اخبار کسب و کارعمومی

دلیل خاموش بودن صفحه لپ تاپ چیست؟

6 راهکار برای رفع سیاه شدن صفحه لپ تاپ

به نقل از مجله it itcontent سیاه شدن صفحه لپ تاپ از سری ایراداتی بوده که ممکن است در حالات مختلف استفاده از مدل‌های گوناگون لپ تاپ رخ دهد. مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ می‌تواند تحت تاثیر نقص فنی در قطعات سخت افزاری لپ تاپ و یا در اثر بهم ریختگی تنظیمات نرم افزاری این وسیله رخ دهد. در این مواقع عدم نمایش تصویر شما را وادار با یافتن علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ می‌کند.برای اطلاع از لیست قیمت لپ تاپ استوک دل dell و لیست قیمت لپ تاپ استوک لنوو Lenovo  لطفا کلیک کنید

سیاه شدن صفحه لپ تاپ که با اصطلاحاتی مثل خاموش شدن صفحه لپ تاپ یا خاکستری شدن صفحه لپ تاپ نیز در بین کاربران مطرح شده عمدتا با نشانه‌های خاصی همراه است. برای یافتن علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ در بیشتر مواقع دنبال کردن این نشانه‌ها و انجام یک سری اقدامات ساده کارساز می‌باشد.

در هنگام بررسی علت سیاه شدن لپ تاپ مواجهه با پرسش‌هایی مثل علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ ویندوز 7، سیاه شدن صفحه ویندوز 10 نشان دهنده تاثیر ویندوز و خطاهای آن در بروز این مشکل است. در این مطلب به بررسی علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ و آموزش روش‌های رفع این مشکل پرداخته شده است.

دلیل خاموش بودن صفحه لپ تاپ چیست؟

سیاه شدن صفحه لپ تاپ

 مشاهده ایراد سیاه شدن صفحه لپ تاپ در هنگام روشن کردن این وسیله ممکن است این باور را در کاربران ایجاد کند که این وسیله پر استفاده با مشکلات جدی مواجه شده باشد. سیاه شدن صفحه لپ تاپ یکی از متداول ترین ایراداتی است که غالبا برای سیستم‌های تجهیز شده با ویندوز 10 رخ می‌دهد.

 در بیشتر مواقع سیاه شدن صفحه لپ تاپ بلافاصله پس از آپدیت و نصب ویندوز 10 روی سیستم مشاهده می‌شود. پیگیری کاربران درباره علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ hp، سیاه شدن صفحه لپ تاپ acer و سیاه شدن صفحه لپ تاپ asuse و در نهایت تاریک شدن صفحه لپ تاپ Lenovo نشاندهنده‌ی بروز این مشکل در تمامی مدل‌های لپ تاپ بوده و نمی‌توان آن را مختص یک برند دانست.

 با چند اقدام ساده می‌توانید لپ تاپ خود را از این معضل رها کرده و دیگر با مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ مواجه نشوید.

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ

در زمان روشن شدن لپ تاپ مشاهده علائمی مانند روشن شدن چراغ و کار کردن فن و با نیامدن تصویر حاکی شما ملزم به یافتن علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ می‌کند.توجه داشته باشید مشکلات سخت افزاری به وجود آورنده علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ عمدتا به ال سی دی این دستگاه مرتبط می‌باشد.

 در این بین اگر سوختگی در پیکسل‌های تصویر وجود داشته باشد با علائمی مانند سیاه شدن یک بخش خاص روی مانتیور همراه است.در این بین مشکلات نرم افزاری مثل بهم خوردن تنظیمات ویندوز 10، نیاز به نصب مجدد کارت حافظه و آپدیت بایوس سهم بیشتری در علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ داشته که در ادامه به روش‌های رفع این ایرادات اشاره مختصری خواهیم داشت.

6 راهکار ساده برای سیاه شدن صفحه لپ تاپ

برای رفع مشکلات نرم افزاری تاثیر گذار در سیاه شدن صفحه لپ تاپ اقدامات معرفی شده در این قسمت را امتحان کنید.

1-باتری را از لپ تاپ جدا کنید.

اولین اقدامی که در هنگام مواجهه با تاریکی و سیاه شدن صفحه لپ تاپ پس از روشن شدن بهتر است انجام شود، جدا کردن باتری از این وسیله است. برای تاثیر گذار بودن این روش به دو صورت زیر اقدام کنید.

 روش اول : لپ تاپ را از برق جدا کرده، باتری را از لپ تاپ خارج کنید، بعد از چند ثانیه باتری را در سر جای خود قرار داده، لپ تاپ را به برق وصل کنید(در حالت شارژ) سپس سیستم را ریست کنید.

  • روش دوم: اگر روش ابتدایی کارساز نبود پس از جدا کردن کابل شارژ لپ تاپ و قطعه باتری از آن به مدت 30 تا 60 ثانیه دکمه باور را فشار دهید. سپس کابل را به لپ تاپ وصل کرده و آن را روشن کنید. حال باید تصویر برای شما قابل مشاهده باشد.

