اخبار کسب و کارعمومی

رفع مشکل کمردرد با کلاچ برقی اهاکو

کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک کمر درد و پا درد رانندگان را از بین می برد

کلاچ گیری های مکرر در ترافیک و سربالایی ها تبدیل به کابوسی برای رانندگان شده است، اما شرکت اهاکو با ساخت سیستم فوق هوشمند کلاچ برقی توانسته قدم بزرگی در این راستا برداشته است. برای اینکه در مورد کلاچ برقی بیشتر بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

کلاچ اتوماتیک یا کلاچ گیربکس دستی؟

یکی از مشکلات اساسی رانندگان خودرو به کلاچ و ترمز مربوط می‌شود و این مسئله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که رانندگان در شهرهای شلوغ و پرتردد رانندگی کنند. این موضوع علاوه بر خستگی رانندگان و عوارض فیزیکی، سبب صدمه دیدن خودرو هم می‌شود. بنابراین رانندگی در ترافیک با خودرو گیربکس دستی یکی از معضلات رانندگان به‌شمار می‌آید.

شرکت اهاکو که از شرکت‌های فعال و خلاق در زمینه طراحی خودرو است، به راهکاری برای برطرف کردن این مشکل دست پیدا کرده‌ است و آن طراحی و تولید کلاچ برقی بر روی انواع خودروها میباشد. اگر می‌خواهید با کلاچ برقی، نحوه عملکرد کلاچ برقی و مزایا و معایب این سیستم بر روی ماشین بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

رفع مشکل کمردرد با کلاچ برقی اهاکو

کلاچ اتوماتیک هوشمند

سیستم کلاچ برقی یک دستگاه الکترومکانیکی فوق پیشرفته می باشد که پس از نصب آن بر روی خودرو دیگر نیازی به گرفتن کلاچ با پا برای تعویض دنده و یا نیم کلاچ نمی باشد. نصب این سیستم برروی خودرو باعث می گردد بدون تعویض یا دستکاری در گیربکس البته با هزینه ای بسیار کمتر، خودروی شما به خودروی خاص تبدیل میشود که درجاده و ترافیک و یا سر بالایی ها دقیقا مشابه خودروی دنده اتوماتیک عمل نماید. به طور خلاصه از لحظه استارت خودرو تا زمان خاموش نمودن خودرو، به هیچ عنوان از پدال کلاچ استفاده نمی گردد.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و کلاچ اتوماتیک

شاید با خود بگویید چرا باید کلاچ برقی نصب کنم وچه مزایایی برای من خواهد داشت ؟

میتوان اینگونه پاسخ داد این سیستم مکانیزمی شبیه به گیربکس اتوماتیک دارد؛ با این تفاوت که در گیربکس اتوماتیک پس از حرکت خودرو دیگر به تعویض دنده نیازی ندارید  و تعویض دنده کاملا اتوماتیک انجام می‌شود؛ ولی در سیستم کلاچ برقی فقط عمل کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و راننده باید تعویض دنده را به صورت دستی انجام دهد.

حالا سوال بعدی پیش می اید با این توضیح در عملکرد قطعا گیربکس اتوماتیک بهتر از کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک میباشد؟ در پاسخ به این سوال باید توجه کنید به:

1-قیمت کلاچ برقی و هزینه نصبی که برای کلاچ برقی میپردازید در مقابل هزینه ای که قرار هست برای گیربکس اتوماتیک بپردازید بسیار پایین تر میباشد.

2- هزینه نگهداری گیربکس اتوماتیک شامل مصرف لنت ترمزبالا و هزینه تعویض روغن مخصوص گیربکس اتوماتیک «به ازای هر 40 هزار کیلومتر» و استهلاک بیشتر موتور خودرو که این موارد در کلاچ اتوماتیک صفر هست .

3- بدون گارانتی بودن گیربکس اتوماتیک های های موجود در بازار

4- دستکاری کامل خودرو وقتی میخواهید گیربکس اتوماتیک را جایگزین گیربکس فعلی نمایید در حالی که در کلاچ برقی دستکاری صورت نمیگیرد .

5- فروش سخت تر خودروی دستکاری شده وقتی گیربکس آن تغییر کرده باشد.

6- عدم وجود استادکار ماهر در هر شهری که درآن شهر خودرو نیازخراب شده ونیاز به تعمیر داشته باشد.

7- غیر قابل حرکت ماندن خودرو در صورت خرابی خودروی گیربکس اتوماتیک در حالی که در کلاچ برقی یا کلاج اتوماتیک وضعیت قابل برگشت به کلاچگیری با پا میباشد.

