اجتماعی

بحران گرد و غبار در کمین گلستان/ ریزگردهای استان از کجا می‌آیند؟

بحران گرد و غبار در کمین گلستان/ ریزگردهای استان از کجا می‌آیند؟

تیتر نیوز/گلستان مدیرکل محیط زیست گلستان با تأکید بر اینکه زنگ خطر پدیده گرد و غبار در گلستان به صدا در آمد، گفت: ۱۰ درصد محدوده استان گلستان منشأ گردوغبار و فرسایش بادی است.

محمدرضا کنعانی امروز دوشنبه ۱۰ بهمن در همایش متمرکز نخبگان‌ اندیشه‌ورز بسیج استان گلستان اظهار کرد: همیشه یکی از چالش‌های ما در محیط‌زیست وقوع حریق در مناطق جنگلی و حفاظت‌شده بود که سپاه با ورود به این موضوع، خدمات ارزشمندی را به محیط‌زیست ارائه کرد.

وی با بیان اینکه سپاه و بسیج پشتوانه محیط‌زیست هستند، افزود: پارک ملی گلستان که در ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست واقع است یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن وقوع حریق است که برای حل این مشکل نیز سپاه وارد شده و با تشکیل قرارگاه داخلی و سناریونویسی و حضور میدانی هنگام حریق با هدف پیشگیری و مقابله به کمک ما آمد.

مدیرکل محیط‌زیست گلستان با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر از ظرفیت نیروهای بسیج در قالب دیده‌بان آتش استفاده می‌کنیم، بیان کرد: گردوغبار یکی دیگر از چالش‌های گلستان است که بر رضایتمندی، زندگی و معیشت مردم، حوزه کشاورزی و باغبانی تأثیر دارد.

کنعانی با تأکید بر اینکه زنگ خطر گردوغبار در استان گلستان به صدا در آمده است، یادآور شد: اگر امروز نسبت به کنترل ریزگرد اهتمام جدی نداشته باشیم مانند آب تبدیل به بحران می‌شود.

وی متذکر شد: تکالیف دستگاه‌ها در حوزه ریزگرد مشخص است اما همیشه با یک حلقه مفقوده به نام هیئت‌های اندیشه‌ورز مواجه بودیم که با راهبری بسیج، هیئت اندیشه‌ورز با اعضای کاملاً علمی و تخصصی برای پیشگیری و مقابله با پدیده‌های محیط‌زیست از جمله ریزگرد تشکیل شد.

مدیرکل محیط‌زیست گلستان گفت: اعضای هیئت اندیشه‌ورز بسیج برای کنترل پدیده گردوغبار کاملاً علمی و اجرایی هستند و اساتید تراز اول و کارشناسان متخصص دستگاه‌های اجرایی با نگاه بسیجی و حل مسئله به موضوع ریزگرد ورود پیدا کردند.

کنعانی با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست به‌عنوان دبیرخانه پدیده گردوغبار، مطالعات لازم برای منشأیابی داخلی و خارجی این پدیده را انجام داد، تصریح کرد: در استان گلستان هیئت اندیشه‌ورز نظارت بر انجام مطالعه و صحت سنجی آن را برعهده گرفت.

به گفته وی، ۱۰ درصد محدوده استان گلستان منشأ گردوغبار و فرسایش بادی است، بر اساس مطالعات منشأیابی خارجی، کشورهای واقع شده در شمال شرقی ایران منشأ خارجی گردوغبار هستند و بیشترین تمرکز آن نیز در صحرای قره قوم است.

مدیرکل محیط‌زیست گلستان با بیان اینکه ۵۴ برابر محدوده استان گلستان منشأ خارجی گردوغبار داریم، ابراز داشت: برای مدیریت منشأ داخلی گردوغبار اقدامات لازم در حال انجام است و هیئت اندیشه‌ورز به‌عنوان بازوی فکری و اجرایی در کنار دستگاه‌های اجرایی است اما برای کنترل منشأ خارجی، گلستان نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و باید اقدام مشترک بین ما و کشورهای واقع در شمال شرق برای مدیریت منشأ خارجی گردوغبار اتفاق بیفتد.

کنعانی با بیان اینکه استان‌های سمنان و خراسان شمالی نیز برای گلستان منشأ خارجی گردوغبار محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل بروز پدیده گردوغبار در گلستان خشک شدن تالاب گمیشان است، سه هزار هکتار از اراضی در گمیشان شدت غبارخیزی زیادی دارد و براساس اولویت اقدامات، منابع و توان خود را در این منطقه قرار دادیم.

انتهای پیام