کود کفتر برای درخت گردو

نکات خرید کود برای درخت گردو

درخت گردو در زمره درختان بسیار با ارزش چه از جنبه اقتصادی و چه از جنبه سلامتی و مصارف خوراکی می باشد؛ این درخت از ارتفاع بلندی از حدود ۱۰ تا ۴۰ متر برخوردار می باشد و برگ های سبز رنگ آن بسیار پهن بوده و چوب آن از جمله سخت ترین و مشهورترین چوب های جهان تلقی می شود ؛ هم چنین گردو از محبوب ترین میوه های خشک باغی به حساب می آید که نگهداری آن هزینه چندانی نیاز ندارد. کشاورزان عزیز کشور ما با اهداف مختلف به کاشت درختان گردو اقدام می کنند که البته درست است که بحث سود اقتصادی در اولویت قرار دارد، اما این درخت توانایی تولید میوه تا سال های زیادی را دارد و سایه درخت های بالغ نیز جهت نشستن در زیر آن برای باغداران بسیار دلنشین خواهد بود.

گردو های ایرانی در زمره برترین گردو های جهان می باشند و کشاورزان با کاشت و پرورش این محصول کمک شایانی به اقتصاد کشور می نمایند. با توجه به اهمیت پرورش درختان گردو، رساندن مواد مغذی جهت رشد و پر باری آن ها ضروری می باشد؛ در این راستا خرید کود مناسب برای درخت گردو از ضروریات است. در این مقاله در پیرامون موضوع خرید کود برای درخت گردو دامن خواهیم زد و سعی خواهیم کرد کشاورزان را در راستای خرید نهال گردو و کود مناسب برای آن یاری دهیم؛ پس تا انتها ما را  در نهالستان ارغوان نهال همراهی فرمایید.

کود کفتر برای درخت گردو

ضرورت مصرف کود:

گردو برای رشد و تکثیر و تولید میوه های فراوان به خاک عمیق و حاصلخیز سرشار از عناصر ضروری نیازمند است؛ به جهت آنکه خاک از کمبود مواد مغذی رنج نبرد و غنی از مواد آلی و معدنی باشد، افزودن کود به آن در اولویت قرار دارد. درخت گردو از جمله درختان پرمصرف تلقی می شود که باید مواد موردنیاز جهت رشد آن به موقع در اختیارش قرار گیرد. کود جوانه زنی و شکوفایی درخت گردو را بهبود می بخشد و از آن در مقابل بیماری ها، آفت ها، تنش های محیطی چون تغییر دما و سرد و گرم بودن بیش از حد محافظت می کند و آن را مقاوم تر می سازد.

خرید و استفاده از کود برای درخت گردو:

به طور معمول پس از حفر چال ها یی که جهت کاشت نهال های گردو حفر شده اند ، آن ها را از ترکیبی از خاک و کود پر می کنند تا گیاه از ابتدا از تمامی عناصر برخوردار باشد و قوی و شاداب بار بیاید. کود های آلی به همراه کود های شیمیایی در فصل زمستان لازم است به صورت چال کود در سایه سار درخت ریخته شده تا هم آن را تقویت کند و هم برای فصل بهار جهت تولید میوه آماده کند.

چال کود چیست؟

چاله ای حفر شده به عمق یک متر و عرض ۴۰ سانتی متر در سایه سار درخت می باشد.

فواید خرید کود برای درخت گردو و سود کشاورز:

درخت گردو به خصوص در سال های اولیه رشد خود با گسترش ریشه زیادی مواجه می شود تا با سرعت شروع به تکثیر و بزرگ شدن نهال کند. ریشه ها مواد آلی و معدنی را از خاک جذب می نمایند و به سمت بخش های بالایی گیاه هدایت می کنند. تمامی گیاهان و درختان در حال رشد و زنده، باید عناصر ماکرو و میکرو را از خاک دریافت کنند؛ از آن جا که خاک به تنهایی قادر نیست تمام نیازهای غذایی و عنصری گیاهان را رفع کند، بهترین کار و راه حل فوق العاده برای کشاورزان و باغداران خرید کود می باشد.

تامین عناصر پرمصرف و کم مصرف با خرید کود برای درخت گردو:

برای این که درخت گردو محصول پر ثمری را به کشاورزان زحمت کش و پر تلاش تحویل دهد، باید به اندازه تراکم و ارتفاع و حجم درخت به گونه ای از مواد مغذی بهره مند شود که به تمام بافت های آن برسد.

عناصر پرمصرف یا ماکرو:

این دسته از عناصر به میزان زیاد توسط درخت گردو مورد مصرف قرار می گیرد و با خرید کود می توانید درختان گردو را از داشتن آن ها سیراب کنید. در مطالب زیر در مورد هر کدام از عناصر و اثرات کمبود آنها توضیح خواهیم داد.

نیتروژن:

وجود نیتروژن کافی، رشد رویشی درخت گردو را سرعت می بخشد و از زرد شدن برگ های جوان جلوگیری می کند. در اثر کمبود نیتروژن برگ های قدیمی زرد خواهند شد.

فسفر:

این عنصر سبب توسعه سیستم ریشه ای شده و آن را جهت جذب و انتقال مواد مغذی گسترش می دهد. کمبود فسفر سبب ضعیف شدن جوانه های انتهایی و کوچک شدن برگ های جوان خواهد شد.

پتاسیم:

این عنصر در گلدهی درخت گردو، تلقیح گل ها جهت تولید گردو و استحکام درخت در برابر بیماری ها و آفات نقش پر رنگی دارد. کمبود این عنصر سبب سوختن برگ از سمت پایین خواهد شد.

گوگرد:

این عنصر در تنظیم ph خاک دخالت دارد و در خاک های آهکی که قلیایی می باشند پی اچ خاک را پایین آورده و اسیدی می کند. اثر کمبود گوگرد مشابه ازت می باشد اما بیشتر در برگ های جوان و بالایی بروز پیدا می کند.

منیزیم:

این ماکرو مغذی در ساخت کلروفیل گیاهی نقش دارد و در انتقال انرژی در گیاه بسیار موثر می باشد ؛ وقتی گیاه از کمبود این عنصر رنج ببرد، برگ های پایینی زرد شده، جمع می شوند و شکل فنجانی به خود می گیرند.

کلسیم:

وجود کلسیم در ساختار دیواره سلولی به استحکام آن کمک ویژه ای می کند؛ این عنصر بیشتر در خاک های شنی کم پیدا می شود. شکننده شدن ساقه گیاهان و مشاهده لکه های قهوه ای به دلیل کمبود کلسیم می باشد.

عناصر کم مصرف با میکرو:

این عناصر هر چند به میزان کم توسط گیاهان و درختان مصرف می شوند اما وجود آن ها بسیار ضروری می باشد.

آهن:

در فرآیند فتو سنتز ، تنفس سلولی گیاهان و درختان و متابولیسم های درون سلولی وجود عنصر آهن ضروری می باشد و کمبود آن سبب زرد شدن برگ های بالایی می شود.

روی:

این عنصر در تبادل انرژی و هیدروکربن ها در ساختار گیاه نقش دارد؛ و کمبود آن به صورت لکه هایی بر روی رگبرگ ها نمایان می شود.

منگنز:

در تبادلات هیدرو کربنی و فتو سنتز عملکرد بالایی داشته و کمبود آن سبب رنگ پریده شدن برگ های درختان می شود.

مس:

در روند تولید پروتئین، گیاه به مس احتیاج دارد و علائم کمبود آن کمتر دیده می شود و در اثر آن حاشیه برگ ها حالت خمیده و به سمت پایین خواهند گرفت.

مولیبدین:

این عنصر در خاک های اسیدی از جذب بالایی برخوردار می باشد و در تبادلات مواد در بافت های گیاه نقش دارد و کمبود آن کم اتفاق می افتد.

بور:

برای تلقیح گل و تولید میوه وجود این عنصر ضروری است و کمبود آن سبب زرد شدن نوک برگ های جوان می شود. هم چنین در توسعه ریشه نیز نقش دارد.

آیا کود کبوتر برای درخت گردو، مناسب است؟

در میان تمامی کودهای طبیعی که برای کاشت و رشد نهال گردو استفاده می‌شوند، کود کبوتر از کیفیت بالایی برخوردار است. این کود برخلاف دیگر کودهای حیوانی، کیفیت خاک را از بین نمی‌برد و در مقایسه با کود اسب یا گاو دارای مواد معدنی مناسبی همچون فسفر است.

به نقل از:

noon.com

ediluce.it