استان ها

?? “گل رامیان” شکوه فیروزه ای در دل جنگل های شمال

به گزارش خبرگزاری تیتر نیوز از گرگان؛ چشمه گل رامیان از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان های اطراف رامیان همچون گنبد کاووس، آزادشهر، شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه بوده است. امروزه این چشمه پذیرای مسافران زیادی از مناطق دور و نزدیک است و زیبایی و منحصر به فرد بودن خود را در برابر همگان به نمایش می گذارد.

چشمه گل رامیان، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان با 120 متر عمق است. رنگ آن بر اساس ژرفا و قابلیت آن در طول سال از سبز کبود به فیروزه ای تغییر می کند.

این چشمه از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد. چشمه گل رامیان بدلیل عمق زیاد، به رنگ سبز تیره است و ۷۲۰ متر مربع از این منطقه را دربرگرفته است. این پدیده ی طبیعی منظره ای چشم نواز در این نقطه بوجود آورده و خوشرنگی آن باعث زیبایی منحصر به فرد این چشمه گردیده است.

Oa1IKmEVjcOAiIDoA48YHuI2M2apu4yacbdWUWyz

گل رامیان در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد که دارای جاده ای آسفالته و چشمه ای پر آب است که استخر طبیعی دایره شکل به مساحت ۷۲۰۰ متر مربع تشکیل داده که دارای آب زلال است.

گل رامیان از تفرجگاههای معروف و زیبای استان است که عموم منطقه در ایام تعطیلات از آن استفاده می کنند.طبق اسناد موجود از زمان سعدالله خان ایلخانی حاکم فندرسک در زمان مظفرالدین شاه قاجار این تفرجگاه وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان است.

شایان ذکر است که دومین چشمه آبسرد عمیق جهان واکولا (Wakulla) در ایالت فلوریدا، ایالات متحد امریکا با برآورد عمق تخمینی 110 متر قرار گرفته است لکن این چشمه در آمریکا، برعکس همتای خود در ایران، از امکانات گردشگری و رفاهی عالی بهره مند می باشد و از نظر علمی و دریافت انرژی از قابلیت آن مورد توجه و پژوهش واقع شده است.

رامیان شهری در استان گلستان ایران و مرکز شهرستان رامیان است. دهستانهای دلند، قلعه میران و فندرسک از توابع آن هستند که ۵۵ روستا را شامل خواهد شد. شهر رامیان دارای ۳ کیلومتر مربع مساحت است و موقعیت جغرافیایی آن با طول شرقی ۵۵٫۹ درجه و عرض شمالی ۳۷٫۱ درجه می باشد. که نسبت به مرکز استان (گرگان) ۷۶ کیلومتر فاصله دارد.

1530473882_5b392d9ab8a94

زبان های رایج مردم این منطقه فارسی و ترکی است و از فعالیتهای مهم مردم منطقه رامیان کشاورزی است. مردم این منطقه در کنار فعالیتهای کشاورزی از هنر صنایع دستی نیز بهره مند هستند و از مهمترین صنایع دستی منطقه می توان به چادر شب بافی (ابریشم بافی ) اشاره کرد.

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، پهن برگ و درختچه های ولیک است و در اطراف این جاذبه دیدنی زیبا و دلنشین که از مهم ترین پدیده های طبیعت ایران است ذخیره گاه جنگلی زربین قرار دارد. گل رامیان، شالیزارها و زمین های زراعی اطراف خود را در این منطقه سیراب می کند. همچنین در گل رامیان انواع ماهی ها موجود است این گونه ها شامل سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه ای، و ماهی آبر نوئیدز است. اما بیشترین نوع ماهی گل را ماهی سفید رودخانه ای تشکیل می دهد. این نوع ماهی بیشتر از نرم تنان و حشرات آبزی تغذیه می کند. ماهی سفید رودخانه ای در این منطقه برای مردم آن دارای ارزش است و مردم با قلاب آن را برای مصرف خود صید می کنند.

چشمه گل رامیان در حقیقت مانند یک استخر طبیعی است که آب سردی از زمین آن می جوشد و رنگ زیبای آن در بین درختان انبوه خیره کننده است. در کتاب های تاریخی درباره عمق این شاهکار طبیعی نوشته شده که در گذشته ۴۴ متر بوده ولی هم اکنون تا ۸۰ متر هم عمق آن را برآوتکذیب کرده اند و به عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان شناخته می شود.

این چشمه که از گذشته هم  از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت پذیرای مردم شهر ستان های اطراف است و مردم از آزادشهر،  گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند. به جز آن مردم در تعطیلات نوروز و تابستان از نقاط دور و نزدیک ایران به اینجا سفر می کنند و از دیدن زیبایی منحصر به فرد آن لذت می برند. هر چند که در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به علت عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط کنند چون کمی خطرناک است.

مسیر دسترسی گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در بخشی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قورچای در بخش شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف