چگونه مدارک هویتی مفقود شده را جست‌وجو کنیم؟

چگونه مدارک هویتی مفقود شده را جست‌وجو کنیم؟

آفتاب نیوز:

یکی از دغدغه های شهروندان در هنگام مفقود شدن مدارک هویتی، نحوه پیگیری این مدارک است. در برخی موارد مدارک شناسایی توسط شهروندان به صندوق پست تحویل داده می شود که در صورت مشاهده این مدارک به صورت کتبی قابل رهگیری است کارت ملی و شناسنامه ملی.

بر اساس توضیحات ثبت شده در کارت ملی و شناسنامه، مدارک شناسایی یافت شده باید توسط شخص پیدا کننده ارائه شود، صندوق به پست تحویل داده می شود و سپس مدارک مذکور توسط شرکت پست به سازمان ثبت

با فراهم شدن امکان ردیابی کارت ملی و شناسنامه مفقود شده در درگاه الکترونیکی سازمان ثبت احوال کیشور، استعلام روزانه از طریق سامانه مربوطه جهت جستجوی مدارک شناسایی از میان مدارک یافت شده خدمات الکترونیک، جستجوی اسناد هویتی مفقود شده .

شهروندانی که مدارک شناسایی خود را گم کرده اند، می توانند قبل از ارائه درخواست صدور رونوشت، با وارد کردن شماره مدارک ملی خود، نسبت به جستجوی مدارک ملی خود اقدام کنند.

این جست و جو در بین مدارک شناسایی در صورتی انجام می شود که صندوق های پستی تحویل داده شده باشد و شرکت پست آنها را برای ثبت ارائه کرده باشد. بنابراین به هموطنان توصیه می شود چند روز پس از ناپدید شدن مدارک خود را جستجو کنند.

در صورت پیدا شدن سند مورد نظر، ثبت احوال مربوطه باید در صورت ذکر نام در سامانه الکترونیکی به آن مراجعه و رسیدگی کند. اما در صورتی که جستجوی مدارک مفقود حداکثر تا یک ماه بی نتیجه باشد، هموطنان برای یافتن کپی شناسنامه یا کارت ملی به نزدیکترین اداره دولتی یا ثبت احوال مراجعه کنند.