اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

سیم جوش لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

محتوای این مطلب پنهان

لوله مسی کلاف چیست؟

شکل جدید و پیشرفته ای از لوله های مسی که همگام با تکنولوژی جدید، تولید شده است را لوله مسی کلاف می نامند. این گونه لوله ها با ابعاد متفاوتی نسبت به هم نوعان قبل تر خود تولید گشته و با قیمت کمتری ارائه و روانه بازار شده اند.

ابعاد و جنس لوله مسی کلاف

اگر می خواهید لوله های مسی کلاف را با توجه به ابعادشان بشناسید، باید بدانید که این نوع لوله های مسی با ۱۵ متر طول، ۶ میلیمتر قطر . ۰.۷۵ میلی متر، تولید می شوند.

سیم جوش لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد لوله مسی کلاف

جنس و انعطاف پذیری لوله های مسی کلاف، کاربرد آنها را تعیین می کند. به طور کلی از این لوله های مسی در صنایع تهویه و برودت که شامل : سیستم های لوله کشی، انتقال گاز، تهویه مطبوع، خودرو سازی، پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و… می شود، استفاده می گردد.

تیپ های مختلف لوله مسی کلاف

لوله های مسی کلاف به سه تیپ M, L و K تقسیم می شوند که دارای شباهت از نظر قطر خارجی ابعاد می باشند. اما تمایز این سه تیپ در ضخامت گوشت لوله مسی خلاصه می شود و بیشترین ضخامت به تیپ K و کمترین ضخامت متعلق به تیپ L است. کاربرد تیپ k که دارای بیشترین ضخامت است، در کارهای بیمارستانی می باشد.

سایز لوله های مسی کلاف

لوله های مسی دارای سایز های مختلفی به شرح زیر است:

  1. لوله مسی کلاف سایز: ۴/۱ ضخامت ۷۵/. میلیمتر
  2. لوله مسی کلاف سایز: سایز ۸/۳ ضخامت ۷۵/. میلیمتر
  3. لوله مسی کلاف سایز: ۱/۲ضخامت ۷۵/. میلیمتر
  4. لوله مسی کلاف سایز: ۸/۵ضخامت ۷۵/. میلیمتر

جوشکاری و خم کاری لوله مسی کلاف چگونه است؟

خم کاری لوله های مسی موجب می شود تا در برابر برگشت به حالت اولیه، بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند. پس، قبل از شروع میبایست بیشترین دقت و توجه را در اندازه ها داشته باشید. سیم جوش نقره با درصد بالا(۵ درصد به بالا و این عدد برای اتصالات شیرآلات و اتصالات برنجی، به بالاتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد می رسد) مناسب جوشکاری لوله های مسی کلاف است.

لوله مسی کلاف در کدام بخش سیستم های تهویه کاربرد دارد؟

از لوله های مسی کلاف در سیستم های تهویه چیلر و سردخانه و در خط مایع در سیستم های کوچکتر در خط مکش و دهش، بهره و کمک گرفته می شود.

نکات فنی در زمان استفاده از لوله مسی کلاف

در زمان نصب و اجرای لوله های مسی کلاف، ضروری است که به مواری که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم، توجه کافی داشته باشید:

  • برای انتقال سیال، باید از حداقل میزان چربی یا براده سطح داخلی لوله های مسی کلاف، مطمئن شد.
  • روزنه و یا خراشی میبایست در سطح خارجی لوله های مسی کلاف تعبیه شود و به همین دلیل، بهترین انتخاب در لوله های مسی کلاف، استفاده از نوع درپوش دار در دوسر است که این عمل موجب می شود در زمان باز کردن درپوش ها، صدای گاز خروجی از لوله ها، خبر دهد که سطح خارجی لوله ها عاری از هرگونه آسیب و خرابی باشد.

مزایای لوله مسی شاخه ای

  • امکان اتصال خوب و مناسب
  • رسانایی حرارتی خوب
  • مقاومت در برابر خوردگی عالی
  • سطح بالای تمیزی
  • استحکام و شکل پذیری بالا
  • لوله مسی شاخه ای

انواع لوله مسی شاخه ای

لوله مسی از نظر ضخامت به سه دسته K، L و M تقسیم می‌شود. لوله مسی نوع K (تیپ کا) ضخیم‌ ترین، لوله نوع M (تیپ ام) نازک‌ ترین و لوله نوع L (تیپ ال) مابین دو تیپ دیگر است.

جوشکاری لوله مسی شاخه ای

برای جوشکاری لوله های مسی بهتر است از مسی با نقره درصد بالا استفاده شود. طبق توصیه شرکت دانفوس برای جوشکاری، می‌ بایست حداقل درصد نقره سیم جوش 5 درصد باشد. برای جوشکاری لوله مسی و شیرآلات و اتصالات برنجی معمولا از سیم جوش با درصد نقره ی بالاتر، یعنی 25 الی 30 درصد، استفاده می‌شود.

حالت دهی لوله مسی شاخه ای

لوله های مسی قابلیت خم شدن را ندارند و برای ایجاد خم کاری باید از مانند زانو، یو، بوشن و … استفاده کرد. در این نوع لوله‌ ها، در برخی مواقع به جای استفاده از تبدیل های مسی از دستگاه اکسپندر استفاده می‌شود. تا سایز لوله 3/4، برای اتصال لوله شاخه ای به شیر آلات مهره ای از لاله کن یا پرچ کن استفاده می‌شود. در سایز های بالاتر، به طور معمول از اتصال جوشی بین لوله و شیر استفاده می‌شود.

کارخانجات مرجع تولید و فروش

در حال حاضر کارخانجات مس باهنر ، مهر اصل، مس قائم و مس بابک ایرانیان از مهم‌ ترین کارخانجات تولید‌ کننده برای صنایع برودتی و تهویه مطبوع به شمار می روند.

دسته بندی مس ها از نظر جنس

مس نرم:

همان طور که از نامشان پیداست، این لوله‌ ها نرم هستند و انعطاف‌ پذیری بالایی دارند. این نوع لوله، فقط در اتصالات حرارتی نصب می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، به عنوان خطوط خنک‌ کننده در سیستم‌ های اسپیلت و پمپ‌ های حرارتی نیز کاربرد دارند.

مس سخت:

این نوع لوله با استفاده از اتصالات لحیمی، لوله‌ بر، لب‌ برگشته یا چین‌ دار، متصل می‌شود؛ زیرا این نوع لوله‌، سفت و سخت است و قابلیت خم‌شدن ندارد؛ بنابراین، برای عبور از کنار موانع به اتصالات زانویی نیاز دارد. اگر مس سخت را آنیل کنیم، یعنی آن را حرارت داده و سپس خنک کنیم، تبدیل به مس نرم می‌شود. مس سخت برای استفاده در خطوط آب، گزینه‌ ی بسیار مناسبی است.

برخی از نکات حائز اهمیت

سطح داخلی تمام لوله‌ های شاخه، باید بدون کمترین چربی یا براده باشد تا انتقال سیال از آن به سهولت و بصورت کامل انجام شود. جهت سهولت در امور ماشینکاری و جوش‌ پذیری بهتر، با آلیاژ DHP تولید می‌شود. این نوع از لوله‌ ها مقاومت به خوردگی بالا و همینطور هدایت حرارتی بالایی دارند. سطح خارجی نیز باید بدون کوچکترین روزنه و خراش بوده و طول لوله دارای انحراف حداقلی و استاندارد باشد.

این محصول بر اساس شکل مصرف و کاربرد، به چهار دسته شاخه، کلاف، کویل و مویی تقسیم میشود.

شاخه ‌ای

این محصول که از نوع مس سخت است، به شکل شاخه ای و معمولا در طول‌ های 3 و 6 متری عرضه می‌شود. لوله مسی شاخه‌ ای کاربرد گسترده ای در سیستم و چیلر دارد. نوع شاخه ‌ای در سیستم‌ های تبرید در خط مکش (Suction)، دهش (Discharge) و خط مایع (Liquid Line) استفاده می‌شود.

کلافی

لوله مسی کلافی از مس نرم (آنیل شده) ساخته شده و قابلیت انعطاف‌ پذیری مناسبی دارد. نوع کلافی معمولا در کلاف‌ های با طول 15 و 50 متر عرضه می‌شود و در کاربرد های لوله‌ کشی و سیستم‌ های برودتی کاربرد دارد.

کویلی

کاربرد اصلی شکل کویلی در تولید مبدل‌ های حرارتی صنعت سرمایش، تهویه مطبوع و گرمایش است.

مویی

لوله مسی مویی قطر بسیار کمی داشته و در نقاط خاصی از سیکل سرمایش مانند ورودی استفاده می‌شود.

کاربرد لوله های مسی

تهویه مطبوع و سرمایشی گرمایشی

مس با داشتن ویژگی‌ هایی مثل مقاومت بالا، عملکرد حرارتی عالی، مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌ پذیری بسیار بالا باعث شده که لوله‌ های مسی در تهویه‌ ی محیط، مفید واقع شوند. از طرف دیگر، این لوله نیز در سیستم‌ های گرمایشی، سرمایشی، تهویه‌ ی هوا و برودت، کاربرد دارد. همچنین، مقاومت در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی لوله‌ های مسی باعث شده که مصرف‌ کنندگان، بدون در نظر گرفتن قیمت بالای آن، از لوله‌ ی مسی در لوله‌ کشی، گرمایشی، سرمایشی و سایر سیستم‌ های مکانیکی استفاده کنند.

سیستم اطفاء حریق

لوله‌ های مسی، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند؛ بنابراین، از آن‌ ها در سیستم‌ های اطفاء حریق استفاده می‌شود. همچنین، این لوله‌ ها در برابر گاز های سمی، تجزیه نمی‌ شوند و در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی نیز مقاوم هستند و می‌ توانند به راحتی در شرایط آتش‌ سوزی، آب پاشی کنند.

سیستم انتقال آب خانگی

مس، دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است و به از بین بردن باکتری‌ های مضر کمک می‌کند و همچنین از رشد باکتری‌ ها و لجن، داخل لوله‌ ها جلوگیری می‌کند؛ بنا بر این، گزینه‌ ی بسیار مناسبی برای آبرسانی محسوب می‌شود. از طرف دیگر، این لوله‌ ها هنگام قرار گرفتن در معرض آب گرم، گرم می‌شوند و گرم می‌ مانند. این موضوع به نگه داشتن آب گرم در دمای ثابت، هنگام عبور آب از لوله‌ های خانه، کمک شایانی می‌کند.

پخش سوخت

از با قطر کم و جنس نرم که قابلیت خم‌ شدن دارند، در  توزیع گاز طبیعی برای مجموعه‌ های مسکونی و غیر مسکونی و یا پخش بنزین استفاده می‌کنند. انعطاف‌ پذیری مس، باعث می‌شود که در مسیر‌ های طولانی نیز قابلیت نصب داشته باشند.

استفاده در پالایشگاه ها

لوله‌ های مسی، با توجه به خاصیت‌ شان در پالایشگاه‌ ها و نیروگاه‌ ها صنایع نفتی و گازی ، برای سیستم‌ های سوخت‌ رسانی و … استفاده می‌شوند.

معایب لوله های مسی

استفاده از لوله مسی علاوه بر مزایا، دارای معایبی است؛ این قطعات مقاومت پایینی در برابر مواد شیمیایی دارند و به همین دلیل نیز تغییرات شیمیایی در دما های بالای ضد یخ‌ های پایه‌ ی گلیکول، موجب خوردگی لوله‌ های می‌شود. همچنین در برابر غلظت‌ های بالای سولفید هیدروژن، بسیار آسیب‌ پذیر هستند

جوشکاری لولههای مسی

برای اتصال مدارهای سیستم های تبرید صنعتی و غیر صنعتی از لوله های مسی استفاده می‌شود. برای اتصال هر یک از این قطعات و همینطور لوله کشی ها به یکدیگر از سیم جوش ها و یا مفتول های مناسب استفاده می شود. سیم جوش های استفاده شده در این فرآیند شامل انواع مفتولی، تسه ای، رینگی و پولکی هستند. سیستم های جوشکاری که امروزه عرضه می شوند، کیت های اکسیژنی هستند که شعله ثابت و دمای قابل تنظیم دارند.

