اقتصادی

کاهش شدید قیمتی دوج‌کوین، آیا کار این میم‌کوین تمام است؟

بازار نزولی‌ای که از سال 2022 تاکنون همچنان ادامه دارد، باعث متحمل شدن زیان‌های بسیاری بر دوج‌کوین شده است. اگرچه که این روند نزولی اکنون جای خود را به یک عدم اطمینان داده است، اما دوج‌کوین همچنان تحت تأثیر روندهای بازار قرار دارد و همگام با آن پیش می‌رود. دوج‌کوین اگرچه در یک سال گذشته با ضررهای بسیاری مواجه شده است، اما همچنان دارای ارزش بازار قابل توجهی است و در فهرست ده ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد.

کاهش شدید قیمتی دوج‌کوین، آیا کار این میم‌کوین تمام است؟

میم‌کوین و دوج‌کوین چیست؟

میم‌کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که اغلب به‌عنوان یک شوخی اینترنتی طراحی و عرضه می‌شوند، اما برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که باید آن‌ها را جدی گرفت. یکی از این میم‌کوین‌های محبوب در بازار ارزهای دیجیتال دوج‌کوین است که باعث ایجاد تحولات عظیمی در فضای ارزهای دیجیتال شده است و افراد زیادی با سرمایه‌گذاری در آن به سود رسیده‌اند. با این حال، سؤال اینجاست که آیا میم‌کوین‌ها مناسب سرمایه‌گذاری بلند‌مدت هستند؟

میم‌کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که به لطف جامعه‌ محور بودن، در مدت زمان کوتاهی محبوبیت یافتند و توسط افراد سرشناس و سرمایه‌گذاران خرده‌فروش بسیاری به صورت آنلاین تبلیغ شدند. برای مثال، دوج‌کوین که میم‌کوین پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، پس از معرفی و تبلیغ شدن توسط ایلان ماسک (Elon Musk) به سرعت بر ارزشش افزوده شد و محبوبیتش به میزان قابل توجهی بالا رفت. دوج‌کوین تا به امروز موفق شده است این محبوبیت را به لطف جامعه محور بودن حفظ کند.

همان‌طور که گفته شد، این ارز پس از اینکه ایلان ماسک شروع به توییت کردن درباره آن کرد و سرمایه‌گذاران به سمت خرید و فروش دوج کوین هجوم بردند، به شهرت رسید. از آنجا که هرکسی می‌تواند یک ارز دیجیتال جدید در بازار عرضه کند، توسعه‌دهندگان بسیاری در سراسر دنیا پس از محبوبیت دوج‌کوین تعداد زیادی میم‌کوین جدید منتشر کردند. برای مثال می‌توان به ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) اشاره کرد که پس از افزایش محبوبیت دوج‌کوین منتشر شد و به موفقیتی نسبتاً مشابه با دوج‌کوین دست پیدا کرد.

علت محبوبیت دوج‌کوین چیست؟

سرمایه‌گذاران جهت حفظ ارزش پول خود در برابر اقتصاد ناسالم جهانی و تورم، به بازار ارزهای دیجیتال روی آوردند و رشد این بازار را رقم زدند. به دنبال آن، میم‌کوین‌ها نیز در میان رشد چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال دیده شدند و پیشرفت کردند. داستان‌ محبوبیت میم‌کوین‌ها با دوج‌کوین آغاز می‌شود. در اواخر سال 2020 میلادی، سهام دو شرکت توسط کاربران شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) تبلیغ شدند و قیمت آن را بالا بردند، به طوری که تنها در عرض چند ماه قیمت سهام این دو شرکت 100 برابر افزایش یافت.

در ماه ژانویه سال 2021، گروهی از کاربران در ردیت درباره افزایش قیمت ‌دوج‌کوین مانند سهام آن دو شرکت شروع به گفتگو کردند و سعی کردند که در قالب یک شوخی اینترنتی، افزایش قیمتی که برای سهام آن دو شرکت رقم خورد را تکرار کنند. این شوخی با توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، همراه شد و افزایش قیمت دوج کوین را رقم زد. دوج کوین با جهشی بالغ بر 2 هزار درصد طی پنج روز به بالاترین قیمت تاریخی یعنی 0.73 دلار رسید. پس از این اتفاق، دوج‌کوین به محبوبیت قابل توجهی رسید و به دنبال آن میم‌کوین‌های بیشتری در بازار عرضه شدند.

ایلان ماسک در ماه می 2021، به طور علنی در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی درباره رمز ارز دوج‌کوین مزاح کرد، اما بسیاری از افراد علت سقوط قیمتی این میم‌کوین را به این اقدام او ارتباط می‌دهند. بسیاری از معامله‌گران پس از سقوط سهمگین دوج‌کوین به سایر میم‌کوین‌های موجود در بازار، مانند شیبا اینو روی آوردند. در همان بحبوحه، سرمایه‌گذاران به امید یک شبه میلیونر شدن، سعی کردند با به راه انداختن یک روند افزایش قیمت صعودی برای یک میم‌کوین دیگر، موفقیت دوج‌کوین را تکرار کنند و به سود برسند.

عدم اطمینان موجود در بازار چه تأثیری بر دوج‌کوین گذاشته است؟

میم‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال مانند دوج‌کوین، اغلب از دسته دارایی‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند که عمدتاً توسط هیاهوهای بازار افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند. بر همین اساس، می‌توان گفت که کاهش علاقه به بازار ارزهای دیجیتال به شدت بر عملکرد قیمتی آن‌ها تأثیر گذاشته است، زیرا در روندهای نزولی بازار، دوج‌کوین از جمله میم‌کوین‌هایی بوده است که بیشترین ضرر را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بازار متحمل شده است.

بر اساس آمار‌های منتشر شده، اکثر ارزهای دیجیتال بازار به میزان قابل توجهی نسبت به اوج خود در ماه ژانویه کاهش یافته‌اند. این کاهش قیمت برای میم‌کوین‌های بازار که شامل دوج‌کوین می‌شود، بیشتر بوده است. بر اساس همین داده‌ها، دوج‌کوین که بزرگ‌ترین میم‌کوین بازار محسوب می‌شود، در یک ماه گذشته بیش از 10 درصد کاهش قیمت تجربه کرده است که باعث شده است سطح حمایتی 0.07 دلاری این میم‌کوین به خطر بیفتد.

آیا دوج‌کوین می‌تواند به شکوه گذشته‌اش بازگردد؟

دوج‌کوین از زمان شروع بازار نزولی متحمل زیان‌های بسیاری شده و به شدت کاهش یافته است، به طوری که می‌توان این میم‌کوین را در فهرست ارزهای دیجیتالی قرار داد که بدترین عملکرد قیمتی را داشته‌اند. با این حال، این عملکرد ناامیدکننده به معنای پایان کار این میم‌کوین محبوب نیست. دوج‌کوین یکی از وفادارترین جامعه‌های ارز دیجیتال را دارد و یک روند صعودی گسترده در بازار کافی است تا این ارز دیجیتال به عملکرد خوب گذشته‌اش بازگردد و توجه سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جلب کند.

به طور کلی، قیمت دوج‌کوین کماکان همگام با حرکت‌های صعودی یا نزولی در بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌رود؛ بنابراین، بر اساس عملکرد‌ قیمتی دوج‌کوین در گذشته، می‌توان گفت که در صورت مثبت شدن بازار ارزهای دیجیتال، این میم‌کوین نیز مثبت خواهد شد. البته لازم به ذکر است که اگر رویدادی مثبت حول دوج‌کوین اتفاق بیفتد، قطعاً بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رود اوج خواهد گرفت.

جمع‌بندی

میم‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال همچون دوج‌کوین، علیرغم اینکه از قربانیان اصلی عدم اطمینان بازار محسوب می‌شوند، اما همچنان به طور کامل تسلیم روند نزولی بازار نشده‌اند و عملکرد صعودی اخیر میم‌کوین‌های بازار این موضوع را ثابت می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، دوج‌کوین با 3.59 درصد افزایش در قیمت 0.0746 دلار معامله می‌شود و اکثریت میم‌کوین بازار در حال افزایش قیمت هستند.