اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

انواع لک صورت و دلایل بوجود آمدن آن چیست؟

علت ایجاد لک صورت چیست و چگونه درمان میشود؟

لکه‌های تیره بر روی پوست ازجمله شایع‌ترین عارضه‌ها هستند که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند. نور خورشید تولید ملانین که رنگدانه ی پوست است را تحریک کرده و داروها و عوامل دیگری که بر روی ملانوسیت ها تأثیر می‌گذارند منجر به ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست می‌شوند. با وجود گزینه‌های درمانی بسیار متعدد، انتخاب روش مناسب دشوار خواهد بود.

انواع لک صورت و دلایل بوجود آمدن آن چیست؟

پیشنهاد ما برای شما استفاده از محصولات اوردینری می باشد.

علت ایجاد لک صورت

لک صورت یک عارضه‌ی پوستی است که به صورت یک لکه یا نقطه با رنگ متفاوت از پوست بروز پیدا می‌کند. با وجود اینکه اکثر لکه‌های پوستی بی خطرند، ایجاد آن‌ها بر روی صورت می‌تواند آزار دهنده باشد. دلایل مختلف بروز لک صورت:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض نور خورشید می‌تواند باعث آسیب‌های شدید پوستی شود. زمانی که اشعه‌ی فرابنفش (UV) خورشید با پوست برخورد می‌کند، سلول‌های تولید کننده‌ی ملانین (ملانوسیت) بیش از حد فعال خواهند شد. تولید بیش از حد رنگدانه ی پوستی می‌تواند باعث تیره شدن پوست شود. زمانی که تعدادی از این سلول‌ها بیش از بقیه تحریک شوند، یک لکه‌ی تیره بر روی پوست ایجاد خواهد شد. این خوشه‌های ملانین به شکل کک و مک، خال، ملاسما و لکه‌های پیری بروز پیدا می‌کنند.

تغییرات هورمونی

جای زخم‌های باقی مانده از آکنه ازجمله شایع‌ترین عوارض پوستی در صورت است. بروز آکنه معمولاً در اثر نوسانات هورمونی و سطح بالای آندروژن ها در بدن اتفاق می افتد. آکنه‌های ناشی از هورمون بیشتر زنان را درگیر می‌کند چراکه در طی دوران بلوغ و پس از آن نیز در طی قاعدگی دچار افزایش سطح آندروژن می‌شوند. همچنین ممکن است در طی دوران بارداری یا یائسگی فرد دچار تغییرات هورمونی شود که می‌تواند عارضه را بدتر یا بهتر کند. معمولاً دیده می‌شود که استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی می‌تواند سطح هورمون‌های زنانه را به شکلی تغییر دهد که منجر به کاهش آکنه خواهد شد.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

برخی از عفونت‌های ویروسی مثل تبخال و آبله مرغان می‌توانند منجر به تشکیل تاول بر روی پوست شوند که نهایتاً لکه‌هایی را از خود به جای می‌گذارد. عفونت‌های باکتریایی مثل ایمپتیگو می‌توانند باعث ایجاد بافت اسکار شوند که از بین رفتن آن زمان بر خواهد بود.

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد به دلیل عوامل وراثتی در خطر بیشتری برای ایجاد بافت اسکار قرار دارند. در یک مطالعه مشخص شد که افرادی که سابقه‌ی خانوادگی تشکیل بیش از حد اسکار را داشته و یا متعلق به برخی گروه‌های بومی خاص هستند، در خطر بیشتری برای ایجاد اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئیدی قرار دارند.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی شما می‌تواند بر روی پوست نیز تأثیر گذار باشد به خصوص در مورد لکه‌های پوستی. مصرف بیش از حد چربی و محصولات لبنی می‌تواند منجر به عود آکنه و یا تشدید آن شود. مصرف برخی محصولات لبنی مثل شیر کامل یا شیر کم چرب می‌تواند آکنه را تشدید کند. با این حال محصولات دیگر مثل پنیر و ماست تاثیری بر خطر بروز آکنه نخواهند داشت.

استرس

افزایش استرس می‌تواند منجر به تضعیف سلامت عمومی پوست شود. افرادی که زندگی پر استرس داشته و یا معمولاً اضطراب دارند در خطر بیشتری برای بیماری‌های پوستی و به خصوص آکنه قرار خواهند داشت.

داروها

برخی از داروها می‌توانند بر روی هورمون‌های بدن تأثیر گذاشته و منجر به ایجاد لکه‌های پوستی شوند. اگر فکر می‌کنید که داروهای شما این عارضه را به همراه دارند با پزشک خود مشورت کنید. محصولات ورونیک در این مواقع می تواند راه گشا باشد.

