فرهنگ و هنراخبار کسب و کار

عکاسی صنعتی از خط تولید

عکاسی خط تولید

دنیای امروز ما ، چرخ ِ صنعت کشورهای در حال توسعه است، که در حال چرخش می‌باشد. بسیاری از کشورهای صنعتی نوپا و جوان بستر مناسبی برای فعالیت فعالان اقتصادی و صنعتکاران فراهم آورده است که در میان آنها، هنر نیز جزء ملموس‌ترین پیشه‌های پیوندخورده با چنین بستری به شمار می‌رود. هنر با آنکه نسبت به صنعت، غریب به نظر می‌رسد اما سوار بر چرخ ِ چرخ ‌دنده‌ های صنعت به سرعت در حال پیشروی است. بنابراین، جای تعجب ندارد که هنرمندان نیز در عرصه صنعت دستی بر آتش داشته باشند و با یدک کشیدن عناوین پیشه‌های عدیدی اعم از عکاس صنعتی، طراح صنعتی، معمار صنعتی و… تجارب، مهارت‌ها و تخصص‌های فنی خود را تلفیق کنند.

با آنکه در بخش های مختلف سایت، درباره مقوله‌ های عکاسی صنعتی، عکس صنعتی و عکاس صنعتی بحث کردیم اما قصد داریم این بار عکاسی از خط تولید را بررسی کنیم. آیا هر عکاس صنعتی به تخصص تصویربرداری از  خط تولید اشراف دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ به سوالات فوق در دریابید.

عکاسی صنعتی از خط تولید

تبحر در این ژانر عکاسی

اگر بخواهیم طرز قرارگیری عکاسی خطوط تولید را در میان سبک ‌های عکاسی تشریح دهیم، بهتر است آن را به عنوان یک شاخه یا سبک مجزا در نظر نگیریم. این عکاسی بیش از آنکه یک سبک مجزا باشد، زیر مجموعه یا شعبه عکاسی صنعتی است که عکاس صنعتی به آن اشراف دارد.پیچیدگی و ازدحام ناشی از گره‌خوردگی برای این مدل عکاسی نیازمند برنامه ‌ی منسجم و از پیش تعیین شده است. از آنجا که عکاسان صنعتی متبحر، با کسب تجارب متعدد عکاسی کرده‌اند، قادرند با چنین مسائلی با روند بهتری مواجه شده و آن را مدیریت نمایند. در مقابل، برخی عکاسان صنعتی بی‌تجربه یا کم تجربه، با ورود به کارخانه و دیدن درهم‌ آمیختگی‌ها و آشفتگی‌ها رنگ باخته و تمرکز روی هدفشان را از دست می‌دهند.

اهمیت حضور نیروی انسانی در این ژانر

دنیای مدرن با یکی از معضلات حقیقی روبروست و آن کمبود نیروی انسانی است. کمبود و عدم حضور نیروی انسانی که جزء مطرح‌ترین ملزومات صنعت به شمار می رود، این عرصه را دچار سردی نموده و حضور ماشین آلات و ابزارها را پررنگ‌تر از هر موقع دیگری نمایان کرده است. با آنکه تلفیق گرمای نیروی انسانی و سردی نیروی ماشینی پدیدآورنده زیبایی در عکاسی از کارخانجات تولیدی می‌باشد، اما با اتوماتیک شدن دستگاه‌ها شاهد کمتر شدن نقش‌ها و وظایف نیروی انسانی هستیم. بنابراین، عکاسان صنعتی می بایست، با بهره‌ جویی از تکنیکهای پویا و نورپردازی ‌های مدرن و مبتنی بر شرایط، تصاویر را احیا سازند و کمبود عناصر زنده و محرک را جبران نمایند.

اهمیت تجربه بالا در این ژانر

از آنجا که عرصه عکاسی عرصه‌ای هنری است، تلفیق صنعت و عکاسی دیدی هنری به مسائل صنعتی بر جای می‌گذارد. بسیاری از عکاسان مبتدی بر این تصورند که سردی یا خشکی ماشین آلات یا ابزارهای خط تولید با ایستادن کنار اپراتورها قابل جبران است. از این رو، عده کثیری از آنان در تلاش هستند تا طی اقداماتی این روند را به همراه اپراتورها ثبت کنند. این تصاویر که بی‌شک مشابه عکس‌های یادگاری است، شباهت چندانی با تصاویر حرفه‌ای عرصه تصاویر خط تولید ندارد. در مقابل، عکاسان صنعتی پیشرفته با تکیه بر توانایی، سابقه و تجربه تصاویری جزئی و زیبا خلق کرده که حتی اپراتورها پس از چندین سال کار با دستگاه آن را نمی‌شناسند.

