علمی و پزشکی

مطمئن‌ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟

مطمئن‌ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟

آفتاب نیوز:

علی امیری در پاسخ به این سوال که تفاوت تست سرولوژی و تست PCR در تشخیص تاج چیست؟ وی گفت: “نتیجه آزمایش آنتی بادی تاج منفی ، عفونت قبلی این بیماری را رد نمی كند.”

وی ادامه داد: از روز اول که بیماری Covid 19 به جامعه جهانی وارد شد ، آزمایش مولکولی مبتنی بر PCR استاندارد تشخیص سونا است و تاکنون هیچ آزمایش تشخیصی بهتر و مطمئن تری وجود ندارد.

امیری ادامه داد: برای آزمایش مولکولی ، نمونه برداری از بینی یا گلو از فردی که به این بیماری مشکوک است توسط سواب های ویژه انجام می شود و اثرات باقی مانده ژنتیکی ویروس بررسی می شود.

این متخصص ریه افزود: علاوه بر آزمایش های مولکولی ، از آزمایش های سرولوژی بر اساس نمونه های خون نیز استفاده می شود که به دلیل نتایج مثبت و منفی کاذب ، ارزش تشخیصی ندارند و در تحقیقات برای تعیین میزان جمعیت مورد استفاده قرار می گیرند. درصد احتمالاً آلوده بوده و دارای اشکال غیر عصبی یا علامتی از بیماری است.

وی گفت: این آزمایشات بر اساس این واقعیت است که پس از مواجهه بیمار با ویروس ، سیستم ایمنی بدن به طور فعال و آنتی بادی های ضد ویروسی واکنش نشان می دهد که مهمترین آنها دو نوع IgG و IgM است که قابل شناسایی است. شی

امیری گفت: آنتی بادی های ضد ویروسی از نیمه دوم هفته دوم پس از دوره انکوباسیون شناسایی می شوند و هفته سوم احتمالاً بهترین زمان برای آزمایش آنتی بادی ها یا سرولوژی است. 5 تا 6 روز

وی گفت: “آزمایش آنتی بادی IgG یا IgM مثبت به این معنی است كه پاسخ ایمنی بدن در برابر ویروس در مدت كوتاه در حالت بالایی قرار دارد و در پایان هفته ششم به سرعت كاهش می یابد.” IgM به هیچ وجه به معنای ناقل بودن بیمار نیست. پادتن های IgG ماندگاری بیشتری نسبت به IgM دارند.

وی گفت: “مسئله این است كه پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس فقط ایمنی عصبی نیست و پاسخ به تولید آنتی بادی بستگی دارد و همچنین ایمنی سلولی نیز دخیل است.” نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

امیری توضیح داد: “در آن می توانیم ببینیم که اثر آنتی بادی های ضد ویروسی تحت تأثیر عوامل مختلفی است.” هرچه بیمار بیشتر باشد ، سطح آنتی بادی بالاتر می رود و احتمال یافتن آن در نمونه خون بیشتر می شود.

وی گفت: “برعکس ، هرکسی که خیلی بدون علامت یا بدون علامت باشد احتمال اینکه سیستم ایمنی عصبی را فعال کند بسیار کمتر است.”

وی افزود: به عنوان مثال ، یک مطالعه اخیر نشان داد که افراد آلوده به ویروس در معرض آن قرار دارند ؛ افراد بدون علامت دارای ایمنی سلولی هستند ، اما تنها 60 نفر از این افراد قادر به شناسایی آنتی بادی های ضد ویروسی هستند. و

امیری ادامه داد: به عبارت دیگر ، حدود 40٪ از افراد ، اگرچه به ویروس آلوده بودند ، اما در آزمایشات سرولوژی ، هیچ نشانه ای از سابقه بیماری نشان ندادند. این مطالعه نشان می دهد که ، به ویژه در بیماران عصبی ، سابقه عفونت نمی تواند به سادگی در مورد بررسی آنتی بادی در خون اظهار نظر کند.

“علاوه بر مثبت کاذب ، آزمایشات سرولوژی نیز دارای مثبت کاذب است.”