مراقبت نادرست از پوست

استفاده از محصولات نامناسب برای مراقبت از پوست به خصوص محصولاتی که برای پوست شما بیش از حد خشن هستند می‌تواند خطر بروز لکه‌های پوستی را افزایش دهد. استفاده از این محصولات به خصوص محصولات عطری و دارای رنگ می‌تواند پوست را ناراحت کرده و آن را خشک کند. ممکن است زمانی که پوست بیش از حد خشک می‌شود تولید چربی در آن افزایش یافته و با مسدود شدن روزنه‌های پوست، لکه‌هایی بر روی سطح آن ایجاد شوند. اگر در خطر بروز لکه‌های پوستی قرار دارید حتماً از محصولات ملایم به منظور پاکسازی صورت خود استفاده کرده و پوست خود را با استفاده از مرطوب کننده‌های بدون چربی مرطوب نگه دارید.

انواع لک صورت و بدن

در زیر به انواع اصلی لک‌های پوستی و طرز از بین بردن آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ملاسما

ملاسما یک ناحیه‌ی تیره بوده که بر روی صورت و در نزدیکی گونه‌ها و پیشانی ایجاد می‌شود. این عارضه در بارداری و یائسگی بسیار شایع است چراکه تغییرات هورمونی تأثیر زیادی بر آن خواهند داشت. در اثر این تغییرات، ملانوسیت ها تحت تأثیر قرار گرفته و بخش‌هایی از صورت را تیره می‌کنند. معمولاً زمانی که فرد در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرد این عارضه بدتر می‌شود.

نحوه‌ی درمان: به طور روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید. همچنین از محیط‌های گرم مثل خودروی پارک شده در زیر آفتاب یا اجاق گاز دوری کنید. علاوه بر این استفاده از یک کرم یا پماد می‌تواند پوست شما را روشن‌تر کند. هیدروکینون می‌تواند در این امر به شما کمک کند ولی نباید آن را بیش از 4 هفته مصرف کنید. ازجمله داروهای دیگر می‌توان به ویتانول A، و کرم‌های حاوی اسیدهایی مثل کلاسیس یا آداپالن اشاره کرد.

لکه‌های ایجاد شده در اثر نور خورشید

لکه‌های ناشی از نور خورشید معمولاً در افرادی با پوست بسیار روشن یا بسیار تیره که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند ایجاد می‌شوند. این عارضه بیشتر در بخش‌هایی از بدن مثل کف دست، صورت و گردن دیده شده و بروز آن معمولاً در سنین بالای 40 سال است ولی در افراد جوان‌تر نیز دیده می‌شود.

لکه‌های کم رنگ و سطحی را می‌توان با لایه برداری 2 هفته یک بار پوست از بین برد. زمانی که این لکه‌ها بیشتر باشند بهتر است با مراجعه به متخصص پوست بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. این امر اهمیت زیادی خواهد داشت چراکه اگر این لکه‌ها بر روی پوست شما زیاد باشند در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار خواهید داشت و متخصص پوست می‌تواند وجود این ریسک برای شما را بررسی کند. استفاده از کرم‌های سفید کننده می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد ولی روش‌های زیبایی مثل لیزر، پالس لایت و لایه برداری نیز می‌توانند نتایج خوبی را به همراه داشته باشند.

لکه‌های قرمز پوستی (درماتیت)

درماتیت به شکل لکه‌های قرمز رنگی بر روی پوست بروز پیدا می‌کند و می‌تواند نشانگر وجود آلرژی پوستی باشد. این عارضه پس از مصرف غذاهای حساسیت زا مثل میگو، توت فرنگی و بادام زمینی و یا استفاده از محصولات موضعی مثل کرم، عطر و مواد آرایشی و یا تماس با برخی از اشیا مثل دستبند یا گردنبند، منجر به قرمز شدن و خارش پوست می‌شود. ممکن است در این موارد استفاده از یک کرم حاوی آستروئید برای شما توصیه شود که باید تا زمان برطرف شدن علائم عارضه دو بار در روز از آن استفاده کنید. مهم است که به منظور تشخیص علت بروز حساسیت به متخصص پوست مراجعه کنید تا در آینده بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید.

