اجتماعیاخبار کسب و کار

چگونه پکیج خود را در منزل تعمیر کنیم؟

محتوای این مطلب پنهان

پکیج وسیله یا ابزاری است برای گرم کردن آب برای هر نوع مصارف خانگی و تجاری؛ که با توجه به کوچک بودن آن رفته رفته جای موتورخانه‌های بزرگ را به خود اختصاص داده است. سیستم پکیج‌ها در مقایسه با موتورخانه‌ها فضای کمتری اشغال می‌کند و به راحتی در خانه و یا جاهای کوچک قرار می‌گیرد. از پکیج‌های گرمایشی در تابستان تنها برای گرم کردن آب، جهت مصارفی مانند: استحمام و شتشو استفاده می‌شود، ولی در زمستان علاوه بر مصارف همیشگی، جهت گرم کردن آب برای شوفاژ و گرم کردن خانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

منبع :
https://www.tehranservic.com/water-heater/wh-repair/

چگونه پکیج خود را در منزل تعمیر کنیم؟

پکیج چیست؟

پکیج به نوعی از سیستم‌های گرمایشی گفته می‌شود که سال‌ها است توانسته جای موتورخانه‌ها را بگیرید و جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشد.
پکیج‌ها دارای مزایای زیادی می‌باشند که یکی از آن‌ها قابلیت نصب، تعمیر و سرویس سریع و آسان در محل می‌باشد.
پکیج‌ها دارای دو حالت زمستانه و تابستانه می‌باشند.
در تابستان زمانی که آب را باز می‌کنید پکیج روشن می‌شود و عملکردی شبیه به آبگرمکن دیواری دارد و اما در زمستان به دلیل اینکه باید گرمای شوفاژها، فن کوئل‌ها و … را تامین کند کاملا متفاوت است و می‌توان گفت که همیشه روشن است.

نحوه کارکرد پکیج

در ابتدا و قبل از هر چیز لازم است با نحوه کارکرد پکیج شوفاژ دیواری آشنا شوید.

پکیج شوفاژدیواری برای عملکرد صحیح به چها مورد زیر نیازمند است:

  1. آب
  2. برق
  3. گاز
  4. اکسیژن

اختلال در هر کدام از این موارد موجب عدم عملکرد صحیح پکیج می شود.

فشار آب پکیج چه مقدار باید باشد؟

مقدار فشار آب پکیج یا همان مقدار عقربه نمایشگر گیج فشار باید بین عدد 1 و 2 روی 1.5bar(روی 1.5 بار)  باشد.

اگر زیر این مقدار باشد دستگاه شما ارور می دهد و تا آب به مقدار کافی به پکیج نرسد دستگاه روشن نخواهد شد.

لازم به ذکر است که این مورد به علت سیستم امنیتی دستگاه رخ می دهد تا از آسیب قطعات حساس آن مانند پمپ سیر کولاتور و یا مبدل های پکیج جلوگیری نماید.

مشکلات رایج در تعمیر پکیج

  • ظاهرا مدار گرمایشی فعال است ولی رادیاتورها گرمای مطلوب ندارند.
  • دمای آب مصرفی مناسب است ولی سیستم گرمایشی عمل نمی‌کند.
  • با افزایش دما در مدار گرمایش، فشار زیاد می‌شود.
  • دمای آب مصرفی نوسان دارد.
  • مدار گرمایش پکیج دچار افت فشار مکرر می‌شود.
  • آب پکیج یخ می‌زند.
  • آب گرم مصرفی خانه گرمای مطلوبی ندارد.
  • پکیج به حالت انفجاری روشن می‌شود و صدای مهیبی تولید می‌کند.
  • فشار در مدار گرمایش خود به خود افزایش می‌یابد و تا حدی پیش می‌رود که گاهی
  • شیر اطمینان فعال می‌شود.
  • پمپ پکیج غیر فعال می‌شود.
  • دمای آب مصرفی کاهش می‌یابد.
  • پکیج سر و صدای بیش از اندازه تولید می‌کند.

