علمی و پزشکی

عوارض و موارد مصرف متفورمین برای بارداری

عوارض و موارد مصرف متفورمین برای بارداری

آیا مصرف متفورمین برای بارداری ممنوع است و عوارض دارد ؟ اگر از قرص متفورمین استفاده میکنید حتما تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

متفورمین به‌خصوص در درمان دیابت و PCOS در زمان بارداری می‌تواند مفید باشد. اگر دیابت دارید، حفظ سطح قند خون سالم در دوران بارداری بسیار مهم است. قرص متفورمین در بارداری خطر عوارض ناشی از دیابتی را برای شما کاهش می‌دهد و به شما در کاهش خطر نقایص مادرزادی و سایر عوارض بارداری کمک خواهد کرد.

اگر به PCOS مبتلا هستید، مصرف قرص متفورمین قبل از بارداری می‌تواند تفاوت زیادی در وضعیت شما ایجاد کند و درواقع می‌تواند به باردارشدن شما کمک کند. PCOS باردارشدن را برای شما دشوارتر می‌کند زیرا می‌تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی و رشد کیست‌های کوچک در تخمدان‌های شما شده و همچنین از تخمک‌گذاری جلوگیری کند. اگر تخمک‌گذاری نکنید، تخمک برای بارور شدن وجود ندارد و بنابراین بارداری وجود نخواهد داشت.

قرص متفورمین می‌تواند به بهبود تخمک‌گذاری شما کمک کرده و احتمال بارداری شمارا افزایش دهد. متفورمین بعد از باردارشدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند وزن اضافی را که در اثر PCOS به دست آورده‌اید را کم کنید.

اکنون‌که دانستید متفورمین چه برای دیابت نوع 2 و چه برای PCOS مفید است، خوشحال خواهید شد بدانید که مصرف آن در دوران بارداری به‌طورکلی بی‌خطر است. خوشبختانه متفورمین با افزایش خطر نقایص مادرزادی یا عوارض دیگری همراه نیست.

بنابراین اگر پیش از بارداری قرص متفورمین مصرف می‌کردید، ممکن است پزشک شمارا به ادامه استفاده از دارو در طول بارداری تشویق کند. بااین‌حال، خط اول درمان دیابت در دوران بارداری انسولین است. پزشک شما دارویی را بر اساس سابقه پزشکی شخصی شما و آنچه انحا فکر می‌کنند برای سلامتی شما جنین شما بهترین است تجویز می‌کند.

حتی اگر قبل از بارداری متفورمین مصرف نکرده باشید، پزشک ممکن است آن را برای استفاده در دوران بارداری تجویز کند. به‌عنوان‌مثال اگر از قبل انسولین برای دیابت نوع 2 مصرف می‌کردید، ممکن است پزشک برای کنترل بهتر سطح قند خون، متفورمین را به همراه انسولین برای شما تجویز کند.

عوارض متفورمین

درد غیرمعمول ماهیچه‌ها
احساس سرما
مشکل در تنفس
احساس سرگیجه
خستگی یا ضعف زیاد
درد شکمی، استفراغ
ضربان قلب آرام یا نامنظم
کاهش قند خون
تهوع
ناراحتی معده یا
اسهال
خواب‌آلودگی
درد کمر یا پهلوها
درد عضلانی، گرفتگی عضله
ادرار سخت یا دردناک
سرفه یا گرفتگی صدا
کاهش اشتها
تب یا لرز
برای کاهش عوارض متفورمین برای مردان وزنان باید متفورمین را به همان صورت که پزشک دستور داده است، مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌هایی را که بر روی برچسب نسخه شما وجود دارد، انجام دهید و راهنما و دستورالعمل دارو را بخوانید.

ممکن است پزشک برای کاهش عوارض متفورمین برای کلیه، دوز مصرفی شمارا گاهی تغییر دهد؛ بنابراین این دارو را دقیقا به همان صورت که گفته‌شده است، مصرف کنید.

متفورمین را همراه با غذا میل نمایید، مگر آنکه پزشک شما دستور دیگری داده باشد. برخی از اشکال متفورمین تنها یک‌بار در روز همراه با غذای عصر میل می‌شود که باید در این مورد از دستور پزشک خود پیروی کنید. یک قرص متفورمین را نباید بشکنید و یا آن را له نکنید؛ بلکه به‌صورت کامل قورت دهید.

چنانچه متفورمین را به شکل داروی مایع مصرف می‌کنید، پیش از آن‌که دوز مصرفی خود را اندازه بگیرید، محلول خوراکی را به‌صورت کامل و خوب تکان دهید و از یک وسیله اندازه‌گیری دوز پزشکی استفاده کنید.

منبع خبر: دکتر نیوز