علمی و پزشکی

کمک ۶.۳ میلیون دلاری ژاپن به ایران از طریق WHO جهت تقویت توان کشور برای مقابله با کرونا

کمک ۶.۳ میلیون دلاری ژاپن به ایران از طریق WHO جهت تقویت توان کشور برای مقابله با کرونا

به گزارش شرافت، این اهدا توسط دکتر سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران و هیروتاکا ماتیو، کاردار سفارت ژاپن در مراسمی روز سه شنبه انجام شد. امضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر جلال نایالی معاون روابط بین الملل وزارت بهداشت.

بر اساس این پروژه 6.3 میلیونی، شش دستگاه MRI برای توسعه ظرفیت Cove-19 کشور خریداری خواهد شد. این تجهیزات در بیمارستان‌های دولتی استان‌های تهران (4 دستگاه)، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و چهارمحال و باختری نصب می‌شود و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی مسئولیت کلیه مراحل آماده‌سازی، تحویل و آموزش را بر عهده دارند. .

داکتر جعفر حسین از حمایت های مالی دولت جاپان و سفارت جاپان در جهت بهبود سیستم صحی کشور در مبارزه با کووید 1 تشکر کرد.این کمک ها برای واکنش موثر دولت افغانستان می باشد. جمهوری اسلامی ایران به ویژه در تشخیص و درمان بیماری کووید-2 کمک خواهد کرد. دستگاه‌های MRI که سازمان بهداشت جهانی با این کمک استفاده می‌کند، نه تنها برای پاسخ به کووید-۱۹ کار می‌کنند، بلکه در درازمدت برای سایر بیماری‌ها نیز استفاده خواهند شد.»

ماتسو، کاردار سفارت ژاپن در تهران گفت: “عفونت ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و نه تنها جان انسان ها، بلکه اقتصاد جهانی را نیز به خطر می اندازد.” از زمان شروع همه‌گیری، دولت ژاپن خواستار واکنش فوری برای نجات جان انسان‌ها و کاهش تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری شده است.»

وی گفت: مطمئن هستم که این شش دستگاه MRI از طریق تشخیص و درمان در نقاط مختلف کشور به جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری ویروس کرونا کمک می کند.

ماتسوه تاکید کرد که تقویت بخش بهداشت یکی از اولویت های اصلی سفارتش است. وی خاطرنشان کرد: دانش و فناوری ژاپن می تواند نقش اساسی در تقویت روابط ایران و ژاپن داشته باشد.

پس از پایان مراسم، دکتر نایالی معاون روابط بین الملل وزارت بهداشت افغانستان از حمایت های مالی دولت ژاپن و همچنین کمک های گذشته به وزارت بهداشت ایران تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که در حال و آینده باشد. همکاری ادامه خواهد داشت. به کسانی که بیشتر نیاز دارند کمک کنید، آنها کمک می کنند، آنها کمک می کنند.

کاردار سفارت ژاپن در ایران همچنین از تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه ایران و سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با کووید-1 تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که به زودی جهان به زودی درگیر شود. به زودی موفق شد چالش های ناشی از این همه گیری.

از زمان ظهور کووید-19 در اوایل سال 2020 (اواخر سال 2009)، دولت ژاپن از طریق آژانس های مختلف سازمان ملل از جمله سازمان بهداشت جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با این بیماری مبارزه کرده است و حدود 3434 میلیون کمک برای ایران فراهم کرده است. در مبارزه با حمایت سازمان بین المللی مهاجرت، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، برنامه جهانی غذا، و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر. تاکنون کمک های مالی ژاپن شامل سی تی اسکن، سونوگرافی، آنالایزر گاز خون شریانی، ونتیلاتورهای ثابت و قابل حمل و همچنین هزینه خرید تجهیزات آنژیوگرافی دوقطبی و سیستم رادیوگرافی دیجیتال قابل حمل است. دولت ژاپن نیز در جولای همان سال حدود سه میلیون دوز واکسن استرازینکای ژاپنی را از طریق مکانیسم قفقاز به ایران تحویل داد.