حوادث

هلال احمر در سال ۱۴۰۱ چه کرد؟

هلال احمر در سال ۱۴۰۱ چه کرد؟

مدیرکل روابط عمومی و روابط عمومی هلال احمر به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در سال 1401 پرداخت و گفت: امسال جمعیت هلال احمر 100 ساله شد و در واقع اقداماتی که در این زمینه انجام شده است. سال اقداماتی است که در آخرین یک قرن فعالیت انجام شده است.این گردهمایی انجام شده است.

بنا به گزارش، اشکان موسوی در تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در سال 1401 گفت: «یک سال از این 100 سال» ذیل این اقدامات تبیین شده است. چرا اگر امسال آخرین سال فعالیت جمعیت حلال حمر باشد و از سال آینده فعالیت هلال احمر دومین فعالیت باشد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای داخلی و بین المللی هلال احمر نسبت به سال های اخیر دارای دو ویژگی متفاوت است، تصریح کرد: وی گفت: اولاً بخش بین المللی بهتر از سال های گذشته خواهد بود. اقدامات ویژه و اساسی است، اگر در تاریخ جمعیت بی سابقه باشد. حفظ پوشش بیمه ای امدادگران بهترین نمونه از این اقدامات است.

موسوی ادامه داد: بلافاصله پس از برگزاری مراسم بزرگداشت یک قرن فعالیت هلال احمر در فروردین ماه امسال، اگر هلال احمر ایران توانست مدال هنری دیویسون، بالاترین نشان فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را دریافت کند. جوامع و برای خدمات برجسته بشردوستانه، ساختمان متروپل آبادان ویران شد و تیم های تخصصی هلال احمر از سراسر کشور روزهای سختی را در کنار عزاداران آبادان سپری کردند. پس از آن سیل خارج از فصل بسیاری از مناطق کیشور را فرا گرفت و وضعیت در فیروزکوه و امامزاده داود اضطراری شد و هلال احمر با پشتیبانی هوایی و زمینی توانست جان تعدادی از هموطنان گرفتار در سیل را نجات دهد.

یک ماه و نیم خدمت در زلزله افغانستان

موسوی ادامه داد: سیل در پاکستان و زلزله خوست افغانستان تیم های پزشکی و امدادی هلال احمر را نیز درگیر کردند. در جریان زلزله افغانستان، امدادگران ایرانی بیش از یک ماه و نیم مشغول امداد رسانی بودند. در زلزله هرمزگان اسکان اضطراری و توزیع بسته های غذایی نیز انجام شد اما همه این حوادث به اندازه آنچه در زمستان رخ داد نبود.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات جمعیت مردمی، زمستان را خطرناک ترین فصل سال 1401 خواند و توضیح داد: زمستان امسال زلزله ای رخ داد و بلافاصله زلزله بزرگی در ترکیه و سوریه رخ داد. 110 کمپ راه اندازی شد. روزانه 130 هزار نفر از امکانات امدادی و درمانی هلال احمر بهره مند شدند. فشارهای رسانه ای مختلفی از سوی رسانه های خارجی و داخلی وارد شد که جمعیت هلال حمار بیش از حیطه وظایف خود خدمات ارائه خواهد کرد.

موسوی گفت: ایران اولین کشور ترکیه و سوریه بود که هواپیماهای کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده رسیدند. بیش از 100 جمعیت ملی در عملیات ترکیه شرکت کردند. بیشتر آنها فقط کمک فرستادند و تعداد کمی تیم جستجو و نجات فرستادند. هلال احمر ترکیه نه تنها تیم های جستجو و نجات را به ترکیه و سوریه اعزام کرد، بلکه پس از اتمام مرحله امداد و نجات، مدتی در مناطق زلزله زده ماندند و تنها گروه امداد و نجات اضطراری بودند. . به همین مناسبت موثرترین امدادگران ایران از چاشم، رئیس عالی نهضت صلیب سرخ و هلال احمر و فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون انجمن های ملی با ارسال نامه ای به تهران و قدردانی ویژه از خدمات هلال احمر ایران

