اخبار کسب و کاراقتصادی

چه نکاتی را باید برای خرید پرده پذیرایی مد نظر داشته باشیم

محتوای این مطلب پنهان

 راهنمای خرید پرده؛ به صورت گام به گام صفر تا صد

در زیر به‌صورت گام به گام شما را برای راهنمای  خرید پرده پذیرایی مناسب راهنمایی کرده‌ایم. از جمله مواردی که باید برای خرید پرده به آن ا همیت بدهید عبارتند از: محل نصب پرده، رنگ و مدل پرده مناسب، طرح و جنس پرده، سبک و ضخامت پرده انتخابی، نوع و اندازه پارچه پرده.

راهنمای خرید پرده؛ 1) محل پرده

یکی از نکات مهم قبل از خرید پرده، توجه به محل قرارگیری پرده می‌باشد. این که پرده مورد نظر شما قرار است پنجره کدام بخش خانه را پوشش دهد، به صورت مستقیم بر ویژگی‌‎های گزینه مورد نظر تاثیر می گذارد. برای مثال پرده ای که شما برای پنجره های سالن پذیرایی خود انتخاب می کنید با و متفاوت است. البته در صورت استفاده از طرح و رنگ ساده برای پرده می‌توان نوع پرده انتخاب شده برای همه فضاها را یکسان در نظر گرفت، اما بهتر است هر قسمت پرده مخصوص به خود و متناسب با عملکرد فضا و سبک دکوراسیون و وسایل داشته باشد. سعی کنید معیارهای مورد نظر برای پرده هر فضا را پیش از خرید مشخص کنید.

چه نکاتی را باید برای خرید پرده پذیرایی مد نظر داشته باشیم

راهنمای خرید پرده؛ 2) رنگ پرده

رنگ انتخابی پرده یکی دیگر از نکات مهمی است که در راهنمای خرید پرده باید به آن توجه شود انتخاب رنگ مناسب از مراحلی است که باید با دقت و توجه کامل انجام شود، چرا که رنگ تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر منزل شما می‌گذارد. پرده‌ها معمولا به خاطر اندازه خود و عمودی قرار گرفتن در فضا به خوبی به چشم آمده و در نتیجه از لحاظ بصری بسیار اهمیت دارند.

قطعاً بهترین رنگ پرده، رنگی نیست که با بقیه‌ی وسایلمان ست باشد! بهتر است در انتخاب رنگ پرده هم تا حد زیادی به نقش فضا دقت کنیم. اما به طور کلی می‌توان گفت استفاده از رنگ‌های تیره برای خانه‌های کوچک باعث دلگیر شدن فضا می‌شود. به طور کلی استفاده از رنگ های تیره برای پرده پیشنهاد نمی شود، مگر این که سایر عناصر دکوراسیون شما روشن باشند و بخواهید با انتخاب یک رنگ تیره برای پرده در فضا تغییر ایجاد کنید. البته استفاده از رنگ‌های تیره به صورت نوارهایی باریک یا بخش‌هایی جزئی از پرده، کنتراست خوبی به وجود می‌آورد و به زنده بودن فضا کمک زیادی می‌کند.

در صورتی که نور خانه بیشتر از نیازمان باشد، بهتر است از پرده‌های رنگی استفاده کنیم تا کمی از میزان نور را کنترل کند. اگر نور خانه‌ی ما کم است حتماً باید از پرده‌های روشن استفاده کنیم تا همان مقدار نور را از دست ندهیم. در اصل رنگ مناسب پرده رنگی است که با دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد. رنگ کاغذ دیواری ، مبل ها، فرش ها و بسیاری از لوازم دیگر، تعیین کننده رنگی هستند که برای پرده شما مناسب است.همچنین می توان از دو رنگ با ترکیب مناسب در کنار یکدیگر نیز بهره گرفت.