معرفی قطعات پکیج

جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با پکیج های دیواری و تشخیص ایراد در پکیج ما تمامی قطعات پکیج را به صورت کلی به شما معرفی خواهیم کرد.

برد پکیج

برد صفحه ای است که معمولاً به رنگ سبز یا آبی است و تمام اجزای آن مانند IC ، خازن ، مقاومت ، رگولاتور و … به آن متصل است.
یکی از مهمترین قسمتهای پکیج دیواری برد پکیج است.
وظیفه برد پکیج برقراری ارتباط بین تمام قسمتهای پکیج است و همچنین وظیفه کنترل LCD آن را دارد و با همان LCD می تواند تمام خطاهای موجود در پکیج را نشان دهد.

فن پکیج

پکیج ها دارای دو نوع فن دار وبدون فن می باشند، در پکیج های فن دار،فن پکیج وظیفه خارج کردن مواد حاصل از احتراق و منواکسید کربن به وجود آمده ناشی از احتراق را به عهده دارد.

استاندارد نصب پکیج های فن دار با پکیج های بدون فن کاملا متفاوت می باشد، عموما قطر دودکش پکیج های فن دار 6 سانتی متر و پکیج های بدون فن 15  سانتی متر می باشد.

عموما فن ها با مکش مواد حاصل از احتراق قابلیت شوت کردن  این مواد به اندازه ی حدودا 15 متر را دارند.

پمپ پکیج

پمپ پکیج از مهمترین قطعات مدار گرمایشی می باشد و وظیفه ایجاد جریان پیوسته آب گرم به سمت رادیاتورها را دارد.

در واقع پمپ آب گرم تولید شده در مبدل حرارتی را درون لوله های رادیاتور پمپ می کند تا آب گرم به  رادیاتور برسد. در بسیاری از پکیج ها قیمت پمپ پکیج بیشتر از سایر قطعات است. یکی از دلایل گران بودن پمپ پکیج ممکن است کمبود قطعات پمپ پکیج باشد. طراحی و قدرت اجزای پمپ پکیج بر عملکرد مناسب این فعالیت تأثیر مستقیم دارد.

شیرگاز پکیج

یکی از مشکلات رایج تنظیم نبودن شیر گاز پکیج می باشد. این شیر که برقی می باشد در زیر محفظه احتراق پکیج قرار گرفته است. و شامل قسمت تنظیم کننده جریان گاز به مشعل که به آن مدولاتور می گویند می باشد.

در واقع وظیفه کلی شیر گاز کم و زیاد کردن شعله می باشد. تست و تنظیم شیر گاز پکیج از جمله فرآیند هایی هست که نیاز می باشد هرزچندگاهی صورت گیرد.

حداقل فشار شیر گاز 15 میلی بار و حداکثر این فشار باید 25 میلی بار باشد. در صورتی که فشار کم باشد آب گرم نمی شود و اگر فشار زیاد باشد موجب فعال شدن سوپاپ اطمینان می شود.

منبع انبساط پکیج

وظیفه و عملکرد منبع انبساط پکیج این است که فشار آب ثابت را در سیستم گرمایش موجود حفظ کند.

همانطور که می دانید ، با افزایش دمای آب ، حجم آب افزایش می یابد. با توجه به ثابت بودن فضای داخل بسته و لوله ها ، افزایش دما منجر به افزایش فشار در پکیج می شود.

اگر هیچ قطعه ای در پکیج وجود نداشته باشد ، مانند منبع انبساط ، افزایش دما فشار را بیش از حد افزایش می دهد و سپس شیر ایمنی کار می کند.

به این ترتیب ، منبع انبساط که دارای کیسه هوا است ، افزایش فشار در بسته را جبران می کند.

مبدل اصلی پکیج

در پکیج قطعه ای را که مستقیما شعله به آن بر خورد می کند و آب در آن جریان دارد را مبدل اصلی گویند وعمل انتقال حرارت تولید شده توسط مشعل به آب (مصرفی و گرمایشی)،در محفظه ای به نام مبدل حرارتی انجام می شود.

