اجتماعیاخبار کسب و کار

آموزش نصب بازی ps5از طریق کامپیوتر

آموزش نصب بازی روی PS5

نحوه نصب بازی روی PS5 پرسش بسیاری از کسانی است که تا کنون با کنسول‌های سونی بازی نکرده‎اند، چراکه عمدتاً کسانی که PS3 و PS4 بازی کرده‌اند مشکلی برای نصب بازی روی PS5 ندارند. خبر خوب این است که نصب بازی روی PS5 اصلاً کار دشواری نیست و اتفاقاً زحمت بسیار اندکی می‌طلبد. در ادامه خواهیم گفت که نصب بازی روی PS5 به چه صورت انجام می‌پذیرد.

آموزش نصب بازی ps5از طریق کامپیوتر

نحوه نصب بازی روی PS5

قبل از خرید اکانت ظرفیتی در نظر داشته باشید که PS5 در دو مدل دیجیتال و استاندارد یا دیسک‌خور در دسترس است. نسخه‌ی دیجیتال فقط بازی‌های دیجیتال یا دانلودی را پشتیبانی می‌کند، اما مدل استاندارد علاوه بر بازی‌های دیجیتال برای نصب بازی‌های دیسکی هم کاربرد دارد.

اگر دیسک بازی را تهیه کرده‌اید، هیچ راه دشواری برای نصب بازی ندارید. کافی‌ست دیسک را درون کنسول قرار دهید و منتظر نصب و اجرای بازی باشید، به همین راحتی!

اما اگر قصد دانلود بازی دارید، باید وارد حساب کاربری‌تان شوید. اگر هم حساب کاربری ندارید باید حساب کاربری بسازید که البته این هم بسیار راحت است. با ساخت حساب کاربری یا ورود به حساب کاربری می‌توانید به کتابخانه‌ی پلی‌استیشن بروید و هر بازی که می‌خواهید را انتخاب، خریداری و بعد دانلود کنید. دانلود و نصب بازی در این مرحله هم هیچ دشواری ندارد و خیلی راحت با انتخاب گزینه‌ی دانلود، بازی دانلود و سپس روی سیستم نصب می‌شود.

اما چیزی که مهم است این است که بسیاری از گیمرها در ایران مستقیم از فروشگاه پلی استیشن بازی را خریداری و دانلود نمی‌کنند، بلکه اکانت قانونی خریداری می‌کنند. اکانت‌های قانونی در واقع اکانت‌های ظرفیتی و اشتراکی هستند. این اکانت‌ها در سه ظرفیت با نام‌های ظرفیت 1، ظرفیت 2 و ظرفیت 3 توسط فروشگاه‌های مختلف از جمله فروشگاه گیم استور عرضه می‌شوند.

 خرید اکانت قانونی فیفا 23 فقط در حالت آفلاین قابل‌استفاده هستند، اکانت‌های ظرفیت 2 هم به‌صورت آفلاین و هم آنلاین قابل‎استفاده اند و اکانت‌های ظرفیت 3 فقط به‌صورت آنلاین استفاده می‌شوند. پس از خرید اکانت قانونی یا ظرفیتی، برای استفاده از بازی‌های آن‌ها ابتدا باید وارد آن اکانتی که خریداری کرده‌اید شوید. برای این منظور مراحل زیر را طی کنید.

مراحل نصب اکانت قانونی روی PS5

1- ابتدا باید از اکانت خود خارج شوید. برای این منظور در گوشه‌ی بالا و راست صفحه، روی آواتارتان کلیک کنید. سپس روی Switch Use و بعد از آن روی Add User کلیک کنید.

2- در مرحله‌ی بعد، روی Get Started در سمت چپ کلیک کنید.

3- با کلیک روی Get Started، به صفحه‌ای جدید وارد می‌شوید که ابتدا باید در آن تیک گزینه‌ی I Agree را بزنید و بعد از آن روی Confirm کلیک کنید.

4- در صفحه‌ی جدید، در سمت چپ، ایمیل و پسورد را باید وارد کنید. ایمیل و پسورد را از هر جایی که اکانت بخرید به شما می‌دهند. با وارد کردن ایمیل و پسورد باید روی گزینه‌ی Sign In کلیک کنید.

5-  با کلیک روی Sign In، صفحه‌ای جدید برای شما باز می‌شود که در آن باید تیک I Agree را بزنید و باز هم روی Confirm کلیک کنید. پس از این دو صفحه برای شما باز می‎شوند که در هر دو باید گزینه‌ی Do This Later را بزنید.

در این‌جا به‌خوبی وارد اکانت ظرفیتی که خریداری کرده‌اید شده‌اید. به کتابخانه‌ی پلی‌استیشن بروید و بازی‌هایی که در این اکانت هستند را دانلود و اجرا کنید. برای آن‌که ببینید چه بازی‌هایی به‌‌واسطه‌ی این اکانت قابل‌دانلود هستند باید در کتابخانه‌ی پلی استیشن به بخش Your Collection بروید. اینجا بخشی است که بازی‌های قبلاً خریداری‌شده در آن قرار دارند.

فرق اکانت قانونی با هکی چیست؟

خرید اکانت ظرفیت ۱ ps5 :به روش نصب بازی به‌صورت دیسکی و دیجیتالی پرداختیم، اما پرسش دیگری که نزد کاربران تازه‌ی PS5 وجود دارد این است که اکانت هکی چیست و چه تفاوتی با اکانت قانونی دارد؟ این افراد عمدتاً در فضای اینترنت می‌بینند که برخی فروشندگان اقدام به فروش اکانت هکی کرده‌اند و از این رو چنین سوالی در ذهن آن‌ها به وجود آمده‌است.

اکانت هکی همچنان‌که از نام‌اش مشخص است، اکانتی‌ست که هک شده و در واقع دزدی شده‌است. به هیچ عنوان به سراغ این اکانت‌ها نروید، چراکه حتی احتمال بَن شدن کنسول‌تان وجود دارد!

خرید اکانت قانونی

فروشگاه آنلاین گیم استور، انواع اکانت قانونی برای بازی‌های مختلف را ارائه کرده‌است. اگر قصد خرید اکانت قانونی دارید، روی لینک زیر کلیک کنید و سری به اکانت‌های قانونی بازی‌های مختلف در گیم استور بزنید:

PSX دیتای بازی را در قالب فایل‌های چهار گیگابایتی در دسترس قرار می‌دهد و باید شماره پیش از پسوند فایل را تا جایی که حجم فایل کم‌تر از ۴ گیگابایت شود تغییر دهید تا تمامی پارت‌ها دانلود شوند

پس از این کار یک بار نرم‌افزار را بسته و دوباره اجرا کنید. حال در همان اولین قسمت نرم‌افزار و پیش از وارد شدن به محیط آن، دو عدد در کنار IP مشاهده خواهید کرد که یکی از آن‌ها بسته به سیستم تغییر بوده و دیگری 8080 است. این دو عدد را در جایی یادداشت کنید و وارد محیط نرم‌افزار شوید. حال باید IP اتصال اینترنت‌تان در کنسول را با این اعداد هماهنگ کنید تا بتوانید از PSX استفاده کنید. برای این کار کنسول را روشن کرده و از قسمت تنظیمات، به قسمت Network رفته و Set Up Internet Connection را انتخاب کنید.

در این قسمت یک نکته مهم وجود دارد و آن هم اینکه اگر کامپیوتر شما با کابل LAN به اینترنت وصل شده، بهتر است کنسول را هم با LAN به مودم وصل کنید. در صورتی هم که پی‌سی شما به شکل بی‌سیم به مودم وصل شده، بهتر است کنسول را هم به صورت بی‌سیم به مودم وصل کنید. به شخصه در حالت‌هایی غیر از این دچار مشکل در استفاده از PSX شده‌ام.

تغییر تنظیمات شبکه PS4 برای اتصال به PSX

پس از اینکه گزینه Set Up Internet Connection را انتخاب کردید، از گزینه Custom به جای Easy در تنظیم اتصال استفاده کنید و به ترتیب Automatic > Do Not Specify > Automatic > Automatic را بزنید تا به قسمت Proxy Server برسید. در این قسمت اعدادی را یادداشت کرده بودید و یکی از آن‌ها 8080 است، وارد کنید و تایید را بزنید. حال به قسمت Test Internet Connection رسیده‌اید و باید با انتخاب این مورد، بتوانید به شبکه پلی‌استیشن وصل شوید. در صورتی که در تمامی کار‌ها را درست انجام داده باشید، در این قسمت اروری مشاهده نخواهید کرد و آنلاین خواهید بود.

