عمومی

ضد کف چیست | چگونه کف های موجود در تولید را ازبین ببریم؟

ضد کف

پراکندگی پایدار گاز در مایع ، کف می نامند که سورفاکتانت نیستند. بدترین نوع کف ، فوم شناور روی سطح است. فوم تشکیل شده در سطح می تواند باعث ایجاد مشکل در سطح مایع شود و منجر به سرریز شدن مخزن یا استخر در اطراف تجهیزات شود ، این یک مسئله ایمنی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

ضد کف چیست | چگونه کف های موجود در تولید را ازبین ببریم؟

ضد کف (آنتی فوم) چیست؟

آنتی فوم ها عوامل شیمیایی هستند که برای کنترل تشکیل کف در طی فرآیندهای صنعتی طراحی شده اند. اصطلاحات کف کن و ضد کف معمولاً به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما اگر بخواهیم این دو اصطلاح را دقیق تر تعریف کنیم ، باید بگوییم عوامل کف کننده معمولاً کف موجود را از بین می برند ، در حالی که ضد کف ها از تشکیل کف جلوگیری می کنند. ضد کف های طبیعی شامل پودر شیرین بیان است که اغلب در صنایع غذایی استفاده می شود. نوع دیگر ، فوم مصنوعی است که معمولاً از ترکیبی از روغنهای محلول ، پلی دی متیل سیلوکسان ها و انواع دیگر سیلیکون ها ، برخی الکل ها ، استئارات و گلیکول ها ساخته می شود.

ویژگی ضد کف:

آنتی فوم ، که با نامهای مختلفی مانند عامل ضد کف و دیفومر نیز شناخته می شود ، مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از تولید و تولید کف یا فوم در مایعات فرآیند صنعتی و شیمیایی و همچنین در فوم تولید شده استفاده می شوند. در فرآیندهای صنعتی ، کف همیشه مشکلاتی را ایجاد می کند. همچنین باعث ایجاد نقص در پوشش های سطحی می شوند.

به عبارت دیگر، عوامل کف ساز از افزایش تشکیل فوم جلوگیری می کنند. از فوم برای جلوگیری از تولید کف به دلیل واکنشهای مختلف فیزیکی و شیمیایی استفاده می شود.

ضد کف ها عملکرد فوق العاده ای دارند و با ایجاد ناپایداری در کف یا حباب های کوچک و بزرگ آنها را از بین می برند.

در اکثر واکنش های شیمیایی ، کف ایجاد می شود. از فوم یا پخش کننده برای جلوگیری از تشکیل کف در طول واکنش مواد استفاده می شود.

فوم را می توان به صورت مکانیکی یا مکانیسم شیمیایی مانند تخمیر ایجاد کرد. ضد کف در سیستم های مختلف تحت تأثیر دما ، pH ، فشار ، حلالیت و سازگاری مواد شیمیایی عمل می کند.

ضد کف چیست | چگونه کف های موجود در تولید را ازبین ببریم؟

انواع ضد کف

  • آنتی فوم های پایه روغن

این محصولات روغن حمل می کنند. روغن موجود در آنها ممکن است شامل روغن معدنی ، گیاهی ، سفید یا نوع دیگری از روغن باشد (به استثنای روغن سیلیکون) که در کف نامحلول است. فوم بر پایه روغن همچنین حاوی موم آبگریز یا سیلیس است تا عملکرد آن را بهبود بخشد. واکس های معمولی شامل استئارامید پایه اتیلن (EBS) ، موم های پارافین ، واکس استر و موم های الکل چرب هستند. این محصولات همچنین ممکن است دارای مواد سورفاکتانت برای بهبود امولسیون و پراکندگی در محیط کف باشند. این ضد کف ها سنگین هستند و معمولاً برای از بین بردن کف سطحی مناسب هستند.

  • ضد کف های پودر شده

ضد کف های پودری اساساً ترکیباتی با حامل های خاص مانند سیلیس هستند. این مواد به محصولات پودری مانند سیمان ، گچ و مواد شوینده اضافه می شوند.

  • آنتی فوم های پایه آب

این محصولات حاوی انواع مختلف روغن و موم هستند که در محلول پایه آب پخش می شوند. روغن ها اغلب معدنی یا گیاهی هستند و موم ها الکل های چرب با زنجیره طولانی، صابون های دارای اسیدهای چرب یا استرها هستند. این ترکیبات یکی از بهترین انواع در برابر حباب و کف است.

  • ضد کف های سیلیکونی

ضد کف های سیلیکونی پلیمرهایی با ساختار سیلیکون هستند. این ترکیبات می توانند بر پایه امولسیون های پایه روغن یا آب باشند. ترکیبات سیلیکون حاوی سیلیس آبگریز است که در روغن سیلیکون پراکنده شده است. برای اطمینان از پراکندگی سریع و خوب سیلیسیم در کف ، امولسیون کننده ها اضافه می شوند. ترکیبات سیلیکون همچنین ممکن است حاوی سیلیکون گلیکول و سایر مواد اصلاح شده سیلیکون باشند. این ترکیبات همچنین ضد کف های سنگین هستند که کف سطح را کاهش می دهند و همچنین باعث آزاد شدن هوا در داخل حباب ها می شوند. فوم های پایه سیلیکونی همچنین برای سیستم های کف غیر آبی مانند روغن خام و تصفیه روغن مناسب هستند. فلوروسیلیکون ها ممکن است برای کاربردهای بسیار دشوار مناسب باشند.

کاربرد ضد کف

ضدکف ها در صنعت الکل سازی، کاغذ سازی، تصفیه آب و فاضلاب، صنایع غذایی، ساختمان، پتروشیمی، نفت و گاز، تولید رنگ، نساجی، آبکاری، محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع دارویی، چرم سازی، سموم کشاورزی، تولید قطعات خودرو و لوازم جانبی کاربرد دارند.

سخن پایانی

پتروشیمی دانشمند (https://chemical-co.com/) که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده. این شرکت با تولید انواع بایوساید، پلی الکترولیت، پلی آلومینیوم کلراید، انواع ضد کف ، اتانول، متانول، مواد ضد زنگ و ضد خوردگی و مواد اولیه صنایع نساجی ایران یکی از برترین تولیدکنندگان سراسر کشور می باشد.

مدیریت این مجموعه با هدف تامین خواسته های شما مشتریان گرامی، مواد اولیه سیزده صنعت را پوشش می دهد. یکی از بایوسایدهای تولیدی پتروشیمی دانشمند ایزوتیازولین است.

شما میتوانید برای خرید انواع ضد کف و مشاوره تخصصی در این زمینه با کارشناسان فروش پتروشیمی دانشمند در تماس باشید.