عمومی

عاشورا به روایت اهل سنت

فاجعه عاشورا مشعل جاویدان است، اگر اهل دل آن را به سوی خود بخوانند و آموزه هایش درس انسانیت باشد، اگر مانند کتاب باشد همیشه به روی بشر باز است.

به گزارش تیتر نیوز، عبدالحسین طلایی، استاد دانشگاه قم در یادداشتی در روزنامه ایران او نوشت: «1. فاجعه عاشورا مشعل جاویدان است، اگر اهل دل آن را به سوی خود بخوانند و آموزه هایش درس انسانیت باشد، اگر مانند کتاب باشد همیشه به روی بشر باز خواهد بود. بر این اساس، در نظر قبله می‌توان دانش نازل بسیاری از علما را در صورتی یافت که ایشان قصد نداشته این امر مهم را با قلم یا گفتار ارائه کند، خواه تک نگاری باشد یا چند خطی در کتاب، خواه یک کتاب باشد. جلسه جداگانه یا بخشی از یک جلسه و اینک همه چیز روشنفکران شیعه تشدید می شود اگر هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، پرنده به «طف» خونین کویر پرواز کند و سراسر منطقه شیعیان مملو از شادی و همدردی با شهدای نینوا شود. در این میان هزاران حماسه بشری خلق می شود که جمع آوری آنها در صد جلد ممکن نیست. در میان این حماسه ها، آثار مکتوب جایگاه ویژه ای دارند; بنابراین اگر در تاریخ ماندگار شوند، خالقان این آثار با امام نور و یاران تاریکی به حضور ایشان شهادت می دهند.

2. یکی از مهم ترین آثار تاریخی در این زمینه، قسمت مربوط به امام سوم از کتاب مبسوط «تاریخ دمشق» است که ابن عساقر، مورخ اهل سنت قرن ششم هجری، آن را به طور کامل نوشته است. و در این کتاب از همه کسانی که کمترین ارتباط را در کارنامه خود با شهر دمشق دارند صحبت می کند. البته مطالب و تدوين روايات متني بدون تحليل تاريخي و تنها با تقسيم موضوعي احتمالاً منزل به منزل است. اما برای هر کپی، خود سند تاریخی گوینده اصلی را می آورد. بادینسان برای بررسی و بررسی هر موضوعی دست آیندگان را میسپارد.

متن کامل این کتاب بارها در کشورهای عربی توزیع شده و هر بار بیش از 60 جلد به آن اختصاص یافته است. برخی از روشنفکران مانند ابن منظور نیز گزیده هایی از آن ارائه کرده اند که به چاپ رسیده است.

بخش امام شهید از کتاب ابن عساکر شامل 398 اخبار تاریخی و حدیث نبوی است. با تقسيم موضوع به عناوين زير: نسب، ولادت و نام، دوشيزگي، شباهت امام سوم به آخرين پيامبر، آيات و رواياتي در فضائل پيامبرش، خصوصيات اخلاقي امام همام، تقريباً نيمي از کتاب. در نیمه دوم کتاب به موضوعات مربوط به عاشورا از جمله: پیشگویی های پیامبر در مورد شهادت سبت شهید، گزارش های مربوط به سفر ملکوتی آن حضرت از مدینه به کربلا، وقایع مربوط به شهادت، پایان دنیا و آخرت، محل و تاریخ شهادت، داستان قبر و سرودهای حضرت در رثای ایشان.

3. مستردکات علامه شیخ محمدرضا جعفری نجفی (1350-1431) بر اساس این جلد، موضوع این قلم است.

علامه شیخ محمدرضا جعفری اشکوری در روز جمعه هفتم شوال سال 1350 هجری قمری در نجف اشرف دیده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را نزد پدرش كه شاگردان حيات سيد ابوالحسن اصفهاني و محقق ميرزاي ناييني بودند به پايان رساند. آنان در سال 1364 هجری شمسی در چهارده سالگی پدر خود را از دست دادند، اما این فقدان هرگز موجب رکود و عقب ماندگی در تحصیل آنان نشد. معظم پس از ورود به حوزه، ادبیات عرب را نزد مدرس افغانی، منطق را نزد عبدالصمد یزدی، فلسفه را نزد صدرا بادکوبی و نجوم را نزد عبدالجلیل عادلی آموخت.

استاد جعفری علاوه بر گذراندن درس در سطح اساتید خود از جمله آیات اعظم سید عبدالعلی سبزواری، میرزا محمد اردبیلی، شیخ علی کاشی، شیخ مرتضی لاهیجی، سید احمد اشکوری و حاج میرزا حسن یزدی، همچنین شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد. استفاده از آیات سید ابوالقاسم خویی و عبدالحسین امینی نیز در آثار او به چشم می خورد.

علامه جعفری علاوه بر سفرهای متعدد به اروپا و قاهره، در سال 1382 هجری قمری به اندونزی سفر کرد و به مدت شش ماه در آنجا به ترویج احکام اسلامی پرداخت. وی مدتها در دانشگاه فقهی نجف با عنوان استاد ممتاز به تدریس پرداخت. در سال 1392 هجری شمسی بر اثر فشار رژیم بعث، استاد به تهران بازگشت و نزدیک به سه دهه به تدریس و تربیت جوانان متدین پرداخت. معظم آثار فراوانی در زمینه های مختلف دارد که برخی از آنها در قالب مقاله در مجله تراثنا و هزاره شیخ مفید به چاپ رسیده است. همچنین ترجمه انگلیسی کتاب کافی و ترجمه انگلیسی نهج البلاغه نیز با اشرف ایشان و حواشی و حواشی وی منتشر شده است. وی در سال 1389 دار فانی را وداع گفت.

4. محقق جعفری در مستدرک خود بر کتاب ابن عساقر گزارش های تاریخی و حدیثی را که در کتب اهل سنت درباره شهید کربلا یافته است به دقت دنبال کرده است و جای خود دارد. به عبارت دیگر، متن کتاب ابن عساقر 398، نسخه تاریخی و اضافات علامه جعفری به حدود 1200 مورد خواهد رسید. در میان این اضافات، گاه 40 نسخه از تفصیل تاریخی را می بینیم (گزارش زیر شماره 256) که خود حدود 40 صفحه را شامل می شود و به عنوان کتابی جداگانه به شمار می رود. همچنین 36 نسخه به شماره 277 در حد یک کتاب ماندگار است. به عبارت دیگر در داخل این کتاب چندین کتاب کوچک و بزرگ وجود دارد که محققین در پژوهش حسینی می توانند از آنها استفاده کنند. البته ارزیابی و کاربرد این کتاب ارزشمند است، نیاز به منابع دیگری دارد که در این یادداشت درج نشده است. شایان ذکر است که معاصر علامه محقق، آقای سید محمدرضا حسینی جلالی، کتابی با عنوان «الحسین علیه السلام خلاصه و شرح حالش» بر اساس کتاب ابن عساکر با حذف اسناد نوشته است. و خلاصه متن.جهانبخش نیز با عنوان «سره و سیمای امام حسین (علیه السلام)» منتشر شده است.

این تحقیق علمی قبل از انتشار یافته های علامه جعفری درباره کتاب ابن عساکر انجام شده است. لذا شایسته است با انتشار این یافته ها بار دیگر خلاصه ای علمی مانند خلاصه قبلی تهیه و توزیع شود.»

آخرین پیام