آموزش تغییر تنظیمات شبکه PS5 برای اتصال به PSX

برای مشاهده و اعمال تنظیمات اتصال کنسول PS5 به کامپیوتر و نرم‌افزار PSX باید به بخش Setting و گزینه‌ی Network مراجعه کنید.

سپس از بخش Settings وارد صفحه‌ی Set Up Internet Connection شوید.

ابتدا از بخش Networks Found به شبکه‌ی مورد نظر خود متصل شوید. پس از اتصال عنوان این شبکه را در بخش Registered networks خواهید یافت. اکنون با انتخاب آن وارد بخش Advanced settings شوید.

اکنون گزینه Proxy Server را بیابید و آن را روی حالت Use قرار دهید.

 در ادامه آدرس IP و پورت درج شده در نرم‌افزار PSX را به ترتیب در Address و Port Number وارد و گزینه OK را انتخاب کنید تا تنظیمات شبکه ذخیره شود.

اکنون با موفقیت به PSX متصل شده‌اید و با مراجعه به View Connection Status در صفحه‌ی Connection Status پلی استیشن ۵، صحت تنظیمات وارد شده را می‌توانید بررسی کنید. اگر تمامی مراحل را به درستی طی کرده باشید، از طریق PSX به اینترنت متصل خواهید بود.

 دانلود بازی های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 با PSX

حال ابتدا نحوه دانلود یا آپدیت بازی‌ها و سپس انتقال فایل‌های دانلود‌شده به کنسول را آموزش خواهیم داد. پس از اینکه کنسول و پی‌سی را به درستی به هم متصل کردید و در قسمت Test Internet Connection کنسول هم اروری مشاهده نکردید، کافی است در کنسول به قسمت Library یا فروشگاه رفته و بازی را که دوست دارید، دانلود کنید. با شروع دانلود بازی، در قسمت Log برنامه PSX روی پی‌سی یک سری فعل و انفعالات صورت می‌گیرد و یک کادر به شکل تصویر زیر در آن ظاهر می‌شود. لینک فایلی که شما قصد دانلود آن را دارید، در قسمت PSN دیده می‌شود و با زدن گزینه Copy، می‌توانید این لینک را کپی کنید.

حال دانلود را از کنسول متوقف کند و لینک PSX را در مرورگرتان کپی کنید تا دانلود فایل چهار گیگابایتی آغاز شود. حتی در صورت استفاده از IDM می‌توانید لینک را مستقیما در قسمت Add Url این برنامه هم کپی کنید تا دانلود‌تان آغاز شود. روش دوم بهتر است چرا که فایل‌های دانلود‌شده از این طریق پسوند PKG دارند و IDM به صورت پیش‌فرض این پسوند را شناسایی نمی‌کند. در نتیجه زمانی که لینک را در مرورگر پی‌سی کپی کنید، دانلود با خود مرورگر صورت خواهد گرفت. مگر اینکه وارد تنظیمات IDM شده و از آنجا پسوند PKG را به جمع پسوند‌های پشتیبانی‌شده در این نرم‌افزار دانلود اضافه کنید.

اما سوالی که شاید برای‌تان پیش بیاید این است که پس از گرفتن لینک دانلود، با یک فایل ۴ گیگابایتی رو‌به‌رو هستید و این در حالی است که مثلا شاید یک بازی ۲۲ گیگابایت حجم داشته باشید. پاسخ این سوال این است که لینک‌هایی که PSX به شما می‌دهد، در اصل پارت و بخش اول فایل دانلودی بازی هستند و این نرم‌افزار فایل‌ها را به ۴ گیگابایتی تقسیم می‌کند که نتیجه آن دانلود راحت‌تر است. برای اینکه بتوانید پارت‌های بعدی یک بازی را هم دانلود کنید، کافی است کمی نام فایل را دست‌کاری کنید که در ادامه آن را با مثالی توضیح خواهیم داد:

https://gs2.ww.prod.dl.playstation.net/gs2/ppkgo/prod/CUSA04027_00/8/f_e9b3b529438f92f68a1d449cf8825e30d95cfb827e3fea4f1abaed48950fdda8/f/UP0006-CUSA04027_00-TITANFALL2RSPWN1-A0108-V0100_0.pkg

