فرهنگ و هنر

تازه‌هایی از جشنواره‌های فجر، اُسکار و یک ویرانه

تازه‌هایی از جشنواره‌های فجر، اُسکار و یک ویرانه

در دومین روز بهمن خبرهایی از جشنوراه‌های فجر، نامزدهای احتمالی اسکار و خانه‌ای ویران شده منتسب به «عارف قزوینی» در حوزه فرهنگی هنری خودنمایی کرد.

به گزارش تیتر نیوز، دومین روز جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با اجرای  اجرای ۸ نمایش در بخش صحنه‌ای همراه بوده است، همچنین «طلق‌الرحمه» از عراق نخستین نمایش بخش بین‌الملل بود که شب نخست این جشنواره به روی صحن رفت که در این گزارش می‌توانید درباره آن بخوانید. اعلام برنامه کارگاه‌های آموزشی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، دیدار هیات داوران بخش بین‌الملل با مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره و حضور معاون هنری در اولین روز جشنواره تئاتر فجر از جمله رویدادهای این جشنواره تاکنون است.

در ادامه مرور خاطرات از جشنواره‌های تئاتر فجر در سال‌های گذشته، این بار مروری بر جشنواره سیزدهم تئاتر فجر داشتیم که اصغر فرهادی یکی از نخستین آثار خود را به نام  نمایش «ماشین نشین‌ها» نوشته علی خودسیانی به روی صحنه آن برد. در این نمایش فرهادیِ جوان همراه با همسرش، پریسا بخت‌آور به ایفای نقش پرداختند.

خاطره‌ای از جشنواره فیلم فجر با درخشش خسرو شکیبایی

همچنین در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، روایتی داشتیم از بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر که خسرو شکیبایی چهار سال پیش از آن‌که بار سفر از این دنیا ببندد در این جشنواره برای بازی در «سالاد فصل» سیمرغ بلورین گرفت، در این دوره از جشنواره فیلم‌های «خیلی دور خیلی نزدیک و «بید مجنون» با ۶ و چهار سیمرغ بیشترین تعداد جایزه را گرفتند.

خبرهای تازه از جشنواره فیلم فجر 

«عطرآلود» یکی از فیلم‌هایی که است متقاضی حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر است، این فیلم به کارگردانی هادی مقدم دوست و با نقش‌آفرینی مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین احتمالا برای نخستین‌بار در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی می‌شود.

از سویی هم تهیه‌کننده برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش اعلام کرد، این برنامه همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر و از ۱۲ بهمن ماه، از محل برگزاری این رویداد هنری روی آنتن خواهد رفت و مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر خبر داد که از ۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه فیلم‌های این رویداد در ۳۱ استان کشور به نمایش درخواهد آمد و فروش بلیت‌ها به صورت آنلاین خواهد بود. 

رئیس سازمان سینمایی هم از از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بازدید کرد و گفت:امسال به دلیل شرایط پیش آمده، اعضای ستاد برگزاری، همکاران سازمان سینمایی و موسسات، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سختی‌های خاصی را تحمل کرده‌اند تا آثارشان را به جشنواره فجر برسانند. در پرتو زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی فیلمسازان، هنرمندان و ستاد برگزاری امسال در جشنواره، منتظر رویدادهای متفاوتی از حیث اجرا و کیفیت آثار خواهیم بود.

از جشنواره تجسمی فجر چه خبر؟ 

پانزدهمین «جشنواره تجسمی فجر» از هفتم تا ۲۸ بهمن‌ماه امسال در بخش نمایشگاهی برگزار می‌شود. همچنین تاریخ پنجم اسفند ماه نیز به اختتامیه این دوره از جشنواره اختصاص دارد. همچنین نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، دوشنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، در حالی برگزار می‌شود که ۶ روز پیش، فرصت ارسال آثار به این جشنواره به پایان رسید. 

چه کسانی نامزدهای اسکار می‌شوند؟

در حوزه سینما یکی از اخبار مهم درباره نامزدهای اسکار بود که رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار (۱۸ ژانویه، ۲۷ دی‌ماه) , پس از شش روز به پایان رسید و حالا اهالی سینما خود را آماده اعلام نامزدهای نهایی این رویداد می‌کنند که قرار است روز سه‌شنبه (۲۴ ژانویه) انجام شود.مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

این دو هنرمند را به خاک سپردیم 

در حالی‌که یکشنبه یکی از هنرمندان و پیشکسوت دوبله، شهروز ملک‌آرایی را به خاک سپردیم، شاهد به خاک سپردن یکی دیگر از هنرمندان در حوزه ادبیات کتاب بودیم، شهره نورصالحی، مترجم ادبیات کودک و نوجوان، اول بهمن ماه در ۷۲ سالگی از دنیا رفت و روز یکشنبه به خاک سپرده شد.

این ویرانه‌ خانه یک شاعر پرآوازه است؟

خانه منتسب به «عارف قزوینی» سال‌هاست وضعیت خوبی ندارد و با وجود وعده‌های واهی به عنوان یک ویرانه آخرین نفس‌هایش را می‌کشد. نگران‌کننده‌تر آن‌که این خانه قاجاری که غفلت به بند بند آن نفوذ کرده، عاقبت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟ از این رو گزارشی از آخرین این خانه تاریخی به مناسبت درگذشت «عارف قزوینی» نوشتیم که به دنبال آن مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین درباره چالش‌های این خانه توضیحی ارائه داد.

تصویب تعطیلی پنجشنبه‌ها معطل مجلس

در ادامه، در نشست معاونان گردشگری در حاشیه افق تحولی وزارت میراث‌فرهنگی ضمن آن‌که درباره انگیزه‌سازی برای سفر از طریق تخفیف و کارت سفر سخن گفته شد، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی نیز گفت: طرح ساماندهی تعطیلات با تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها، در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می‌تواند موجب رونق بزرگی شود.

شهرهایی که جیب مسافران را خالی می‌کنند

همچنین شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارشی به معرفی قدرتمندترین شهرهای توریستی جهان بر اساس مؤلفه‌های گوناگون پرداخته است؛ از زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری تا هزینه‌کرد مسافران. بر اساس شاخص جدید اعلام شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و بررسی نتایج سال ۲۰۲۲، پاریس در مجموع قدرتمندترین شهر جهان برای گردشگری است، در حالی که دوبی شهری است که گردشگران در سال ۲۰۲۲ بیشترین هزینه‌کرد را در آن داشته‌اند. 

در نهایت این‌که باستان‌شناسان در حفاری در گورستانی در منطقه «الفیوم» مصر موفق به کشف قبر یک کودک خردسال شدند که همراه با ۱۴۲ سگ دفن شده بود.

انتهای پیام