اجتماعیاخبار کسب و کار

یک ماگ سرامیکی خریدم خیلی زود ترک ترک شد. چرا؟

ماگ چیست؟ انواع ماگ و هرآنچه که درباره ماگ باید دانست!

آیا می‌دانستید که 60 درصد از افراد وابستگی عاطفی خاصی به ماگ مورد علاقه خود دارند؟ اما ماگ چیست؟ اصلاً چند مدل ماگ داریم؟ انواع آن کدام هستند؟  مهم نیست کجا و در چه شرایطی باشیم، همه‌ی ما بدمان نمی‌آید که نوشیدنی موردعلاقه مان در دسترسمان باشد. اگر قصد خرید ماگ قهوه را دارید، حتما این متن را تا انتها بخوانید.

شاید شما در حال رانندگی در یک نقطه‌ ی دورافتاده‌ی کشور باشید و می‌خواهید یک لیوان مسافرتی پر از قهوه برای خود دم دست داشته باشید. شاید شما به دنبال یک یادگاری قابل استفاده و مناسب به عنوان هدیه روز مادر باشید. در این لحظات، شما یک گزینه دارید که هر سلیقه‌ای داشته باشید، می‌تواند با سلیقه‌ی شما خودش را جور کند. این کوچولوهای دوست داشتنی و به درد بخور، ماگ‌ها هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و دلخواه شما یافت می‌شوند. خب حالا ما می‌خواهیم با شما راجع به “ماگ” ها و انواع ماگ‌ها، (به ویژه ماگ تراول، ماگ عروسکی، ماگ سرامیکی یا ماگ قهوه) صحبت کنیم. نوشیدنی مورد علاقه خود را بگیرید و بیایید به هر آنچه در مورد یک لیوان باید بدانیم غوطه ور شویم.

یک ماگ سرامیکی خریدم خیلی زود ترک ترک شد. چرا؟

شرحی مختصر از تاریخچه ‌ی ماگ‌ ها

در دوران ما قبل تاریخ، اجداد باستانی ما از استخوان، فلز یا چوب برای نگهداری مایعات و نوشیدنی‌های خود استفاده می‌کردند. با سرعت به 3000 سال قبل از میلاد مسیح رسیدیم که در این زمان اختراع چرخ سفال اجازه داد لیوان‌های سفالی با دست ایجاد شوند. تغییر در مواد منجر به ایجاد ماگ‌های کاملاً جدیدی شد که به سختی در دسترس مردم عادی قرار گرفته می‌شد. تا دهه 1800، همه غذاخوری‌ها در آمریکا از لیوان‌های سرامیکی ویکتور برای خدمت به مشتریان خود استفاده می‌کردند. از آنجا چرخ‌ها در حرکت بودند تا لیوان‌ها مدرن‌تر، ابتکاری و منحصر به فرد شوند. امروزه ماگ‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها موجود هستند.

اما قبل از هر چیزی، اصلاً ماگ چیست؟

بر اساس لغت ‌نامه‌ی بین‌ المللی کالینز، ماگ یک فنجان بزرگ عمیق با کناره‌های مستقیم و دسته است که برای نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌ شود.

ماگ، لیوان دسته دار بزرگی است که گنجایش تقریباً 350 میلی لیتر مایعات را دارد که این مقدار حدوداً دو برابر یک فنجان چای خوری معمولی است. ماگها انواع گوناگونی دارند که نوع دردار آنها، مناسب حمل مایعات و نگهداری آنها در جاهای مختلف است.

 انواع ماگ‌

ماگ‌ها همانند دمنوش ساز بر اساس جنس، سایز و کاربری خود طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. در اینجا ما تعدادی از انواع ماگ‌ها را نام برده و درباره‌ ی آن‌ها صحبت می‌کنیم. ماگ چینی و ماگ سرامیکی از انواع متداول و رایج ماگ در کشور ما هستند. البته این دو جنس تنها متریالی نیستند که از آن‌ها ماگ تهیه میشود. چون ماگ‌های چینی و سرامیکی پرمصرف‌ترین انواع ماگ هستند، ابتدا به معرفی و بیان ویژگی‌ های این دو جنس میپردازیم. سپس انواع دیگر ماگ را نیز معرفی خواهیم کرد.

ماگ چینی:

این ماگ از خاک رس مخصوصی به نام خاک رس کائولین که از معادن بدست می آید ساخته می شود. برای پخت این ماگ نیاز به حرارتی بالغ بر 2600 درجه فارنهایت می باشد.

ماگ سرامیکی:

سرامیک از آنجا که گرما را حفظ می‌کند و از نظر محیط زیست سازگارتر از سایر مواد است، یک گزینه محبوب برای ماگ است. وقتی سرامیک با چینی مقایسه می‌شود، قیمت کمتری دارد، در دسترس تر است و ظرفیت بیشتری دارد. آنها از پخت یک ماده معدنی غیر فلزی که معمولاً خاک رس است، در دمای بالا ساخته می‌شوند. به طور کلی استفاده از ماگ‌های سرامیکی متداول‌تر از سایر جنس‌های ماگ است.

 گرچه هر دو گزینه‌ی ماگ چینی و سفالی عالی هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین لیوان‌های سرامیکی و چینی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، ظروف چینی دارای ظرفیت کمتری نسبت به سرامیک‌ها هستند و در محیط‌های خاص به راحتی می‌شکنند. جدول زیر تفاوت‌های ماگ چینی و سرامیکی را با جزئیات بیان می‌کند.

چینی سرامیک
·         گران‌تر

·         نایاب‌تر

·         زیبا

·         ظرفیت کمتر

·         معمولاً به رنگ سفید موجود است

·         با تصویر / متن قابل تنظیم است

·         دیواره‌های نازک‌تر

·         شکننده‌تر

·         شستن آن بهتر است با دست صورت بگیرد.

·         ارزان‌تر

·         رایج‌تر

·         دم دستی‌تر و اسپرت‌تر است

·         ظرفیت بیشتر

·         در رنگ‌های متنوعی موجود است

·         با تصویر / متن قابل تنظیم است

·         دیواره‌های ضخیم‌تر

·         کمتر شکننده است

·         معمولاً شستن آن در ماشین ظرف‌شویی ایمن است

 ماگ عروسکی سفالی:

ماگ عروسکی نوعی از ماگ است که برروی این ماگ یک عروسک قرار دارد. طرح این عروسکها گرفته شده از نوعی عروسک روسی است به همین دلیل نام این نوع ماگ را ماگ عروسکی می نامند. خود ماگ از جنس سرامیکی و سفالی است ولی عروسک روی ماگ که جداگانه و توسط هنر دست ساخته میشود ( جداگانه هم پخته و برروی ماگ چسبانده می شود ) از نوعی خمیر مخصوص به نام خمیر فیمو ساخته می شود. البته به دلیل گران شدن این نوع خمیر امروزه از خمیر های دیگری مثل خمیر چینی و خمیر مجسمه سازی و … نیز استفاده میشود ولی بهترین نوع این خمیر ها خمیر فیمو آلمانی می باشد.

هر یک از اجزای عروسک جدا جدا با دست شک می گیرد. بعد اجزا عروسک مثل قسمتهای دست و صورت و موها و … همگی یکی یکی روی ماگ سوار شده و در جای خود قرار میگیرد. حال بعد از کامل شدن همه اجزا در دمای 120 درجه سانتیگراد پخته شده و بعد از سرد شده اجزا به ماگ بوسیله چسب, چسبانده میشود و فرایند ساخت این ماگ خاص و زیبا کامل میشود.

تفاوت ماگ چینی و ماگ سرامیکی در چیست؟

 امروزه دو نوع بیشتر از همه مورد پسند مشتریان است و آن هم ماگ سرامیکی و چینی است و بیشتر از دیگر انواع آن در بازار یافت میشود. ماگ سرامیکی با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و گرما را در درون خود حفظ می کند به همین دلیل برای ساخت ماگ مناسب تر است. وقتی سرامیک با چینی مقایسه می‌شود، قیمت کمتری دارد، در دسترس تر است و ظرفیت بیشتری برای تولید دارد. ماگ سرامیکی از پخت یک ماده معدنی ساخته می شود.

از طرف دیگر ماگ چینی ظریف‌تر از سرامیک هستند. ماگ های چینی به دلیل گران بودن و ظرافتی که دارند بیشتر در مهمانی ها و مجالس از آنها استفاده میشود. این ماگ‌ ها معمولاً با خاک رس کائولن ساخته می‌شوند و در دمای حداکثر 2600 درجه فارنهایت پخته می شوند.

 به طور کل استفاده از ماگ‌های سرامیکی متداول ‌تر است، بویژه ماگ عروسکی که نوعی از ماگ فانتزی است که به شکل ‌ها و طرح های عروسک های روسی طراحی ساخته می‌شود، خود ماگ این محصول از جنس چینی یا سرامیکی می باشد.

ماگ از چه موادی ساخته می شود؟

 اکثر ماگ‌های قهوه در کابینت آشپزخانه شما چینی یا سرامیکی هستند. این ظروف سفالی دارای جلای لعابی است که باعث می‌شود نوشیدنی شما سرزنده‌تر و چشم نواز تر شود. با این وجود، انواع مختلف دیگری از مواد نیز در دسترس است از جمله:

  • اکریلیک
  • شیشه
  • پلاستیک
  • پلی پروپیلن
  • فلز
  • سنگ

ماگ اکریلیک

ماگ‌های اکریلیک شفاف بوده و برای آب میوه، آب یا نوشابه مناسب هستند. آنها همچنین هدایایی مقرون به صرفه به حساب می‌آیند.

  • نوشیدنی‌های سرد = بله
  • نوشیدنی‌های گرم = خیر

ماگ شیشه‌ای

گرچه این نوع ماگ برای نوشیدنی‌ های گرم ایده آل نیست، اما گزینه مناسبی برای دم کرده‌ های سرد است. این لیوان‌ها بیشتر به عنوان استین شناخته می‌شوند و برای رستوران‌ها یا بارها و کافه‌ها به خوبی کار می‌کنند.

  • نوشیدنی‌های سرد = بله
  • نوشیدنی‌های گرم = خیر

ماگ پلاستیکی

بدیهی است که نباید قهوه خود را در ماگ‌های پلاستیکی بریزید. آنها بیشتر مناسب آب میوه یا نوشابه هستند، و آنها را برای پیک نیک یا باربیکیوهای حیاط خانه عالی می‌کنند.

  • نوشیدنی‌های سرد = بله
  • نوشیدنی‌های گرم = خیر

ماگ‌ پلی پروپیلن

ساخته شده با عایق دو جداره، که باعث گرم نگه داشتن قهوه و یا نوشیدنی های گرم میشود. می‌توانید چای گرم یا قهوه داغ خود را در این ماگ‌های شیک سرو کنید.

  • نوشیدنی‌های سرد = خیر
  • نوشیدنی‌های گرم = بله

ماگ‌ فلزی

ماگ ‌های فلزی (اغلب استیل) دارای ظاهری شیک هستند که مقاومت در برابر آنها غیر ممکن است. بزرگترین مزیت این نوع ماگ نشکن بودن و دوام آن است. می‌توانید به کل کارکنان شرکتتان ازین ماگ‌ها هدیه دهید!

  • نوشیدنی‌های سرد = بله
  • نوشیدنی‌های گرم = ترجیحاً خیر

ماگ سنگی

اگر به دنبال یک ماگ با دوام و فوق‌العاده هستید، سنگ اینجاست تا به کمک شما بشتابد! این لیوان‌ها دارای دیواره‌های ضخیم برای نگهداری نوشیدنی مورد علاقه شما هستند.

  • نوشیدنی‌های سرد = بله
  • نوشیدنی‌های گرم = بله

 آیا هر ماگی برای قرار دادن داخل مکروویو مناسبه؟

خیلی از مواقع افراد دوست دارند نوشیدنیشون را سریع گرمش کنند برای همین اونو تو ماکروویو قرار می دند ولی مشکل اینجاست که هر نوع ماگی برای قراردادن داخل ماکروویو مناسب نیست. اگر کنجکاو هستید که بیشتر بدانید، این جدول را ببینید! این جدول به شما می‌گوید کدام نوع ماگ برای کدام نوشیدنی بهترین است و آیا مواد برای ماکروویو بی خطر هستند یا نه.

نوع ماده نوشیدنی گرم یا سرد؟ برای ماکروویو امن است؟
اکرلیک سرد خیر
سرامیک سرد و گرم بله
شیشه سرد بله
پلاستیک سرد خیر
پلی پروپیلن گرم بله
چینی سرد و گرم بله
فلزی سرد خیر
سنگی سرد و گرم خیر

انواع ماگ از نظر کاربرد ماگ:

همان‌طور که گفتیم، ماگ‌ها با توجه به سایز و کاربردی که دارند هم تقسیم بندی می‌شوند. مثلا ماگ‌های مسافرتی، ماگ‌های ترندی و مد روز، ماگ‌های خاص طراحی شده مخصوص شما، ماگ‌های سوپ خوری، ماگ قهوه، ماگ دوستدار محیط زیست، ماگ‌های همراه با قاشق، ماگ عروسکی, ماگ درب دار و ماگ‌هایی که از آن‌ها به عنوان قالب برای کیک پزی استفاده می‌شود!

 چرا ماگ‌ها هدیه‌ هایی عالی هستند؟

 ماگ‌ها، بسیار کاربردی هستند و قیمت آن‌ها نسبت به سایر هدیه‌ها مناسب‌تر است. با تنوع بی پایان، نوع مناسب را برای هر مناسبتی پیدا خواهید کرد. اگر می‌خواهید ظاهری ساده و معمولی داشته باشید، سرامیک گزینه‌ای مناسب برای شما است. از طرف دیگر، ماگ چینی (پرسلین) برای مهمانی های مجلسی عالی است.

به علاوه، بیایید ماگ درب دار و ماگ مسافرتی را نیز فراموش نکنید. آخه چه کسی دوست ندارد که هدیه‌ای به عزیزش بدهد که مثلاً در یک روز کاری و خسته کننده، موقع نوشیدن قهوه به یادش بیفتند؟ هیچ‌کس! اصلاً مهم نیست چه نوع ماگی، یک ماگ خوب برای مدت طولانی در کنار عزیزان شما خواهد ماند! و عزیزان شما حتما موقع نوشیدن به یاد شما خواهند افتاد.