🔥 ما برای انبیا خلق شده‌ایم نه انبیا برای ما

ما برای انبیا خلق شده‌ایم نه انبیا برای ما

تیتر نیوز/قم سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با تاکید بر این‌که همیشه‌دانی برای عالی خلق می‌شود نه عالی برای دانی، گفت: ما برای انبیا خلق‌شده‌ایم و انبیا به‌سوی ما ارسال‌شده‌اند؛ «ارسلنا» و «رسل» درآیات تعابیری است که نشان‌دهنده رهنمون سازی انبیا برای دست‌یابی انسان به مقام والای هدایت الله است.

آیت‌الله توکل، شامگاه ۲۸ بهمن در حرم حضرت معصومه (س)، میلاد ائمه اطهار و بعثت رسول‌الله (ص) را برکتی بزرگ برای تمام عالمیان دانست و عنوان کرد: برخی گمان کردند که خداوند متعال انبیا را برای ما آفریدند تا دست ما را بگیرند که این برداشت غیر صحیح است؛ خداوند متعال انبیا را به‌سوی مردم ارسال کرده است؛ نه این‌که آن‌ها را برای آدمیان خلق نموده باشند.

وی با تأکید بر این‌که همیشه‌دانی برای عالی خلق می‌شود نه عالی برای دانی، یادآور شد: ما برای انبیا خلق‌شده‌ایم و انبیا به‌سوی ما ارسال‌شده‌اند؛ «ارسلنا» و «رسل» درآیات تعابیری است که نشان‌دهنده رهنمون سازی انبیا برای دست‌یابی انسان به مقام والای هدایت الله است.

وی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم بابیان این‌که اگر انسان یک نفر را هدایت کند، گویا تمام عالم را هدایت نموده است، گفت: انبیا برای هدایت عالم و نشان دادن مسیر بندگی و فراهم‌سازی نردبان برای سیر در مقامات بالا خلق‌شده‌اند.

وی به روایتی از رسول‌الله (ص) در رابطه با آثار و برکات هدایت انسان اشاره کرد و افزود: پیامبر اعظم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید؛ علی جان اگر خدا به دست‌تو یک نفر را هدایت کند، بر آنچه آفتاب بر او می‌تابد بالاتر و باارزش‌تر است؛ هدایت افراد از گمراهی، زمین‌خورده را بلند کردن و راه را به او نشان دادن، از اعمالی است که ثوابش قابل قیاس با هیچ عملی نیست.

 توکل بابیان این‌که در هدایت عامه انبیا به‌سوی مردم می‌آیند تا دست مردم را بگیرد، اظهار کرد: اگر انبیا نبودند مردم در جهل و نادانی سیر می‌کردند و به بیراهه می‌رفتند. چون ارسال انبیا و انزال کتاب برای همه مردم است، به این نوع هدایت، هدایت عامه می‌گویند.

وی بابیان این‌که باب هدایت خاصه ویژه کسانی است که بالاترین درجات ایمان را درک نموده باشند، اضافه کرد: هدایت خاصه، بیان اسرار مگو است؛ اسراری که به سلمان گفتند و به ابوذر نگفتند و آنچه به ابوذر گفتند به مقداد نگفتند و آنچه به مقداد گفتند، به میثم تمار و عمار یاسر نگفتند.

توکل با اشاره به این‌که درب‌های معارف الهی، ناظر به‌مراتب لیاقت و ظرفیت افراد، پیش رویش گشوده می‌شود، یادآور شد: وقتی انبیا آمدند و باب هدایت عامه را باز کردند و به مردم واجبات و محرمات را تعلیم دادند، کسانی که خوب عمل می‌کند و در میان بهترها بهترین‌ها هستند را در وادی هدایت خاصه قرار داده، ابواب معرفت الله را برایشان نشان می‌دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: راه معنویت مسیر بی‌نهایتی است که انتها ندارد، انسان به هر مقامی از معنویت دست یابد، مرحله بالاتری وجود دارد که آن را نمی‌بیند و تا حجاب مرحله بالاتر را برندارد، از مقام بالاتر بی‌اطلاع خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که اگر تقوا را در پیش بگیرید، به واجبات عمل و از محرمات پرهیز کنید و امر خدا را امتثال کنید، اهل بهشت خواهید بود، بیان کرد: اهل بهشت بودن یک مرحله و اهل معنا بودن مرحله‌ای فراتر است؛ اهل معنا محرم اسرار هستند.  باید در کنار تقوا برنامه‌ای را پیاده کنیم تا ما را از نامحرم بودن دربیاورد و اسرار مگو را برایمان تعلیم دهند. چراکه انبیای الهی آمده‌اند اسرار را بگویند ولی ما خودمان را آماده نکرده‌ایم.

برای محرم اسرار شدن باید ظرفیت در خود ظرفیت ایجاد کنیم

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) ادامه داد: برای این‌که محرم اسرار شویم، باید در خود ظرفیت ایجاد کنیم؛ عمل به واجبات و ترک محرمات لیاقت می‌آورد و ظرفیت غیر از لیاقت است. انسان باید به دنبال برنامه‌هایی برود که او را محرم کند و از اغیار بودن خارج سازد.

وی با تأکید بر این‌که خداوند متعال ما را آفریدند که زندگی کنیم و قیمتی پیدا کنیم، نه این‌که به هر قیمتی زندگی کنیم، اظهار کرد: خداوند متعال انسان را آفریدند به عبادت امر کردند؛ درحالی‌که ذات اقدس الهی نسبت به خلقت و عبادات ما بی‌نیاز محض هستند؛ حق‌تعالی غنی مطلق و کمال محض است.

وی عنوان کرد: عبادت‌های ما ابواب عبودیت را پیش رویمان می‌گشاید تا از مقامات معنوی بالارویم و آرام‌آرام لایق و با ظرفیت شده به هراندازه‌ای که برای خودمان ظرفیت ایجاد کنیم، به همان اندازه ابواب اسرار الهی پیش رویمان بازخواهد شد.

توکل بابیان این‌که انسان در عین درک مشقت برای کسب نورانیت، در بسیاری از مواقع تنها با یک گناه همه آنچه را کسب نموده نابود می‌کند، تصریح کرد: تا زمانی که نقاط ضعف و خرابی نفس را پیدا و آن را ترمیم نکنیم، همچنان در نقطه ابتدایی معرفت الله سیر خواهیم کرد.

انتهای پیام