رعایت نکات ایمنی در هنگام عکاسی

از سایر ملزومات عکاسی کارخانجات باید به تصویربرداری از رعایت نکات ایمنی نظیر کلاه، کفش، دستکش، عینک و سایر تجهیزات ایمنی اشاره نمود. عکاسی از چنین عناصری نشانگر نظم و کنترل برقرار توسط مدیران دارد که تاثیر آن بر روی پرسنل نیز مشهود است. در آخر ذکر این نکته جزء ضروریات است که عکاسی خط تولید یک هنر است و هنر با تمام نکات و تکنیک‌های تئوری و ثبت شده در مقالات و کتاب‌ها طی تجربه حاصل می‌آید.

مهمترین نکات عکاسی صنعتی از کارخانجات

عکاسی صنعتی از کارخانجات پر اهمیت ترین سفارشات برای عکاسان صنعتی و صاحبان صنایع است. در این مطلب ضمن ارائه نمونه عکسهای خط تولید کارخانجات نکات حرفه ای را برای عکاسان و سفارش دهندگان این عکسها بازگو کرده ایم.

آموزش عکاسی صنعتی از کارخانجات

صاحبان صنایع برای معرفی حرفه ای مجموعه خود نیاز به عکسهای با کیفیت از بخش های تولید خود دارند.

مهمترین شاخصه تبلیغات صنایع بهره گیری از تصاویر حرفه ای خطوط تولید و کارخانه است. عکسهای صنعتی خط تولید که نشان دهنده گستردگی فعالیت و کیفیت محصولات تولیدی است. استفاده از عکس های بخش تولید در تبلیغات با اهمیت بوده و می تواند ترغیب کننده همکاری های بزرگ باشد.

عکاسی صنعتی کارخانه چالش عکاسان تازه کار

عکاسی واحدهای تولیدی تجربه ای متفاوت برای آماتورها است و در صورت نداشتن تجربه کافی، پروژه عکاسی با موفقیت پیش نخواهد رفت. عکاسی صنعتی از کارخانجات و کارگران کمترین جذابیت را برای تازه کارها دارد و قالب اوقات با مشکل انتخاب ترکیب و زاویه مناسب روبرو هستند. در ادامه اطلاعات مفیدی با موضوع آموزش عکاسی صنعتی از کارخانجات ارائه دادم که امیدوارم برای علاقمندان عکاسی صنعتی مفید واقع شود.

عکاسی خط تولید و محصولات

تهیه چک لیست

پس از عقد قرارداد باید چک لیستی از کارهای ضروری تهیه شود که به شرح ذیل است:

موارد مهم چک لیست مربوط به عکاس شامل:

۱-  بازدید اولیه بخش های مختلف کارخانه، قبل از عکاسی

۲-  بررسی شرایط نوری بخش های مختلف کارخانه

۳-  بررسی ابعاد بخش های مختلف کارخانه و تجهیزات

۴-  مشخص شدن بخش های مجاز و مهم کارخانه

۵-  بررسی فاصله کارخانه تا آتلیه

۶-  تهیه لیستی از تجهیزات مورد نیاز عکاسی کارخانه

۷-  چک کردن کلیه تجهیزات در پایان پروژه

و اما چک لیست های مربوط به کارفرما:

۱-  در اختیار قرار دادن فردی بعنوان راهنما در تمام مراحل عکاسی

۲-   مهیا کردن فضایی برای نگهداری تجهیزات عکاس

۳-  نظافت و پاکسازی کلیه بخش های تعیین شده قبل از پروژه عکاسی

۴-   شستشو و نظافت ماشین آلاتی از قبیل لیفتراک، کامیونت و …

۵-   ستاپ کامل وسایل، ابزارها و تجهیزات

۶-   توجیه پرسنل جهت همکاری با عکاس

۷-   داشتن لباس کار یونیفرم و تمیز پرسنل

عکاسی صنعتی از خط تولید

شروع پروژه عکاسی از خط تولید

نوبت عملیاتی کردن پروژه است. با برنامه ریزی ۳۰ دقیقه زودتر از زمان شروع کار در محل کارخانه باشید.

