اخبار کسب و کارفرهنگ و هنر

فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی

بررسی داستان فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم + نحوه دانلود فیلم

از روی عکس‌هایی که از این عنوان در سایت هت فیلم مرجع دانلود فیلم کمدی، اکشن، جنگی، عاشقانه و غیره منتشر شده، می‌توان این گونه برداشت کرد که سیدی بار دیگر با یک اثر اجتماعی به نزد ما خواهد آمد. در خلاصه فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی تنها یک جمله آمده است:

«من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم …»

در مورد داستان فیلم باید بگوییم که قصه حول محور کارگری میانسال و بی خانمان به نام شکیب می‌گردد که سال‌ها پیش همسر و پسرش را در زلزله از دست داده است. مدت زمان فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی 107 دقیقه است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این فیلم در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. مسئولان این فستیوال درباره فیلم جدید هومن سیدی گفته‌اند:

«این فیلم پر از غافلگیری است و مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این فیلم استعاره‌ای از وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران است و بدون شک یکی از اصیل‌ترین داستان‌های امسال جشنواره را دارد.»

فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی

بازیگران و عوامل فیلم جنگ جهانی سوم

  • کارگردان: هومن سیدی
  • تهیه‌کننده: هومن سیدی
  • مدت زمان فیلم: ۱۰۷ دقیقه
  • بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبریلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی
  • فیلمنامه: هومن سیدی، آرین وزیر دفتری، آزاد جعفریان
  • فیلمبردار: پیمان شادمان فر
  • تدوین: هومن سیدی
  • طراح صحنه: محسن نصرالهی
  • طراح لباس: الهام معین
  • موسیقی: بامداد افشار
  • صدا: علیرضا علویان
  • جلوه‌های بصری: فرید ناظر فصیحی

یادداشت هومن سیدی درباره فیلم جنگ جهانی سوم

هانا آرنت یک بار گفت که در دیکتاتوری ها همه چیز خوب پیش می رود تا ۱۵ دقیقه قبل از فروپاشی کامل. جوامعی که توسط چنین رژیم‌های توتالیتری اداره می‌شوند، مؤثرترین خالق آنارشیست‌ها هستند. من همیشه به این فکر کرده ام که تا کی دیگر می تواند ظلم و ستم در جهان وجود داشته باشد و چه کسانی هستند که توسط حاکمان قدرتمند چنین جوامعی درهم شکسته می شوند.

افرادی که برای به دست آوردن اساسی ترین نیازهای خود – خانه، شغل و خانواده – با چنگ و دندان مبارزه خواهند کرد. و هر چیزی که در نهایت به دست می آورند چیزی نیست جز یک تصویر تزئینی و مصنوعی. همیشه کسانی خواهند بود که قدرت بخشش را دارند و کسانی که به اندازه کافی مستأصل برای دریافت کمک هستند. و این چرخه معیوب تا ۱۵ دقیقه قبل از فروپاشی کامل ادامه خواهد داشت – و به زودی پس از آن دوباره شروع خواهد شد…

حاشیه های حضور در جشنواره ونیز ۲۰۲۲

فیلم جنگ جهانی سوم در بخش افق‌ها جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ حضور پیدا کرد. فیلمی که به گفته منتقدان یک اثر متفاوت و ساختارشکن است و نشان می‌دهد هومن سیدی تلاش بسیاری کرده است تا داستانی متفاوت را روایت کند.

خلاصه داستان فیلم جنگ جهانی سوم

در خلاصه داستان فیلم جنگ جهانی سوم چنین آمده است: شکیب یک کارگر روزمزد بی خانمان است که هیچ وقت خاطره از دست دادن همسر و پسرش در زلزله چند سال گذشته را فراموش نمی‌کند.  در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال به نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساخت و ساز که او امروز در آن کار می کند معلوم می شود که مجموعه فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم قرار است در آن ساخته شود.

برخلاف همه انتظارش، به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می شود تا بتواند زندگی‌اش را تغییر دهد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می شود، به محل کارش می آید و درخواست کمک می کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی تبدیل به یک اتفاق وحشتناک می‌شود و وضعیت جدید او و چیزی که به نظر می رسید می‌تواند باعث پیشرفت زندگی‌اش شود از بین می رود.

نظر اولیه منتقدان درباره جنگ جهانی سوم هومن سیدی

اسکرین دیلی

جاناتان هالند | فیلم با برخورداری از فوریت یک تریلر خوب و به روشنی یک داستان اخلاقی، حکایتی فرساینده اما مجاب‌کننده است درباره این‌که یک قربانی چگونه یاد می‌گیرد از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم بلند هومن سیدی که تا حد زیادی مثل یک فیلم بد درباره هولوکاست به نظر می‌رسد، با حال‌وهوای یک کمدی سیاه واقعا سیاه شروع می‌شود و رفته‌رفته به یک تراژدی بدل می‌شود؛ سفری که با بازی محوری فوق‌العاده و جذاب محسن تنابنده به عنوان قهرمان لگدمال‌شده فیلم جان گرفته است.

