اخبار کسب و کاراقتصادیعمومی

ساخت یو پی اس با باتری ماشین

 

باتری های مورد استفاده برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و کامیون ها به باتری خودرویی معروف هستند.این مدل باتری ها طراحی و ساخته شده اند تا یک مقدار بسیار زیادی از جریان را برای یک مدت زمان بسیار کوتاه برای تامین قدرت استارت خودرو و روشن شدن اتوموبیل فراهم کنند.

هنگامی که موتور ماشین روشن و در حال کار است، دینام ماشین وظیفه تامین نیازهای برق خودرو را به عهده دارد و همچنین به سرعت شروع به شارژ باتری ماشین کرده تا به شارژ کامل برگرداند.

بر خلاف باتری های ماشین،  و باتری های سیستم های برق خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کمی از جریان را به طور پیوسته برای مدت زمان طولانی ای تامین کنند. اصطلاحا به این قبیل باتری ها، باتری های ذخیره کننده انرژی هم گفته می شود.

انواع باتری یو پی اس: با اینکه هم باتری های یو پی اس و هم باتری های استارتی ماشین هر دو دارای ولتاژ 12 ولت هستند و هم از نظر ظاهری و حتی کارکرد هر دو از سرب و اسید برای تولید انرژی استفاده می کنند اما ساختار داخلی کاملا متفاوتی داشته و هر کدام برای مصرف خاص خود طراحی و تولید می شوند.

تمامی سیستم های بک آپ برقی مثل سیستم های برق اضطراری ( یو پی اس ها ) و همچنین باتری های برق خورشیدی با تبدیل جریان DC ذخیره شده در باتری به برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز مصرف کننده های خود هستند. در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس نوعی  هستند، زیرا در مقایسه با باتری های ماشین برای زمان تخلیه بسیار طولانی تری طراحی شده اند.

⚠️ در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

در باتری خودرو نسبت به باتری یو پی اس تعداد پلیت های سربی زیادتر و نازکتر است که موجب بالا رفتن سطح برخورد و واکنش صفحه الکترودهای باتری با الکترولیت می شود که این طراحی باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس دارای تعداد کمتری از پلیت های الکترود سربی بوده و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز دارد. این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی فراهم کند.

 

آیا بجای باتری یو پی اس می توان از باتری ماشین استفاده کرد؟  

 

با اینکه هم باتری ماشین و هم باتری یو پی اس هر دو باتری با ولتاژ 12 ولت هستند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

شما در واقع می توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی 220 ولت داشته باشید و مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به 220 تبدیل می کنید. ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد داشت و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتیکه باشد بدلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع خواهد شد.

ساخت یو پی اس با باتری ماشین

 

چرا بجای باتری یو پی اس از باتری ماشین استفاده نکنیم ؟

 

علاوه بر موارد گفته شده استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس باعث گرم شدن بیش از حد باتری در زمان شارژ با استفاده از شارژر یو پی اس می گردد که منجر خرابی سریع و کاهش عمر باتری می گردد همچنین امکان نشت اسید و آزاد شدن گاز هیدروژن و در نهایت منفجر شدن باتری وجود دارد.

 

ساخت یو پی اس با باتری ماشین

 

استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس از جمله سوالاتی است که برای کاربران مطرح می شود و دلیل آن نیز تفاوت قیمت این دو مدل باتری است. در یک آمپر مشابه باتری های ماشین ( باتری های استارتی ) چند برابر ارزانتر از باتری های یو پی اس و باتری های مناسب برای برق خورشیدی هستند.

در صورتیکه برای مدت زمان کوتاهی و یا بطور اورژانسی قصد راه اندازی یک دستگاه یو پی اس را با باتری ماشین داشتید این امکان وجود دارد اما بخاطر داشته باشید که باتری های استارتی برای تحمل دشارژ عمیق یا استفاده طولانی مدت ساخته نشده اند، در این قبیل باتری ها مقاومت داخلی بسیار کم بوده و در ساخت باتری از پلیت های سربی بسیار نازکتری نسبت به باتری های یو پی استفاده می شود به همین دلیل ساخت یو پی اس با استفاده از باتری ماشین منجر به خرابی سریع باتری ماشین و کاهش بسیار سریع عمر باتری می گردد.

در صورتیکه برای تامین برق مصرف کنند های خود نیاز به دارید توصیه می کنیم حتما قبل از خرید یا ارتقاء دستگاه، با چند کارشناس برق اضطراری در این زمینه مشورت کنید.

در زمان استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس به یاد داشته باشید که گرچه قیمت باتری ماشین بسیار ارزانتر از باتری یو پی اس است اما شما در حال از بین بردن باتری خود در کمتر از چند ماه و همچنین قبول ریسکهای مربوط به نشت اسید و گاز و منفجر شدن باتری هستید.