علمی و پزشکی

از بیماری‌های منتقله از آب و غذا چه می‌دانیم؟

از بیماری‌های منتقله از آب و غذا چه می‌دانیم؟

بیماری منتقله از طریق غذا بیماری است که در اثر خوردن یا نوشیدن نوشیدنی های آلوده ایجاد می شود. در مورد دلایل بیماری های منتقله از راه آب و مواد غذایی می توان گفت که بیش از 250 پاتوژن مختلف با شیوع بیماری های منتقله از غذا ارتباط دارند.

به گزارش تیتر نیوز ، بیماری ناشی از غذا معمولاً توسط باکتری ها ، سموم باکتریایی ، ویروس ها و انگل ها ایجاد می شود که جزئیات آن به شرح زیر است:

باکتریها: عوامل مختلف باکتریایی باعث بیماری می شوند. باکتری ها به طور طبیعی در محیط یافت می شوند و در محیط زندگی می کنند و تکثیر می شوند. آنها می توانند در بدن و غذا میزبان تکثیر شوند. به عنوان مثال ، باکتری های سالمونلا از طریق غذا باعث بیماری می شوند.

سموم: سمومی که عمدتا توسط باکتری تولید و پخش می شوند ، اگرچه سموم گیاهان ، حیوانات ، قارچ ها و سموم شیمیایی نیز می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند.

ویروس ها: ارگانیسم های کوچکی که فقط در سلول های زنده رشد می کنند. ویروسهای منتقله از غذا باعث ایجاد عفونتهای ناشی از غذا در انسان می شوند. ویروس هپاتیت A و ویروس عصبی یا ویروس عصبی رایج ترین ویروس های شناخته شده در این گروه هستند.

انگل ها: ارگانیسم های تک سلولی یا چندگانه که در بدن میزبان تکثیر می شوند و نمی توانند غذا تولید کنند. انگلها می توانند کیست تشکیل دهند و در محیط باقی بمانند. وقتی خواهران غذا یا آب را آلوده می کنند و غذا می خورند ، در بدن میزبان تکثیر می شوند و از طریق غذا باعث بیماری می شوند.

روش انتقال و علائم اصلی بیماری های ناشی از آب و غذا

در همه موارد بیماری های منتقله از طریق آب از طریق معده و اغلب از طریق معده منتقل می شوند. علائم و نشانه های بالینی بیماری ناشی از غذا شامل اسهال ، حالت تهوع ، استفراغ و درد گردن است. این علائم به طور متوسط ​​48-24 ساعت پس از عفونت ظاهر می شوند و یک تا دو روز ادامه دارند.

شیوع آب و بیماریهای ناشی از غذا چیست؟

تعریف های مختلفی از بیماری های منتقله از آب وجود دارد. متداول ترین تعریفی که در سیستم مراقبت استفاده می شود این است: “اگر دو یا چند نفر یک غذا یا نوشیدنی مشترک داشته باشند و علائم بالینی مشترک داشته باشند ، یک بیماری منتقله از طریق غذا ایجاد می شود.”

اهمیت و اپیدمیولوژی بیماری های فراتر از آب و غذا

افزایش مسافرت ، افزایش مصرف غذا در خارج از خانه ، مصرف غذای آماده منجر به افزایش شیوع این بیماری ها در سراسر جهان شده و بیماری های منتقله از غذا به یک مشکل بهداشتی جهانی و جهانی تبدیل شده اند. در سالهای اخیر ، علل مختلفی از طریق غذا در جهان وجود داشته است ، از جمله افزایش تجارت مواد غذایی با سایر کشورها ، افزایش گردشگری ، تغییر در عادات غذایی و از یک طرف ، افزایش مصرف غذاهای دریایی و عدم دسترسی. خشکسالی ، سیل ، قحطی و حوادث فاجعه بار در معرض خطر است که منجر به افزایش عفونت ها و مسمومیت های غذایی در سراسر جهان می شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که حدود 600 میلیون نفر (یا از هر 10 نفر 1 نفر) از مواد غذایی آلوده بیمار می شوند. در کشورهای صنعتی سالانه بیش از 30 درصد مردم به بیماری های ناشی از غذا مبتلا می شوند و سالانه 20 میلیون نفر بر اثر این بیماری ها می میرند.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، تقریباً از هر شش نفر یک نفر (یا حدود 48 میلیون نفر) با 128000 تخت بیمارستان و هر سال حدود 3 میلیون نفر به بیماری های ناشی از غذا آلوده می شوند. 000 نفر می میرد. هزینه کنترل این حوادث بیش از 35 35 میلیارد برآورد شده است. همچنین سالانه تقریباً 1.8 میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل اسهال ، عمدتا به دلیل آب و بیماری های ناشی از غذا رخ می دهد.

به گفته وزارت بهداشت ، در کشور ما ، براساس اطلاعات به دست آمده از اجرای سیستم مراقبت از بیماری های ناشی از آب و مواد غذایی ، در سالهای اخیر ، هر ساله بیش از 4000 مورد بیماری غذایی و منتقله از طریق آب گزارش می شود. بررسی این شیوع نشان می دهد که حدود 22000 نفر علائم بالینی پیدا می کنند ، 3000 بیمار در بیمارستان بستری می شوند و حدود 40 نفر هر ساله می میرند. بیش از 50 مورد مسمومیت غذایی گزارش شده است. این حوادث تقریباً به نسبت مساوی در مناطق شهری و روستایی رخ داده و افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار داده است.

انتهای پیام