فیلموفوریا

مِرِدیث تِیلِر | هومن سیدی موقع خلق فیلمنامه «جنگ جهانی سوم» هانا آرنت را در ذهن داشته و این حرف‌هایش درست و حقیقی است: «جوامعی که حکومتی نظامی و دیکتاتوری دارند، موثرترین عامل ساخت آشوب‌طلب‌ها و دولت‌ستیزان هستند.» کارگردان و نویسندگانش با فیلمنامه‌ای هوشمندانه و هشداردهنده به توازنی بین کمدی سیاه، تراژدی و ملودرام رسیده‌اند هرچند حال‌وهوای ملودرام کمی بر پایان‌بندی ویرانگر فیلم چیره شده است؛ جایی که شخصیت بینوای شکیب با بازی درخشان محسن تنابنده، با چنگ و دندان برای آنچه واقعا مهم است مبارزه می‌کند.

معمای اکران “جنگ جهانی سوم” هومن سیدی

ر حالی که پیش از این شورای صنفی نمایش از اکران محدود «جنگ جهانی سوم» از روز پنجشنبه ۱۴ مهر خبر داده بود، مخاطبان علاقمند به تماشای این فیلم طی دو روز گذشته امکان خرید بلیت پیدا نکردند.

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که پیش از این و پس از اولین رونمایی رسمی در جشنواره ونیز موفق به دریافت دو جایزه بهترین بازیگری و بهترین کارگردانی از بخش افق‌های این رویداد شده بود، چندی پیش به‌عنوان نماینده ایران برای اسکار معرفی شد؛ فیلمی که یکی از شروط اسکار یعنی اکران عمومی را نداشت.

براساس قواعد اسکار فیلمی که به عنوان نماینده یک کشور برای رقابت در بخش بین‌الملل معرفی می‌شود، باید حداقل یک هفته در کشور مبدا به اکران عمومی گذاشته شود. بر همین اساس هفته پیش بود که شورای صنفی نمایش اعلام کرد «جنگ جهانی سوم» قرار است از ۱۴ مهرماه و به صورت محدود تنها در پردیس مگامال تهران اکران شود.

این شرایطی است که پیش از این دو فیلم «بدرود بغداد» و «خورشید» هم در سالی که به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند، تجربه کرده بودند. اکران محدود به این دلیل است که فیلم‌ها علاوه‌بر برآورده کردن شرط آکادمی، فرصت برنامه‌ریزی و تبلیغات برای اکران گسترده در موعد مقرر را از دست ندهند و به تعبیری فیلم سوخت نشود.

پیگیری‌های میدانی نشان می‌دهد به رغم اعلام شورای صنفی نمایش اکران محدود «جنگ جهانی سوم» طی دو روز گذشته با ابهامات جدی مواجه بوده است. این فیلم در هیچکدام از سایت‌های بلیت‌فروشی، فروش آنلاین ندارد و مخاطبان در صورت مراجعه حضوری به گیشه بلیت‌فروشی پردیس مگامال با این پاسخ مواجه می‌شدند که از همان روز پنجشنبه نسخه فیزیکی فیلم در اختیار سینما قرار نگرفته و به همین دلیل بلیت‌فروشی دستی هم برای آن انجام نمی‌گیرد!

این به معنای آن است که نه فقط مخاطبان علاقمند به تماشای این فیلم امکانی برای تهیه بلیت آن نداشته‌اند، که اساساً سینمای میزبان هم فیلمی برای اکران در اختیار نداشته است!

عجیب‌تر اما اینکه با وجود این شرایط سامانه سمفا تعداد بلیت‌های فروخته شده و رقم کلی فروش این فیلم برای اکران در دو روز گذشته را ثبت کرده است! تا لحظه تهیه این گزارش سامانه سمفا فروش تعداد ۳۲۰ قطعه بلیت و رقم ۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال را برای گیشه این فیلم سینمایی به ثبت رسانده است در حالی که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اساساً هیچ مخاطبی امکان تماشای «جنگ جهانی سوم» را در این دو روز نداشته است!

حالا مشخص نیست این ۳۲۰ نفری که بلیت این فیلم را تهیه کرده‌اند چه کسانی بوده‌اند و مهمتر از آن اینکه این فیلم در کدام سینما تماشا کرده‌اند؟

این موضوع ابهاماتی را درباره شرایط اکران محدود نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ ایجاد کرده است؛ آیا تیم سازنده «جنگ جهانی سوم» خودشان این بلیت‌ها را تهیه کرده‌اند و این فیلم بدون آنکه به معنای واقعی به نمایش عمومی درآمده باشد، در قالب اکران‌های خصوصی و برای افراد خاص اکران شده و برایش در سامانه سمفا رقم فروش ثبت شده است؟ این بلیت فروشی و اکران در کدام سالن سینما اتفاق افتاده است؟ شورای صنفی اکران آیا توضیحی برای مخاطبانی که بنابر مصوبه این شورا طی دو روز گذشته برای تماشای این فیلم اقدام کرده و با در بسته مواجه شدند، دارد؟

حالا باید دید در ادامه زمان باقی‌مانده از یک هفته فرصت اعلامی از سوی شورای صنفی، شرایط اکران عمومی این فیلم چه تغییری می‌کند و آیا مخاطبان علاقه‌مند امکان تماشای فیلم رو پیدا می‌کنند یا نه؟

بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم

فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی اولین تجربه همکاری سیدی و محسن تنابنده است. در ادامه با هنرپیشه‌های جنگ جهانی سوم 2022 آشنا می‌شویم. همراه پلازا بمانید.

محسن تنابنده در نقش شکیب

محسن تنابنده، زاده 26 فروردین 1354 در تهران است. او بازیگر، کارگردان و نویسنده است و بازیگری را با مجموعه سرزمین مادری در سال 1388 آغاز کرد. وی با ساخت مجموعه ‌های پایتخت، امروزه بیش از هرچیز با نقش نقی معمولی شناخته می‌شود. او 9 نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد. در این میان فیلم فراری (1394)، فیلم ندارها (1388)، فیلم سنگ اول (1388) و فیلم هفت دقیقه تا پاییز (1388) سیمرغ بلورین را از آن او کرده‌اند. محسن تنابنده برای در فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت.

ندا جبرئیلی

ندا جبرئیلی هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر است. او متولد 15 مهر 1369 در تهران است و بازیگری را از سال 1389 شروع کرده است. او در سال 1391 برای فیلم قاعده تصادف نامزد سیمرغ بورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. فیلم مردن در آب مطهر محصول سال 1398 نیز بار دیگر او را نامزد سیمرغ بلورین، این بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن کرد. جبرئیلی در تلویزیون با سریال برادرجان (1398) شناخته می‌شود.

سایر بازیگران فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم عبارتند از:

  • مهسا حجازی در نقش لادن
  • نوید نصرتی در نقش نصرتی
  • مرتضی خانجانی در نقش فرشید
  • لطفالله سیفی
  • حاتم مشمولی

بررسی فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم

در این قسمت می‌توانید نقد فیلم را که توسط جاناتان هلند در وبسایت Screen Daily نوشته شده است بخوانید:

«با ضرورت یک تریلر خوب و وضوح یک حکایت، فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم داستانی فرساینده اما راضی کننده درباره این است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد می‌گیرد تا رفتار سرکوب‌گرانش را تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی، کارگردان ایرانی، که بیشتر داستانش سر صحنه فیلمی بد که دارد درباره هولوکاست ساخته می‌شود روایت می‌گردد، به عنوان یک کمدی سیاه شروع می‌شود و رفته رفته تبدیل به تراژدی می‌گردد؛ مسیری که از طریق هنرنمایی چشمگیر و خارق‌العاده محسن تنابنده در نقش قهرمان رنج دیده‌ی فیلم تجسم می‌یابد.

فیلم سیدی که در کشور خودش مورد توجه قرار گرفته، با نمایش در بخش Orizzonti جشنواره ونیز به عنوان یکی از چهار فیلم ایرانی این فستیوال، می‌تواند توجهات جهانی را نیز به سمت خودش جذب کند. فیلمنامه دقیق فیلم با صحنه‌ای جانانه اما کوتاه میان شکیب که هنوز تحت تاثیر از دست دادن همسر و فرزندش در زلزله است و لادن، یک کارگر جنسی ناشنوا شروع می‌شود. بسیاری از مضامین فیلم به طرز زیبایی در دیالوگ‌های این دو خلاصه شده است و به خاطر قربانی بودن هر دویشان، آنها را متحد و منسجم می‌سازد. همین موضوع از ابتدا نشان می‌دهد که در دستان کارگردان امن و درستی هستیم…

تنابنده در نقش شکیب عالی است: در ابتدا یک کمدین ساکت، خجالتی و با چهره‌ای سنگی که کاملا در معرض قدرت‌هایی است که نمی‌تواند درکشان کند (سکانس اول از تبدیل او به هیتلر خیلی خنده‌دار و سرگرم‌کننده است). این کاراکتر سپس به طرز اصیلی تراژیک می‌شود و وارد تغییر و تحولی می‌شود که هم به طور قابل توجهی معقول است هم از نظر باورپذیر است. از نظر داستانی هم فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم قانع کننده است. حوادث آنقدر سریع پیش می‌روند که تماشاگر بی دقت ممکن است گیج شود. المان‌های اصلی داستان اغلب در لحظات زودگذر دیالوگ‌ها آشکار می‌شوند…

سیدی به ما نشان می‌دهد که زمانه ممکن است تغییر کند، اما روش‌هایی که به وسیله آنها قدرت اعمال می‌شود همیشه ثابت هستند. و همیشه کسی در قعر هرم هست که سعی دارد فراموش نشود. در یکی از آن لحظات ناپایدار میان دیالوگ‌ها، کارگردان از شکیب می‌پرسد که آیا هیتلر را می‌شناسد و جواب شکیب منفی است. این فیلم نگران‌کننده نشان می‌دهد که هر کسی که نداند هیتلر که بود، قابلیت این را دارد که خودش تبدیل به یک هیتلر شود.

برگرفته از: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد دانلود فیلم اکشن