پیتیریازیس (مایکوزیس)

لکه‌های سفید روی پوست که به آن‌ها پیتیریازیس گفته می‌شود در اثر عفونت با نوعی قارچ ایجاد می‌شوند. با گذشت زمان این عارضه در پوست منتشر خواهد شد. فرد معمولاً در ساحل به این عفونت مبتلا نمی‌شود ولی پس از برنزه شدن پوست این لکه‌های سفید راحت‌تر دیده می‌شوند. علت بروز این عارضه نوعی قارچ است که در تعداد کنترل شده بر روی پوست انسان زندگی کرده ولی زمانی که دستگاه ایمنی فرد دچار مشکل شود این قارچ تکثیر پیدا کرده و لکه‌های سفید روی پوست را ایجاد می‌کند. در این موارد استفاده از کرم ضد قارچ بر روی پوست به مدت 3 هفته و 2 بار در روز توصیه می‌شود. زمانی که ناحیه‌ی تحت درمان بسیار بزرگ بوده و کل کمر را در بر بگیرد استفاده از از داروهای خوراکی ضد قارچ مثل فلوکونازول نیز ضروری خواهد بود که البته این کار باید تحت نظر پزشک انجام شود.

راش دیابتی

آکانتوزیس نیگریکانس نام علمی مورد استفاده برای لکه‌های تیره در اطراف گردن، چین های پوستی، زیر بغل و زیر پستان است که در اطراف مبتلا به مقاومت انسولینی یا دیابت دیده می‌شود. ممکن است این عارضه در افراد مبتلا به سرطان نیز دیده شود که البته امری نادر خواهد بود. در صورت مشاهده‌ی این لکه‌ها باید برای تشخیص علت بروز آن‌ها و تجویز کرم سفید کننده به متخصص پوست مراجعه کنید. به علاوه زمانی که این عارضه در اثر اضافه وزن ایجاد شده باشد، فرد باید به منظور تسریع روند درمان و تنظیم بهتر رنگ پوست وزن خود را کاهش دهد.

ویتیلیگو

ویتیلیگو عارضه‌ای است که منجر به ایجاد لکه‌های سفید بر روی پوست به خصوص در ناحیه‌ی تناسلی، آرنج، زانو، صورت و کف دست و پا می‌شود. ویتیلیگو ممکن است در هر سنی بروز پیدا کرده و علت آن همچنان نامشخص است. مهم است که برای شروع درمان مناسب خود با متخصص پوست مشورت کنید. می‌توان از کرم‌های تنظیم کننده‌ی رنگ پوست استفاده کرد ولی استفاده از کرم ضد آفتاب نیز برای شما ضروری خواهد بود چراکه مناطق روشن پوست در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

لکه‌های روی صورت به دلیل آکنه

جای جوش یکی از شایع‌ترین انواع لکه‌های پوستی بوده که پس از درمان‌های تهاجمی آکنه بروز پیدا می‌کند.

نحوه‌ی درمان: یکی از روش‌های مؤثر برای تنظیم رنگ پوست استفاده از روغن میوه‌ی گل رز خواهد بود. این کار را باید 2 تا 3 بار در روز انجام داده و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز خودداری کنید. به علاوه مهم است که چربی پوست خود را نیز با استفاده از داروهای ضد آکنه کنترل کنید. زمانی که دیگر جوش یا آکنه‌ای بر روی پوست وجود نداشت می‌توان از درمان‌های روشن کننده‌ی پوست مثل کرم، اسید، لایه برداری، میکرونیدلینگ، لیزر و پالس لایت استفاده کرد.

ماه گرفتگی یا خال‌های مادرزادی

ماه گرفتگی معمولاً رنگی مایل به قرمز داشته و یا تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست است و به روش‌های درمانی مورد استفاده پاسخ نمی‌دهد. البته زمانی که این عارضه به شدت آزاردهنده باشد می‌توانید با مراجعه به متخصص پوست و ارزیابی عارضه، بسته به موقعیت و عمق آن برای درمان اقدام کنید. لایه برداری با اسید که می‌تواند لایه‌ی خارجی و میانی پوست را بردار و همچنین لیزر درمانی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای درمان این عارضه‌ی پوستی باشند. تتو کردن پوست بر روی ماه گرفتگی نیز می‌تواند روشی مناسب برای کنار آمدن با این عارضه باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هرگونه لکه‌ی غیرطبیعی و ضایعات پوستی باید به منظور رد کردن احتمال ملانوما که نوع شدیدی از سرطان پوست است مورد بررسی قرار بگیرد. در موارد زیر به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • وجود لکه یا ضایعه‌ی پوستی که به سرعت در حال رشد است
  • وجود لکه یا ضایعه‌ی پوستی که حاشیه‌های نامنظم دارد
  • وجود لکه یا ضایعه‌ی پوستی همراه با قرمزی، خارش و حساسیت نسبت به لمس
  • وجود لکه یا ضایعه‌ی پوستی همراه با ترشح و خونریزی

متخصص پوست ضایعه‌ی پوستی شما را معاینه کرده و در صورت مشکوک بودن از آن نمونه برداری می‌کند تا بتوان به طور دقیق علت بروز عارضه را مشخص کرد.

منبع : sephora