در دستگاه های تک مبدل هم آب گرم مصرفی و هم آب گرمایش مدار و در مبدل اصلی جریان دارند و در آن حرارت می بینند.

مبدل اصلی حرارتی از چند ردیف لوله مسی رفت و برگشتی تشکیل شده است که به صورت افقی در بالای مشعل قرار گرفته و آب از آن عبور می کند و گرمای تولید شده را جذب می نماید.همان طور که می دانید مس دارای راندمان تبادل حرارتی بسیار بالایی است.

مبدل ثانویه پکیج

در دستگاه های دو مبدل یک مبدل ثانویه تعبیه شده است که وظیفه تامین آب گرم مصرفی را بر عهده داره و عمدتا جنس آنها از استیل می باشد که دارای راندمان تبادل حرارتی بسیار بالایی است ،مبدل ثانویه دارای ردیف هایی جهت عبور آب هستند.

در دستگاه های دو مبدل با عبور آب مدار گرمایش از یک طرف مبدل ثانویه و عبور آب مصرفی از طرف دیگر مبدل آب گرم مصرفی تامین می گردد.به عبارتی آب مدار گرمایش آب مصرفی را نیز گرم می کند و آب مصرفی برخلاف دستگاه هایی تک مبدل مستقیما در تماس با شعله ی مشعل نیست.

سنسور فشار آب پکیج

در انواع دستگاه پکیج سنسوری وجود دارد بنام سنسور فشار حداقل آب یا واتر پرشر که فشار آب مدار گرمایش را کنترل می کند. این سنسور در فشار زیر نیم بار عمل کرده و دستگاه پکیج ارور خواهد داد،در صورت کمبود فشار آب مدار گرمایش پرشر سویچ آب اجازه ادامه مراحل بعد را نمی دهد در صورتی که فشار آب مدار گرمایش بالاتر از نیم بار باشد پرشر سویچ آب وصل شده و پکیچ دیواری به کار خود ادامه می دهد.

شاید سوال شود که با توجه به این که دستگاه با فشار نیم بار شروع به کار می‌کند، چرا ما تمایل داریم فشار مدار گرمایش یک و نیم بار باشد؟

گفتنی است چون فشار در یک محیط از تبخیر مایعات جلوگیری می‌کند ( یعنی با افزایش فشار، تبخیر کاهش می‌یابد و نقطه جوش بالا می‌رود )، در نتیجه با ایجاد فشار در مدار گرمایش عملا از تبخیر آب این مدار و خروج آن از طریق ایرونت جلوگیری می‌کنیم. مضافا اینکه وجود فشار در مدار گرمایش باعث انتقال بهتر حرارت از آب گرمایش به آب مصرفی و رادیاتورها می‌شود.

سنسور حد پکیج

سنسور حد یا ترموستات حد در تمامی انواع پکیج وجود دارد و اغلب بر روی مبدل اصلی یا در نزدیکترین نقطه به خروجی آن قرار می گیرد و وظیفه ی آن کنترل دمای حداکثری سیستم میباشد همان طور که از نام این قطعه پیدا است اگر دمای سیستم از یک حد مجاز فراتر رود این سنسور که به مانند یک کلید می باشد مانع از ادامه کارکرد دستگاه می گردد و دستگاه ارور خواهد داد و اصطلاحا می گویند دستگاه جو آورده. این کلید در حالت عادی وصل است و در صورتی که دمای سیستم از یک حد مجاز بیشتر شود قطع خواهد شد و مانع از آسیب به دستگاه و قطعاتی مثل مبدل ، پمپ و … خواهد شد.

این قطعه،به نسبت قطعات دیگر پکیج قطعه ای کوچک و ارزان قیمت است اما نقش بسیار مهمی در ایمنی انواع دستگاه پکیج دارد.