 یک نکته مهم در این روش در مورد لپ‌تاپ‌هایی که باتری غیر قابل دسترس و ثابت دارند، احتمالا در بخش زیرین و پشتی دکمه Reset تعبیه‌شده است.

در صورت عدم وجود این کلید تنها راه روشن گذاشتن لپ تاپ تا زمان اتمام شارژ باتری است.در نهایت شارژر را به لپ تاپ وصل کرده و با انتخاب هم زمان کلیدهای پاور Shift و F8منتظر راه اندازی سیستم و روشن شدن صفحه مانیتور بمانید.

2-اتصالات وابسته به لپ تاپ را جدا کنید.

تا جایی که می‌توانید اتصالات متعلق به موس، هارد اکسترنال، فلش مموری و موارید از این قبیل را در هنگام روشن کردن لپ تاپ خالی بگذارید. گاها اتصال این تجهیزات مانع بالا آمدن ویندوز در لپ تاپ و سیاه شدن صفحه لپ تاپ می‌شود.

 3- نسبت به نصب مجدد درایور کارت گرافیک(Display ) اقدام کنید.

اگر احتمال می‌دهید که علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ بهم ریختن نصب کارت گرافیک است. به روش زیر برای نصب مجدد آن اقدام کنید.

  • سیستم را در حالت Safe Mode بوت کرده و به نسبت نوع ویندوز یک روش را انتخاب کنید.
  • در صورت مشاهده صفحه ورود به ویندوز سیستم را ریست کنید. (کلید Shift را نگهداشته و از منو استارت گزینه Restart انتخاب کنید. ) سپس دکمه F5 را برای ورود به حالت ایمن انتخاب کنید.
  • اگر در صفحه لپ تاپ تنها درایو ریکاوری را می بینید، دستگاه را خاموش و پس از طی کردن مراحل ریست و انتخاب دکمه F5 گزینه Safe Mode with Networking بر گزینید.

 در حالتی دیگر اگر حتی درایو ریکاوری هم دیده نشد برای رفع مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ تنها راه حل نصب ویندوز 10 است. مراحل نصب ویندوز 10 را باید به درستی برای رفع این مشکل طی کنید.

  • حال برای نصب مجدد کارت گرافیگ در حالت ایمن دستگاه (Safe Mode) در محل جستجو device manager را جستجو کنید. در صورت مشاهده گزینه Display adapters و انتخاب آن روی properties راست کلیک کنید تا تب درایور برای شما باز شود. در صورت فعال بودن گزینه Roll Back Driver یک مورد نوشته شده را انتخاب و گزینه Yes را برگزینید. در صورت فعال نبودن این گزینه با انتخاب Uninstall درایور را کامل حذف کنید.

4-تنطیمات Projection را مورد بررسی قرار دهید.

تغییرات تنظیمات Projection می‌تواند در سیاه شدن صفحه لپ تاپ نقش داشته باشد. برای بررسی این عامل دکمه p را به همراه دکمه ویندوز در ویندوز‌های 8 و 10 بطور همزمان انتخاب کنید.

 حال منوی Projection با گزینه‌هایی مثل Extend، Duplicate، PC screen only و Second screen onlyبرای شما ظاهر می‌شود. با انتخاب دکمه p امکان انتخاب و بررسی تنظیمات هر کدام برایتان وجود خواهد داشت.

5- لپ تاپ را با کابل HTMI به تلویزیون وصل کنید.

این تست این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که ابهام احتمال مشکل سخت افزاری و نرم افزاری سیاه شدن صفحه لپ تاپ را رفع کنید. پس از ایجاد این اتصال در صورت مشاهده تصویر مشکل از ال سی دی لپ تاب بوده در غیر این صورت احتمالا مشکل از کارت گرافیک است.

 6-برای آپدیت بایوس لپ تاپ اقدام کنید.

در صورتی که در هنگام روشن کردن لپ تاپ چراغ پاور روشن شده ولی صفحه نمایش دیده نمی‌شود و همین طور مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ در مواقع نامنظم تکرار می‌شود. برای آپدیت سیستم بایوس لپ تاپ اقدام کنید.

مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ با یک اقدام ناصحیح مثل انتخاب گزینه نامتعارف در هنگام آپدیت ویندوز 10 یا مواردی مشابه آن رخ می‌دهد. با انجام یک سری اقدام ساده مثل اتصال لپ تاپ به تلویزیون و همین طور غیر فعال کردن راه اندازی سریع از قسمت تنظیمات ویندوز به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 در هنگام آپدیت ویندوز در صورت عدم اطلاع از تنظیمات ویندوز 10 از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با رعایت اوصولی مثل جداسازی اتصالات خارجی مثل هارد اکسترنال و مواردی از این قبیل پس از انجام کار و جلوگیری از روشن شدن لپ تاپ در این حالت از بروز مداوم سیاه شدن صفحه لپ تاپ جلوگیری کنید.