علمی و پزشکی

? کشف اطلاعات نوین در حوزه بینایی

وقتی یک صحنه یا تصویر را می بینید ، مهم است که بتوانید با حس بینایی هر شکل یا جسمی را از پس زمینه  انتخاب کنید.

در مطالعه‌ای که اخیراً در Frontiers in Systems Neuroscience منتشر شده است، محققان ژاپنی نتایجی را در مورد میمون‌های ماکاک گسترش داده‌اند که نشان می‌دهد نورون‌های خاصی به تصاویری که شامل شکل‌ها و پس‌زمینه است، پاسخ می‌دهند.

آن‌ها دریافتند پاسخ نورون‌های ماکاک به این بستگی دارد که مشخص شود چقدر آسان یا سخت است که سوژه‌های انسانی را از پس زمینه انتخاب کنند.

مطالعه قبلی از الکتروفیزیولوژی (روشی که می‌تواند به طور دقیق فعالیت تک نورون‌های مغزی را اندازه‌گیری کند) در ماکاک‌ها استفاده کرد و دریافت که برخی از نورون‌ها در ناحیه V۴ – ناحیه‌ای از مغز که عمدتاً در شناسایی اشیاء نقش دارد به تصاویر خاص شکل‌ها بر روی پس زمینه پاسخ می‌دهند.

قابل توجه است که هر نورون به برخی از تصاویر به شدت پاسخ می‌دهد؛ اما به برخی دیگر پاسخ نمی‌دهد، یعنی نورون‌ها اختصاصی و انتخابی پاسخ می‌دهند.

محققان دانشگاه تسوکوبا تصمیم گرفتند این یافته را پیگیری کنند.

به گزارش شفاف، پروفسور کو ساکای نویسنده ارشد این مطالعه گفت: می‌خواستیم بیشتر بررسی کنیم که این نورون‌ها چگونه کار می‌کنند و چگونه این نورون‌ها به درک شکل سیگنال می‌دهند.

برای انجام این کار، ما به رابطه‌ی بین داده‌های ماکاک از مطالعه قبلی و سهولت درک شکل و پس‌زمینه در انسان نگاه کردیم.

ابتدا محققان از همان مجموعه تصاویر مربوط به مطالعه ماکاک‌ها در آزمایشی با استفاده از انسان استفاده کردند تا چهره‌هایی را که درک راحت‌تر و سخت‌تر از پس زمینه داشتند، شناسایی کنند.

سپس داده‌های حاصل از مطالعه ماکاک را در رابطه با نتایج تجربی خود تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا نورون‌های ماکاک به ارقام ساده‌تر و سخت‌تر پاسخ متفاوتی می‌دهند یا خیر.

در واقع، ارقام ساده‌تر برای برانگیختن پاسخ‌های بزرگ‌تر، سریع‌تر و سازگارتر در تک نورون‌ها و در جمعیت عصبی در مغز ماکاک‌ها تمایل داشتند.

پروفسور ساکای گفت: متوجه شدیم پاسخ‌های عصبی در مغز ماکاک واقعاً با درک شکل و پس‌زمینه در انسان‌ها مرتبط هستند.

این یافته نشان می‌دهند این نورون‌ها در جداسازی شکل‌های مغز از پس‌زمینه، حداقل در پستانداران نقش دارند.

این نتایج افرادی با مشکلات ادراکی (مانند مشکلات ناشی از آسیب‌های مغزی یا سکته مغزی) را امیدوار می‌کند.

با درک مبانی عصبی ادراک شکل و پس‌زمینه در انسان، گزینه‌های درمانی بهبود می‌یابند.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس