علمی و پزشکیاخبار کسب و کارعمومی

منظور از عطر تلخ چیست ؟

اصلی‌ترین تفاوت عطر تلخ مردانه  و شیرین در ترکیبات آن است. همین ترکیبات اعجاب‌انگیز دنیای اسرارآمیزی را به وجود می‌آورند که هر فرد با توجه به نوع شخصیت خود، جذب یکی از این رایحه‌ها خواهد شد.

ترکیباتی که برای به دست آوردن رایحه عطرها استفاده می‌شود، دنیای بی‌انتهایی از روایح را به وجود آورده‌اند. انواع چوب، گل‌ها، ادویه‌ها، میوه‌ها، آب دریا و بسیاری از موادی که حتی تصورش را نمی‌کنید، در ترکیب عطرهای مختلف استفاده ‌شده‌اند. دنیای عطرها دنیای اسرارآمیزی است که هر روز ما را با شگفتی مواجه می‌کند. تلخی و شیرینی دو اصطلاحی هستند که در مورد انواع عطر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو اصطلاح اشاره به نوع رایحه عطرها دارند. مانند مزه‌های تلخ و شیرین، رایحه تلخ و شیرین هم مرتبط با انواع ترکیبات خاص است. تفاوت عطر تلخ و شیرین باعث شده تا موارد استفاده این دو نوع رایحه با یکدیگر فرق داشته باشد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با مشخصات عطرهای تلخ و شیرین به خوبی آشنا کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف عطر تلخ

تلخی، یکی از اصطلاحاتی است که برای تقسیم‌بندی گروهی از عطرها استفاده می‌شود. حتما با شنیدن نام عطرهای تلخ، به یاد مزه تلخ افتادید. اگرچه تا حدودی می‌توان این دو را مرتبط به هم دانست، اما رایحه تلخ به‌نوعی به رایحه‌های تند و سنگین اشاره دارد.

در ترکیبات یک عطر تلخ معمولا از انواع چوب، ریشه گیاهان، قهوه، ادویه‌های تند و تنباکو استفاده می‌شود. البته میزان تلخی و تندی این عطرها، با ترکیب شدن با اسانس‌های دیگری مانند انواع گل یا مرکبات، کنترل می‌شود. جالب است بدانید که عطرهای تلخ مناسب فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان هستند. همواره این تصور وجود دارد که رایحه تلخ تنها مختص مردان است، اما امروزه عطرهای تلخ زنانه بی‌نظیری در دنیا تولید می‌شود که طرفداران بسیار زیادی دارد.

رز سفید معتبرترین مجموعه فروش عطر و ادکلن در ایران میباشد.

تعریف عطر شیرین

همان‌طور که در دنیای مزه‌ها شیرینی نقطه مقابل تلخی است، در دنیای عطرها نیز همین موضوع وجود دارد. رایحه شیرین عطرها معمولا از موادی به دست می‌آید که طعم شیرینی دارند. برای مثال انواع گل، بسیاری از میوه‌ها، کارامل، شکلات و موارد مشابه دیگر، ترکیباتی هستند که در یک عطر شیرین می‌توانید پیدا کنید. همان‌طور که تصور می‌شود عطرهای تلخ تنها مختص مردان هستند، در مورد عطرهای شیرین نیز تصور زنانه بودن آن‌ها وجود دارد. اما باید بگوییم بسیاری از عطرهای شیرین جذاب، مختص مردان تولید می‌شوند. بهتراست بدانید که عطرهای شیرین به عطرهای صمیمانه معروف هستند.

تفاوت عطر تلخ و شیرین در چیست؟

اکنون تا حد زیادی با رایحه‌های تلخ و شیرین آشنا شدید. این عطرها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. ابتدایی‌ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین را می‌توان در ترکیبات آن‌ها دانست. در اکثر مواقع، ترکیب اصلی عطرهای تلخ، ادویه و انواع چوب است، اما ترکیبات اصلی عطرهای شیرین را اسانس گل‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین فرق ادکلن تلخ و شیرین در فصولی ست که مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ به این ترتیب که عطرهای تلخ بیشتر مناسب فصول سرد سال و عطرهای شیرین بیشتر مناسب فصول گرم سال هستند. از طرفی بهتر است بدانید که عطرهای تلخ به دلیل ترکیبات ادویه‌ای که دارند، ماندگاری بالاتری نسبت به عطرهای شیرین دارند. همچنین برخلاف عطرهای شیرین که مناسب محافل دوستانه و صمیمانه هستند، عطرهای تلخ رسمی و جدی‌تر شناخته می‌شوند.

نحوه تشخیص عطر شیرین و تلخ

در قسمت قبل با تفاوت عطر تلخ و شیرین به خوبی آشنا شدید. اکنون تصور کنید که قصد خرید یک عطر را دارید و به دنبال یکی از این دو رایحه خاص هستید. چگونه می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. پاسخ به این سوال خیلی ساده است. اولین قدم برای تشخیص رایحه عطر، خواندن ترکیبات اسانس آن است. در این مقاله با ترکیبات غالب این عطرها آشنا شدید. شاید جالب باشد که بدانید، شما حتی با دیدن رنگ شیشه عطرها نیز می‌توانید این موضوع را تشخیص دهید. معمولا عطرهای تلخ، در شیشه‌های تیره مانند سیاه، قهوه‌ای یا حتی سبز تیره بسته‌بندی می‌شوند. نقطه مقابل، عطرهای شیرین هستند که بیشتر در شیشه‌هایی به رنگ‌های ملایم مانند صورتی یا زرد ملایم بسته‌بندی می‌شوند. در پایان نیز به راحتی می‌توانید عطر را بو کنید. اگر احساسی مانند خوردن یک فنجان قهوه تلخ یا بادام سوخته داشتید، این عطر تلخ بوده و اما اگر احساسی مانند خوردن یک شکلات کاراملی یا شربت گیاهی داشتید، آن عطر شیرین است.

 

معرفی انواع عطر های سرد و شیرین

در قسمت تفاوت عطر تلخ و شیرین به این موضوع اشاره کردیم که رنگ شیشه‌های این عطرها با یکدیگر فرق دارد. ما در این قسمت شما را با چند مورد از بهترین عطر های سرد و شیرین در جهان آشنا خواهیم کرد. اگر نگاهی به شیشه این عطرها بیندازید، متوجه رنگ شیشه ملایم آن‌ها خواهید شد.

  • ادوپرفیوم تام فورد ارکید سولیل: عطر سرد و شیرین ارکید سولیل برند تام فورد، در سال 2016 به بازار عرضه شد. این عطر زنانه در گروه بویایی شرقی گلی قرار داشته و بیشتر مناسب فصول گرم سال است. پس از اسپری کردن آن روی نبض خود، با رایحه نارنج و فلفل صورتی شگفت‌زده خواهید شد. اما همان‌طور که از نام آن پیداست، رایحه پایه آن مربوط به گل ارکیده می‌شود. البته در این میان عطر جذاب وانیل را نیز نمی‌شود نادیده گرفت.
  • ادوتولیت ورساچه برایت کریستال: ادوتولیت زنانه برایت کریستال در سال 2006 به بازار عرضه شد. این عطر زنانه در گروه بویایی گلی میوه‌ای قرار می‌گیرد و مناسب فصول گرم سال است. ابتدایی‌ترین رایحه‌ای که از این عطر به مشامتان می‌رسد، رایحه انار و گریپ‌فروت است و کم‌کم جای خود را به رایحه گل صدتومانی، ماگنولیا و نیلوفر آبی می‌دهد. اما به‌طورکلی رایحه پایه این عطر جذاب مربوط به مشک، کهربا و چوب ماهون است.
  • ادوپرفیوم لانکوم ترزور این لاو: عطر زنانه خنک و شیرین ترزور این لاو، در سال 2010 به بازار عرضه شد. این عطر در گروه بویایی گلی میوه‌ای قرار داشته و مناسب فصول گرم سال است. روایح میوه‌هایی مانند ترنج، هلو و گلابی نشاط و شادابی خاصی به این عطر داده است. البته رایحه پایه آن مدیون حضور اسانس مشک و سدر است.
  • ادوتولیت شنل چنس او تندر: عطر زنانه چنس او تندر در سال 2010 به بازار عرضه شد. این عطر در گروه بویایی گلی میوه‌ای قرار داشته و مناسب فصول گرم سال است. ابتدایی‌ترین رایحه‌ای که از این عطر حس می‌شود، رایحه به و گریپ‌فروت است. پس از مدت کوتاهی این رایحه جای خود را به یاس و سنبل می‌دهد. به‌طورکلی اما رایحه پایه و اصلی عطر اوتندر، مدیون حضور سدر، کهربا، مشک و گل زنبق است.
  • ادوتولیت گوچی فلورا: عطر فلورا از برند معروف گوچی در سال 2009 به بازار عرضه شد. این عطر جذاب زنانه در گروه بویایی گلی قرارگرفته و مناسب فصول گرم سال است. اگرچه رایحه پایه این عطر، چوب صندل سفید، فلفل قرمز شیرین و نعناع هندی ست، اما روایحی مانند گل صدتومانی، نارنگی ماندارین و رز نیز در آن به مشام می‌رسد.
  • ادوپرفیوم گوچی 2: عطر زنانه گوچی 2، در سال 2004 به بازار عرضه شد. این عطر که در گروه بویایی گلی میوه‌ای قرار دارد، مناسب فصول گرم سال بوده و ماندگاری بالایی دارد. وجود رایحه انگور سیاه، توت سیاه و نارنگی ماندارین، رایحه آن را بسیار خاص کرده است. البته رایحه پایه این عطر مربوط به اسانس گل آفتاب‌پرست، مشک و سدر است.

 

عطر شیرین مناسب چه فصلی است؟

یکی از تفاوت عطر تلخ و شیرین در زمان مصرف آن‌ها است. اگر می‌خواهید بدانید که عطر شیرین مناسب چه فصلی است باید بگوییم که بیشتر عطرهای شیرین مناسب فصول گرم سال طراحی می‌شوند. البته این موضوع مطلق نیست و می‌تواند با توجه به نوع ترکیبات آن و همچنین افزایش گرمای عطر، آن را مناسب فصول سرد سال کند.

عطر تلخ مناسب چه فصلی است؟

ترکیبات اصلی عطرهای تلخ، انواع ادویه و چوب هستند. این موضوع را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین دانست. این ترکیبات معمولا باعث ایجاد تندی و گرمای خاصی برای عطرهای تلخ می‌شوند. درنتیجه این نوع عطرها در بیشتر مواقع، مناسب فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان هستند. البته باز هم باید تاکید کنیم که این موضوع مطلق نیست و ممکن است عطری تلخ، مناسب فصول گرم سال تهیه شده باشد. برای این کار، قطعا تندی ترکیبات اصلی، با ترکیبات دیگر تعدیل می‌شود.

عطر شیرین مناسب چه استایل یا افرادی است؟

تفاوت عطر تلخ و شیرین را می‌توان از لحاظ افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیز بررسی کرد. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، عطرهای شیرین بیشتر مناسب محیط‌های صمیمانه و دوستانه هستند. عمدتا افرادی جذب این نوع عطرها می‌شوند که خونگرم، صمیمی، شاد و پرانرژی هستند.

عطر تلخ مناسب چه افراد یا استایلی است؟

عطرهای تلخ، برخلاف عطرهای شیرین، مناسب محیط‌های رسمی و جدی‌تر هستند و این موضوع را می‌توان تفاوت عطر تلخ و شیرین دانست. درنتیجه افراد باثبات، آرام، منطقی‌تر، جدی‌تر، درون‌گرا و مصمم بیشتر جذب عطرهای تلخ می‌شوند. جالب است بدانید بیشتر ورزشکاران علاقه زیادی به عطرهای تلخ دارند.

