علمی و پزشکی

هشدار جهانی نسبت به شیوع انفجاری ویروس زیکا

هشدار جهانی نسبت به شیوع انفجاری ویروس زیکا

به گفته سازمان شفافیت بین المللی، این بیماری هزاران سال است که به یک چالش جهانی تبدیل شده و هزاران نوزاد در دوران بارداری تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند.

در این مقاله کارشناسان آمریکایی می گویند که جهان باید منتظر ویروس جدید زیکا باشد و آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ویروس به راحتی می تواند گونه های جدیدی را منتقل کرده و ایجاد کند.

یافته‌های مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این جرایم جدید ممکن است در انتقال ویروس مؤثر باشد، حتی در کشورهایی که قبلاً ایمنی زیکا را توسعه داده‌اند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که این یافته‌ها، اگرچه در آن زمان توریستی بود، اما قابل توجه است و خاطرنشان می‌کنند که ویروس‌هایی غیر از کووید-2 نیز به طور بالقوه تهدیدکننده هستند.

ویروس زیکا از طریق نیش پشه آئدس آلوده منتقل می شود. این حشرات در سراسر قاره آمریکا (به جز کانادا و شیلی که آب و هوای بسیار سردی دارند) و همچنین در سراسر آسیا یافت می شوند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در حالی که برای اکثر افراد زیکا یک بیماری خفیف و بدون عوارض جانبی است، می تواند عواقب فاجعه باری برای جنین داشته باشد. اگر مادر در دوران بارداری به ویروس آلوده شود، ممکن است جنین تحت تأثیر رشد و میکروسفالی قرار گیرد و بافت مغز آسیب ببیند.