عمومی

رسالت؛ از داریوش تا سردار سلیمانی

یکی از قدیمی ترین بزرگراه های تهران است که نام های مختلفی از داریوش گرفته تا سیدخندان و رسالت تغییر کرده است.

درباره بزرگراه رسالت یکی از قدیمی ترین بزرگراه های تهران است که بعد از انقلاب اسلامی توسعه یافت و به بزرگراه کامل شرق به غرب تبدیل شد و بزرگراه رسالت نام گرفت.

بزرگراه رسالت در گذشته نام های مختلفی داشته است. بزرگراه داریوش، بزرگراه سعید خندان و بزرگراه سپهبد، اما بعد از انقلاب به همه این قطعات «رسلات» می گفتند.

این بزرگراه که در سال های اخیر به بخشایی تغییر نام داده است به نام سه بخت حکیم، علامه جعفری و سردار سلیمانی نامگذاری شده و از شرق تهران شروع و تا غرب ادامه دارد.

در قطعه این بزرگراه به نام رسلات، از بزرگراه کردستان در غرب یوسف آباد به سمت جاده دماوند، نرده قرمز رنگی مقابل پارک جنگل کشیده شد.

پس از شهادت سردار سلیمانی، شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک فوریت، نام بزرگراه فاتح شرقی، بزرگراه رسالت، بزرگراه حدفاصل، بزرگراه کردستان را به بزرگراه شهید یاسینی تغییر داد.

گفته می شود یکی از طولانی ترین مسیرهای شرق به غرب تهران، بزرگراه رسالت است. این بزرگراه پس از تکمیل، شرق تهران را از خیابان دماوند به غربی ترین نقطه تهران در محدوده شهرک راه آهن متصل می کند. بخشي از بزرگراه در غرب ( حدفاصل ورزشگاه آزادي و بزرگراه كردستان ) و قسمتي ديگر در شرق ( از خيابان دماوند تا ميدان آفريقا ) اجرا و در دست اجراست. فاصله دشت های آفریقا تا بزرگراه کردستان در قالب دو پروژه انجام شد. مهمترین و پرهزینه ترین قسمت این بزرگراه از دشت آفریقا تا بزرگراه کردستان است که با نام پروژه تونل رسالت اجرا شد و در آخرین ماه سال 1384 به بهره برداری رسید. این پروژه یکی از مهمترین پروژه های فنی-شهرسازی پایتخت است.

طول تقریبی بزرگراه رسلات 12 کیلومتر و حدود 1400 متر تونل است و از زیر زمین می گذرد.

بزرگراه مأموریت تا سال 69 از خیابان دماوند شروع و به بزرگراه جهانکدک (آفریقا) می رسید. تا سال 1971، توسعه بزرگراه ریسلات تنها در مسیر برنامه ریزی شده برای سال 1960 تکمیل شد. سوفرتو یک شرکت مشاوره مهندسی فرانسوی بود که در سال 1961 توسط سازمان حمل و نقل پاریس تأسیس شد و در برنامه ریزی شهری مونترال، مکزیکوسیتی، سانتیاگو و تهران نقش داشت. توسعه بزرگراه رسالت بر اساس طرح توسعه حمل و نقل و حمل و نقل با یک دهه تاخیر انجام شد. در سال 1348 مطالعات اولیه برای توسعه بزرگراه رسالت آغاز شد. مطالعات احداث بزرگراه رسالت در غرب و همزمان با طراحی تونل در منطقه مرکزی بر اساس طرح سوفرتو آغاز شد.

در سال 1350 احداث بزرگراه رسالت از بزرگراه شیخ فضل الله نوری مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس طرح مذکور، این بزرگراه از شرق ورزشگاه آزادی آغاز و تقریباً به موازات آزادراه عباس آباد شمالی (آزادراه شهید همت فاضلی) به سمت شرق ادامه می یابد و در نهایت از شرق به آزادراه حصار سرخ می رسد. تهران. طول این بزرگراه حدود 26 کیلومتر برآورد شده بود و در صورت احداث با توجه به عدم اتصال مسیرهای شرقی و غربی در شهر تهران، بزرگراه رسالت از اهمیت ویژه ای در شبکه ارتباطی برخوردار می شد.

ماموریت؛  از داریوش تا سردار سلیمانی

تا اینکه در سال 71 بزرگراه رسالت بین آفریقا و جاده دماوند ساخته شد و رفت و آمد زیاد بود. اولین قدم اتصال بزرگراه رسالت به غرب با عبور از منطقه مسکونی آفریقا، گاندی، ولیعصر، یوسف آباد و تپه های مشرف به بزرگراه کردستان بود. در سال 1346 برای اولین بار طرح احداث تونل رسالت برای اتصال بخش غربی و شرقی بزرگراه رسالت مطرح شد. این تونل سرانجام در سال 1364 تکمیل شد و این بزرگراه پس از 35 سال به بهره برداری کامل می رسد.

بزرگراه رسالت با بزرگراه های کردستان، آفریقا، مدرس، حقانی، صیاد شیرازی، امام علی (ع) و باقری، بلوار شهید، هاجر بن عدی، آیت، هنگام و خیابان های دکتر شریعتی، سهروردی، در راه است. استاد حسن بنا، دردشت، سمنگان و دماوند دارای تقاطع های همسطح یا غیرهمسطح است.

بزرگراه تجاری-موسسه ای کربیر رسالت یکی از پرترددترین معابر تهران است.

آخرین پیام