راهنمای خرید پرده؛ 3) طرح پرده

طرحی برای پرده منزل شما مناسب خواهد بود که با سبک دکوراسیون و لوازم، و به طور کلی طرح به کار رفته در آن ها همخوانی داشته باشد. اگر دکوراسیون خلوتی دارید و لوازم منزلتان ساده و بدون نقش و نگار هستند، می توانید از یک پرده نقش دار استفاده کنید. در صورتی که فضا دکوراسیون شلوغی دارد و الگوهای مختلف و زیادی در طرح لوازم دیده می شود، بهتر است یک پرده ساده تر انتخاب کنید و یا نهایتا از پرده هایی استفاده کنید که تزیینات بسیار ظریفی دارند. اگر یک طرح یا الگوی خاص در دکوراسیون منزلتان دیده می شود، می توانید از آن به عنوان یک نشانه در پرده های خود نیز استفاده کنید.

راهنمای خرید پرده؛ 4) جنس پرده

جنس پرده یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ست که باید در هنگام خرید پرده به آن توجه کنیم. زیرا کیفیت و جنس پارچه بسته به نوع محل و میزان شستشو آن متفاوت است.
در انتخاب پرده باید به این نکته توجه کنیم که عوامل تأثیرگذار در انتخاب برای هر فضا متفاوت است. مثلاً جنس پرده‌ای که در هال استفاده می‌کنیم با جنس و آشپزخانه یکسان نیست. پارچه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان پرده مورد استفاده قرار گیرند. پارچه های حریر، مخمل، جیر، ساتن، کتان و تور از مواردی هستند که می‌توانید به‌دلخواه خود برای سفارش و دوخت پرده انتخاب کنید. جالب است بدانید که حتی جنس پارچه مورد استفاده برای دوخت پرده نیز بهتر است در تناسب با جنس لوازم به کار رفته در منزل انتخاب شود.

جنس پرده پذیرایی

عموماً در هال خانه از پارچه‌هایی ضخیم‌تر استفاده می‌کنیم که شکیل‌ و شیک‌اند. البته این یک قانون کلی نیست و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد، اما به طور کلی پارچه هایی که سنگین تر و اشرافی تر هستند برای فضاهایی مثل پذیرایی که مبلمان شکیل تری دارند مناسب تر خواهند بود و بعنوان پرده پذیرایی خریداری می‌شوند. انواع پارچه کتان و تور می‌توانند در فضاهایی مثل نشیمن مناسب باشند.

این پارچه‌ها می‌توانند درجه حرارت و نور را به میزان مطلوبی کنترل کنند. بهتر است پرده‌ها را طوری بدوزیم که قابلیت جابه‌جایی داشته باشند تا در صورت نیاز به نور بیشتر بتوانیم آن‌ها را جمع کنیم. در صورت امکان، پرده‌ها را دو یا چندلایه نصب کنیم تا در تابستان از ورود گرما و در زمستان از خروج آن جلوگیری شود. برای آشپزخانه می‌توانیم از پرده‌های نازک و روشن استفاده کنیم چون به راحتی قابل‌شست‌وشو هستند و نور کافی را عبور می‌دهند. پارچه‌ی پرده اتاق خواب به ضخامت پرده نشینمن نیست، اما به خاطر اینکه در این اتاق استراحت می‌کنیم، پرده باید طوری باشد که دمای هوا را حفظ کند.

جنس پرده اتاق خواب

برای این‌که هزینه‌ پرده‌های اتاق خواب زیاد نشود، می‌توانیم از زیرپرده استفاده کنیم و پشت پرده اصلی یک پارچه‌ی ضخیم ساده نصب کنیم. پارچه‌های توری، علی‌رغم سبک بودنشان و حس خوبی که به فضا می‌دهند، بدون استفاده از زیرپرده مناسب نیستند چون ممکن است حریم خصوصی اتاق از بین برود. جدا از این، هوای محل زندگی شما نیز می تواند در انتخاب جنس پرده تاثیر گذار باشد. و جیر برای اقلیم های سرد و پرده های نازک تر مثل حریر و تور برای اقلیم های گرم تر مناسب ترند.

