بین المللفرهنگ و هنر

راهنمای 0 تا 100 تحصیل در کانادا / از ویزای تحصیلی تا اخذ اقامت کانادا

اگر مایل به تحصیل در کانادا هستید، این مطلب کاربردی برای شما نگارش شده است. کانادا دارای برترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است که در سراسر جهان شناخته شده اند.

سیستم آموزشی در این کشور مبتنی بر مطالعات بین رشته‌ای بوده و از امکانات بسیار زیادی بهره مند است. به همین خاطر کشور کانادا به مقصدی ایده آل برای تحصیل تبدیل شده است که بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال آن هستند.

تعداد زیادی از دانشگاه ‌های کانادا در رتبه ‌بندی ‌های معتبر بین‌المللی حضور دارند و استراتژی آموزشی جدیدی که اخیرا توسط وزارت آموزش کانادا تعیین شده، بر افزایش تعداد دانشجویان خارجی تاکید دارد.

این استراتژی به این منظور است که متقاضیان تحصیل در کانادا بتوانند شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه های کانادا داشته باشند و مورد استقبال قرار بگیرند.

راهنمای 0 تا 100 تحصیل در کانادا / از ویزای تحصیلی تا اخذ اقامت کانادا

برنامه آموزشی کشور کانادا دانشجویان خارجی را تشویق می کند تا در طول تحصیلات (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) شغلی را دنبال کنند و پس از فارغ التحصیلی برای فرصت های کاری در کشور بمانند.

همچنین اجازه اقامت پس از تحصیل نیز به دانشجویان تعلق می گیرد و آن ها می توانند پس از اتمام تحصیل، به دنبال کاری مرتبط با رزومه خود باشند و در نهایت ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

شهر های تورنتو، مونترال، ونکوور، اتاوا و کبک دارای بیشترین جمعیت دانشجویان بین المللی هستند.

در کانادا دانشجویان می‌توانند زندگی آکادمیک و درسی خود را را با فعالیت ‌های تفریحی متنوع و سرگرم‌کننده ترکیب کنند.

انگلیسی و فرانسوی هر دو زبان‌های رسمی کانادا هستند و وضعیت برابری دارند اما در هر شهری از کانادا که باشید ، می‌توانید به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کنید.

با این حال شما می توانید فرصت را غنیمت بشمارید و زبان فرانسه یاد بگیرید یا مهارت های زبان فرانسوی خود را تقویت کنید.

دانشگاه ‌های کانادا مدارک تحصیلی انگلیسی را برای تمامی مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند، بنابراین دغدغه اصلی شما باید این باشد که یک رشته تحصیلی را با توجه به ترجیحات و علایق خود پیدا کنید.

راهنمای 0 تا 100 تحصیل در کانادا / از ویزای تحصیلی تا اخذ اقامت کانادا

تحصیل در کانادا

از اصلی ترین و تاثیرگذارترین عوامل برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر است:

  •       سن، یکی از فاکتور های مهم در دریافت ویزای تحصیلی است، در واقع هر چه از تاریخ کسب آخرین مدرک تحصیلی شما مدت زمان کمتری گذشته باشد (گپ تحصیلی کمتری) شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید.
  •       نمره مدرک زبان، تاثیر بسیار زیادی در اخذ پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی دارد.

دانشگاه ها معمولا سطح مشخصی را برای نمره زبان تعیین می کنند اما اگر شما 0.5 یا 1 نمره کمتر از نمره تعیین شده بگیرید همچنان می توانید پذیرش بگیرید اما باید در دوره زبان انگلیسی در کانادا نیز پذیرش بگیرید و پس از رسیدن به سطح مورد نظر وارد دانشگاه شوید.

  •       تمکن مالی، جز یکی از مهم ترین هزینه های مهاجرت تحصیلی به کانادا است چون  تمکن مالی نشان دهنده این است که شما می توانید هزینه یک سال زندگی و تحصیل در کانادا را تامین کنید.

 هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاهی که در آن پذیرش گرفته اید، می تواند متغیر باشد.

ولی به طور تقریبی بین 15 تا 30 هزار دلار کانادا در هر سال است.

همچنین هزینه های زندگی در کانادا به طور میانگین 10 تا 12 هزار دلار کانادا است.

تحصیل در کانادا مزایای بسیار زیادی دارد که این مزایا شامل موارد زیر می شوند:

ü     یکی از مهم ترین مزایایی که تحصیل در کانادا برای شما به ارمغان می آورد،  فرصت های علمی، پژوهشی و حتی کاری بسیاری ست که در این کشور وجود دارد.

ü     نرخ بیکاری پایین و وجود فرصت های شغلی بسیار زیادی که در این کشور وجود دارد باعث شده است که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل به راحتی مشغول به کار شوند.

ü     اجازه کار همزمان با تحصیل این امکان را به متقاضیان می دهد که بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.

ü     بورسیه های تحصیلی متنوع از دیگر موارد بسیار مهمی است که در کانادا وجود دارد.

ü     هزینه های تحصیلی در کانادا نسبت به باقی کشورهای انگلیسی زبان، ارزان تر است.

ü     کانادا کشوری مهاجر پذیر است و تنوع فرهنگی بسیار زیادی دارد که همین امر موجب می شود تا مردم با آغوش باز از شما استقبال کنند.

ü     کشور کانادا از سیستم بهداشتی و درمانی عالی برخوردار است.

پایتخت کانادا

اتاوا چهارمین شهر بزرگ کشور و همچنین پایتخت کانادا است که در جنوب شرقی ایالت انتاریو کانادا واقع شده و با ایالت کبک هم مرز است.

از هر چهار ساکن اتاوا یک نفر مهاجر است یعنی در واقع 85 درصد ساکنین اتاوا مهاجر هستند.( 53 درصد از آسیا و خاورمیانه، 17 درصد از آفریقا و 15 درصد از اروپا )

اتاوا با تنوع فرهنگی بسیار زیادی همراه است و همچنین شهری است که به سرعت با تغییر و رشد روبروست.

از جاذبه های اتاوا می توان به برخی از محله ‌های بومی و جذاب شهر اشاره کرد.

برای مثال محله چینی‌ها، که در نزدیکی مرکز شهر اتاوا واقع شده و مملو از رستوران ‌ها و فروشگاه‌ های مواد غذایی آسیایی است.

یکی از ویژگی‌های که این شهر را به شهری جالب و خاص تبدیل کرده، دو زبانه بودن آن است.

انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبان رسمی مقامات دولتی و مردم شناخته می‌ شود.

این دوزبانگی را می‌توانید در همه جای شهر مانند منوی رستوران‌ها، ویترین فروشگاه‌ ها، موسسات رسمی و غیره ببینید.

یکی دیگر از جاذبه های توریستی اتاوا ساختمان پارلمان کانادا است که در این شهر واقع شده. این ساختمان بنایی باشکوهی است که بر روی تپه‌ای بلند و در حاشیه رودخانه اتاوا بنا شده.

این جاذبه توریستی تقریبا سالانه ۳ میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند.

آب و هوای کانادا

کانادا جز یکی از پهناورترین کشور های جهان است بنابراین  تنوع آب و هوایی آن در هر شهر متفاوت و متغیر است.

بخش‌های زیادی از این کشور به قطب شمال نزدیک هستند و در نتیجه آب و هوایی سرد و برفی دارند، اما بسیاری از بخش های جنوبی این کشور چهار فصل بوده و دارای آب و هوایی گرم و معتدل است.

ممکن است شما هم این تصویر را داشته باشید که کانادا آب و هوایی بسیار سرد و برفی دارد اما باید بگوییم که آب و هوای کانادا برای زندگی مناسب است و شما می توانید هر چهار فصل را در برخی از مناطق تجربه کنید.

آب و هوای ایالت ها و شهر های کانادا به شرح زیر است:

نام ایالت، شهر آّب و هوا در تابستان (درجه سانتی گراد) آب و هوا در زمستان ( درجه سانتی گراد)
ساسکاچوان (Saskatchewan) 15 الی 30 19 الی 9-
بریتیش کلمبیا (British Columbia) 20 0 الی 5
کبک (Quebec) 25 15-
آلبرتا (Alberta) 20 الی 25 5- الی 15-
نیوبرانزویک (New Brunswick) 30 الی 32 5- الی 15-

آشنایی با فرهنگ مردم کانادا

بعد از قشر انگلیسی زبان کانادا ، مردم فرانسوی زبان بیشترین قشر زبانی موجود در این کشور را تشکیل می دهند.

دین رسمی کشور کانادا مسیحیت است اما در این کشور آزادی دینی وجود دارد و تقریبا یک میلیون نفر از کانادا را مسلمانان تشکیل داده اند و همچنین جمعیت ایرانی کانادا قشر قابل توجه و نسبتا زیادی هستند که در این کشور به فعالیت های تحصیلی و کاری می پردازند.

مردم کانادا از فرهنگ بسیار بالایی برخوردارند و می توان گفت که این فرهنگ به صورت سنت های تثبیت شده است.

در کانادا به این صورت است که زمانی که رابطه دو نفر از حالت رسمی خارج نشده باشد، یکدیگر را به اسم کوچک صدا نمی کنند و در زمان دست دادن نیز مستقیم به چشمان طرف مقابل نگاه می ‌کنند و این را نوعی به هم احترام گذاشتن می دانند.