عکاسی از کارخانه

اولویت بندی عکاسی بخش های کارخانه

بخش های مختلف کارخانه را برای اولویت بندی بازدید و بررسی کنید.

بهترین روش اولویت بندی، انتخاب اولین مرحله تا آخرین بخش خط تولید است. مثلا می توانید از انبار مواد اولیه شروع کنید و در انبار دپو محصول نهایی پروژه را به اتمام برسانید. گاهی شرایط متفاوت است و مجبورید اولویت ها را تغییر دهید. مثلا بخشی از کارخانه فقط ساعت خاصی از روز فعالیت دارد. در این صورت باید زمان بندی را  با در نظر گرفتن بخش مذکور تغییر دهید. در بعضی سفارشات برای نشان دادن فعالیت شبانه روزی باید زمان بیشتری را صرف کرد. برای مثال عکسی که من از کارخانه اَکتیو در شب گرفته ام. چراغ های روشن ساختمان تولید و نور لیفتراک در محوطه گویای فعالیت شبانه روزی کارخانه است. در این عکس با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژ چراغ های لیفتراک بصورت خط نوری ثبت شده است.

عکاسی خط تولید

عکس های صنعتی کارخانجات را حتما با فرمت خام تهیه کنید

فرمت خام در دوربین های دیجیتال حکم اسلایدهای نگاتیو در عکاسی آنالوگ را دارند. این فرمت به عکاس اجازه می دهد کنترل بیشتری بروی ویرایش عکس داشته باشد.فایل خام RAW دارای بیشترین جزئیات هستند. این مزیت امکان افزایش سایز عکس با کمترین افت کیفیت را دارد. مراحل ویرایش عکس های خام بر خلاف سایر فرمت ها غیر تخریبی است. به همین دلیل عکاسان حرفه ای تنها با استفاده از این فرمت عکسهای خود را تهیه می کنند.

نورپردازی در عکاسی صنعتی خط تولید

در عکاسی صنعتی از کارخانجات بسته به شرایط گاهی نیاز به نورپردازی بوده و گاهی نور محیط بهترین گزینه خواهد بود. در فضاهای کم نور کارخانجات و بخش هایی که لازم است عملکرد سریع دستگاهی را نشان بدهید لازم است از نور فلاش و یا نورهای اسپات استفاده کنید . اما در صورت وجود نور کافی بهترین گزینه استفاده از نور یکنواخت و طبیعی کارخانه است.

ترکیب بندی صنعتی و انتخاب زاویه مناسب

ترکیب بندی و یا کمپوزیسیون بخشی مهم و تاثیرگذار در عکاسی صنعتی از کارخانجات و فضاهای تولید است. عکاس باید توانایی ثبت تصاویری پویا و حرفه ای از فضاهای خشک صنعتی را داشته باشد. عکس صنعتی با کادری ضعیف و معمولی منجر به تبلیغات منفی خواهد شد. به دوستان تازه کار دیدن مداوم عکسهای صنعتی حرفه ای را پیشنهاد می کنم. هنگام تماشا با دقت به انتخاب زوایای عکاس و کادر بندی ها توجه کنید.

نکات زیر به خلاقیت شما در ترکیب بندی کمک خواهد کرد:

    در موقعیت های مختلف کادرهای عمودی و افقی را تجربه کنید.

    از ترکیب بندی های خاص مثل مورب که عمق و پویایی خاصی به عکسها می دهد نترسید.

    ارتفاع کم دوربین را تجربه کنید تا نمایی با ابهت از تجهیزات و خطوط تولید به نمایش بگذارید.

    زوایای مرتفع را از دست ندهید. برای این کار از بالابرها و نقاط مرتفع استفاده کنید.

    از هلی شات در عکاسی از واحدهای بزرگ صنعتی مثل پتروشیمی و یا نیروگاه های عظیم استفاده کنید.

عکاسی صنعتی از کارخانه

تصاویری مستند بگیرید

در واحدهای تولیدی فعالیت بصورت مداوم و به سرعت در حال انجام است. در این بین لحظات و صحنه های خاصی اتفاق می افتد.عکس العمل سریع داشته باشید و اتفاقات خاص را شکار کنید. ایزوی دوربین خود را بالا ببرید تا با استفاده از سرعت شاتر مناسب لحظات خاص را ثبت کنید. لحظاتی که پویایی و فعالیت در بخش تولید را به نمایش می گذارد. رفتار کارگران را کارگردانی نکنید و کارکرد طبیعی آنها را ثبت کنید. با استفاده از خلاقیت و ایده پردازی تصاویر صنعتی، تبلیغاتی بگیرید. با فوکوس بروی یک سوژه در پیش زمینه، ارتباطی با پس زمینه محو شده ایجاد کنید.

عکاسی صنعتی محصولات در محیط کارخانه

گاهی اوقات سفارش عکاسی به گونه ای است که باید هم از محیط کارخانه و هم از محصولات شرکت عکس صنعتی تهیه کنید. این نوع سفارشات پیش از انجام حتما در قرارداد قید می شوند و البته هزینه خود را به همراه دارد. پیش از انجام این سفارشات باید تجهیزات اضافی برای عکاسی از محصولات را نیز همراه داشته باشید. همراه داشتن پرده و پایه های مربوطه، در صورت نیاز و بسته به جنس محصول استفاده از سافت باکس از موارد مهم خواهد بود. پیشنهاد من برای اولویت بندی انجام ۲ بخش اینست که ابتدا از کارخانه و خط تولید عکاسی کنید، چرا که عکاسی صنعتی از فضای تولید انرژی بیشتری می طلبد و کمتر فرصت استراحت خواهید داشت.

بررسی تصاویر هر بخش بروی لب تاپ

سعی کنید در پایان هر بخش، تصاویر را بروی صفحه لب تاپ بررسی کنید. گاهی اوقات نمایشگر کوچک دوربین انتخاب مناسبی برای بررسی عکسها نیست. برای جلوگیری از ریسک سعی کنید در طول انجام پروژه چند بار تصاویر را با لب تاپ چک کنید.

ارسال تصاویر برای انتخاب سفارش دهنده

بعد از انجام پروژه در اولین فرصت عکس های تهیه شده رو با دقت بررسی کنید.

معمولا تعدادی عکس تکراری و یا نامناسب است. این تصاویر را در فولدر مجزا قرار دهید. تصاویر باقی مانده را برای مرحله انتخاب مشتری ریسایز کنید. (مثلا ۹۰۰ در ۶۰۰ پیکسل) واترمارک بروی عکسها قرار دهید.این بخش رعایت اصول حرفه ای بوده و حتما باید رعایت شود. عکسهای آماده شده را برای سفارش دهنده ارسال کنید و پس از اعلام مشتری اقدام به ویرایش عکسهای منتخب کنید.

ویرایش عکسهای صنعتی کارخانجات

ویرایش نرم افزاری عکسهای صنعتی یکی از بخش های اصلی عکاسی حرفه ای محسوب می شود.

عکسهای خام بدلیل حذف بخش ادیت نرم افزار داخلی دوربین کم کنتراست و بی روح هستند. عکاس با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری بخش اصلاحات نور و روتوش را انجام می دهد. به عکس کارخانه سلفچگان توجه کنید. بخش چپ عکس خام و بدون ویرایش است و بخش راست توسط نرم افزار کامپیوتر ویرایش شده است.ویرایش عکس های هر ژانر عکاسی با ژانر دیگر متفاوت است. مثلا ویرایش یک عکس پرتره باید بسیار ملایم، اما یک عکس صنعتی پرکنتراست و بسیار متفاوت است. در صورت عدم مهارت در بخش ویرایش، این مرحله را به یک ادیتور حرفه ای بسپارید. سعی کنید در طول زمان با کسب تجربه و تمرین به این بخش تسلط کافی پیدا کنید.

تحویل عکسهای ویراش شده و تسویه حساب

عکسهای منتخب و ویرایش شده معمولا با فرمت PSD ذخیره می شوند، چرا که شامل لایه های ادیت نرم افزاری هستند. این عکسها و همچنین عکسهای خام RAW متعلق به عکاس هستند و نباید به مشتری تحویل شوند. برای تحویل عکسها با این فرمتها باید پیش از انجام پروژه به توافق رسیده باشید. اما در حالت عادی باید عکسها را با فرمت JPG و یا TIFF بدون لایه و البته بالاترین کیفیت تهیه شده تحویل سفارش دهنده دهید.

کلام آخر

عکاسی صنعتی از کارخانجات و خطوط تولید یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغات مجموعه های تولیدی است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه حتما از عکاسان با تجربه در این زمینه بهره بگیرید. چاپ ایده نو با سالها تجربه آماده ارائه خدمات حرفه ای در این زمینه است.

برگرفته شده از سایت پیک صنعت