راهنمای خرید پرده؛ 5) سبک پرده

توجه به سبک پرده مورد نظر می تواند یکی از اصول تعیین کننده در تعیین شکل دکوراسیون منزل و نحوه صحیح انتخاب پرده و یکی دیگر از نکات مهم خرید پرده  باشد. سبک پرده نیز مانند سایر سبک‌های به کار رفته در دکوراسیون انواعی مثل کلاسیک و مدرن را در بر می گیرد. پرده های کلاسیک معمولا از انواع شکیل تر بوده که نحوه تزیین خاص خود را داشته و بعضا دارای والان و کتیبه های زیبا هستند.

این پرده‌ها به منزل حالت اشرافی داده و تجملات زیادی دارند، بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک فضای متجملانه هستید و لوازم منزل خود را نیز به همین نحو انتخاب کرده اید، باید به سراغ این انواع بروید. در مقابل پرده های ساده تری قرار می گیرند که به سبک مدرن تعلق دارند. این پرده ها دارای تزیینات بسیار کمی بوده و بسیار ساده و یکدست هستند. در از کتیبه و والان خبری نیست و همه چیز در نهایت سادگی طراحی می شود که زیبایی خاص خود را دارد و در ترکیب با یک دکوراسیون مدرن فوق العاده خواهد بود.

راهنمای خرید پرده؛ 6) ضخامت پرده

یکی دیگر از نکاتی که باید در نحوه صحیح انتخاب پرده و خرید پرده مد نظر قرار دهید و به عنوان یکی از” نکات مهم خرید پرده ” بشمار می آید، ضخامت پرده است. ضخامت پرده به جنس پارچه منتخب بستگی دارد، به این معنی که پارچه هایی از جنس مخمل و کتان ضخامت بیشتری داشته و در مقابل پارچه های توری و حریر نازک ترند. ضخامت پرده از آن جا اهمیت دارد که می تواند تا حدود زیادی بر میزان حرارت فضای منزل شما اثر بگذارد. یک پرده ضخیم در اقلیمی به کار خواهد آمد که هوای سرد دارد و در مقابل، پرده های نازک تر مناسب اقلیم های گرم تر خواهند بود.

ضخامت پرده؛ پرده‌های فانتزی ظریف

پارچه پرده‌های تور، پرده‌های حریر و انواع مدل پرده‌های گیپور جز این دسته محسوب می‌شوند که برای اتاق‌هایی مناسب‌اند که می‌خواهیم نور خورشید را همیشه در اتاقمان داشته باشیم حتی وقتی پرده بسته شده است. می‌توان گفت کمترین میزان حریم شخصی را دارند و پرده کریستالی هستند که در پذیرایی و اتاق نشیمن از آن استفاده می‌کنیم.

ضخامت پرده؛ پرده‌های نیمه شفاف

نیمه کدر این پرده‌ها تراکمی بین پرده‌های فانتزی و کاملاً ضخیم دارند که در صورت بسته بودن نور کمتری وارد اتاق می‌شود. تقریباً در بیشتر جاها می‌توان از آنها استفاده کرد و برای هر کاربردی مناسب هستند.

ضخامت پرده؛ پرده‌های کاملاً ضخیم

اگر این پرده‌ها را ببندیم با اتاقی تاریک مواجه می‌شویم که معمولاً پرده‌های چاپی و پرده‌های پانچی را شامل می‌شوند. کاربردشان نیز اتاق خواب و یا مکان‌هایی است که می‌خواهیم نور خورشید کمتر به آن وارد شوند و تمرکز را روی چراغ و یا لامپ‌های روشنایی قرار دهیم.

گذشته از تمام نکاتی که به آن اشاره کردیم، انتخاب پرده کاملاً سلیقه‌ای است، اما با در نظر گرفتن اصولی که برای خرید پرده وجود دارد می‌توانیم تجربه و سلیقه را با هم تلفیق کنیم و بهترین انتخاب را داشته باشیم.

راهنمای خرید پرده؛ 7) اندازه پرده

اندازه‌ی پرده عموماً از ابعاد پنجره بیشتر است. البته این کاملاً بستگی به سبکی دارد که برای پرده انتخاب می‌کنیم، اما در اغلب موارد عرض پرده به خاطر چین‌خوردگی و لایه‌لایه شدن حداقل دو برابر عرض پنجره است. علاوه بر آن برای حفظ دمای محیط و زیبایی ظاهری، بهتر است ارتفاع پرده چند سانتی‌متر از پنجره بیشتر باشد، هرچند این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است.

عرض پرده

در نظر گرفتن عرض مناسب برای پرده از نکاتی است که در مرحله اجرا به چشم خواهد آمد، اما باید در مرحله انتخاب و خرید به آن پرداخته شود و یکی دیگر از نکات مهم خرید پرده میباشد. بارها اتفاق می افتد که با وجود انتخاب بهترین پارچه و طرح برای پرده، در هنگام اجرا ظاهر کار از چیزی که انتظار می رود فاصله زیادی دارد. این موضوع در برخی از موارد به این برمی گردد که شما در هنگام سفارش پارچه برای دوخت به اندازه آن توجه نکرده اید. عرض پرده از مواردی است که در هنگام اجرا تا حدود زیادی بر زیبایی پرده تاثیر می گذارد. بهتر است عرض پرده را بیشتر از چارچوب پنجره در نظر بگیرید. این کار به محل قرارگیری پرده ظاهر شیک تری می دهد و فضا را شکیل تر می کند.

ارتفاع پرده

موردی دیگری که باید در هنگام سفارش پارچه برای دوخت پرده در نظر داشته باشید، توجه به ارتفاع پرده است. ارتفاع پرده بسته به ارتفاع پنجره شما می تواند متفاوت باشد. می توان ارتفاع پرده را برابر با ارتفاع پنجره در نظر گرفت. همچنین می توان ارتفاع پرده را معادل ارتفاع پنجره به علاوه فاصله لبه پایینی آن از زمین منظور کرد. این به سلیقه شما بستگی دارد و از ظرفی نیز به نوع فضایی که می خواهید برای آن پرده انتخاب کنید وابسته است. معمولا برای آشپزخانه ها پرده های کوتاه تر که تا لبه پایینی پنجره پایین آمده اند، انتخاب می شوند، مگر این که پنجره آشپزخانه از نزدیکی سطح کف آن شروع شود. برای فضاهایی مثل پذیرایی و نشیمن شکیل تر است که ارتفاع پرده را بیشتر در نظر بگیرید.

ارتفاع پرده؛ کوتاه

این پرده‌ها برای اتاق‌هایی که بیشتر ساعات روز پنجره بازی دارند مناسب است و معمولاً در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پنجره‌های کوچک بکار می‌روند. ابعاد آن نیز تا لبه پنجره و یا کمی پایین‌تر است.

راهنمای خرید پرده؛ 8) الحاقات پرده

الحاقات پرده آخرین مواردی هستند که باید حین انتخاب مورد نظر قرار دهید. از جمله الحاقاتی که در کنار پرده باید در انتخاب آن ها دقت کرد، میل پرده، گیره و حلقه آن هستند. بعد از انتخاب جنس پارچه، رنگ و اندازه‌ی آن، وقتش رسیده که دنبال انتخاب میله پرده باشیم. میله پرده باید متناسب با جنس پارچه باشد. پارچه‌های سنگین‌تر مانند مخمل را باید روی میله‌های بزرگ و حتی دکوری آویزان کرد، در حالی که برای پرده‌های ابریشمیِ سبک و پارچه‌های نازک می‌توان از میله‌های ظریف‌تر استفاده کرد.

انتخاب میل پرده مناسب فاکتورهای مختلفی را شامل می شود که از میان آن ها می توان به طول آن اشاره کرد. بهتر است بلندای میل پرده کمی بیشتر در نظر گرفته شود تا پنجره ها عریض تر و زیباتر جلوه کنند. رنگ و جنس میل پرده نیز باید در تناسب با رنگ پرده انتخاب شود. گیره و حلقه پرده نیز بهتر است به گونه ای انتخاب شوند که با سایر قسمت های پرده همخوانی داشته باشند.

