اجزای داخلی دستگاه جوش

اجزا دستگاه جوش و کاربرد هر یک از آنها

Current ولوم تنظیم جریان: از این ولوم جهت تنظیم میزان جریان مورد نیاز موتور جوشکاری استفاده می‌شود. هر الکترو نیازمند جریان متناسب با سایز خود است که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم.

ولوم Arc Force: این سیستم برای کنترل نفوذ جوش در قطعه مورد نظر می باشد.Arc Force جوشکاری با الکترودهای سلولزی را ساده می کند و قطعه مورد نظر سوراخ نمی شود. کاربر،اطلاعات الکترود،ضخامت قطعه و جریان را روی دستگاه تنظیم کرده و عمق جوشکاری مناسب را انتخاب نماید. با استفاده از این ولوم هزینه های اضافی و جانبی برای حذف می شود. قدرت و کیفیت جوشکاری افزایش می یابد و جوشکاری به اصطلاح کرمو نمی شود و الکترود دچار چسبندگی نمی شود.

کلید تیگ: در جوش آرگون يا تيگ(TIG) برای ايجاد قوس جوشکاري از الکترود تنگستن استفاده مي شود که اين الکترود برخلاف ديگر فرايندهاي جوشکاري حين عمليات جوشکاري مصرف نمي شود. دستگاه هایی که دارای این تکنولوژی هستند قابلیت کار به عنوان دستگاه جوش معمولی و دستگاه جوش آرگون را با استفاده از کپسول و تورچ را دارد.

کلید پاور: از این کلید جهت روشن و خاموش کردن دستگاه جوش استفاده می‌شود.

از مزایای جوشکاری با دستگاه جوش آروا اینورتر می توان به نکات زیر اشاره کرد:

– تکنولوژی اینورتر می‌تواند یک ولتاژ جوشکاری ثابت بالایی را به دور از نوسانات تضمین کند

– قوس پايدار، ولتاژ بي‌باري بالا و تعادل مناسب قدرت قوس

– پاشش جوشکاری کم و نسبت روکش فلزی بالا

– نمای جوشکاری بسیار زیبا و عیب جوشکاری کم

– صرفه جویی در مصرف انرژی

– فاقد هرگونه آلودگي صوتي

– افزایش کیفیت

– قابل‌حمل‌بودن

– تعمیرات راحت

اجزای داخلی دستگاه جوش

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه جوش:

سیکل کاری درج شده بر روری دستگاه جوش وینر میزان فعالیت مداوم دستگاه را نشان می دهد، به طور مثال سیکل کاری 40% یعنی اینکه در هر 10 دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه روشن باشد، به طوری که جوشکاری با آن صورت نگیرد. در خرید دستگاه مناسب از لحاظ کیفیت تولید و وجود قطعات و لوازم و خدمات پس از فروش اطمینان حاصل نمایید.

نکات ریز فنی و بسیار کاربردی:

– جوشکاری را به عنوان یک سرگرمی انتخاب نکنید. اول اینکه آن‌ها پرنور  هستند و شما برای جلوگیری از آسیب به چشمان خود به عینک و ماسک جوشکاری مخصوص نیاز دارید.

– اضافه کردن کابل جوش : در صورت نیاز به استفاده از کابل بلندتر می بایست نسبت قطر با طول کابل رعایت شود. به ازای اضافه نمودن هر 10 متر قطر کابل دستگاه یک سایز افزایش یابد. حد مجاز اضافه نمودن کابل برای دستگاه جوش اینورتر تکفاز 200 آمپر تا 10 متر، سه فاز 250  آمپر تا 20 متر و دستگاه جوش 400 آمپر به بالا تا 50 متر می باشد.

– با استفاده از بلوور هر چندماه یکبار گردگبار دستگاه را پاک کنید (از نزدیک کردن بیش حد بلوور به برد دستگاه خودداری کنید. این کار سبب آسیب رسیدن به برد می‌شود).

– جهت خنک شدن دستگاه جوش ،پس از استفاده چند دقیقه (3 الی 6 دقیقه) روشن باشد و سپس خاموش گردد.

– کانکشن نری باید اندازه کانکشن مادگی باشد ،به طوری که به خوبی فیکس هم باشند.

– در هنگام روشن و خاموش کردن دستگاه جوش حتما ولوم  در حالت صفر باشد.

دستگاه جوش موجود در بازار ایران:

دستگاه جوش اروپایی – نرخ 4 میلیون به بالا

دستگاه جوش ایرانی – نرخ 1 میلیون به بالا

دستگاه جوش ترکیه ای- نرخ 2.5 میلیون به بالا

دستگاه جوش چینی-  نرخ 700 هزارتومان

به ترتیب نام برده از دستگاه اروپایی که در سطح بسیار بالا از برندها اصالت دار از جمله استنلی است که کیفیت بی نظیری را از خود ارائه می‌دهد. این دستگاه‌هایی که توسط این شرکت ها عرضه می‌شود علارقم کیفیت بالایی که دارند از خدمات پس از فروش بسیار ضعیفی برخوردار هستند به طوری که در صورت برخی از خرابی های کوچک می‌بایست به فکر یک دستگاه جوش جدید باشید.

کیفیت دستگاه های ایرانی به نسبت به دستگاه های جوش ترکیه‌ای و چینی به مراتب بهتر است ، اینورترهای ترکیه ای شرکتی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارند اما اینورترهای چینی ارزان قیمت بعد از مدتی کارکرد سنگین یا طولانی برد الکترونیکی آنها می سوزد و غیر قابل استفاده و تعمیرمی باشند. از نظر خدمات پس از فروش دستگاه جوش ترکیه ای نیز همچون رقیب اروپایی خود از خدمات ضعیفی برخوردار است. ولی دستگاه جوش های ایرانی و چینی به دلیل گستردگی قطعات از خدمات ایده‌آلی بهره می‌برند.

الکترود

الكترود هاي اسيدي و قليايي ، الكترود هاي فولادي ضد زنگ و الكترود هاي طرح آهن در جوشکاری با این دستگاه ها کاربرد دارند. زمان زیادی است که استفاده از الکترود های ذغالی منسوخ شده و  الکترود فلزی جایگزین شده اند، دلیل آن بهتر شدن پایداری قوس و کیفیت جوش در این الکترودها است که کاربرد آن گسترش پیدا کرد تا جایی که کلیه‌ی جوشکاری ها در هوای آزاد در ساختمان های با اسکلت فلزی ساخت پل ها ، هواپیما ها ،کشتی سازی ، ساخت دکل های نفتی ، قالب های بتون ، دکل های مخابرات ، جوشکاری و اتصال لوله های انتقال نفت و گاز و هزاران هزار کاربرد دیگر را از جوش کاری و الکترود روپوش دار آن شاهد هستیم.

کارخانه‌های تهیه الکترود (آما – میکا و..) فلز جوشکاری را با قطرهای مختلف از 2 میلی‌متر تا 6 میلی‌متر و گاهی نیز بیشتر تهیه می‌نماید برای جوشکاری قطعاتی که ضخامت آن‌ها 1 یا 2 میلی‌متر می‌باشد از الکترودهای باریک استفاده می‌نمایند مانند جوشکاری در و پنجره که اغلب از پروفیل‌هایی ساخته شده از ورقی به ضخامت 1.5 میلی‌متر تهیه شده‌اند و برای جوشکاری قطعات ضخیم‌تر مانند جوشکاری قطعات تیر آهن و صفحات کلفت و اصولاً برای جوشکاری ساختمان‌های فلزی از الکترود به قطرهای بالا استفاده می‌نمایند.

جدول الکترود مناسب جهت جوشکاری

قطر الکترود جریان پیشنهادی ولتاژ پیشنهادی
1/0 60 – 20 22/4 – 20/8
1/6 84 – 44 23/36 – 21/76
2/0 100 – 60 24 – 22/4
2/5 120 – 80 24/8 – 23/2
3/2 148 – 108 24/92 – 23/32
4/0 180 – 140 22/4 – 20/8

اینورترهای ماسفت یا IGBT !؟ یک انتخاب هوشمندانه

در تمامی مبدل های الکترونیک قدرت حداقل یک سوییچ قدرت وجود دارد که کنترل ولتاژ، جریان و توان خروجی یا عبارت دیگر کلیه عملکرد مبدل الکتریکی توسط روشن و خاموش شدن آن سوییچ قدرت انجام میگیرد. در این میان MOSFET و IGBT تقریبا پرکاربردترین سوییچ الکترونیک قدرت هستند.

با بالا رفتن فرکانس ،ترانزیستور دیگر خطی عمل نمی‌کند و نویز مخابراتی شدیدی را با توان بالا تولید می‌کند . به همین سبب در فرکانس کلیدزنی بالا از المان کم مصرف پاور ماسفت استفاده می‌شود. اما با بالا رفتن قدرت ، تلفات آن نیز زیاد می‌شود . المان جدیدی به بازار آمده است که تمامی مزایای دو قطعه فوق را دارد و دیگر معایب BJT و ماسفت را ندارد . این قطعه جدید IGBT نام دارد. در طی سال‌های اخیر به  دلیل ارزانی و مزایای این قطعه از آن استفاده زیادی شده است.

ابعاد و قدرت دستگاه‌ جوش

اندازه با افرايش آمپر دستگاه متغیر است. بطورمثال يک دستگاه جوش 160 آمپر 4.5 كيلوگرم، 200  آمپر 7 كيلوگرم، 250  آمپر 13 كيلوگرم دارد. البته دستگاه‌ جوش زير 100 آمپر هم موجود هستند كه با وزن كم كاربردهاي خاص و محدودتري دارند. بازده‌ مناسب دستگاه‌ جوش ،براي كارهاي سبک و جوشكاري تأسیساتی در داخل خانه و يا نصب تابلوهاي تبليغات و…  160 تا 200 آمپر مناسب است. كساني كه بخواهند كار جوشكاري را به صورت حرفه‌اي و در سطح وسيع انجام دهند مثل ساخت استراكچر فلزي، مخازن و كارهاي سنگين‌تر، از دستگاه‌ جوش سه فاز یا تک فاز  بالاي 250  آمپر استفاده مي‌كنند.

اینورتر جوشکاری چیست و چرا استفاده می‌شود؟

هیچ انکاری وجود ندارد که وقتی جوشکاری اینورتر برای اولین بار معرفی شد، مانند هر فناوری جدیدی مشکلاتی ایجاد کرد. با این حال از آن زمان فناوری اینورتر تبدیل به قابل اعتمادترین مقرون به صرفه‌ترین و بهترین فناوری جوشکاری در جهان تبدیل شده است. جوشکاری اینورتر به نوعی این صنعت را متحول نموده است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اینورتر جوشکاری این است که کوچک، جمع و جور و به روشی قابل حمل است و می‌تواند مانند یک کیف کوچک حمل شود. اینورترها از ترانسفورماتورهای بسیار کوچکتر استفاده می‌کنند و از این رو راحت، جمع‌و‌جور‌تر، سبک و قابل حمل با وزنی بسیار کمتر از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر هستند. این در تضاد چشم‌گیر با جوشکاری معمولی است که بسیار دست و پا گیر است و نمی‌تواند در فضاهای کوچک قرار بگیرد.

علاوه بر این، آنها انرژی کمتری مصرف می‌کنند و می‌توانند با جریان برق خانگی معمولی کار کنند. مصرف برق کمتر به این معنی است که اینورتر آروا را می‌توان به جای جریان ولتاژ بالا ، به هر سوکت دیواری ۲۲۰ ولت معمولی با جریان خانگی متصل کرد. اگر برخی به خاطر داشته باشند در گذشته برای جوشکاری نیاز به برداشتن فیوز و تحمیل جریان بسیار سنگین برق به کنتور ورودی بود که مشکلاتی بسیار زیاد ایجاد می‌کرد. تکنولوژی اینورتر این مشکلات را رفع کرده است.

انواع قطعات داخلی دستگاه جوش

قطعات داخلی دستگاه جوش انواع مختلفی دارند که وجود هر کدام برای عملیات جوشکاری ضروری است. این قطعات باعث می شوند تا جوشکاری انواع فلزات و غیر فلزات و همچنین ورق و لوله های نازک و ضخیم ممکن شود. فرایندهای جوشکاری به دلیل نیاز های روزافزون صنایع مختلف، انواع مختلفی دارند.

از جمله صنایعی که در که از عملیات های مختلف جوشکاری بهره مند می شوند، صنایع ساخت و ساز، نظامی، هوایی، دریایی، صنایع فلزی و… را می توان نام برد. انواع قطعات داخلی دستگاه جوش شامل دو بخش کلی قدرت و فرمان است که هر کدام از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. بخش قدرت دستگاه جوش شامل این قطعات است؛

ترانسفورماتور؛ که از نوع تک فاز تا سه فاز بوده و از یک هسته لایه ای و سیم پیچ های اولیه و ثانویه تشکیل می شود. ترانسفورماتور طوری طراحی شده که هم می تواند به صورت کاهنده ولتاژ و هم افزاینده ولتاژ عمل کند. در واقع همه ولتاژها را به صورت دقیق ارائه می دهد.

رکتیفایر؛ که به صورت یکسوساز و از یک پل با اتصال سه فاز تشکیل شده است. اتصال آن شامل مجموعه ای دیودهای قدرت است و همچنین اجزای مختلف پل رو صفحات آلومینیومی نصب می شوند.

فن؛ یکی از قسمت های مهم بخش قدرت دستگاه جوش فن است که وظیفه خنک کردن دستگاه را بر عهده دارد. فن پشت دستگاه نصب شده و خود دارای یک موتور و یک خازن می باشد.

فیلتر؛ این قسمت از یک سیم پیچ تسمه ای تشکیل شده که وجود این سیم پیچ باعث افزایش عمر فیلتر می گردد.

قسمت فرمان دیگر بخش دستگاه جوش می باشد که شامل قطعاتی مانند کلید دستی یا اتوماتیک، شستی ها برای تست موارد مختلف مانند تست سیم، کلید تنظیم سرعت، ترانس منبع تغذیه، برد الکترونیک و… است. این اجزا بر روی منبع تغذیه سیم جوش قرار دارند.

هر دستگاه جوش نظیر انواع دستگاه جوش خانگی و صنعتی دارای یک برد الکترونیکی در داخل خود است که با انتقال فرمان به قطعات دیگر باعث شروع کار جوشکاری یا ایستادن آن می شود. قطعات برد شامل دو نوع SMD و DEEP است. قطعات SMD از نویز دستگاه جلوگیری می کند و DEEP از قطعات کوچکتری تشکیل شده و در نتیجه باعث کوچک شدن حجم برد می شود.