با در نظر گرفتن همه این موارد وقتی عملکرد دقیق کلاچ اتوماتیک را مشاهده میکنید که مخصوصا در ترافیک که کاملا مشابه گیربکس اتوماتیک میباشد متوجه میشوید که کلاچ اتوماتیک نسبت به گیربکس اتوماتیک میتواند برای خیلیها جذابیت و اولویت بشتری داشته . اما آنچه مسلم است برخی موارد فوق در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک پایه کارخانه ای وجود ندارد که باز هم تفاوت قیمت بسیار زیاد مجدد باعث میشود برخی ها کلاج اتوماتیک را ترجیح دهند .

اما کلاچ اتوماتیک استاندارد و عالی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

ویژگیهایی مثل مجهز به بودن به سیستم ضد سرقت و دیاگ تنظیمات پیشرفته و اچ ای سی مجهز به بودن به سیستم ضد سرقت و دیاگ تنظیمات پیشرفته و اچ ای سی (HAC) وشبکه خدمات گسترده کشوری و داشتن تاییدیه های مختلف که نشانگر بررسی کیفیت محصول میباشد .

مزایای سیستم کلاچ برقی

از دیگر مزایای کلاچ برقی که در بالا ذکر نگردید ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش طول عمر و ماندگاری دیسک و صفحه کلاچ خودرو
  • پیشگیری از عوارض جسمانی رانندگان از قبیل کمردرد و زانو درد و …
  • امکان فعال و غیر فعال کردن سیستم کلاچ برقی
  • قابلیت تنظیم در موقعیت نیم کلاچ
  • بدون تغییر در شتاب اولیه خودرو
  • نصب سریع و آسان بر روی خودرو و هزینه نگهداری ناچیز
  • سردنده مغناطیسی زیبا با عمر طولانی
  • امکان انتقال بین ماشین های مختلف

آپشن(Hill-start Assist Control)HAC در کلاچ اتوماتیک اهاکو

این آپشن به منظور حفظ و نگه داشتن خودرو در سربالایی و حداقل برگشت به عقب خودرو در وضعیت شیب طراحی شده که کنترل خودرو را برای راننده راحت تر میکند؛ در واقع راننده با فعال کردن وضعیت HAC درکلاچ برقی اهاکو، تسلط بیشتری بر خودرو در وضعیت شیب خواهد داشت.

در حالت  HACحتی با گاز پر هم خودرو بدون تیک آف حرکتی نرم به بالا دارد و راننده احساس امنیت و تسلط بیشتری در کنترل خودرو خواهد داشت

 دیاگ تنظیمات پیشرفته

از آنجایی که رفتار هر راننده در زمان رانندگی متفاوت است، به همین منظور علاوه بر نرم افزار پیش فرض کارخانه ای کلاچ برقی، مراکز نصب هم باید به نرم افزار دسترسی داشته باشند تا تنظیمات متناسب با هر خودرو باعث جلب رضایت حداکثری مشتری گردد.

  • نمایندگان شرکت اهاکو مجهز به دیاگ نرم افزار پیشرفته می باشند.
  • تنظیمات اولیه توسط خود مشتری

واضح است دیسک و صفحه خودرو به مرور مصرف شده و ضعیف تر می گردد. لذا طراحی کلاچ اتوماتیک استاندارد باید به گونه ای باشد که برخی تنظیمات در اختیار راننده قرار بگیرد تا نیاز نباشد برای انجام برخی تنظیمات ساده به نمایندگی مراجعه نماید. کلاچ اتوماتیک اهاکو تنظیمات بین دنده ای را (علاوه بر دیاگ جهت تنظیمات پیشرفته نمایندگان) روی سردنده در دسترس مشتریان قرار داده است.

سیستم ضد سرقت پترن (Pattern)

دزدگیر Pattern در کلاچ اتوماتیک شرکت اهاکو به روزترین آپشن در این محصول میباشد که با توجه به کارایی و ایجاد امنیت روانی برای مصرف کنندگان با استقبال قابل توجهی مواجه شده است. روش عمل بدین گونه است که پس از نصب کلاچ برقی اهاکو، رمز دلخواه توسط مشتری انتخاب میگردد و پس از خاموش نمودن خودرو و فعال نمودن این آپشن خودرو صرفا با وارد نمودن رمز از طریق کلیدهای سردنده که در اختیار مالک خودرو میباشد قابلیت استارت زدن خواهد داشت و در غیر اینصورت خودرو روشن نخواهد شد.