پرده‌های پیشبندی مناسب چه مکان‌هایی است؟

زمانی که قصد داریم که پنجره آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا اتاق‌خواب را کمی بزرگ‌تر نشان دهیم می‌توانیم به سراغ این پرده‌ها برویم. میله این پرده‌ها را کمی بالاتر از پنجره نصب می‌کنیم و از پایین هم کمی بلندتر در نظر می‌گیریم که در شکل نیز مشخص است.

راهنمای خرید پرده؛ پاسخ سوالات متداول در این خصوص

چه پرده ای مناسب اتاقمان است؟

همه ما دوست داریم که پرده‌هایی فانتزی و شکیل برای پنجره‌هایمان انتخاب کنیم که علاوه بر جنس خوب نمای زیبایی به اتاقمان بدهد. از سوی دیگر بسته به نوع پنجره‌ای که داریم می‌خواهیم که حریم شخصی‌مان هم حفظ شود. در کشورهای آسیای شرقی معمولاً سالن‌های پرده خور بخصوص پرده‌های بلندی که هم اندازه ارتفاع اتاق باشد محبوبیت بیشتری دارند اما مدل‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند می‌توانیم از بین آنها انتخاب پرده دلخواهمان را انجام دهیم. اگر بخواهیم دسته‌بندی برای انواع مدل پرده تعیین کنیم می‌توانیم آنها را براساس طول یا ارتفاع، ضخامت، استایل و ویژگی‌های خاص مورد بررسی قرار دهیم.

طول پرده در چه اندازه ای مناسب است؟

طول پرده معیار مهمی برای داشتن مدل پرده دلخواهمان است که درواقع اندازه پنجره‌مان آن را مشخص می‌کند. بنابراین نمی‌توان از هر طول پرده‌ای برای نیازهای مختلف استفاده کرد.

بهترین زمان برای نصب پرده چه موقعی می‌باشد؟

بهترین زمان برای نصب پرده در منزل نو، اخرین مرحله بعد از گردگیری و خشک شدن دیوارهای رنگ شده است. همچنین اگر در طول سال می‌خواهید پرده خود را بشورید، زمانی این کار را انجام دهید که بعد از پایان فصل زمستان و بستن پکیج ها و بخاری باشد. بخصوص پرده‌هایی که در زیر آنها شوفاژ قرار دارند زودتر کثیف می‌شوند.

آشپزخانه ما نورگیری بالایی دارد، چه نوع پرده‌ای مناسب آن است؟

با توجه به آن که اغلب کابینت‌ها زمانی‌که در عرض آفتاب قرار می‌گیرند، تغییر رنگ می‌دهند، به خصوص اگر از جنس و کیفیت مرغوبی برخوردار نباشند، حتما از پرده‌های ضخیم برای آشپزخانه خود استفاده کنید. پرده زبرا، پرده های شید و لوردراپه برای این کار مناسب هستند.

برای اتاق خواب، چه نوع سبک پرده ای مناسب است؟

اگر شما نیز جز افرادی هستید که به نور حساس هستید و می‌خواهید کمترین نور وارد اتاق شما شود و خواب آسوده‌ای داشته باشید، مناسب‌ترین مدل پرده برای شماست.

بهترین نوع پرده برای پذیرایی که می‌خواهیم پر نور باشد چیست؟

اگر می‌خواهید پذیرایی پر نور و روشنی داشته باشید، پرده های حریر و نازک مناسب برای شماست.

بهترین مدل و طرح پرده برای مکان‌های شرکتی و اداری چیست؟

طرحی که نمایی از شعار کاری و یا حیطه کاری شما باشد (لوگو مجموعه) برای این مکان‌ها مناسب‌ترین است. ما در مجموعه ویستا پرده هر طرحی که مد نظر شما باشد، با بهترین کیفیت بر روی انواع مدل پرده از جمله پرده شید، لوردراپه، عمودی و… چاپ می‌کنیم. در این خصوص کارشناسان ما از مجموعه شما بازدید رایگان خواهند داشت و متناسب با محیز و نوع دکوراسیون و فضای شما بهترین طرح‌ها و مدل‌ها را به شما عزیزان پیشنهاد خواهند داد.