اخبار کسب و کارعمومی

سرور مجازی مدیریت شده چه مزایا و معایبی دارد؟

سرور مجازی مدیریت شده یکی از سرورهای بسیار محبوب و پر استفاده در میان کاربران است که خصوصیات و ویژگی‌های بسیار عالی آن باعث شده که استفاده از آن روزبه‌روز بیشتر شود.

امروزه بسیاری از افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود، نیاز به بستر اینترنت و ایجاد سایت دارند. این دسته از افراد در حین ایجاد سایت باید دقت کنند که پایه و اساس هر سایت، سرور آن است. یعنی هرگونه مشکلی که برای سرور پیش بیاید؛ سایت با مشکل مواجه خواهد شد. اهمیت و ارزش بالای سرور باعث شده که کاربران در انتخاب سرور مورد نظر خود دقت بیشتری به خرج بدهند.

سرورها انواع مختلفی دارند و هرکدام از خصوصیات و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. سرور مجازی مدیریت شده یکی از سرورهای بسیار پرطرف‌دار است که معمولاً بیشتر افراد از آن برای راه‌اندازی سایت خود استفاده می‌کنند. در این مطلب به طور کامل سرور مجازی مدیریت شده را به همراه مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با آن آشنا شوید.

سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

به‌طورکلی سرور مجازی یا vps به دودسته سرور مجازی مدیریت شده و سرور مجازی مدیریت نشده تقسیم می‌شوند. سرور مجازی مدیریت شده از اسم آن پیدا است که مدیریت آن بر عهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ است. کسانی که این نوع از سرورها را تهیه می‌کنند؛ دیگر نگران نگهداری و مدیریت آن نخواهند بود.

تمامی فعالیت‌های مربوط به نگهداری سرور از جمله نصب نرم‌افزار، به‌روزرسانی هسته، بک‌آپ‌گیری، امنیت و… را ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی انجام می‌دهد. همین امر باعث شده که مدیران سایت کمتر خود را درگیری سرور سایت کنند و بیشتر وقت خود را به سایر فعالیت‌ها اختصاص دهند. همچنین لازم به ذکر است که ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار عالی سرور مجازی مدیریت شده؛ برای هر نوع کسب‌وکاری مناسب و قابل‌استفاده است.

مزیت‌های سرور مجازی مدیریت شده

سرورهای مجازی مدیریت شده مزایای بسیار خوبی برای افراد و کسب‌وکارشان به همراه دارند. همین مزیت‌های فوق‌العاده کاربردی باعث شده که بیشتر مدیران سایت‌ها ترجیح دهند که از این نوع سرور استفاده کنند. در ادامه بهترین و مهم‌ترین مزایای سرور مجازی مدیریت شده را معرفی خواهیم کرد.

امکان ایجاد تغییر

سرور مجازی یا vps ترکیبی از سرور اختصاصی و هاست اشتراکی است. به همین دلیل خصوصیات و مزایای هر دو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از خصوصیات عالی سرور مجازی مدیریت شده که باعث شده افراد بیشتر از آن استفاده کنند؛ دسترسی کامل به روت  ایجاد تغییر در آن است.

مدیریت آسان سرور

همان‌طور که گفتیم؛ مدیریت کامل سرور مجازی مدیریت شده بر عهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ است. کسانی که از این سرور استفاده می‌کنند؛ هیچ‌گونه نگرانی بابت مدیریت و نگهداری سرور ندارند. همچنین لازم به ذکر است که این امر لزوم استفاده از مدیر فنی برای وب‌سایت را از بین برده و هزینه‌ها را پایین می‌آورد.

انعطاف‌پذیری بالا

افرادی که خرید سرور مجازی مدیریت شده را انجام می‌دهند؛ بعد از راه‌اندازی، سریعاً منابع سرور از جمله ram، cpu و os تخصیص داده می‌شود. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری بالای سرور، هر زمان که بخواهند این منابع را بر اساس نیاز خود ارتقا خواهند داد.

امنیت بیشتر

یکی از موارد مهمی که کاربران به آن اهمیت می‌دهند؛ امنیت سایت است. در سرور مجازی مدیریت شده؛ حتی اگر تمامی سایت‌ها فضای فیزیکی یکسانی داشته باشند؛ به دلیل اینکه آدرس آی پی (ip) برای هرکدام از سرورها منحصربه‌فرد است؛ امنیت سایت در سطح بالایی قرار می‌گیرد.

معایب سرور مجازی مدیریت شده

مزیت‌های بسیار عالی سرور مجازی مدیریت شده باعث شده که معایب آن کمتر دیده شوند. این نوع از سرور معایب خاصی هم دارد؛ اما این معایب به‌گونه‌ای نیست که به سایت ضرر برساند. از جمله مهم‌ترین معایب سرور مجازی مدیریت شده؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت طرح سرور مجازی مدیریت شده به نسبت vps مدیریت نشده گران‌تر است.
  • انتخاب تیم مدیریت سرور حرفه‌ای مقداری سخت است.
  • انتخاب سرور مجازی مدیریت شده به وب‌سایت و نیازهای آن بستگی دارد.

سخن نهایی

به‌طورکلی سرورهای مجازی به دودسته مدیریت شده و مدیریت نشده تقسیم می‌شوند. سرورهای مجازی مدیریت شده توسط شرکت ارائه‌دهنده هاستینگ به طور کامل نگهداری و مدیریت می‌شوند. مزیت‌های بسیار عالی این سرورها باعث شده بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

در این مطلب سرور مجازی مدیریت شده را به همراه مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار دادیم. اگر همچنان درباره این سرور سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.