علمی و پزشکی

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گفته شاف ، تجزیه و تحلیل داروسازان دانشگاه هاروارد نشان می دهد که خوردن پنج میوه و سبزی در روز فواید زیادی برای سلامتی دارد.

مطالعه آنها که بصورت آنلاین در Circular Journal منتشر شد ، داده های سلامت و رژیم غذایی حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان را به مدت 30 سال دنبال کرد.

به گزارش دویچه وله ، در مقایسه با افرادی که دو میوه یا سبزیجات در روز مصرف می کردند ، نتایج زیر در افرادی که پنج وعده از این غذا می خوردند به دست آمد:

– خطر مرگ به هر دلیلی 13 کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی 12 کمتر است

– خطر مرگ بر اثر سرطان 10 برابر کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماریهای تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه کمتر از 35 است.

به گفته دکتر دانیل وانگ ، میوه ها و سبزیجات منابع اصلی بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول ها (ترکیبات گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی) هستند که به ویژه برای بیماری های قلبی سالم هستند ، نویسنده و محقق برجسته. دانشکده پزشکی هاروارد آنها از نظر خون مرتبط هستند.

به گفته محققان ، در حالت ایده آل ، مردم باید دو میوه در روز و سه وعده غذایی گیاهی بخورند.

بیشترین مزایای سلامتی ناشی از سبزیجات تیره (موز ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن (لیمو ، برنج ، هویج) هستند. ویتامین C و بتا کاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

نکته دیگر این است که طبق نتایج این مطالعه ، خوردن بیش از پنج میوه یا سبزی در روز فایده چندانی در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ تأکید می کند که اگر در یک روز به میوه و سبزیجات دسترسی ندارید ، می توانید در روزهای دیگر کمی بیشتر از حد معمول غذا بخورید تا میانگین مصرف این مواد در هفته افزایش یابد.

برای این کار نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی معمولی خود ندارید. به عنوان مثال ، ناری شما می تواند یک کیسه غلات با مقداری بلوبری یا تخم مرغ و گوجه فرنگی پخته شده ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار می تواند یک سالاد با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه شما (شاید سالاد موز و اسفناج با انگور ، فلفل قرمز ، هویج) ، یک فنجان لوبیا با توت فرنگی یا یک لیمو با موز و انبه باشد.

برای شام ، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی آب پز یا کدو سبز و کدو سبز بخورید. اگر فرصتی برای خوردن سبزیجات کافی در طول روز ندارید ، یک سالاد عالی برای ناهار با سبزیجات رنگارنگ و مقداری پروتئین مانند مرغ کبابی یا ماهی آماده کنید.