سنسور فشار هوا پکیج

این قطعه در پکیج های فن دار وجود دارد و وظیفه ی آن اطمینان از کار کرد صحیح  فن و تخلیه مواد حاصل از اشتعال می باشد، به این صورت که در این قطعه پلاتین هایی وجود دارد که با عبور جریان هوا وصل شده و برد پکیج از کارکرد فن امینان حاصل می نمایید،این قطعه به فشار هوا بسیار حساس میباد و واحد سنجش آن میلی پاسکال می باشد که عموما حساسیت آنها 40 تا 80 میلی پاسکال می باشد. پرشرسوییچ هوا تنها قطعه ای در پکیچ دیواری است که برد در دو مرحله آن را کنترل می کند.

قبل از اینکه برد فن را روشن کند ، برد کنترل می کند مدار پرشرسوییچ هوا باز باشد سپس در صورت باز بودن مدار پرشرسوییچ هوا برد فن را روشن می کند و سپس دوباره برد، مدار پرشرسوییچ هوا را کنترل می کند که با روشن شدن فن و مکش از لوله آنتی کندانس مدار(ونتوری یا پیت اوت) پرشر سوییچ هوا بسته شده باشد.

مانومتر پکیج

مانومتر یا گیج بار آب پکیج در انواع پکیج ها قرار دارند که در برخ از دستگاه همانند کل آنالوگ بوده و در برخی دیگر به صورت دیجیتال می باشند و وظیفه ی آنها اندازه گیری میزان فشار آب موجود در سیستم می باشد که مصرف کننده از طریق این گیج می تواند از مقدار فشار آب مدار مطلع گردد که همان طور که گفته شد مقدار آب موجود در در مدار باید یک و نیم بار باشد.در برخی از انواع پکیج ها ترمو مانومتر وجود دارد که علاوه بر میزان بار دستگاه دما را نیز نمایش می دهد.که ما در اینجا تصویر ترمو مانومتر را قرار داده ایم.

شیر اطمینان پکیج

شیر اطمینان یا شیر 3 بار در انواع پکیج ها وجود دارد و وظیفه ی آن جلوگیری از آسیب مدار به دلیل افزایش فشار آب می باشد و همان طور که از اسم آن پیداست در فشار بیشتر از 3bar  عمل میکند، این قطعه برای جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار در مدار گرمایش استفاده می شود تا از ایجاد نشتی و آسیب دراتصالات جلوگیری نماید.

این شیر با فشار bar3 عمل کرده و حجم اضافی آب مدار گرمایش را تخلیه می کند. لازم به ذکر است این شیر فقط با افزایش فشار عمل می کند.

فلوسوییچ ، فلومتر و فلوریگلاتور

این قطعه در مسیر آب ورودی به دستگاه قرار می گیرد و در صورتی که آب گرم باز شود به برد اطلاع می دهد که در وضعیت تامین آب گرم مصرفی قرار گیرد،این قطعه شامل یک شناور است که به یک آهن ربا متصل شده و با باز شدن آب مصرفی،این شناور و آهن ربا حرکت کرده و در برابر قطعه مخصوصی قرار می گیرد و کلید نرمال اپن به حالت بسته درآمده و بدین وسیله برد کنترل از باز شدن آب مصرفی مطلع می گردد.

در برخی از دستگاه ها از فلومتر یا فلوریگلاتور استفاده می شود که علاوه بر جریان آب گرم مصرفی با توربین هایی که دارند دبی آب و … را نیز گزارش می دهند.

NTC یا ترمیستور پکیج

ان تی سی یا ترمیستورمقاومتی است که مقدار اهمی آن تابع دما تغییر می کند و برد دستگاه از طریق آنها دمای مدار گرمایش و آب گرم مصرفی را کنترل می نماید،معمولا در انواع پکیج دوعدد

ان تی سی وجود دارد که ییکی برای کنترل دمای مدار گرمایش ودیگری برای کنترل دمای آب گرم مصرفی استفاده می شود.

ان تی سی ها عموما یا به صورت مستغرق (حسگر آن درون آب قرار می گیرد) ویا به صورت جداری (بر روی لوله های مدار گرمایش و آب گرم مصرفی) در پکیج ها مورد استفاده قرار میگیرند.

موتور شیر سه طرفه پکیج

این قطعه فقط در پکیج های دو مبدل پیش بینی شده و وظیفه دارد آب گرم شده در مبدل اصلی را به سمت رادیاتورها ( به منظور گرمایش ) و یا به سمت مبدل ثانویه ( برای انتقال حرارت به آب مصرفی ) هدایت نماید.

شیر پرکن پکیج

این قطعه یک از قطعات اصلی دستگاه پکیج می باشد که همواره مصرف کننده با آن سر و کار دارد.

به این صورت که اگر مقدار فشار آب مدار کمتر از یک بار (1bar ) شد با باز کردن شیر پر کن آب مدار گرمایش را روی یک و نیم بار (1.5 bar) قرار می دهیم و مجددا شیر پر کن را می بندیم.

هیدرو بلوک پکیج

 هیدروبلوک قطعه ای است که از آن برای وصل شدن قطعاتی مثل:

  • پمپ، فلوسوئیچ، فلومتر، شیر پرکن، شیر سه راهه، در پکیج های دو مبدل مبدل ثانویه، وهمچنین ایجاد مسیر برای گردش آب بین قطعات از طریق بای پس و کاستن از لوله های ارتباطی و هزینه اتصالات استفاده می شود

هیدروبلوک در دونوع پلاستیکی و برنجی در بازار موجود است.

مزیت قطعه پلاستیکی هیدروبلوک ارزان بودن و عدم ایجاد رسوب میباشد.

در پکیج های جدید اکثریت طراح ها از هیدرو بلوک پلاستیکی استفاده میکنند اما به دلیل یخ زدگی در زمستان و یا فشار زیاد در باز و بستن قطعات پکیج امکان دارد بلوک های پلاستیکی ترک بردارد در نتیجه ممکن است نیاز به تعویض باشد.

تعمیر پکیج چه مواقعی لازم است ؟

فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و در تمام فصول سال از آن استفاده می‌شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتور و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می‌شود. این استفاده مداوم به مرور عمر پکیج دیواری را کوتاه می‌کند و بیشتر به سرویس و تعمیر پکیج نیاز پیدا می‌کنید. همچنین وجود رسوبات و مواد معدنی محلول در آب باعث ایجاد رسوب در سیستم لوله کشی پکیج می‌شود و کم کم دستگاه را از کار خواهد انداخت. برای نگهداری صحیح و طولانی مدت از این دستگاه باید به صورت دوره‌ای پکیج را سرویس کنید.مشکلات رایج پکیج دیواری که باعث می شوند شما نیاز به تعمیر پکیج دیواری داشته باشید.اما کمک گرفتن از یک تعمیرکار پکیج در تهران که بتواند تعمیرات پکیج دیواری را اصولی با قیمت مناسب انجام دهد، چالش بزرگی است. اگر به دنبال یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاردرست پکیج هستید می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید تا با بهترین کیفیت و قیمت دستگاه خود را تعمیر کنید.

سوالات متداول مشتریان در مورد تعمیر پکیج دیواری

در این بخش می‌خواهیم شما را با سوالات متداول مشتریان آشنا کنیم که عموما این سوال بیشتر شما هم می‌باشد با تهران سرویس آنلاین همراه باشید.

·        علت گرم نکردن رادیاتور و شوفاژ در صورت کار کردن پکیج چیست؟

در صورتی که پکیج شما این مشکل را دارد برای تعمیر پکیج دیواری باید چند قطعه را بررسی کنید.
یکی اینکه امکان خرابی شیر سه طرفه وجود دارد که در این حالت باید تعویض شود.
در گام بعدی به این نکته توجه کنید که ورودی شوفاژها رسوب نگرفته باشد.
خرابی ترموستات هم می‌تواند علت آن باشد چرا که دمای آب را به درستی نشان نمی‌دهد و در این حالت باید ترموستات تعویض شود.