انواع سیم جوش لوله مسی و کاربرد آنها در صنعت

سیم جوش های مسی دارای کادمیم

سیم های جوش کادمیوم، دارای دمای ذوب و جوش پایینی هستند و همچنین سیالیت فوق العاده ای در موضع کار دارند. آلیاژ به کار رفته در این سیم جوش ها از استحکام مکانیکی بسیار خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این در برابر خوردگی در محیط های گوگردی و بخار مقاومت خیلی خوبی دارند. بخار متصاعد شده هنگام جوشکاری با مفتول های کادیومی بسیار سمی هستند و باید صرفا در محیط هایی از این مفتول ها جهت جوشکاری استفاده شود که از تهویه مناسب برخوردار باشند. لازم است بدانید که استفاده از لوازم ایمنی ضروری است.

سیم جوش مس فاقد کادمیوم

سیم جوش های بدون کادمیوم جایگزینی مناسب برای سیم جوش های کادمیومی هستند. این نوع از آلیاژ، فلز نقره بیشتری در خود دارد. این سیم جوش سیالیت متوسطی در سطح کار و هنگام جوشکاری ارائه می دهد و مهم تر اینکه بازه ذوب گسترده تری در مقایسه با سیم جوش های کادمیومی به کاربر ارائه می دهد.

سیم جوش لوله مسی های مس فسفر

آلیاژ مس- فسفر ویژگی ها و قابلیت های خیلی خوبی در جوشکاری دارد، که آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای اپراتورها بدل کرده است. استفاده فسفر در این آلیاژ موجب شده است درصد مس در داخل آلیاژ کاهش پیدا کند و در نتیجه از اکسید شدن نقره موجود در آلیاژ قبل و پس از جوشکاری جلوگیری کند. همانطور کاهش فسفر و افزایش درصد نقره در این آلیاژ موجب می شود تا سطح سیالیت در هنگام ذوب و جوشکاری افزایش پیدا کند و از این جهت جوش بهتره را نیز خواهیم داشت.

پودر های جوشکار در فرآیند جوشکاری

پودر های جوشکار معروف به تنه کار در صنعت جوشکاری نقش بسیار مهمی در فرآیند جوشکاری ایفا می کند. استفاده از پودر غیر استاندارد و همینطور نحوه مصرف غیر اصولی از این پودر موجب کاهش کیفیت و استحکام اتصالات و جوش خواهد شد. انواع مختلفی از این پودرها مناسب برای انواع سیم های جوش تولید و در بازار عرضه می شوند.

خاصیت و کاربرد پودرهای جوشکاری

استفاده از پودرهای جوشکاری فواید بسیاری به همراه دارد، از جمله:

تمیز شدن سطح کار در زمان جوشکاری

جلوگیری از اکسید شدن سطح کار در هنگام جوشکاری

کاهش تنش در سطح کار و دست پیدا کردن به اتصال و جوش مقاوم تر

مناسب برای جوشکاری در دماهای بالا و دماهای پایین

معیار انتخاب سیم جوش لوله مسی مناسب

به طور کلی در فرآیند جوشکاری موفق سه عامل بسیار مهم و تاثیر گذار وجود دارند:

جنس فلزات سطح کار، فشار داخل مدار و لرزش ناشی از لرزش های دستگاه.

در جوشکاری دو قطعه مسی از سیم جوش های بدون نقره و خالص استفاده می شود. در صورت بالا بودن فشار کار از سیم جوش های آلیاژی دارای نقره استفاده می شود. در صورتی که سیستم ها دارای لرزش بالا باشند، باید از سیم جوش مس- نقره با درصد مس کمتر استفاده کرد. در مورد قطعات برنجی نیز باید صرفا از سیم جوش های برنجی به همراه تنه کار یا همان پودر جوشکاری مناسب استفاده شود.