زمستان سخت است و عملیات سنگین

مدیر کل روابط عمومی و روابط عمومی جمعیت هلال احمر در ادامه به قطع بی سابقه سرمایه و گاز در خراسان اشاره کرد و گفت: کمک های زمستانی مانند سال های گذشته به صورت مستمر در جاده های کوهستانی و مناطق صعب العبور انجام می شود. اما دو حادثه بزرگ باعث تعجب مدیران از بحران شد، مسئولان بومی بودند و هلال احمر توانست باری را از دوش مردم و مسئولان بردارد. اولین؛ برودت بی سابقه هوا و قطع گاز در خراسان مشکلاتی به وجود آمد و دومی تعطیلی روستاهای چهارمحال بختیاری و شهرستان کوهرنگ به دلیل کولاک در اسفندماه بود. کمک های هوایی هلال احمر علاوه بر جست و جوی امدادگران در جاده های برفگیر، نقش عمده ای در این عملیات ایفا کرد و مسئولیت های مختلفی را بر عهده گرفت. بالگردهای هلال احمر نه تنها در کمک به گرفتاران در برف و کولاک و ارسال اقلام غذایی فعال بودند، بلکه حتی مواد غذایی و علوفه گونه های جانوری کمیاب منطقه را به محیط زیست منتقل کردند.

بیمه امدادگران در سال 1401 اجرا شد

موسوی ادامه داد: بیمه داوطلبان هلال احمر در سراسر کشور برای اولین بار و همچنین افزایش پرداختی آنان، حقوق آنان را به حقوق ماهانه تبدیل می کند. تنها اقدام هلال احمر اولیه در سال 1401 نبود. امسال شرکت های پزشکی و دارویی، هلال احمر و همچنین اداره کل توانبخشی اقدامات جمعی موثری انجام دادند.

وی در این باره توضیح داد: از اواسط سال تولید، واردات و عرضه دارو در کیشور با اختلال مواجه شد. رئیس جمعیت هلال احمر دستور داد حداکثر میزان تولید دارو و تجهیزات پزشکی در شرکت های هلال احمر بیش از 50 درصد افزایش یابد و با پیگیری های انجام شده تولید دارو و تجهیزات پزشکی در هلال احمر بیش از 50 درصد افزایش یافت. تعدادی از داروهای مورد نیاز بازار در صورتی که تولید آنها در شرکت های دارویی سودآور نبود، بدون در نظر گرفتن سود و زیان در هلال احمر در بازار توزیع می شد. همچنین شرکت های تولید و توزیع دارویی هلال احمر نقش بسزایی در کمبود آنتی بیوتیک داشتند.

موسوی افزود: در حوزه توانبخشی نیز تعدادی از پروژه های مشترک هلال احمر با شرکت های دانش بنیان به نتیجه می رسد.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در ادامه با بیان اینکه ایران با وجود حادثه خیز بودن، آمادگی لازم برای مقابله با حوادث را ندارند، گفت: به همین منظور جمعیت هلال احمر با اجرای «خانه های هلال» در مناطق روستایی، عشایری و کم برخوردار شهری با مشارکت مستقیم ساکنان فعال در تلاش است تا تاب آوری جوامع محلی را در برابر حوادث و حوادث افزایش دهد.

موسوی ادامه داد: امسال 700 خانه حلال جدید در کشور افتتاح شد که تعداد این خانه ها از مرز 6500 گذشت. از آنجایی که تکیه اصلی خانه های حلال در حوزه آموزش همگانی با خطراتی مواجه است، ارتقای آموزش همگانی توسط هلال احمر در این بخش 20 درصد افزایش یافت، اما قابل ذکر است که تعداد آموزش های دولتی در مدارس، دانشگاه ها و دانشگاه ها برگزار می شود. تعداد مساجد نسبت به سال قبل 2 برابر افزایش داشته است.

با کاشت محصولات بی سابقه به کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوایی کمک کنید

موسوی با اشاره به خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی که نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بارها نسبت به آن هشدار داده و اعضای آن در نشست های بین المللی مانند کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در شرم الشیخ مصر شرکت کردند، گفت: کاهش اثرات آب و هوا. تغییر، سعی کنید مسئولان و مردم را نسبت به این موضوع بسیار مهم حساس کنید. چندین فعالیت انجام شد. آموزش های مختلفی به مدیران خانه های حلال در مناطق خشکسالی داده می شود تا سازگاری جامعه محلی افزایش یابد. پروژه آب نذر 5 امسال بر تامین آب آشامیدنی پایدار و سالم تمرکز داشت و توانست کمک های خیرین داخلی و خارجی را در تامین آب شرب و مبارزه با خشکسالی متمرکز کند. در جدیدترین اقدام هفته گذشته به مناسبت روز درختکاری، جوانان هلال احمر در سراسر کشور موفق به کاشت 100 هزار اصله درخت در کمتر از 20 دقیقه شدند.

موسوی تاکید کرد: ابتکارات مهمی در حوزه خدمات مربوطه از جمله خدمات هلال احمر در حج، اربعین حسینی، خدمات رسانی در دهه آخر صفر، نیمه شعبان… نیز در سال 1401 انجام شد.

آخرین پیام