 

کاربرد نرم افزار CRM در مدیریت پروژه

اتوماسیون عناصر مختلف مدیریت پروژه‌ها به‌وسیله نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه، کمک می‌کند که آن‌ها در زمان‌بندی مناسب و مطابق با بودجه مالی تعیین‌شده انجام شوند. این خودکار سازی می‌تواند از همان ابتدا هنگام برنامه ریزی پروژه شروع شود و تا مراحل پایانی و جمع‌بندی ادامه پیدا کند.

معمولاً مدیریت پروژه شامل عناصر و فرآیندهای مختلفی است. این فرآیندها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعریف پروژه: بررسی نیازها جهت تعریف پروژه جدید
  • برنامه ریزی: بررسی جنبه‌های مختلف پروژه و تعریف دقیق همه مراحل آن
  •  اجرا: راه‌اندازی پروژه
  • نظارت: مشاهده و بررسی پیشرفت پروژه
  •  اتمام: تکمیل، بازنگری و ارزشیابی

نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه برای برنامه ریزی و مدیریت پروژه

نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه چه کمکی می کند؟

مدیریت پروژه می‌تواند به شکل‌های متعدد و مؤثری از سامانه مدیریت CRM بهره ببرد. در فهرست زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  •  به کسب‌وکار کمک می‌کند که مراحل مختلف رابطه مشتری (آشنایی با برند، خرید، استفاده از محصول و وفاداری به برند) را به صورت یکپارچه مدیریت کند.
  •  با یکپارچه کردن سیستم مدیریت کارها، گزارش‌گیری‌ها، تخصیص بودجه و یادآوری‌ها بین تیم‌های مختلف درگیر در پروژه هماهنگی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که به‌راحتی با یکدیگر همکاری کنند.
  • امکان بررسی ارتباط داده‌ها و بازخوردهای قبلی مشتری را در پروژه‌های کنونی، ایجاد می‌کند.
  •  در نرم افزار مدیریت پروژه چابکگزارش‌های دقیقی در زمان‌های مشخص ارائه می‌شوند و در اختیار مدیر پروژه قرار می‌گیرند. علاوه بر این، داشبورد رویدادها به افراد درگیر در پروژه اجازه می‌دهد که با توجه به نقش و سطح دسترسی‌شان، پیشرفت پروژه را درحالی ‌که انجام می‌شود، ببینند.
  •  خرید نرم افزار و راه‌اندازی آن با توجه به امکانات متعدد و تأثیری که در کسب‌وکار می‌گذارد، نرخ بازگشت بالایی دارد.

هرچه تعداد افراد درگیر در پروژه بیشتر باشد، مدیریت آن‌ها به‌نحوی‌که باهم همکاری سازنده داشته باشند سخت‌تر خواهد بود. چراکه در پروژه به افراد نقش‌های متفاوتی داده می‌شود.

با قابلیت تعریف نقش‌های مختلف پروژه در سامانه مدیریت CRM این چالش پیش روی مدیریت پروژه نیز حل می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت که CRM به‌عنوان نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

سناریوی مدیریت پروژه در بستر نرم افزار CRM

بیایید یک نمونه از کاربرد سامانه جامع مدیریت پروژه را با هم بررسی کنیم. زمانی که یک سرنخ وارد CRM می‌شود، فرآیندهای مختلف دست به دست هم می‌دهند که آن را تبدیل به یک خریدار کنند.

بعضی از مشتری‌ها به توجه و رسیدگی کمتری نیاز دارند و بعضی بیشتر. بسته به نیاز مشتری و نوع و سابقه ارتباطش با کسب‌وکار شما ممکن است لازم باشد تا سابقه خرید او در زمان‌های معینی بررسی شوند. به‌این‌ترتیب الگوها و رفتارهای خاص او در خرید مشخص می‌گردند. در این مرحله نرم افزار مدیریت پروژه به کمک شما خواهد آمد.

مدیریت ارتباط با مشتریان شامل مدیریت انتظارات مشتری هم می‌شود. باوجود امکانات گسترده یک نرم افزار مدیریت پروژه چابک، رسیدگی به نیازها و انتظارات خاص مشتری، پیش‌بینی و هدایت خریدهای آینده او و حل کردن چالش‌های پیش‌بینی‌نشده راحت‌تر هدف‌گذاری و مدیریت می‌شوند.

زمانی که پروژه کامل شد، داده‌های نهایی در CRM گردآوری می‌شوند تا کمپین‌های بازاریابی جدید بر اساس آن‌ها ایجاد شوند.

همان‌طور که دیدید مدیریت پروژه و CRM می‌توانند به خوبی با هم کار کنند. یکی از مزیت‌های مهم CRM هایی که همه ابزارهای موردنیاز مدیریت ارتباط با مشتریان را در خوددارند، انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی آن‌هاست. این ویژگی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که سریع‌تر رشد کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]