چرخ عطر

عطرها بر اساس چرخ رایحه یا همان Fragrance wheel طبقه بندی می‌شوند که ساده‌ترین روش نام گذاری و طبقه بندی عطرها میباشد. این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادوارد متخصص عطر بریتانیایی اختراع شد. در این چرخ، عطرها در دسته‌های مختلفی مانند چوبی، شرقی، چرمی، گل‌دار، میوه‌ای، مرکبات، آروماتیک و چابپره جای می‌گیرند.

نت‌های عطر یک عنصر مهم برای توصیف یک عطر در این چرخ است. نت‌های عطر در واقع دوره‌های عطر پس از تماس با پوست را نشان می‌دهند که به سه دسته نت ابتدایی یا آغازین، نت میانی و نت پایانی یا پایه تقسیم می‌شود.

 

نتهای عطر

نت‌ها در واقع مواد تشکیل دهنده عطرها هستند؛ هر کدام از این ماده‌هایی که در نت‌های عطر استفاده شده از مولکول‌هایی ساخته شده است که ویژگی‌هایی دارند. همان‌طور که اشاره کردیم همه عطرها حتی ساده‌ترین عطرها حداقل از ۳ نت تشکیل شده‌اند. ترکیبات این سه نت، عطر را منحصر به فرد می‌کند.

نت ابتدایی یا بالایی درواقع عطری است که بلافاصله بعد از تماس عطر با پوست حس می‌شود؛ مواد تشکیل دهنده این نت‌ها درواقع ملکول هایی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند و شما می‌توانید آن را حس کنید. نت‌های ابتدایی در فروش عطرها بسیار تأثیرگذار هستند؛ زیرا اولین بویی که خریدار بعد از تست عطر حس می‌کند؛ نت ابتدایی آن است. در نت ابتدایی از رایحه‌های ریحان، اکالیپتوس، ترنج، کجوت، دارچین، مریم گلی، گریپ فروت، لیمو، نارنگی، گشنیز، نعناع، آویشن و … استفاده می‌شود.

نت میانی زمانی حس می‌شود که نت ابتدایی شروع به ناپدید شدن می‌کند؛ نت میانی به همراه عطر پایه در واقع بوی اصلی را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند بوی تند و ناخوشانید ابتدای عطر، اندکی تعدیل شود. این نت‌ها اندکی دل‌پذیرتر هستند و ممکن است بعد از دو دقیقه تا یک ساعت بعد از استفاده از عطر ظاهر شوند. رایحه‌هایی که در نت‌های میانی استفاده می‌شوند اغلب رایحه‌های کاج، هل، اسطوخودوس، رزماری، سرو کوهی، بابونه، مرزنجوش، جوز و حتی فلفل سیاه است.

نت‌های پایانی یا پایه، به عطر عمق می‌بخشند و بوی آن‌ها طولانی‌تر است. نت‌های پایانی زمانی ظاهر می‌شوند که نت‌های میانی کم‌کم ناپدید خواهند شد و می‌تواند تا ۲ ساعت طول بکشند. ملکول های مواد تشکیل دهنده نت‌های پایانی بسیار آهسته از بین می‌روند و بوی آن‌ها قوی و ماندگار است. در این میان از رایحه‌های صمغ، کندر، گل رز، وانیل، زنجبیل، گل میخک و چوب سدر و … استفاده می‌شود.

حال که با نت‌های عطرها آشنا شدید بهتر است بدانید عطرها رایحه‌های مختلفی دارند که در این نت‌ها جای می‌گیرند. یک عطر ممکن است یک رایحه خاص و یا ترکیبی از چند رایحه متناسب با هم باشد. به طور کلی رایحه‌ها در ۷ دسته بندی مستقل قرار می‌گیرند؛ رایحه تلخ، رایحه شیرین، رایحه تند، رایحه گرم، رایحه خنک، رایحه طبیعی و رایحه خوراکی، که در این قسمت به صورت مختصر هر یک از این رایحه‌ها را شرح داده و رایحه‌های تلخ و شیرین را مفصل‌تر توضیح می‌دهیم.

 

امروزه یکی از محبوب‌ترین عطرها در دسته بندی رایحه‌های تلخ قرار می‌گیرند؛ البته منظور ما از عطر تلخ، همان مزه تلخی نیست؛ این رایحه‌ها بسیار جذاب و دل‌نشین هستند و می‌توانند عطرهای نظیر چوب سوخته، قهوه و نعناع، میخک، دارچین و … داشته باشند. در واقع این رایحه‌ها به نسبت‌های مشخص با هم مخلوط شده و یک عطر منحصر به فرد به وجود می‌آورد.

به طور کلی رایحه‌های تلخ اصولاً از برخی گیاهان، ادویه‌های تند و ریشه درختان به دست می‌آیند. این عطرها سنگین هستند و بیشتر در مکان‌های رسمی و برای مردان استفاده می‌شوند؛ البته عطرهای تلخ تنها مخصوص مردان نیست؛ امروزه عطرهای تلخ زنانه‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند بسیار جذاب و دل‌نشین باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که عطرهای تلخ سنگین هستند و بهتر است در فصل زمستان و پاییز استفاده شود. اما اگر یک عطر تلخ را می‌پسندید می‌توانید آن را به عنوان امضا و در تمام فصول استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما ترکیب یک عطر با رایحه تلخ و تند می‌باشد.

 

·         یک نمونه عطر تلخ مردانه
  • عطر BOIS D`OMBRIE EDT EAU D’ITALIE

این عطر ملایم و تلخ ایتالیایی، یک گزینه جذاب برای مردان و زنان است. این عطر یک عطر جذاب چوبی- دودی است که تندی ملایمی دارد. نت ابتدایی و آغازین این عطر با رایحه‌های چرم و تنباکو و خاک و گیاهان خشک آغاز می‌شود، به مرور رایحه‌ها محوتر شده و عطر چوبی و صمغی باقی می‌ماند. در نهایت رایحه چوب به همراه رایحه چرم سوخته همراه شده و عطر پایه بروز می‌کند. این عطر بیشتر با سلیقه مردانه هماهنگ است.

 

·         یک نمونه عطر تلخ زنانه
  • عطر Angel Schlesser Pirouette

این عطر زنانه گرم و تلخ است؛ به همین دلیل بهتر است در پاییز و زمستان استفاده شود. نت ابتدایی آن دارای رایحه‌های انگور سیاه، گل رز و ترنج می‌باشد؛ به محض استفاده نت ابتدایی کم‌کم محوتر شده و رایحه‌های گل‌های سوسن، ارکیده، یاس به همراه کاکائو و عنبیه و مانگا بیشتر می‌شود. نت پایانی این عطر که قسمت ماندگار آن را تشکیل می‌دهد؛ دارای رایحه‌های وانیلی، نعناع، سدر، مشک و عنبر است.

عطرهای شیرین از موادی استفاده شده است که طعم شیرینی دارند؛ در واقع در این عطر از اسانس‌های گوناگون اما شیرین استفاده شده است. اگر دوست دارید با اطرافیان خود احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید؛ در واقع جمعی که در آن قرار دارید صمیمی است؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها بر خلاف عطرهای تلخ که برای مکان‌های رسمی مناسب‌ترند؛ در جمع‌ها صمیمی و دوستانه و خانوادگی بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین اگر در مجالس صمیمی حضور دارید و فردی خونگرم هستید؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها هم برای شما و هم برای اطرافیانتان آرامش‌بخش خواهند بود.

تنها در عطرهای زنانه از رایحه‌های شیرین استفاده نمی‌شود؛ بلکه امروزه عطرهای مردانه از برندهای معروفی در بازار هستند که دارای رایحه‌ای شیرین می‌باشند و نشان دهنده یک مرد جذاب، خون گرم، شاد و صمیمی است.

به طور مثال یکی از رایحه‌های خوراکی شیرین، رایحه کارامل است. چوب نیز نمونه‌ای دیگر از رایحه‌های شیرین است که بیشتر در عطرهای کلاسیک استفاده می‌شود. گل‌ها نیز عطرهای شیرینی دارند که بیشتر در عطرهای زنانه و برای افرادی که به عطرهای آرامش‌بخش نیاز دارند؛ استفاده می‌شوند.

parfumdreams.de