اجتماعی

از تکذیب اخذ مالیات قبر تا گشایش در وام بهزیستی

از تکذیب اخذ مالیات قبر تا گشایش در وام بهزیستی

درحالی اخیرا بحث دریافت عوارض از محل قبور بر سر زبان‌ها افتاده است که امروز این موضوع از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران تکذیب و عنوان شد که شهرداری بنا دارد تا فقط هزینه نگهداری امنیت قبور را شفاف کند.

به گزارش تیتر نیوز، دو روزی هست که بحث دریافت عوارض از محل قبور و اعداد و ارقامی مبنی بر دریافت عوارض سالانه به مبلغ ۱۶۴ هزار تومان برای هر قبر و حدود یک میلیون تومان از مقبره‌ها داغ شده استخبری که واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت .

با این حال اما امروز حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران ضمن تکذیب این اخبار با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد، اظهار کرد: از گذشته و تا به امروز در قالب بهای خدمات هزینه‌ای بر اساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام دفن و کفن امواتشان دریافت می شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به جز مبلغ تحت عنوان بهای خدمات؛ شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و … ندارد.

وی همچنین عنوان کرده است: برای نگهداری امنیت قبور هزینه‌هایی توسط مجموعه سازمان بهشت زهرا انجام می شود و ما نیز بنا داریم این هزینه‌ها را به صورت شفاف اعلام کنیم ولی این مسئله به این معنا نیست که شهروندان مبالغی را تحت عنوان عوارض قبور در طول سال پرداخت کنند. سازمان بهشت زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد، تنها هزینه‌های پرداختی مربوط به کفن و دفن اموات است که این مبالغ نیز در زمان دفن اموات توسط خانواده هایشان به سازمان بهشت زهرا پرداخت می شود.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در مورد عوارض قبور موضوعی هنوز در کمیسیون مشترک بررسی نشده، گفته است: البته ممکن است به شورا ارائه شده باشد و در نوبت بررسی باشد اما آنچه که در خبرها عنوان شده مورد تأیید شورا نخواهد بود. خدماتی که در آرامستان‌ها ارائه می‌شود چیز جدیدی به آن اضافه نشده و بهای خدماتی وجود دارد که به صورت سالیانه افزایشی را خواهد داشت.

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ بهای خدمات شهرداری در پایتخت برای ۱۴۰۲

در روزهای اخیر لایحه بودجه شهرداری تهران نیز به شورای این شهر ارائه شد. بر اساس قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها عناوین بهای خدمات برای سال جاری تغییراتی داشت که پیشتر در صحن شورای شهر تهران بررسی و به تصویب رسید. امروز اما بررسی بهای خدمات و عوارض در حوزه‌های مختلف برای سال آینده در شورای شهر تهران آغاز شد و عوارض دو حوزه خدمات شهری و حمل و نقل بررسی و به تصویب رسید.

در جلسه امروز نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک پیشنهاد شهرداری ۲۵ درصد بود که نهایتا شورا با ۲۰ درصد موافقت کرد. در سایر حوزه‌ها نیز افزایش‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بود در حالیکه طبق قانون، افزایش مطابق نرخ تورم سالیانه بوده اما شورا با نگاه مردم محوری افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد را مد نظر قرار داد.

ابتلای سالانه ۱۵۰ هزار نفر به سرطان در ایران

به گفته دکتر علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، سالانه تقریبا نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه تقریبا سالی حدود پنج درصد هم در کشور افزایش بروز سرطان را داریم که این میزان طی دو دهه آینده در همه جای دنیا افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرده است: میزان بروز سرطانی که از سال ۲۰۲۰ تا دو دهه آینده برای ایران پیش‌بینی شده، فقط به دلیل تغییرات جمعیتی ۱۱۵ درصد است. در حالی که متوسط جهانی آن ۶۳ درصد است. علت هم این است که در حال حاضر اکثر جمعیت‌مان، جمعیت جوان و میانسال هستند که طی دو دهه آینده این افراد به سن پیری می‌رسند و از آنجایی که هرم جمعیتی‌مان بیشتر به سمت پیری می‌رود، بنابراین متوسط افزایش بروز سرطان در کشور ما بیش از سایر کشورهاست و دلیل دیگری جز این ندارد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

بررسی ۱۱۴ پرونده تخلف دانه‌درشت در درمان

طی یک سال گذشته قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان وزارت بهداشت به منظور مبارزه با تخلفات تعرفه‌ای و تخلفات حوزه سلامت ایجاد شده است.

در همین راستا امروز دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، با بیان اینکه معاونت درمان دبیرخانه این قرارگاه است و  پرونده‌های دانه درشت در این قرارگاه مطرح می‌شوند، گفت: تاکنون ۱۱۴ پرونده دانه درشت مطرح شده که تخلفات جدی داشتند. در همانجا تصمیم‌گیری‌ها انجام شد، جرایم بازدارنده‌ای نیز ارائه می‌شود. به تدریج اثرات این قرارگاه ملموس می‌شود. در عین حال مردم بدانند که ما کسی را در کشور نداریم که بخواهد خدمت منحصربه فردی ارائه دهد و تعداد قابل توجهی از افراد متخصص در هر خدمتی در کشور وجود دارد، بنابراین خارج از صندوق بیمارستان هیچ پولی پرداخت نکنند. اگر عمل جراحی یا خدمتی لازم است، حتما باید با صندوق پرداخت کرده و در قبال آن هم رسید بگیرند. اینکه به منشی یا فرد ناشناخته‌ای پول پرداخت شود یا سکه و دلار و… پرداخت شود، درست نیست و مردم نباید این کار را انجام دهند. اگر هم مردم نیاز به راهنمایی برای یافتن ارائه کننده خدمت دیگری داشتند، از معاونت درمان دانشگاه‌ها درخواست کنند که افراد جایگزین را معرفی و با متخلفان برخورد می‌کنیم. 

تجهیز ۷۹ بیمارستان و دو برابر شدن تخت‌های ویژه کودکان، حذف سقف ارایه خدمات پزشکان در مناطق محروم، یکسان‌سازی دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی جهت ماندگاری در بخش دولتی، بررسی ۱۱۴ پرونده تخلف دانه‌درشت در حوزه درمان و اعمال جرایم بازدارنده و …از جمله موارد مطرح شده از سوی معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح اقدامات این معاونت طی یک سال گذشته بوده است که جزئیات آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

پیگیری بهزیستی برای راه‌اندازی «صندوق ضمانت» وام مددجویان

سازمان بهزیستی پیگیر راه‌اندازی صندوق ضمانت جهت تسهیلگری ضمانتِ وام مددجویان است و برای اولین‌بار در این دولت شیوه‌نامه‌ای درخصوص تسهیل ضمانت نوشته شده است، به طوریکه طبق بخشنامه بانک مرکزی شرایط دریافت وام برای مددجویان تا ۱۵۰ میلیون تومان دارا بودن یک ضامن است، اما بانک‌ها نسبت به این موضوع متفاوت و متناسب با شرایط خود به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند. 

به گفته سید محمد حسن صافی، رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور این صندوق بین مددجو و بانک‌ها جهت تسهیلگری ضمانت واسطه خواهد شد و در صورت عدم بازپرداخت مددجو، صندوق ضمانت موضوع را از مددجو پیگیری خواهد کرد.

هشدار وقوع سیل در ۲۷ استان

امروز همچنین سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف و احتمال کولاک برف، رخداد مه، کاهش دید و احتمال وقوع سیل در ۲۷ استان هشدار داد.

براثر چنین شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیرهای کوهستانی، احتمال انسداد محورهای روستایی بر اثر شدت بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز وجود دارد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمولان زلزله‌زده در خوی

سازمان وظیفه عمومی فراجا با صدور اطلاعیه‌ای ضمن همدردی با مردم زلزله‌زده در شهرستان خوی تاریخ اعزام به خدمت مشمولان زلزله‌زده در شهرستان خوی را تمدید کرد.

در این اطلاعیه آمده است:«به منظور مساعدت با مشمولان زلزله زده و خانواده های آنان ، تاریخ اعزام به خدمت مشمولان درصورت تمایل آنان تمدید می‌شود. این دسته از مشمولان می‌توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را از یکم اسفندماه سال ۱۴۰۱ به یکم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ تمدید کنند.»

برابر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا، مشمولان متقاضی بهره‌مندی از تمدید تاریخ اعزام باید برای ثبت درخواست خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه کنند.

برخی از اخبار پربازدید امروز سرویس اجتماعی تیتر نیوز:


ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا/ بارش برف در مناطق سردسیر


واکنش چمران به تعیین بهای خدمات برای قبور/موضوع باید در شورا بررسی شود


آیا مخدر جدیدی وارد کشور شده است؟


افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک در سال آینده

انتهای پیام