عمومی

آنتی اسکالانت چیست و چگونه کار میکند؟

طراحی پیش تصفیه و استفاده از مواد شیمیایی تصفیه مناسب، جنبه های حیاتی و اساسی در نگهداری بدون دردسر کارخانه ها و کم هزینه نگه داشتن آن است. سیستم های پیش تصفیه برای سایت های RO برای تولید آب از طریق حذف اجزاء قابل رسوب گذاری قبل از مرحله ممبران طراحی می شوند. سایر آلودگی ها از جمله سولفات باریوم و استرانسیم، فلوراید کلسیم، سیلیکات آلومینیوم و نمکهای منگنز نیز شناسایی شده اند ولی نسبتا در رسوبات آب نادرند.

آنتی اسکالانت چیست؟
آنتی اسکالانت یک ضد رسوب در دستگاه آب شیرین کن صنعتی است.

همچنین آلودگی هایی از نوع مواد شیمیایی فعال سطحی مانند سورفکتنت های کاتیونی یا فلوکولانت های پلیمری که ممکن است به رسوب برگشت ناپذیر منجر شوند. اولین احتمال تشکیل رسوب در سیستم تصفیه آب خام، زمانیکه حلالیت هر نمک کم محلولی بیشتر می شود، تشکیل رسوب است. آبهای طبیعی اگر تصفیه نشوند، کربنات کلسیم بر روی سطح ممبران ته آنتی اسکالانت ro نشین خواهند کرد. کلسیم سولفات نیز یکی دیگر از رسوبات معمول آب طبیعی می باشد. رسوب معمولا در مراحل بعدی کار شروع می شود.

آنتی اسکالانت ها در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می نماید. این ماده، آلاینده ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور می دهد و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می نماید. استفاده صحیح از انتی اسکالانت در پاکسازی رسوب ها از ممبران، افزایش طول عمر ممبران موثر است.

مرحله نهایی رشد غیر قابل برگشت کریستال ها از هسته

این رسوب سبب افزایش افت فشار و در نتیجه نیاز به اعمال بیشتر فشار برای حفظ ثبات خروجی آب محصول می شود.

  1. یونها در محلول تغلیظ می شوند با عبور آب در حول ممبران، به خصوص در لایه مرزی در نزدیکی سطح جداکننده. یونها شروع می کنند به جع شدن بدور یک هسته تا 1000 اتم، یک واکنشی که براحتی برگشت پذیر است.
  2. وقتی هسته ها رشد کردند، یونها شروع به مرتب شدن و نظم گرفتن می کنند و یک هسته منظم شکل گرفته توسعه پیدا می کند. این مرحله نیز برگشت پذیر است ولی برگشت پذیری هسته رشد کرده کمتر محتمل است.
  3. مرحله نهایی رشد غیر قابل برگشت کریستال ها از هسته است. پس از تشکیل، کریستال همچنان به رشد به طور نامحدود ادامه می دهد تا هنگامی که نمک مربوطه به بیش از ضریب حلالیت خود برسد. تشکیل فاز جامد برای تمام انواع رسوب ها به این روش است، تنها تفاوتی که وجود دارد محصولاتی با ضریب حلالیت های گوناگوناست.

رسوبات سیلیکا (SiO₂) و فلوراید کلسیم (CaF) کمتر متداول هستند ولیکن مشکل ساز می باشند. مشخصات: اسید کلریدریک به دلیل اینکه جز مواد شیمیایی پایه است کاربرد بسیار وسیعی دارد.

گاز اسید کلریدریک بی رنگ با بوی تند و با طمع اسیدی است و از هوا سنگین تر است. این ماده به آسانی تبدیل به مایع می شود و در حالت مرطوب یا محلول، ماده آبی رنگ را به رنگ قرمز در می آنتی اسکالانت چیست آورد. این ماده با فلزات و هیدروکسید آنها ترکیب می شود.

کاربرد: هیدروکلریک اسید در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. شکل ظاهری: کلرید فریک به صورت ذرات جامد قهوه ای مایل به مشکی می باشد آنتی اسکالانت فلوکن 260. وزن مخصوص آن ۲/۸۹۸ است. این ماده در آب، الکل، اتر و گلیسیرین محلول می باشد. موارد استفاده: کلرید آهن به عنوان رسوب دهنده در صنایع تصفیه فاضلاب و لجن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در مدارات چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

کربن فعال کلر و کلرامین باقیمانده را با یک واکنش شیمیایی که شامل انتقال الکترون از سطح GAC به کلر یا کلرامین باقیمانده است، از بین می برد. کلر یا کلرامین به یون کلراید تبدیل خواهد شد که دیگر اکسید کننده نیست.

عملکرد فیلتر ممبران RO
غشاهای RO یا فیلتر ممبران RO قلب سیستم RO هستند.

ضرر استفاده از GAC قبل از RO این است که GAC کلر را به سرعت در قسمت بالای تخت GAC از بین می برد. این باقیمانده از بستر GAC را بدون هیچ گونه زیست توده برای از بین بردن میکروارگانیسم ها باقی می گذارد. غشاهای RO یا فیلتر ممبران RO قلب سیستم RO هستند.

برای تعیین سالم بودن غشاهای RO باید داده های خاصی جمع آوری شود. این داده ها شامل فشار، جریان، کیفیت و دمای آب هستند. دمای آب به طور مستقیم متناسب با فشار است. با کاهش دمای آب، فیلتر ممبران چسبناک تر می شود و دبی آب تولید شده کاهش می یابد، زیرا به فشار بیشتری برای بیرون دادن آب از طریق غشاء نیاز دارد.

یک فیلتر مالتی مدیا برای کمک به جلوگیری از رسوب سیستم RO استفاده می شود. ذغال سنگ بزرگتر (اما سبک تر) آنتراسیت در بالا قرار خواهد گرفت و گارنت سنگین تر (اما کوچکتر) در پایین باقی می ماند. چیدمان فیلتر اجازه می دهد تا بزرگترین ذرات در نزدیکی بالای بستر رسانه جدا شود و ذرات کوچکتر در عمق حفظ شوند. این بستر اجازه می دهد تا به عنوان یک فیلتر عمل کند تا زمان اجرای فیلتر بین شستشوی معکوس و تصفیه کارآمدتر طولانی تر بشود.

یک فیلتر مالتی مدیا زمانی که به خوبی عمل کند می تواند ذرات را تا 15-20 میکرون از بین ببرد. یک فیلترمالتی مدیا که از افزودنی منعقد کننده استفاده می کند (که باعث می شود ذرات ریز به یکدیگر بپیوندند تا ذرات زیادی به اندازه کافی فیلتر شوند) می توانند ذرات را تا 5-10 میکرون از بین ببرند. عرض موی انسان حدود 50 میکرون است. فیلتر مالتی مدیا هنگامی پیشنهاد می شود که مقدار شاخص چگالی Silt (SDI) از 3 یا بیشتر از کدورت 0.2 NTU باشد.