آدرسی که در بالا مشاهده می‌کنید، مربوط به آخرین آپدیت (در ادامه به نحوه دانلود آپدیت بازی‌ها اشاره خواهیم کرد) بازی Titanfall 2 است. این آدرس مربوط به اولین پارت از آپدیت بازی است و برای اینکه به پارت‌های بعدی دسترسی داشته باشید، باید عدد 0 را که دقیقا پیش از .pkg قرار دارد به 1 تبدیل کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که حجم فایل کم‌تر از ۴ گیگ شود. فایلی با حجم کم‌تر از ۴ گیگ آخرین پارت از فایل دانلودی بازی است.

دانلود آپدیت بازی های PS4 و PS5 با نرم افزار PSX

اما در پایان این بخش بد نیست اشاره‌ای هم به نحوه دانلود آپدیت‌ها داشته باشیم. این کار هیچ تفاوتی با دانلود خود بازی نداشته و تنها کافی است پس از تنظیم IP کنسول و پی‌سی، وارد بازی شوید تا دانلود آپدیت توسط خود کنسول آغاز شود. سپس این دانلود را از کنسول متوقف کرده و از طریق PSX لینک آن را کپی کنید و با تغییر دادن عدد قبل از پسوند، تمام پارت‌ها را دانلود کنید. البته با اینکه استفاده از PSX Download Helper کار شما را برای دانلود دیتا بازی پلی استیشن 4 و پلی استیشن ۵ راحت می‌کند، اما دانلود آپدیت‌ها از این طریق یک ایراد هم دارد.

آن هم اینکه وقتی شما با کنسول آپدیت را مستقیما دانلود کنید، از آنجایی که پیش از این آپدیت‌های قبلی بازی را دانلود کرده‌اید، آپدیت جدید حجم پایین‌تری خواهد داشت. اما زمانی که از PSX برای دانلود آپدیت استفاده می‌کنید، برنامه لینک دانلود آپدیت کامل بازی را به‌تان می‌دهد که حجم بیش‌تری دارد. البته اگر بازی‌ای را برای اولین بار خریداری کرده باشید، تفاوتی بین حجم آپدیت دانلود‌شده به صورت مستقیم و از طریق PSX وجود نخواهد داشت و این فقط زمانی صادق است که شما قبلا آپدیت‌های قبلی بازی را روی کنسول دریافت کرده باشید.

انتقال فایل دیتا بازی به PS4 و PS5

پس از اینکه تمامی پارت‌های دیتای بازی را دانلود کردید، نوبت به انتقال آن‌ها به کنسول می‌رسد. برای این کار تمامی پارت‌های دانلود‌شده را در یک پوشه قرار دهید و سپس در نرم‌افزار PSX، به قسمت Setting که همان تب پنجم از سمت چپ است بروید. در این قسمت تیک گزینه Auto Find Replace File را بزنید و با زدن Folder، پوشه‌ای را که فایل‌های دانلودی را در آن قرار داده‌اید انتخاب کنید.

در نهایت روی Apply در پایین کلیک کنید. حال کافی است به کنسول رفته و از قسمت Downloads، دانلود فایل بازی را ادامه دهید. در صورتی که پوشه درست را انتخاب کرده باشید، شاهد خواهید بود که دیتای مربوط به بازی یا آپدیت آن، با سرعت بسیار بالایی دانلود می‌شوند. دلیل این امر این است که این فایل‌ها نه از طریق اینترنت که از طریق پی‌سی شما به کنسول منتقل می‌شوند.

به هر حال PSX Download Helper برنامه‌ای بسیار کاربری برای دانلود و انتقال دیتای بازی‌های پلی‌استیشن 4 است و تنظیم و آماده کردن آن هم کار سختی به حساب نمی‌آید. با این حال باز هم اگر پس از خواندن این آموزش مشکلی در این زمینه داشتید، حتما آن را با گیم استور در میان بگذارید.