البته شرکت اهاکو باز هم دست مشتری را در این آپشن باز گذاشته است که دزدگیر به چه صورت عمل کند (پایین رفتن کلاچ خودرو یا روشن نشدن خودرو).

با ویژگی های کلاچ برقی بیشتر آشنا شوید

صدای بوق ماشین‌ها، دود و آلودگی، ساعت‌های متعدد اتلاف شده، اعصاب‌های خورد رانندگان، و بله این نمایی از یک ترافیک در شهر است. یکی از بزرگترین معضلات جامعه پیشرفته امروزی مشکل تعدد خودروها و البته نبود زیرساخت برای کنترل این مشکل بزرگ یعنی ترافیک است.

اما این شروع داستان است، برای هر کدام از این ماشین‌ها، رانندگانی وجود دارند که بعد از کلاچ و ترمز گرفتن فراوان علاوه بر صدمه‌ای که به ماشین‌هایشان وارد می‌شوند، دچار عوارض و بیماری‌های جسمی‌ نیز می‌شوند، عوارضی همچون کمردرد، پادرد، فشار ستون فقرات و … که باید گفت رانندگی در ترافیک با گیربکس دستی انرژی بسیار زیادی را از راننده می‌گیرد، به همین دلیل خستگی راننده چند برابر افزایش پیدا می‌کند که هم اکنون این سیستم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. اما در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکارهایی توسط شرکت‌های مختلف در آن زمینه خاص تبیین می‌شود که به برطرف سازی این مضلات کمک کند و آنها را برطرف سازد.

یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند رانندگان را از این وضعیت نجات دهد، گیربکس اتوماتیک است ولی بزرگترین مشکل این راه حل، نصب آن بر روی ماشین‌هایی با قیمت بالاست که عملا بسیاری از رانندگان را شامل نخواهد شد. به همین دلیل یکی از بهترین راه حل‌ها توسط شرکت‌های خلاق، به عرصه تولید رسید و آن راه حل چیزی نبود جز کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک. این ایده با بکارگیری از سیستم‌های پیشرفته توانسته با هزینه‌ای بسیار پایین تر از گیربکس‌های اتوماتیک، قابلیت نصب در انواع خودرو را بدون محدودیت اجرا کند.

کلاچ برقی چیست؟

کلاچ برقی یا اتوماتیک به دستگاهی گفته می‌شود که با ساختاری بر پایه مکانیزم الکترومکانیک به این صورت در خودرو شما عمل می‌کند که، اگر این مکانیزم را به زبان ساده به یک گیربکس اتوماتیک بخواهیم تشبیه کنیم تفاوت آن در این است که در گیربکس اتوماتیک هر دو گیربکس بعد از شروع حرکت ماشین، دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت.

اما در سیستم کلاچ اتوماتیک یا برقی، تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام خواهد گرفت و عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط خود راننده انجام می‌شود. به عبارت ساده تر در کلاچ برقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن دیگر نیازی ندارید از پای خود روی کلاچتان استفاده کنید.

دیگر مزایای کلاچ برقی

1.قیمت بسیار مناسب آن نسبت به نمونه مشابه

  1. کلاچ گیری خودکار در ترافیک‌هاو حتی ایجاد امکان نیم کلاچ در سربالایی‌ها
  2. عدم تغییر در سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو
  3. قابلیت جا به جایی سیستم از یک خودرو به خودرو دیگر
  4. قابلیت ارتقاء به گیربکس اتوماتیک AMT
  5. رانندگی آسان برای جانبازان و معلولین بدون ایجاد محدودیت
  6. افزایش راندمان دیسک و صفحه کلاچ به دلیل کاهش خطای کلاچ گیری
  7. قابلیت تنظیم موقعیت نیم کلاچ به صورت دلخواه
  8. کاهش مصرف سوخت در ترافیک
  9. پیشگیری از عوارض جانبی فیریکی راننده مثل زانو درد، کمردرد و …
  10. بالا بردن واکنش نسبت به کلاچ گیری در سرعت‌هابالا

12.عدم تغییر در شتاب اولیه

  1. بدون هزینه نگهداری
  2. برقراری این حالت به دو صورت، کلاچ گیری با سیستم و کلاچ گیری با پا به صورت همزمان
  3. نصب سریع و آسان

مکانیزم عملکرد کلاچ برقی

بعد از نصب در واقع 3 قطعه که به صورت الکترونیک می‌باشند به خودرو شما اضافه شده است و دسته دنده خودرو شما به یک دنده هوشمند مجهز شده است. این دنده هوشمند، دارای سنسوری است که با عملکرد خود از درگیری‌های بی مورد دیسک و صفحه جلوگیری می‌کند که باعث افزایش راندمان انتقال قدرت در خودرو شما می‌شود.

راهنمای تنظیم و استفاده ازسیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند

نکته: این تنظیمات یک بار توسط تکنسین‌های نصب در نمایندگی مجاز انجام می‌گیرد و مشتریان محترم فقط در مواقع ضروری می‌توانند از این راهنما استفاده کنند.

  • خودرو را در سطح صاف قرار دهید به طوریکه خودرو در وضعیت دنده خالص هیچ حرکتی رو به جلو یا عقب نداشته باشد.اکنون خودرو را در وضعیت دنده یک قرار داده و پا را از روی ترمز بردارید.با سه حالت زیر مواجه می‌شویم:

الف) حرکت خودرو نرمال است یعنی شما با رها کردن ترمز خودرو به نرمی‌و آرام با دور موتور حدودا 800 شروع به حرکت می‌کند و در حین رانندگی در تعویض دنده با مشکل مواجه نیستید.

ب) خودرو حرکتی ندارد که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت بالا (سیم قرمز یا صورتی) خودرو به آرامی‌شروع به حرکت می‌کند و در وضعیت نرمال قرار می‌گیرد.

ج) حرکت خودرو سریع است و دنده‌هانسبتا سخت جا می‌روند به طوری که گاهی باعث خاموش شدن خودرو هم می‌شود که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت پایین(سیم سبز) حرکت خودرو آهسته و نرمال می‌شود.

تدکر1: بهتر است هنگام تنظیم ،کلید را دوتا دوتا به سمت بالا یا پایین بزنیم.

تدکر2: در کلیدهای ولوم دار وقتی ولوم را به چپ می‌چرخانیم حرکت خودرو سریعتر و در جهت برعکس حرکت آرامتر می‌شود.در ضمن با کلید صفر و یک به راحتی می‌توان سیستم را روشن یا خاموش کرد.

– برای خاموش نمودن سیستم باید کلید را به دلخواه به سمت بالا یا پایین به مدت حدودا 10 ثانیه نگه دارید و وقتی صدای یک بوق آمد دستتان را از کلید بکشید. برای روشن نمودن سیستم این کار را تکرار میکنیم ولی این بار دو تا صدای بوق می‌شنویم.

# تذکر 3(خیلی مهم): در زمان خاموش یا روشن نمودن سیستم به هیچ وجه پایتان را در ترمز نگه ندارید.

# تذکر 4(خیلی مهم): حتما بعد از باز کردن سویچ و شنیدن دو بار صدای بوق از سیستم ، اقدام به استارت زدن نمایید.

  • پس از مدتی حدودا 3 الی 7 روز پس از نصب ممکن است بر اثر کشیدگی کابل کلاچ به طول آن اضافه شود که این امر باعث سخت جا رفتن دنده می‌گردد که در این صورت می‌بایست کابل کلاچ دوباره رگلاژ شود بدین نحوه که مهره ی اول را آنقدر می‌چرخانیم که خالصی کابل گرفته شود و سپس مهره دوم را مجددا به پشت مهره اول محکم می‌کنیم. (همانند رگلاژ نمودن سیم کلاچ اصلی خودرو)

تذکر5: موتور خودرو زمانی که سرد است دور موتور حدودا در عدد 1100 قرار دارد که باعث می‌شود شما وقتی پا را از ترمز برمی‌دارید حرکت خودرو یک مقدار سریعتر از حالت نرمال است که این وضعیت طبیعی است و نیازی به تغییر تنظیم نیست و وقتی موتور خودرو گرم شود با پایین آمدن دور موتور، تنظیم سیستم اتوکلاچ به طور خودکار به حالت نرمال بر می‌گردد.

تذکر6: هنگامی‌که سیستم روشن است می‌توان از کلاچ پایی هم استفاده کرد ولی بهتر است در حالت روشن از کلالچ گیری با پا بپرهیزید.

تذکر7: دکمه شاسی سردنده و سیم کلاچ اتومات به دلیل مصرفی بودن شامل گارانتی نمی‌باشد.

اشتباهاتی که راندمان کلاچ برقی را پایین می‌آورد

  1. استفاده بی مورد از کلاچ
  2. درست تعویض نکردن دنده

3 متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ

  1. عدم تنظیم درست سیستم در هنگام نصب

5.امکان سوختن قطعات الکترونیکی در صورت تکرار در تعویض دنده به صورت اشتباه

منبع مقاله: اهاکو