·        علت سر و صدای پکیج دیواری چیست؟

در برخی موارد سر و صدای پکیج باعث صلب آسایش از اعضای خانواده شما می‌شود که حتما باید تعمیر پکیج دیواری انجام شود.
در این حالت قبل از تعمیر پکیج دیواری علت آن را بررسی می‌کنیم و احتمال این وجود دارد که مشکل آن هوا گرفتن پکیج باشد.
در این حالت برای تعمیر پکیج دیواری باید هواگیری پکیج را انجام دهید.

·        چرا پکیج دیواری روشن نمی‌شود و یا اینکه به صورت انفجاری روشن می‌شود؟

پس از اینکه عناصر اولیه را بررسی کردید و متوجه شدید که پکیج روشن نمی‌شود باید به مواردی دیگر توجه کنید.
یکی از مواردی که باید در تعمیر پکیج دیواری به آن اشاره شود جرقه پکیج است.
در برخی حالات بین جرقه و شعله فاصله افتاده است و یا اینکه جرقه سوخته و دیگر کار نمی‌کند در هر دو حالت باید آن را تعویض کنید.

·        چرا پکیج دیواری بیش از حد مجاز داغ می‌کند؟

در برخی موارد دمای پکیج بیش تر از حد مجاز بالا می‌رود در این حالت برای عیب یابی آن باید ترموستات را بررسی کنید چرا که ترموستات خراب شده و تعریف دقیقی از دما ندارد و دما به صورت خودکار بالا می‌رود.
برای تعمیر پکیج دیواری در این حالت باید ترموستات را تعویض کنید.

·        علت اختلال در عملکرد پکیج چیست؟

بعضی اوقات برای شما پیش می‌آید که تمام قطعات را بررسی می‌کنید و هیچ علتی برای عملکرد نامناسب پکیج دیواری خود پیدا نمی‌کنید در این حالت می‌توانید برد پکیج دیواری را بررسی کنید.
برای تعمیر پکیج دیواری در این حالت می‌توانید از مقاله آموزش تخصصی تعمیر برد پکیج دیواری کمک بگیرید.

در این بخش شما را با اکثر مشکلات رایج پکیج دیواری‌ها آشنا کردیم که می‌توانید به کمک آن تعمیر پکیج دیواری خود را انجام دهید.

تعمیر پکیج در شمال تهران :

تهرانیان عزیز در مناطق شمالی شهردر صورت نیاز به خدمات پکیج کافیست با شماره تلفن 22669196 تماس حاصل نمایید، و در خواست تکنیسین خود را ثبت کنید ،تعمیرکاران تهران سرویس آنلاین در کمتر از 1 ساعت در محل حاضر و اقدام به رفع مشکل پکیج شما خواهند کرد.

تعمیر پکیج در غرب تهران:

همشهریان عزیز ساکن غرب تهران برای ثبت سفارشات خود کافیست با شماره تماس 44284743 تماس بگیرند ،تا از تمامی خدمات تهران سرویس آنلاین با ضمانت 6 ماه بهرمند شوند.

تعمیر پکیج در شرق تهران :

تهران سرویس آنلاین تعمیر پکیج را در سراسر شرق تهران در کمترین مدت زمانی با ضمانت نامه و ارائه داغی قطعات تعویضی انجام میدهد .تمامی خدمات بر اساس نرخ اتحادیه و در پایان کار از مشتریان عزیز دریافت میشود .تماس با 77241505

تعمیر پکیج در مرکز تهران :

متخصصان تهران سرویس آنلاین در تمام مناطق مرکزی حتی مناطق دارای طرح ترافیک در کمتر از یک ساعت حاضر و اقدام به تعمیر پکیج مشتریان عزیز مینمایند.
ضمانت نامه تهران سرویس آنلاین برای تمامی تعمیرات صادر و مشتریان عزیز با عضویت در باشگاه مشتریان ما از 10 درصد تخفیف برخودار میگردد.

تعمیر پکیج در جنوب تهران :

تهران سرویس آنلاین برای رفاه حال مشتریان عزیز جنوب تهران شعب این منطقه را با شماره تماس 55795434 تاسیس و تمامی خدمات تعمیر سرویس و نصب پکیج را به مشتریان عزیز ارائه میدهد.