در حالت کلی در مناطق انگلیسی زبان قطع کردن صحبت دیگری به هیچ عنوان مرسوم نیست. اما این امر در مناطق فرانسوی زبان صدق نمی کند.

همچنین کانادایی‌ ها در روابط اجتماعی خود از حرکات بدن خود برای فهماندن منظورشان به دیگران زیاد استفاده می‌کنند.

کانادایی‌ ها افرادی سخت گیر نیستند و در مورد زندگی شخصی ‌شان با دوستان و همکارانشان صحبت کنند و همچنین از دیگران نیز انتظار دارند که حرف ها را ساده بیان کنند.

شما باید در مکان های رسمی مانند دانشگاه از واژه موسیو و مادام استفاده کنید زیرا این امر را نوعی احترام گذاشتن تلقی می کنند.

کانادایی ها در  مراسم هایی مانند کریسمس و روز تولد به یک‌دیگر هدیه می‌دهند.

در کانادا مرسوم است که گیرنده هدیه، بلافاصله آن را باز کند و همچنین استفاده از وجه نقد به عنوان هدیه در هیچ یک از ایالات کانادا مرسوم نیست.

آداب هدیه دادن در کانادا به گونه ای است که ارزش یک هدیه بر اساس پولی که برای خرید آن پرداخت شده سنجیده نمی‌شود، بلکه کارایی و علاقه طرف مقابل هدیه مهم‌تر است.

به طور کلی  خرید شکلات، شربت و گل در بین  کانادایی ها رواج دارد و معمولا هدیه های گران قیمتی را برای دوستان خود نمی خرند.

اگر از طرف یک دوست کانادایی برای مهمانی در منزل آن ها دعوت شده اید بهتر است که یک جعبه شکلات یا یک دسته گل برای او بخرید و در زمان ورود به مهمانی آن را به میزبان بدهید.

نکته جالبی که در مورد ایالت کبک وجود دارد این است که مهمان قبل از ورود به خانه میزبان، دسته گل را برای او ارسال می کنند.

هزینه تحصیل در کانادا

یکی از دغدغه هایی که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کند، هزینه های مهاجرت تحصیلی است.

هزینه های تحصیلی از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام تصمیم گیری برای مهاجرت  از آن اطلاع داشته باشید و برنامه ریزی دقیقی انجام دهید.

 در مقایسه با بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان و حتی کشور هایی که زبان رسمی آن ها انگلیسی نیست، هزینه تحصیل در کانادا، بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه های تحصیلی در کانادا با توجه به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و شهر محل سکونت شما می تواند متغیر باشد اما این هزینه می تواند 15 هزار دلار تا 30 هزار دلار کانادا سالانه برای پوشش کامل شهریه دانشگاه و مخارج زندگی باشد. ( البته این ارقام می تواند با توجه به سبک زندگی شما متغیر باشد.)

جدول شهریه دانشگاه های کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی:

مقطع کارشناسی 5500 الی 29000 دلار کانادا
 مقطع کارشناسی ارشد 13000 الی 20000 دلار کانادا
دکترا 10000 الی 20000 دلار کانادا

مدارس کانادا

کشور کانادا مستعمره سابق بریتانیا است و نظام آموزشی آن نیز بریتانیایی است. مدارس کانادا و دانشگاه های آن به صورت دولتی و خصوصی در هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی دوره های خود را ارائه می کنند.

مطابق قانون، کودکان از سنین 5 یا 6 سالگی  مجبور به شروع تحصیل می باشند.

دوران ابتدایی(Primary school)  از سن 5 یا 6 سالگی شروع می شود و 8 سال به طول می انجامد.

 دبیرستان معمولا سنین 9 الی 12 سالگی را شامل می شود.

قابل ذکر است که کانادا در تمامی مقاطع، دانش آموزان بین المللی را می پذیرد.

تحصیلات در کانادا شامل دوران تحصیلی ابتدایی و دبیرستان می شود  که مجموعا 12 سال به طول می انجامد.

بعد از اتمام این دوره 12 ساله شما وارد دوره ای به نام post-secondary school می شوید. این دوره شامل کالج ها، دانشگاه ها، کالج های حرفه ای و خصوصی و مدارس فنی حرفه ای می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب سایت  Blueskystudy.org مراجعه کنید(https://blueskystudy.org/canada-courses/highschool-in-canada/)

کالج ها نیز دوره های علم و فناوری، هنرهای کاربردی و تکنولوژی کاربردی و غیره را ارائه می دهند و کالج های خصوصی دوره های کشاورزی، خدمات اجتماعی، لوله کشی و برقکاری، کامپیوتر دوره های کسب و کار و … را ارائه می نمایند.

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در مدارس کانادا شامل موارد زیر می شود:

  •       ارائه ترجمه شناسنامه
  •       پاسپورت معتبر
  •       ارائه مدارک تحصیلی دو یا سه سال آخر تحصیلی
  •       ارائه مدرک زبان

کانادا در دبیرستان ها دوره های زبان انگلیسی و فرانسوی را همراه با برنامه تحصیلی برای دانش آموزانی که مدرک زبان ندارند، برگزار می کند.

مدارس کانادا به سه بخش دولتی، خصوصی و شبانه روزی تقسیم می شوند.

برای تحصیل در مدارس دولتی باید قیم کودک نیز در خاک کانادا اقامت داشته باشد  یا  در صورتی که والدین دانش آموزان مجوز اقامت در کانادا را داشته باشند فرزندان آن ها می توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی به تحصیل در کانادا بپردازند.

هزینه تحصیل در مدارس دولتی کانادا از 10 تا 15 هزار دلار کانادا در سال است.

مدارس خصوصی بین المللی بیشتر مورد توجه مهاجرین قرار می گیرند.

این نوع از مدارس شهریه بیشتری دریافت میکنند و در آنها فعالیت های فوق برنامه ارائه می شود.

مدارس خصوصی بر یک رشته و حرفه خاصی مانند هنر و موسیقی تمرکز دارند.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کمی بیشتر از مدارس دولتی و سالانه از 15 الی 25 هزار دلار است.

دانش آموزان در  مدارس شبانه روزی دروس، مشارکت جمعی، زندگی در اجتماع و ارتباط با افراد را فرا می گیرند و به همین موضوع سطح زبان آن ها ارتقا پیدا می کند.

امکانات مدارس شبانه روزی کانادا بسیار متنوع است و همین امر باعث تفاوت هزینه های تحصیلی با دیگر مدارس این کشور می شود.

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی 30 الی 70 هزار دلار کانادا در سال می باشد.

لیسانس در کانادا

اگر شما قصد تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی را دارید باید بگوییم که این مقطع دارای تنوع بالایی در رشته تحصیلی در دانشگاه ها است، بنابراین برای انتخاب رشته گزینه های زیادی پیش روی شما می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع لیسانس:

ü     فرم درخواست پذیرش از دانشگاه

ü     پاسپورتی که دارای اعتبار باشد.

ü     آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده به همراه ترجمه

ü     ارائه مدرک زبان آیلتس

فوق لیسانس در کانادا

اگر متقاضی ادامه تحصیل در کانادا برای مقطع فوق لیسانس هستید باید حتما دارای مدرک لیسانس باشید. فوق لیسانس در کانادا بین یک تا دو سال به طول می انجامد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع فوق لیسانس از دانشگاه های کانادا:

ü     انگیزه نامه هدف از تحصیل

ü     ارائه فرم درخواست تکمیل شده

ü     رزومه

ü     دو توصیه نامه

ü     اثبات تمکن مالی

رشته پزشکی در کانادا

دانش آموزانی که متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا هستند باید قبل از ورود به دانشگاه پزشکی و قبل از اقدام به تحصیل پزشکى یک دوره لیسانس علوم پایه(لیسانس و یا معادل تحصیلی آن را در رشته های علوم پایه از جمله زیست، شیمی، فیزیک یا رشته های مرتبط) را گذرانده باشند و یک مدرک لیسانس 4 ساله در کانادا اخذ کرده باشند، سپس برای ورود به دانشگاه در رشته پزشکی باید در آزمون MCAT شرکت کنند.

دانشجویان غالبا در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی ام کت شرکت کرده و قبولی در این آزمون در دانشکده ای که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش آن است، الزامی است. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود.

دروس پیش نیاز تحصیل پزشکی در کانادا شامل بیولوژی با آزمایشگاه، شیمی عمومی با آزمایشگاه، شیمی آلی با آزمایشگاه ، فیزیک با آزمایشگاه و انگلیسی است.

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

زبان تحصیل در این مقطع می تواند انگلیسی یا فرانسوی باشد و تحصیل در مقطع دکترا بین 3 تا 6 سال به طول می انجامد.

تحصیل دکترا در کانادا بیشتر بر پایه تحقیقات صورت می پذیرد (دانشجویان باید در این مقطع استاد راهنما داشته باشند و تحقیقات خود را با نظارت آن انجام دهند.)

داشتن مدرک فوق لیسانس جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا الزامی است.

پذیرش در این مقطع بسیار سخت و رقابتی است؛ به طوری که اساتید بر اساس رزومه دانشجویان را انتخاب می کنند.

 مواردی که می تواند به شما در پذیرش کمک کند شامل موارد زیر می شود:

  •       ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی
  •       ارائه مدرک زبان
  •       پروپوزال تحقیقاتی
  •       دو توصیه نامه
  •       ارائه مدرک GRE و GMAT

از مزایای بسیار مهم تحصیل دکترا در کانادا، امکان دریافت بورسیه است.