اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین روش درمان ریزش مو

انواع الگوهای ریزش مو چیست؟

افرادی که دچار ریزش موی شدید می‌شوند، در مقایسه با هم سن و سالان خود بسیار مسن‌تر به نظر می‌رسند. به همین دلیل به دنبال درمان سریع ریزش مو می باشند. معمولا ریزش مو در آقایان و خانم‌ها از سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی شروع می‌شود و علائم و آثار آن از ۳۰ سالگی خود را نمایان می‌کند. الگوی ریزش مو در زنان و مردان کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

ریزش مو در زنان هرچقدر هم که وسعت پیدا کند منجر به طاسی سر نمی‌شود، اما در آقایان می‌تواند باعث طاسی سر و ریزش موی دائمی شود. اگر در زمان مشخص نسبت به درمان ریزش مو اقدام کنید می‌توانید از ریزش موی شدید و طاسی سر جلوگیری کنید. در ادامه انواع الگوهای ریزش موی سر (زنانه و مردانه) را به شما معرفی خواهیم کرد.

آلوپسی اینولوشنال

این نوع الگو به نازک شدن و از بین رفتن تدریجی موها اشاره می‌کند. معمولا با افزایش سن فولیکول‌های مو به فاز استراحت وارد می‌شوند، تعداد فولیکول‌های باقی مانده هم در اثر آلوپسی اینولوشنال از بین می‌روند.

آلوپسی آندروژنیک

یکی از رایج‌ترین الگوی‌های ریزش موی سر در آقایان و خانم‌ها، آلوپسی آندروژنیک است. این نوع ریزش مو یک ریزش موی ارثی است، در این ریزش مو بدن به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون حساس می‌شود. وجود این هورمون علاوه بر اینکه موهای سر را نازک می‌کند، فولیکول‌های مو را هم از بین خواهد برد. معمولا این نوع ریزش موی سر در مردان با کم شدن تراکم موی سر و عقب رفتن خط رویش مو خود را نشان خواهد داد. آلوپسی آندروژنیک در خانم‌ها از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و می‌تواند خود را به هر شکلی نشان دهد.

آلوپسی آره آتا

این نوع الگوی ریزش موی سر، تحت تاثیر ژنتیک فرد قرار دارد. در این نوع ریزش موی سر بدن دچار یک اختلال خودایمنی می‌شود و به فولیکول‌های موی سر حمله می‌کند. این نوع الگوی ریزش مو علاوه بر زنان و مردان در بسیاری از کودکان هم دیده شده است.

بهترین روش درمان ریزش مو

آلوپسی سیکاتریسیل

در این الگو، ریزش موی سر ابتدا به صورت تکه‌ای خود را نمایان می‌کند. به مرور زمان علاوه بر اینکه ریزش مو افزایش پیدا می‌کند، وسعت آن هم بیشتر خواهد شد.

آلوپسی کششی

بیشتر افرادی که موهای خود را دم اسبی و خرگوشی می‌بندند به این نوع ریزش مو دچار می‌شوند. در این الگو موهای سر به دلیل کشیدن در یک بازه زمانی طولانی از ریشه جدا می‌شوند. آلوپسی کششی بیشتر در نواحی شقیقه سر خود را نشان می‌دهد.

آناژن افلوویوم

این نوع الگوی ریزش مو، ریزش موی ناگهانی در مرحله رشد موهای سر است. معمولا شیمی درمانی، پرتو درمانی، استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند باعث این نوع ریزش موی سر شود. در ریزش مو آناژن افلوویوم موقت بعد از گذشت سه ماه دوباره موها شروع به رشد می‌کنند، اما در صورتی که این ریزش مو دائمی باشد فرد به طاسی سر دچار می‌شود.

هیپوتریکوزیس

این نوع عارضه از زمان تولد نوزاد همراه آن است. در واقع نوزادی که به هیپوتریکوزیس مبتلا شده باشد به هیچ عنوان مو ندارد. پزشکان دلیل آن را نقص ژنتیکی در جنین می‌دانند.

تلوژن افلوویوم

در بسیاری از مواقع فولیکول‌های موی سر، خیلی سریع‌تر از موعد مشخص به فاز استراحت وارد می‌شوند. زمانی فرد به این حالت دچار می‌شود که تحت تاثیر استرس زیاد، ترومای جسمی و جراحی قرار گرفته باشد. بعد از آن موها در نواحی مختلف سر کم پشت می‌شوند و به مرور زمان فرد دچار تاسی و ریزش مو خواهد شد. البته اگر در زمان درست نسبت به درمان ریزش مو اقدام کنید، می‌توانید از ریزش موی سر جلوگیری کنید.

فولیکولیت پشت سر

زمانی که فولیکول‌های موی سر در اثر عفونت‌های باکتریایی ملتهب شوند، این التهاب به صورت یک حلقه دور فولیکول مو قرار می‌گیرد و شبیه به یک آکنه یا جوش خود را نشان می‌دهد. اگر به موقع این عارضه را درمان نکنید ممکن است فولیکول مو را بسوزاند، همین موضوع می‌تواند دلیلی بر ریزش موی سر باشد.

