اقتصادیاخبار کسب و کار

ATR در فارکس چیست؟

اندیکاتور ATR چیست – آموزش کار با اندیکاتور ATR در تحلیل تکنیکال با فیلم

آموزش آلپاری و اندیکاتور ATR در تحلیل تکنیکال به منظور شناسایی سیگنال های بالقوه انجام می شود. از این سیگنال های بالقوه شکست برای مشخص کردن سفارشات انتهایی توقف ضرر در بازار بورس مبنا قرار گرفته و استفاده می شوند. در این آموزش اندیکاتور ATR می آموزید چگونه از این فاکتور به منظور پیش بینی بازار بورس و موفقیت در آن استفاده کنید.

بهتر است بدانید که اندیکاتور ATR بعنوان یکی از زیرشاخه های اندیکاتور میانگین متحرک نمایی محسوب می شود. یک ویژگی مهم این اندیکاتور ATR نمایش نوسانات یک سهم در بازار بورس است. یعنی در هنگام افزایش نوسان در بازار بورس، مقدار اندیکاتور ATR افزایش می یابد. با کاهش نوسان در بازار بورس ، مقدار اندیکاتور ATR کاهش می یابد.

ATR در فارکس چیست؟

مفهوم شاخص میانگین محدوده واقعی یا اندیکاتور ATR

یکی از شاخص های تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ATR یا میانگین محدوده واقعی است. جی ولز وایلدر در کتاب «مفاهیم جدید در سیستم تجارت تکنیکال»، آموزش کار با اندیکاتور ATR را بیان کرده است. اندیکاتور ATR و تحلیل تکنیکال میانگین محدوده واقعی یکی از ابزارهای اندازه گیری نوسان کالاها درنظر گرفته می شود. با این وجود، می توان این شاخص را برای سایر انواع دارایی ها نیز بکار برد.

ATR بعنوان یکی از شاخص های نوسانی بازار بورس، جهت قیمت را درنظر نمی گیرد. درعوض، این شاخص بررسی می کند درطول یک بازه زمانی، چه میزان از قیمت یک دارای تغییر می کند. همچنین آیا چنین تغییراتی، شکاف های قیمتی را سبب شده یا خیر. ارزش اندیکاتور ATR برای هر دوره زمانی ساعتی برای هر ساعت محاسبه شده است. در یک دوره زمانی روزانه، چنین محاسبه ای بصورت هر روز انجام خواهد شد. به گفته وایلدر، فرمول محاسبه اندیکاتور میانگین محدوده واقعی، حول مرکز محاسبه محدوده های واقعی برای دوره زمانی خاصی انجام می شود.

باتوجه به 3 روش زیر می توان به آموزش کار با اندیکاتور ATR بصورت ساده پرداخت:

  • اختلاف میان قیمت بسته شدن و بالاترین قیمت جاری
  • اختلاف میان قیمت بسته شدن و پایین ترین قیمت جاری
  • اختلاف میان بالاترین قیمت جاری و پایین ترین قیمت جاری

از بالاترین مقدار حاصل شده از 3 متد، محدوده واقعی برای یک دوره زمانی انتخابی بدست می آید. در اینجا مقدار کامل موردنظر است، بنابراین اینکه چنینی مقداری مثبت یا منفی باشد مهم نیست. از مقادیر موجود برای هر دوره می توان مقدار میانگین را استخراج گرد. بصورت پیش فرض، این مقدار برابر با 14 پریود است. وایلدر به کمک مقدار پیشین ATR و با استفاده از روش زیر، مقدار تولید شده برای یک ATR 14 روزه محاسبه می شود:

ATR = [(Previous ATR x 13) + Current TR] / 14

فرمول شاخص میانگین محدوده واقعی یا ATR برای دوره های غیر از دوره های پیشنهادی 14 روزه به شکل زیر است:

ATR = (Previous ATR * (n – 1) + TR) / n

باتوجه به استراتژی معامله گری شما در بازار بورس، قادر به تغییر تعداد پریودهای شامل شده در محاسبه ATR هستید. بطور کلی،    در تحلیل تکنیکال و آموزش روش کار با اندیکاتور ATR دو نکته زیر مهم هستند:

  • سیگنال های بیشتر در بازه های زمانی کوتاه تر فراهم می شوند.
  • هشدارهای معاملاتی کمتر در بازه های زمانی طولانی تر در اختیار افراد قرار می گیرند.

 آشنایی با DATR+ATR

در تحلیل تکنیکال، آگاهی از جهت کلی بازار و وضعیت بازه های زمانی طولانی تر بسیارمهم است. اگر در بازار بورس فعالیت کنید، دلیل اهمیت این موضوع مهم را خواهید دانست. با این وجود، معامله گران بسیاری اقدام به معامله در بازه های زمانی کوتاه تر می کنند. آنها کارهایی که در تحلیل های چند بازه ای انجام داده و در بازه های زمانی طولانی تر مشاهده کرده اند را نادیده می گیرند. در این قسمت از آموزش روش کار با اندیکاتور ATR، با یکی از اندیکاتورهای روزانه از میانگین محدوده واقعی به نام شاخص DATR آشنا می شوید. با این شاخص، نوسان در بازه های زمانی روزانه اندازه گیری می شود.

در شکل زیر، نکاتی قابل مشاهده است که عبارتند از:

  • نحوه پایین رفتن DATR به سمت پایین در تمام مسیر قابل مشاهده است.
  • حرکت ATR در بازه های زمانی کوتاه تر بصورت موجی است.
  • در بازه های زمانی کوتاه تر، تمامی لبه های نوسان ATR دارای عمر بسیار کوتاهی هستند.
  • بسیارمهم است که موقعیت کلی بازه زمانی بلندتر را بدانیم. زیرا درک می کنیم باید در بازه های زمانی کوتاه تر انتظار چه چیزی باید داشته باشیم.
  • یک DATR پایین بطورمعمول منجر به نوسان پایین تر در بازه های زمانی کوتاه تر می شود.
  • در حالتی که نوسان پایین در بازه های زمانی کوتاه تر رخ دهد، لبه های نوسان پایداری خیلی زیادی ندارند.

روش خواندن اندیکاتور ATR

بسیارمهم است که روش خواندن شاخص اندیکاتور ATR را بدانید. در قسمت زیر چارت شما، شاخص میانگین محدوده واقعی به صورت یک خط تکی موجود است. این خط قابلیت حرکت به سمت بالا یا پایین را دارد. خواندن اندیکاتور ATR در تحلیل تکنیکال کار ساده ای است. مقدار ATR بالاتر، بیان کننده افزایش نوسان است. سیگنال های ATR پایین تر نیز نشان دهنده نوسان پایین تر هستند. با این وجود، در حین آموزش کار با اندیکاتور ATR به این نکته توجه کنید که هیچگونه سیگنالی در ارتباط با جهت تمایلات بالقوه در اختیار ATR قرار نمی گیرد. بلکه این امر تنها نشانگر این است که چه اتفاقی درمورد نوسان قیمت رخ می دهد. باتوجه به نمودار زیر می توانید ببینید که نوسان درطول یک حرکت قوی تر قیمت به سمت بالا یا پایین نوسان افزایش خواهد یافت.

نحوه استفاده از اندیکاتور ATR در معاملات

یک اندیکاتور بسیار کاربردی در بازار بورس را می توان شاخص میانگین محدوده واقعی نام برد. زیرا قادرید اتفاقات رخ داده درمورد نوسان قیمت یک دارایی را ببینید. با این حال، در هنگام تعریف استراتژی تجارت میانگین محدوده واقعی باید احتیاط زیادی داشته باشید. زیرا نمی توانید این اندیکاتور را به شکل یک ابزار مستقل بکار برید.

امکان ترکیب ATR با تحلیل عملکرد قیمت و سایر شاخص ها وجود دارد. با این کار، هشدارهایی را درمورد جهت گیری قیمت یا تکانه آن شاهد خواهید بود. معامله گران در بازار بورس، به منظور یافتن شکست های بالقوه و مشخص نمودن سفارشات توقف ضرر، شاخص میانگین محدوده واقعی را بطور گسترده بکار می برند. این اشخاص با استفاده از این شاخص از اتمام زودهنگام موقعیت خود پیشگیری می کنند.

تفاوت ها و شباهت های نوسان و تکانه

نکته مهم در آموزش کار با اندیکاتور ATR  این است که با استفاده از این شاخص می توان نوسان را اندازه گیری کرد. یکی از تصورات اشتباه تحلیلگران بازار بورس این است که نوسان با سرسختی یا تحمل یکسان رخ می دهد. در این مورد دقت کنید که با نوسان نمی توان هیچ اطلاعاتی درمورد قدرت گرایش یا جهت گیری گرایش بدست آورد. بلکه با استفاده از آن می توان میزان بالا یا پایین رفتن قیمت را دریافت. به عبارتی، اندیکاتور ATR صرفا به میزان نوسان قیمت دقت می کند. اما به اینکه قیمت تا چه حد در یک جهت حرکت کرده توجه ندارد. درک تفاوت بین تکانه و نوسان به شما کمک می کند موضوع را درک کنید.

نوسان، میزان بالا یا پایین رفتن قیمت در اطراف میانگین را نشان می دهد. در محیطی با نوسان بالا، شاهد شعله های بلند درمورد شمع های قیمت هستیم. همچنین ترکیبی از شمع های خرسی و گاوی قابل مشاهده است. همچنین، بدنه کندل درمقابل شعله های آن کوچک تر است.

تکانه در نقطه مقابل نوسان است. قدرت تمایل به سمت یک جهت با استفاده از تکانه قابل توصیف است. در محیطی با تکانه بالا، معمولا تنها یک رنگ کندل به همراه شعله های کوچک آن قابل مشاهده است. کندل همان شمع های بسیار کمی هستند که درمقابل ترند درحال حرکت هستند.  در تصویر زیر، تفاوت میان تکانه و نوسان قابل مشاهده است. نوسان توسط اندیکاتور ATR قابل اندازه گیری است. این درحالی است که تکانه برای اندیکاتور RSI موردتوجه است.

نوسان در روند صعودی و نزولی

در هنگام آموزش کار با اندیکاتور ATR و استفاده عملی از آن، نحوه نوسان گیری از بازار به شما کمک می کند تصمیم گیری های بهتری برای خرید و فروش داشته باشید. در  شکل زیر، تغییرات نوسان در طول دوره های مختلف بازار را مشاهده می کنید. این در شرایطی است که نوسان در طول روندهای صعودی پایین بوده و در قیمت های بالای میانگین متحرک، درحال افزایش است. با سقوط قیمت ها و کمتر شدن آن نسبت به میانگین متحرک،  افزایش قابل توجه نوسان را شاهد خواهید بود.

چنین رفتاری در بازار سهام و همچون تصویر زیر DAX قابل مشاهده است. همچنین، ورود قیمت به یک روند صعودی و قرارگیری آن پایین تر از میانگین متحرک سبب بالا رفتن شدید آن می شود. در طول روندهای صعودی شاهد کاهش چشمگیر نوسان خواهید بود. با تغییر نوسان و یک شکست قیمت به سمت بالا یا پایین میانگین متحرک شاهد شاخص های بسیار مناسبی از یک روند جدید خواهید بود. اغلب، تغییر ترند توسط یک تغییر در نوسان قابل پیشگویی است. همچنین، سیگنال هایی براساس ایجاد ترندهای جدید ایجاد می شود.

ATR در فارکس چیست؟

هشدارها برای شکست ATR

دو کاربرد مهم شاخص میانگین محدوده واقعی را در ادامه آموزش کار با اندیکاتور ATR خواهید دید. اندیکاتور ATR در تحلیل تکنیکال به منظور یافتن شکست های بالقوه بکار می رود. در این مورد، باید تلاش شود پساز مانیتور کردن مقدار ATR، یک مقدار پایین چند ساله را بررسی کرد. پس از یافتن چندین نقطه، در جستجوی قیمتی باشید که موجب شکست سطح پشتیبان شود. این موضوع را می توان با افزایش نوسان و پایداری یک شکست مشاهده کرد.

