علمی و پزشکی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

سخنگوی شورای شوراهای اصلاحات پیش از این در جریان بند 3 شفافیت نیروهای مسلح به کمیسیون، به اصلاح شفافیت نیروهای مسلح، دستگاه ها و سایر نهادها در این کمیسیون اشاره کرد. بند 1 ماده 1 و 2 به کمیسیون ارجاع شد و با حضور مسئولین مراکز تحقیقاتی اجرایی و کارشناسی جلساتی تشکیل و این دو بند با اصلاحاتی به تصویب رسید.
با این حال محمدتقی نقدعلی یکی دیگر از خبرنگاران این نشریه می گوید که این پیش نویس همچنان در دست مجلس نمایندگان است و این پیش نویس تایید نشده و مورد توافق قرار نگرفته است.

نقدعلی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله نجابت، اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفته است. بر اساس طرح کمیسیون، ماده 1-4 (2) اضافه شد، نظرات اضافه شد و در این تبصره، شورای امنیت، شوراهای شوراهای موقت و شهرداری ها مستثنی شدند. بندهای زیر، بندهای 1 و 2 به نحوی اصلاح شد که نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و موضوع سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.

نقدعلی بر خلاف این دیدگاه معتقد است که تنها استثناء موارد مذکور، نهادهای امنیتی ذکر شده هستند، نه همه آنها. با محمدعلی نقدلی، نماینده خمینی در شهرستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی صحبت کنید.

اموارد مطرح شده در این جلسه عبارتند از: شفافیت نیروهای مسلح، داوطلبانه اصلاح و اصلاح شده است. جزئیات را اینگونه توضیح دهید.
هنوز اصلاحات صورت نگرفته و این طرح همچنان در دست بررسی است. و دائماً نمایندگان را بر اساس پیشنهادها تغییر دهید. با وجود اینکه عناوین تمامی نهادها و سازمان ها پوشش داده شده است، اما پیشنهادات اصلی نمایندگان موارد خاص برای این نهادها مورد توجه قرار می گیرد. یعنی این پیشنهاد که احتمالاً برای مؤسسات یا تأیید مؤسسات خاص است، اما آن مؤسسه باید از این شفافیت مستثنی باشد.

در برخی موارد به جز اطلاعات نظامی، اظهارنظرهایی مبهم بود. نمایندگان همچنین پیشنهاد کردند که این پارامترها به محرمانه بودن ارائه شده توسط برخی نهادهای نظامی محدود شود. علاوه بر پیشنهادهای متعدد ارائه شده، این تبصره برای بررسی و اظهار نظر به منظور محرمانه ماندن به کمیسیون ارجاع شد.

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها به طور کلی مستثنی نیستند و به عنوان استثناهای محدود در نظر گرفته می شوند. برخی از نمایندگان پیشنهاد کردند که این سازمان‌ها باید در حوزه مسائل امنیتی استثنائات محدودی داشته باشند نه در مورد مسائل غیرامنیتی و محرمانه. برخی از نظرات نمایندگان به شرح زیر بود:

با این تفاسیر اما هیچ پیشنهاد اصلاحی و استثنایی در مجلس عوام تصویب نشده است، درست است؟
تاکنون هیچ طرح یا اصلاحیه ای تصویب نشده و تصادفات جدید بسته شده است.

مشکل شفافیت در این طرح چیست؟
سرعت بده! این موضوع شفافیت در بررسی و روند جلسه است. در این موارد پس از ارجاع به کمیسیون، مهلت یک روزه، دادگاه به مدت دو روز دایر بوده و روند عادی خود را طی می کند و در پایان طرح مشخص می شود.

اصلاحات یا پیشنهادات؟
دیگر پیشنهادی وجود ندارد و در پایان کارگروه پیشنهادات اصلاح شده و تکمیلی خود را ظرف یک ماه آینده به کمیسیون ارائه خواهد کرد.

3