تریکورکسیس نودوزا

در این نوع الگوی ریزش موی سر، در قسمت ساقه‌ی موها گره‌ها و نقطه‌های کوچکی ایجاد می‌شود. دقیقا از همان قسمت موها خرد شده و فرد دچار کم پشتی موی سرخواهد شد. ازجمله دلایل ایجاد این نوع ریزش موی سر می‌توان به استفاده از مواد شیمیایی و حالت‌دهنده‌های قوی، استفاده از ابزارهای گرمادهنده چون سشوار، اتو مو و… اشاره کرد.
البته تجمع آمونیاک در بدن، کمبود آهن و اختلال غده تیروئید می‌تواند از دیگر دلایل این نوع الگوی ریزش موی سر باشد.

روش های درمان ریزش مو

در این بخش با روش‌ها درمان ریزش موی سر آشنا خواهید شد:

درمان با داروی خوراکی

یکی از راه‌های درمان ریزش مو در خانم‌ها و آقایان استفاده از داروهای شیمیایی است. از این داروهای خوراکی می‌توان به ماینوکسیدیل، کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، فیناستراید، داروهای ضدآندروژن، کورتیکو استروئید اشاره کرد. این داروها به صورت خوراکی هستند و باید طبق تجویز پزشک در زمان مشخص مصرف شوند.

درمان با داروهای موضعی

در بسیاری از مواقع تنها مصرف داروهای خوراکی نمی‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. از این رو پزشک با تجویز داروهای موضعی به درمان ریزش موی سر کمک بسیاری می‌کند. یکی از مهم‌ترین داروهای موضعی که برای درمان ریزش مو سر استفاده می‌شود ماینوکسیدیل است. استفاده از ماینوکسیدیل در کنار داروهای خوراکی علاوه بر تقویت موی سر، می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری کند.

مزوتراپی مو

یکی از کم‌تهاجم‌ترین روش‌ها برای درمان ریزش مو است. در این روش پزشک در ابتدا ترکیب چند ماده لازم و ضروری برای رویش مجدد موها را با تزریق وارد پوست سر می‌کند. این ترکیب از عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌های لازم برای رشد موها ساخته شده و می‌توانند به درمان ریزش موی سر کمک بسیاری کنند.

میکرونیدلینگ مو

یکی از روش‌هایی که به درمان ریزش مو سکه‌ای کمک بسیاری می‌کند، میکرونیدلینگ موی سر است. در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه خراش‌ها و زخم‌های کوچکی روی پوست سر ایجاد می‌کند. همین خراش‌ها منجر به تحریک کلاژن سطح پوست شده و در نهایت باعث رویش مجدد موی سر می‌شود. ایجاد زخم روی پوست صورت علاوه بر اینکه به بازسازی فولیکول‌های مو کمک بسیاری می‌کند، می‌تواند منجر به ضخیم شدن موهای سر شود.

پی آر پی مو

یا همان پلاکت درمانی، روشی است که در آن با تزریق محلول پی آر پی پلاکت‌ها آزاد می‌شوند و رشد مجدد موهای سر آغاز می‌شود. این تزریق علاوه بر اینکه پوست سر را تحریک به ساخت کلاژن می‌کند، می‌تواند باعث تشکیل عروق خونی جدید شود.

کاشت موی طبیعی

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن ریزش موی سر، است. اگر دچار ریزش موی شدید و طاسی سر شدید، شاید پزشک نتواند با استفاده از داروهای موضعی و خوراکی آن را درمان کند. در اینصورت بهترین راه، کاشت موی طبیعی است. کاشت مو می‌تواند یک راه دائمی برای درمان ریزش مو باشد.

لیزر تراپی

اگر به دنبال یک راه غیرجراحی هستید می‌توانید از لیزر تراپی استفاده کنید. یکی از روش‌های درمانی برای ریزش موی سر برای مردان و زنان است. لیزر تراپی می‌تواند موهای شما را ضخیم‌ کند، این روش به افزایش تراکم موهایتان کمک بسیاری خواهد کرد. در این روش با استفاده از انرژی نور پوست را تحریک به ساخت کلاژن می‌کنند.

کدام روش درمان ریزش مو بهتر است؟

اگر به دنبال یک راه دائمی برای درمان ریزش موی سر خود هستید قطعا کاشت موی طبیعی می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد. کاشت مو علاوه بر هزینه‌ی بالایی که دارد از دوره نقاهت طولانی‌تری هم برخوردار است. از طرفی اگر به دنبال یک راه غیرجراحی هستید لیزر درمانی و استفاده از ماینوکسیدیل موضعی هم می‌تواند یکی از بهترین راه‌های برای درمان ریزش موی سر باشد. در نهایت برای آنکه مشخص کنید کدام یک از روش‌های جلوگیری از ریزش موی سر برای فرد مناسب است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع پوست شما، شرایط بدنی، نوع ریزش موی سر و… می‌تواند بهترین راه را برای درمان ریزش مو به شما معرفی کند.

کلام آخر

ریزش مو عارضه‌ای نیست که به راحتی با خوددرمانی بتوانید جلوی آن را بگیرید. برای درمان آن بهتر است از پزشک متخصص مشورت بگیرید و از داروهای موضعی و خوراکی استفاده کنید. بهترین زمان درمان این عارضه هم زمانی است که متوجه ریزش موی خود شدید، هرچه مدت زمان بیشتری از آن بگذرد درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد.