علمی و پزشکی

? اثبات فواید روغن زیتون برای بهبود عملکرد‌های شناختی

مجله Nutrients گزارش داده است که محققان وضعیت ۲۵ داوطلب مبتلا به اختلالات شناختی خفیف را مورد مطالعه قرار دادند. از آن‌ها خواسته شد تا ۳۰ میلی لیتر (حدود سه قاشق غذاخوری) روغن زیتون را به مدت شش ماه به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. سیزده نفر از آن‌ها روغن زیتون فوق بکر و ۱۲ نفر دیگر روغن زیتون تصفیه شده نوشیدند.

قبل و بعد از مصرف روغن زیتون، همه شرکت‌کنندگان تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی، آزمایش‌های شناختی و آزمایش خون قرار گرفتند تا نشانگر‌های زیستی بیماری آلزایمر را شناسایی کنند.

نتایج نشان داد که دو نوع روغن زیتون استفاده شده عملکرد‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و این در شاخص‌های زوال عقل بالینی و سایر معیار‌های رفتاری منعکس می‌شود. این نتایج با نتایج آزمایش‌هایی که قبلاً روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود، مطابقت دارد.

به گزارش شفاف، و به گفته محققان، نتایج MRI در دو گروه یکسان نبود، زیرا مشخص شد که روغن زیتون بکر سد خونی مغزی و ارتباط بین مناطق مختلف مغز را تحریک می‌کند، در حالی که روغن تصفیه‌شده فعال‌سازی عملکردی مغز در مناطق مسئول ادراک را افزایش می‌دهد، که منجر به بهبود حافظه شد.

محققان اضافه کردند، نشانگر‌های زیستی بیماری آلزایمر نیز تغییر کرده است. پلاک‌های آمیلوئید و پروتئین تاو در هر دو گروه تغییر کردند. این ممکن است منجر به بهبود عملکرد سد خونی مغزی و همچنین توانایی‌های شناختی شود.

منبع: روسیا الیوم