فعالان بازار بورس و افراد مختلف پس از گذراندن آموزش کار با اندیکاتور ATR قادرند این شاخص را به منظور شناسایی نقاطه بالقوه ورود و خروج در موقعیت های تجاری خود بکار برند. نباید فراموش شود که دوره های نوسان بالا و پایین درنهایت خاتمه می یابند. می توانید از این موضوع مزیت کسب  کنید. مثلا معامله گران پس از یک دوره نوسان پایین، انتظار افزایش نوسان را دارند. این نقطه می تواند همان جایی باشد که وارد موقعیت خود شده یا از ان خارج شوید.

توقف ضرر موخر

شناسایی نقاط بالقوه یکی از روش های مهم در آموزش کار با اندیکاتور ATR است. در این حالت می تونید تنظیم سفارشات توقف ضرر یا سفارشات توقف ضرر موخر را انجام دهید. با بکارگیری اندیکاتور ART در تحلیل تکنیکال شما از ایجاد شدن ضرر توقف محدود در زمان های نوسان زیاد دوری می کنیم. همچنین در طول نوسان های کم، از ایجاد یک سفارش توقف ضرر گسترده دوری می کنید. باتوجه به نمودار زیر، نحوه بکارگیری اندیکاتور ART در هنگام ایجاد یک سفارش توقف ضرر قابل مشاهده است.

پریودهای نوسان افزایشی با تحرکات قیمتی در طول نوسان بالاتر متناظر آنها (یعنی همان دایره های سفید رنگ) توسط پیکان های سفید رنگ نشان داده می شود. ازطریق گنجاندن اندیکاتور ATR در تصمیمات توقف ضرر موخر خود می توانید از سود یا ضرر خود مطلع شوید. از قفل شدن سود خود یا توقف ضرر شدید خود مطمئن خواهید شد. درنهایت، قادر به خروج زودهنگام خود خواهید شد.

در هنگام حرکت یک طرفه بازار که در زمان کاهش نوسان رخ می دهد، قادر به توقف ضرر دقیق خواهید بود. این توقف تا حدی محدود است که درمورد جمع آوری سطح معینی از سود خود مطمئن می شوید. همچنین قادرید مقدار اندیکاتور ATR را بعنوان مبنایی برای مشخص کردن توقف موخر خود بکار برید. این موضوع دارای مزیت است. زیرا هر حرکت نوسان، سبب توقف جابجایی ضرر شما می شود. درمواقع عدم کسب منفعت از تغییرات عملکرد قیمت بازار بورس، توقف ضرر می تواند برطبق فاصله حاصل از مقدار ATR فعال شود.

اندیکاتور atr چیست؟آموزش ترسیم+تنظیمات+بررسی کاربرد

اندیکاتور ATR (بخوانید ای تی آر) مخفف Average true range  و یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است. در کل اندیکاتورها ابزارهای کمکی هستند که شما بر روی نمودار یا چارت معاملاتی ترسیم می‌کنید تا به شما در تشخیص خصوصیاتی مانند جهت روندها و قدرت و ضعف آنها، نقاط حمایت و مقاومت و غیره کمک کنند. سپس بر اساس این تخمین‌ها شما نقاط ورود و خروج از معاملات، میزان معامله (اندازه هر موقعیت) و دیگر تصمیمات را اتخاذ می‌کنید. اندیکاتور ATR را می‌توان «میانگین بازه واقعی» ترجمه کرد. علت این نامگذاری به کارکرد این اندیکاتور برمی‌گردد که با دو چیز سر و کار دارد: بازه‌های نوسان قیمت و متوسط این نوسانات.

معرفی اندیکاتور ATR

در هر نمودار معاملاتی با مفهومی به نام نوسانات یا volatility سر و کار داریم. به بیان ساده، نوسان قیمت به بالاترین و پایین‌ترین نقاطی اشاره می‌کند که قیمت در هر دوره به آن می‌رسد و بازه نوسان همان اختلاف این بالاترین نقطه (سقف) و پایینترین نقطه (کف) قیمت در آن دوره است. زمانی که می‌گوییم نوسانات بازار در حال افزایش است یعنی فاصله این نقاط کف و سقف دارد بیشتر می‌شود و برعکس، زمانی که این فاصله کاهش یابد می‌گوییم که نوسانات یا volatility کمتر شده است.

برای کار با اندیکاتور ATR درک مفهوم نوسانات ضروری است، چون به عنوان یک معامله‌گر شما معمولا سعی دارید در این نقاط کف و سقف دست به خرید یا فروش بزنید. کار اصلی اندیکاتور ATR این است که به شما کمک کند حدس بزنید این کف‌ها و سقف‌ها قرار است در کجا تشکیل شوند. در اوایل پیدایش، اندیکاتور ATR فقط در بازارهای کالاها یا commodities استفاده می‌شد، اما امروزه در دیگر بازارهای معاملاتی نیز از آن استفاده می‌شود.

فرمول محاسبه اندیکاتور ATR

اول از هر چیز خیالتان راحت باشد که نیازی نیست خود شما اندیکاتور ATR  را محاسبه کنید، چون تمامی پلتفرم‌های معاملاتی این اندیکاتور را برای شما رسم می‌کنند و فقط نیاز دارید که آنرا تنظیم کنید. اما ارائه روش محاسبه اندیکاتور در اینجا علت دارد: اگر بدانید که اساسا این اندیکاتور بر چه اساسی محاسبه می‌شود، درک بهتری از آن خواهید داشت و در واقع بهتر می‌توانید حرکات و تغییرات اندیکاتور را بخوانید و تفسیر کنید.

همانطور که گفتیم ATR به معنای میانگین بازه حقیقی است، پس در اولین مرحله باید بازه حقیقی یا True Range محاسبه شود تا در مرحله بعدی بتوان میانگین آنرا به دست آورد. بازه عادی در هر دوره (مثلا یک روز) بسیار ساده است و صرفا کافی است که اختلاف قیمت سقف و کف در آن دوره را به دست آورید. اما محاسبه بازه حقیقی کمی پیچیده‌تر است. به طور کلی بازه حقیقی بزرگترین مقدار این سه است:

  • حداکثر (ماکزیمم) مقدار قیمت سقف منهای قیمت کف؛
  • قدر مطلق سقف منهای قیمت پایانی؛
  • قدر مطلق کف منهای قیمت پایانی.

همانطور که گفتیم از سه مقدار بالا هر کدام که بزرگتر باشد، به عنوان بازه حقیقی یا True Range تعیین می‌شود.

اضافه کردن اندیکاتور ATR به نمودار و تنظیمات آن در متاتریدر

شما ممکن است از پلتفرم‌ متداولی مانند متاتریدر یا هر پلتفرم دیگری استفاده کنید، اما در کل روند اضافه کردن این اندیکاتور در تمامی پلفترم‌ها کم و بیش مشابه است.

در پلفترم متاتریدر از مسیر زیر می‌توان اندیکاتور ATR را به نمودار معاملات اضافه کرد:

Insert > Indicators > Oscillators > Average True Range

در پنجره بعدی تنظیمات کلی اندیکاتور قابل دسترس است. گزینه Period تعداد دوره‌هایی است که قرار است اندیکاتور برای آن محاسبه شود. در این نمودار چهارچوب زمانی یا تایم فریم ما روزانه است، یعنی هر یک از شمع‌های نمودار پرایس اکشن یک روز را نشان می‌دهند. پس اندیکاتور برای ۱۴ روز محاسبه و ترسیم می‌شود.

اگر قصد داشته باشید تا در بازه زمانی کوتاه‌تری معامله کنید می‌توانید مقدار دوره را کمتر انتخاب کنید. در مقابل اگر قصد داشته باشید در بازه طولانی‌تری معامله کنید می‌توانید مقدار دوره را افزایش دهید.

 در اینجا ما تنظیمات را به حالت پیشفرض روی ۱۴ دوره رها کرده و اندیکاتور را ترسیم می‌کنیم. برای دید بهتر، رنگ آنرا زرد انتخاب کرده و ضخامت خط را از مستطیل سمت راست افزایش می‌دهیم.

اگر این مراحل را انجام دهید، اندیکاتور به صورت زیر روی نمودار ترسیم می‌شود. توجه کنید که اندیکاتورهایی مانند ATR که به دسته نوسانگرها یا Oscillators تعلق دارند معمولا زیر نمودار رسم می‌شوند، بر خلاف اندیکاتورهای روند که روی خود نمودار رسم می‌شوند.

منبع:

https://itsca-brokers.com/forex/alpari-broker-registration-training/

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.