علمی و پزشکی

واکسیناسیون اتباع خارجی با منابع مالی ایران / چگونگی واکسیناسیون کرونا برای پناه‌جویان جدید

واکسیناسیون اتباع خارجی با منابع مالی ایران / چگونگی واکسیناسیون کرونا برای پناه‌جویان جدید

رئیس واحد مراقبت‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و 600 هزار غیرایرانی یک نوبت واکسن کرونا و بیش از 3 هزار نفر دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند. در حال حاضر هیچ واکسنی برای غیرایرانیان و پناهجویان مقیم ایران توسط سازوکار بشردوستانه سازمان بهداشت جهانی ارسال نشده است.

دکتر حمیدرضا نجاری در گفت وگو با تیتر نیوزوی افزود: بر اساس سند ملی ایمن سازی، اتباع ایرانی و غیرایرانی باید واکسن کووید 19 دریافت کنند و واکسیناسیون اتباع غیرایرانی از ابتدا جزو برنامه وزارت بهداشت بوده و می توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند، طبیعی بود که در مراحل اولیه واکسیناسیون، مقدار واکسن برای پناهجویان آنقدر زیاد نبود که بسیار مفید باشد، اما اکنون که واکسن به اندازه کافی در دسترس است، واکسن غیر ایرانی به سرعت در حال رشد است.

وی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و 600 هزار غیرایرانی یک نوبت واکسن و بیش از 300 هزار نفر دو نوبت واکسن دریافت کرده اند و این روند بدون هیچ مانعی ادامه دارد و این افراد می توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. ” واکسن بزنید.”

این نجار درباره انتخاب واکسن ها نیز گفت: به نظر من صحبت درباره انتخاب واکسن اشتباه است. چون واکسن هایی که به کشور ما می آیند مجوز سازمان بهداشت جهانی دارند و ممکن است هر روز یکسان باشند اما به هر حال همه واکسن ها طبق دستورالعمل خاصی تزریق می شوند و اینطور نیست که غیرایرانی ها این کار را نکنند. دسترسی به واکسن ها؛ بلکه مسئله این است که برای واکسیناسیون به کدام مرکز مراجعه کنیم و روزی کدام مرکز واکسینه شود.

وی افزود: در عین حال دولت هند یک میلیون دوز واکسن هندی را فقط به جمهوری اسلامی ایران، به جمهوری اسلامی ایران به صورت تزریقی به 5 هزار شهروند غیرایرانی داده است و واکسن ها در حال ارسال است. به دانشگاه های علوم پزشکی.” علامت گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در مجموع یک میلیون و 600 هزار دوز واکسن از محل منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در اختیار اتباع غیرایرانی قرار گرفته است. تا به امروز هیچ واکسنی به مکانیسم های بشردوستانه سازمان بهداشت جهانی برای غیرایرانیان و پناهجویان مقیم ایران ارسال نشده است. دلایل زیادی برای این می تواند وجود داشته باشد. در حالی که تلاش‌ها برای دریافت واکسن از طریق این مکانیسم ادامه دارد، هنوز حتی یک دوز واکسن از طریق این مکانیسم به دست نیامده است، هرچند قول‌های خوبی برای ارسال واکسن به پناهجویان داده‌اند.

وی درباره ایمن سازی مهاجران غیرقانونی توضیح داد: تمامی اتباع غیرایرانی که قبلا به سامانه بهداشت و درمان مراجعه کرده و خدمات دریافت کرده اند و اسامی آنها در سامانه ثبت نام وجود دارد، در صورت درخواست واکسن کرونا دریافت خواهند کرد. بر اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران، اگر همه افراد این جامعه واکسینه شوند، بیماری بهتر مدیریت و کنترل می شود، بنابراین هیچ محدودیتی برای شهروندان قائل نخواهیم شد. پناهجویانی که به تازگی وارد کشور شده اند و اطلاعات آنها در سامانه ثبت نشده است، می توانند پس از دریافت اطلاعات به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن را دریافت کرده و سپس در سامانه سلامت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت هیچ ارتباطی با ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی مهاجران ندارد، گفت: بهداشت باید به اصول اولیه رسیدگی کند. Services for Impact تأثیر منفی آن را بر جوامع محلی کاهش می دهد، زیرا اگر راه حلی برای این افراد پیدا نکنیم، جامعه متضرر می شود.

وی با اشاره به اینکه در وزارت صحت عامه به افراد غیرایرانی خدمات رایگان ارائه می شود، گفت: این افراد نیز مانند ایرانیان می توانند با مراجعه به مراکز جامع صحی، مراکز صحی و سایر مراکز صحی برای دریافت خدمات رایگان اقدام کنند.

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت صحت عامه در مورد تشخیص شهروندان در سرحد توضیح داد: کسانی که به صورت قانونی وارد می شوند از طریق پایگاه صحی سرحدی تحت نظر قرار می گیرند و هر دو تشخیص داده شده و قرنطینه می شوند. در حال حاضر به دلیل اینکه در اکثر مرزها قرنطینه کامل نداریم، ممکن است اسامی بیماران را یادداشت کرده و به محلی ببریم تا برای سلامتی پیگیری شوند. کسانی که غیرقانونی وارد می شوند نیز چالش جدی هستند که طبیعتاً بر عهده وزارت بهداشت نیست، اما هر زمان که همکاران ما به حضورشان اشاره کنند، حتما آنها را پیگیری و نظارت خواهند کرد.

نجاری در پایان بر لزوم فرهنگ سازی واکسیناسیون برای غیرایرانی ها تاکید کرد و گفت: اکنون که این امکان فراهم شده است، باید غیرایرانی ها برای کنترل این بیماری به واکسیناسیون تشویق شوند.

انتهای پیام/