علمی و پزشکی

عکس | ابراقیانوس کره زمین کجا قرار داشته است؟

برای پاسخ به این سوالات، اگر خطرناک ترین اقیانوس و خشکی است، بهتر است از همین نقطه شروع کنیم.پانتالاسا» (پانتالاسا) نامیده شد 300 آل 200 میلیون یک سال پیش نه فقط ابرقرهپنج» (پانگه آ) مهار شد، اما در سراسر سیاره پخش شد.

به گفته پروفسور برندان مورفی، استاد زمین شناسی در دانشگاه سنت فرانسیس خاویر در نوا اسکوشیا، ابراقیانوس هایی مانند این اغلب زمانی تشکیل می شوند که فقط یک ابرقاره وجود داشته باشد، زیرا اگر ابرقاره ای داشته باشید، طبیعتاً نمی توانید بیشتر از آن داشته باشید. یک اقیانوس در اطراف آن وجود دارد

پروفسور مورفی در ادامه بیان می کند که این وضعیت احتمالاً بارها در طول تاریخ این سیاره تکرار شده است. اگر آخرین ابرقاره روی زمین وجود داشت، پنجاه بود، اگر قرار بود تمام قاره های مدرن مانند قطعات پازل از نزدیک به هم متصل شوند، پنجاه دوباره تشکیل می شد.

یکی دیگر از بزرگان زمینرادینیا» (رودینیا) در صورتی نامیده می شود که شکل متفاوت و خود محدودیتی جزیره مانند داشته باشد 650 میلیون یک سال پیش، بخشی از آب و هوای زمین محسوب می شد. اما علما بر سر این موضوع که آیا بین این دو ابرقدرت دیگری وجود داشته یا نه، اختلاف نظر دارند.

مشخصات Ocean Panthalassa

پانتالاسا آنقدر قدیمی بود که پروفسور مورفی می توانست حداقل 3000 کیلومتر دیگر به عرض کنونی اقیانوس آرام اضافه کند. برای مثال عبور از اقیانوس آرام با هواپیمای جت 10 ساعت طول می کشد.

برای درک بهتر این تفاوت بهتر است از نمونه دیگری استفاده کنید.اقیانوس آرام می تواند در عریض ترین نقطه از نظر قطر برابر باشد. 5 ماه کامل را دور خد جایده، این پیمانه برابر است با قطر پانتالاسا 6 ماه است

با این حال، پانتالاسا در این منطقه در واقع باعث کوچک شدن اقیانوس آرام می شود زیرا تخمین زده می شود که پانتالاسا 70 درصد سطح زمین را پوشانده بود، مساحت مساوی 360 میلیون کیلومتر مربع!

پیشرفته ترین اقیانوس

لازم به ذکر است که ابرقره پنجاه ها در نهایت یک دلیل تشکیل می دهد اقیانوس اطلس (اقیانوس اطلس) دگرگون شد و این باعث شد که بقایای پانتالاسا به اقیانوس آرام تبدیل شود.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در تاریخ زمین اقیانوس های بزرگتری نیز وجود داشته است. مرزها 150 میلیون سال ها پس از تشکیل زمین، این سیاره دارای اقیانوسی بدون خشکی یا قاره بود، گویی تمام سطح آن با آب پوشیده شده بود.

امروزه نیز اقیانوس های جهان به دلیل اتصال به یکدیگر، یک پیکره جهانی محسوب می شوند.

در پایان باید گفت که محدودیت ها اکنون است 200 میلیون امسال با ناپدید شدن پنجمین اقیانوس، اقیانوس آرام عنوان بزرگترین اقیانوس را به خود اختصاص داد. استرالیا ظرف 70 میلیون در سال آینده اقیانوس آرام به دو قسمت تقسیم می شود و در عین حال اقیانوس اطلس وسعت می یابد و در نهایت عنوان سردترین اقیانوس روی زمین را به خود اختصاص می دهد.

227227