علمی و پزشکی

دستورالعمل ۱۱ بندی وزارت بهداشت برای مراقبت از بیماری‌های واگیر در مراسم اربعین

دستورالعمل ۱۱ بندی وزارت بهداشت برای مراقبت از بیماری‌های واگیر در مراسم اربعین

مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دستورالعمل پیشگیری از بیماری‌های واگیر در اربعین 1401 را منتشر کرد.

بنا به گزارش، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نظارت بر بیماری‌های عفونی و همچنین در راستای اهداف پایش بین‌المللی بهداشت و وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در خصوص ویروس ممونی در کشور را تایید می‌کند. جهان و با در نظر گرفتن بیماری های عفونی گسترده و بومی در منطقه و در کشورهای همسایه از جمله سل، مالاریا، حصبه مقاوم به درمان، اسهال آبکی و خونی حاد شامل اپیدمی، تب، تب دنگی و سوزاک مرغ.

در این دستورالعمل اعلام شده است که با توجه به حضور زائران ایرانی و زائران خارجی مایل به ترک ایران و همچنین حضور زائران سایر کشورهای جهان در کشور عراق، دستورالعمل پیشگیری از بیماری های واگیردار بیماری ها به شرح زیر خواهد بود:

1- کلیه زائرین خارجی که از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می کنند در بدو ورود به ایران باید مدارکی مبنی بر حداقل دو بار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در صورتی که حداقل 14 روز از واکسیناسیون دوم گذشته باشد به بهداری مرز ارائه کنند. مراکز نظارت اگر شش ماه از دور دوم واکسیناسیون کرونا گذشته باشد، دوز تقویت کننده واکسن کرونا توصیه می شود.

نظر یک؛ در صورتی که زائران مدارک معتبر مبنی بر واکسیناسیون قبلی علیه ویروس کرونا را نداشته باشند، باید 72 ساعت قبل از ورود به ایران، نتیجه آزمایش PCR برای کرونا منفی را ارائه دهند.

نظر دو؛ در صورت عدم وجود مدرک معتبر دال بر واکسیناسیون قبلی کرونا یا جواب منفی تست کرونا، از ورود افراد به کیشور جلوگیری می شود.

نظر سه؛ در صورتی که متقاضی اصرار به صغیر بودن خود داشته باشد و مستندات نظر 1 را نداشته باشد، متقاضی با هزینه شخصی تحت آزمایش PCR قرار می گیرد و تا زمان ارائه نتایج آزمایش در منطقه ایزوله تعیین شده در مرز نگهداری می شود. . در صورت منفی بودن تست کرونا، فرد مجاز به ورود خواهد بود. در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

2- کلیه زائرین خارجی که از کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان وارد می شوند در بدو ورود بر علیه فلج اطفال و سرخک واکسینه خواهند شد.

نظر یک؛ گروه سنی مشمول واکسیناسیون فلج اطفال تمامی گروه های سنی و واکسیناسیون سرخک در گروه سنی 9 ماه تا 30 سال می باشد. در صورت ارائه مدرک معتبر مبنی بر اتمام واکسیناسیون در کشور، نیازی به واکسیناسیون تکمیلی در ایران نخواهد بود.

نظر دو؛ برای کلیه افراد واکسینه شده در صورت بررسی مجدد در هنگام بازگشت از عراق و همچنین هنگام خروج از ایران کارت واکسیناسیون صادر می شود و در صورت نداشتن کارت مذکور مجددا واکسینه می شوند. لذا نگهداری کارت مذکور الزامی است.

3- کلیه افراد بلاتکلیف در بدو ورود به کیشور تحت نظارت سندرمی و آموزش های بهداشتی مربوطه قرار خواهند گرفت.

نظر یک؛ در صورت مشکوک شدن افراد مبتلا به کیشور از طریق پرسنل مرکز پایش سلامت مرزها تحت معاینه و نمونه برداری های آزمایشگاهی لازم قرار می گیرند.

نظر دو؛ در صورت مثبت بودن جواب آزمایش ها اجرا می شود.

4- کلیه زائرانی که از کیشور خارج می شوند تحت آموزش های بهداشتی لازم جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری های واگیر از طریق حضوری و سایر روش های آموزشی قرار می گیرند.

5- لازم است در کلیه کاروان ها یا گروه های زائران ورودی به کیشور علاوه بر کاروان/مدیر گروه، یک نفر به عنوان رابط سلامت تعیین شده باشد که در بدو ورود، مدیر و رابط بهداشتی کیشور به بهداشت مرزی معرفی می شوند. مرکز مانیتورینگ

اظهار نظر؛ به افراد معرفی شده آموزش های بهداشتی لازم در پایگاه پایش سلامت مرزهای محلی از جمله نحوه شناسایی و ارائه علائم مشکوک به بیماری، نحوه گزارش و اطلاع رسانی و پیام های بهداشتی داده خواهد شد.

6- کلیه مراحل فوق از جمله مدیتیشن سندرمی بین زائران ورودی کیشور (پس از اتمام مراسم اربعین و ورود زائران از عراق به ایران) اجرا می شود.

7- علائم و نشانه‌های بیماری‌های واگیر در صورت توجه، سریعاً به مسئولان بهداشتی پایگاه پایش سلامت مرز، مرکز بهداشت/دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در مسیر تردد زائران در ایران اطلاع داده شود. ، از جمله موارد زیر:

– تب به سرعت می آید

– تب و خونریزی

– تب و سرفه

– تب و تنگی نفس

– حالت تهوع و استفراغ، درد معده یا دل درد

– اسهال خونی یا غیر خونی حاد

– زردی حاد

– وضعیت شدید است

– مرگ ناگهانی و غیرمنتظره است

– در صورت مشکوک بودن/تأیید وجود بیماری در بازدیدکننده ورودی، کلیه افراد در معرض تماس به دقت معاینه و در صورت نیاز نمونه برداری لازم انجام خواهد شد و در این مدت تا زمان ارائه نتایج آزمایشات در در ایزوله یا قرنطینه قرار دارند و تردد آنها در این مدت ممنوع است.

9- چنانچه زائران با خودروی شخصی یا اتوبوس از کیشور وارد ایران می شوند، لازم است در بدو ورود به کیشور طبق پروتکل های بهداشتی و زیر نظر مرکز پایش سلامت مرزها، وسایل خود را ضدعفونی کنند.

10- ثبت داده های پایش سلامت مرزها در سامانه های الکترونیکی مربوط الزامی است.

11- ضروری است در پایان مراسم اربعین و عملیات مراقبه، گزارش فعالیت ها و اقدامات کامل بر اساس پروتکل های ارتباطی قبلی در زمینه ارائه گزارش به مرکز مدیریت بیماری های واگیر منعکس شود.

آخرین پیام