علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شاف ، این متخصصان بر این باورند که لیتیوم درمانی می تواند به سلامت سلول های تنگ در سیستم گوارش کمک کند و آنها می توانند در برابر اثرات منفی تغییرات سلولی که باعث سرطان می شوند مقاومت کنند.

این یافته منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان بسیاری از انواع بیماری های روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

این آزمایش افرادی را که ژن “خانواده پولیپ آدنوماتوز” (FAP) دارند مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP یک عارضه ژنتیکی نسبتاً نادر است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه باعث سرطان روده بزرگ می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود بیشتر موارد سرطان روده بزرگ ناشی از جهش ژنتیکی به نام EPC باشد.

سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC عملکرد خوبی دارند و همتایان سلامتی آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد غیرمستقیم سلولهای آسیب دیده و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران EPC دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها گروه چند غیر اشباع و غیرمحدود در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیز ورمولن ، نویسنده اصلی مقاله در ژورنال Nature می گوید: “ما اولین مرحله از توسعه سرطان روده بزرگ را در روده بزرگ شناسایی کردیم.”

“ما دریافتیم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای روده بزرگ را تنظیم می کند ، این سلولها به سلولهای جعلی تبدیل می شوند که سلولهای طبیعی محیط را به طور فعال سرکوب می کنند.” این آگاهی کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای مولدی که می توانند سرطان را متحول کنند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلول مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلولهایی که در آستانه یک بیماری بدخیم هستند می توانند سلولهای بنیادی را در کنار خود صاف کرده و انتخاب کنند. این همان چیزی است که ما آن را بهترین رقابت می نامیم.

“یافته های پروفسور ورملین و تیم وی گام مهمی در درک میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ است.” گفت: دکتر هلن ریپین ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان. ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و اثرات آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار خوشحال هستیم.

طبق گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در انگلستان است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ می شوند.

علائم سرطان روده بزرگ نیز شامل عادات روده ، گردن درد و خونریزی در قفسه سینه است.