علمی و پزشکی

افزایش ریسک بیماری قلبی با برنج سفید

بر اساس گزارش ها، بیماری عروق بیماری کرونا زمانی رخ می دهد که پلاک در رگ های خونی که خون را به قلب می برند، ایجاد می شود.

قلب خون و مواد مغذی را در سراسر بدن پمپاژ می کند و قلب سالم برای سلامت کلی ضروری است. بیماری عروق بیماری کرونا می تواند منجر به مشکلات قلبی شدید، از جمله حملات قلبی شود. محققان هنوز در حال بررسی عوامل خطر برای بیماری عروق بیماری کرونا و چگونگی انجام اقداماتی برای پیشگیری از آن هستند.

افزایش ریسک بیماری قلبی با برنج سفید

یک مطالعه اخیر نشان داد که رژیم های غذایی غنی از غلات تصفیه شده، از جمله برنج سفید، آرد سفید، و نان غیر سفید، با افزایش خطر ابتلا به بیماری زودرس عروق بیماری کرونا مرتبط است.

در مقابل، آنها دریافتند که رژیم غذایی غنی از غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا اولیه مرتبط است.

محققان در این مطالعه مصرف غلات و خطر مرتبط با بیماری زودرس عروق بیماری کرونا را بررسی کردند. آنها به طور خاص این ریسک را در جمعیت ایران بررسی خواهند کرد.

این مطالعه شامل بیش از 2000 شرکت‌کننده، از جمله 1369 شرکت‌کننده با بیماری زودرس عروق بیماری کرونا بود. این افراد با یک گروه کنترل متشکل از 1168 شرکت کننده که بیماری اولیه عروق بیماری کرونا نداشتند، مقایسه شدند. محققان از پرسشنامه‌های ارزیابی رژیم غذایی و مصرف غذا برای ارزیابی میزان مصرف غلات کامل و غلات تصفیه شده در میان شرکت‌کنندگان استفاده کردند.

این مطالعه در صورتی جالب است که مصرف غلات تصفیه شده را در مقایسه با مصرف غلات کامل در بیمارانی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، مقایسه کند.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که رژیم های غذایی سرشار از غلات تصفیه شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری زودرس عروق بیماری کرونا مرتبط است. از سوی دیگر، رژیم غذایی غلات کامل با کاهش خطر بیماری عروق بیماری کرونا زودرس همراه بود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که چگونه رژیم غذایی می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان