اخبار کسب و کاراقتصادی

دلیل افزایش محبوبیت و پذیرش دوج‌کوین طی چند سال گذشته چیست؟

دوج‌کوین (DOGE) در ابتدا به عنوان یک شوخی اینترنتی در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد، اما اکنون این میم‌کوین دارای ارزش بازار 9 میلیارد دلاری است و در فهرست 10 ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد. با این حال، دوج‌کوین چگونه محبوب شد؟ توسعه‌دهندگان دوج‌کوین قصد داشتند تا این پروژه‌ی ارز دیجیتال خود را در تا حد امکان مضحک جلوه دهند و آن را حول یک یک سگ ژاپنی از نژاد شیبا اینو متمرکز کنند.

دلیل افزایش محبوبیت و پذیرش دوج‌کوین طی چند سال گذشته چیست؟

دوج‌کوین چیست؟

دوج‌کوین در اواخر سال 2013 میلادی توسط مهندسان نرم‌افزار، بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) راه‌اندازی شد. پالمر در آن زمان، از یک میم محبوب برای نام‌گذاری ارز دیجیتال خود استفاده کرد و تصمیم گرفت تا نماد دوج را doge انتخاب و همان شکل ناصحیحی که در میم آن نوشته شده بود را حفظ کند. دوج برای توصیف سگ شکارچی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) بود که کاربران اینترنتی همچنان از کلمه ناصحیح دوج برای توصیف آن میم اینترنتی و این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

در اوایل سال 2021 میلادی، کاربران شبکه‌های اجتماعی ردیت (Reddit) تصمیم گرفتند تا ارزش دوج‌کوین را به میزان قابل توجهی بالا ببرند. این جریان تا ماه می سال 2021 ادامه پیدا کرد و دوج‌کوین موفق شد به بالاترین سطح قیمتی خود در 0.68 دلار برسد، در حالی که ارزش آن در ابتدای سال 2021، به میزان قابل توجهی پایین و بی‌ارزش بود. مسئول این رشد عظیم دوج‌کوین، مدیرعامل تسلا (Tesla)، ایلان ماسک (Elon Musk) بود که تا به امروز، کاربران بازار ارزهای دیجیتال دوج را همچنان دوج کوین ایلان ماسک خطاب می‌کنند. او پس از آنکه دوج‌کوین را ارز دیجیتال موردعلاقه خود نامید، باعث افزایش قیمت بی‌سابقه آن شد.

امکان انجام تراکنش‌های سریع و کم کارمزد، این میم‌کوین را به یکی از گزینه‌های مناسب برای انجام تراکنش‌های اینترنتی در بلاک‌چین تبدیل کرده است. در واقع می‌توان گفت که یکی از عامل‌های اصلی پذیرش گسترده دوج‌کوین، پرسرعت و کم کارمز بودن آن نسبت به بلاک‌چین‌های دیگر همچون بیت‌کوین است. این ویژگی‌ها، دوج‌کوین را به یکی از گزینه‌های مناسب برای پرداخت تبدیل کرده و به عامل ‌های اصلی افزایش قیمت این میم‌کوین تبدیل شده‌اند.

دوج‌کوین چه کاربردهایی دارد؟

دوج‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال از نظر کاربرد بسیار محدود است که این مسئله می‌تواند به افزایش محبوبیت و پذیرش گسترده این میم‌کوین صدمه بزند. یکی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، با نگاهی جامع‌تر به دوج‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال، فضای این صنعت را به دو دسته مجزا تقسیم می‌کند: آن‌هایی که دارای قابلیت قراردادهای هوشمند هستند و آن‌هایی که قراردادهای هوشمند ندارند. او معتقد است که بازار به عنوان یک کل به سمت توکن‌سازی اقلام روزمره زندگی ما حرکت می‌کند و به اعتقاد او، این همان چیزی است که پذیرش دارایی‌های دیجیتال را به سمت یک طرف خاص منحرف می‌کند.

این تحلیلگر می‌گوید که دوج‌کوین مستقیماً نمی‌تواند به عنوان بخشی از طراحی اصلی خود با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشد و اگر به طور خاص از آن به عنوان راهی برای پرداخت استفاده نشود، گزینه‌های محدودی برای استفاده از دوج‌کوین در بخش‌های دیگر وجود خواهد داشت. به طور کلی، صنعت ارزهای دیجیتال همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و رمزارزهای بازار به شدت به بیت‌کوین (BTC) وابسته هستند.

علاوه بر این، به دنبال فروپاشی صرافی‌ ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) و پیش از آن بلاک‌چین ترا، نوسانات شدید بر بازار حاکم شدند و همچنان علیرغم روندهای صعودی متعدد، بازار را در دست دارند. ‌دوج‌کوین تفاوتی با سایر رمزارزهای بازار ندارد و همچون آن‌ها، به شدت تحت تأثیر روندهای بلند‌مدت و کوتاه‌مدت بازار قرار دارد.

آیا ماجرای پذیرش دوج‌کوین توسط مک دونالد بر قیمت این میم‌کوین تأثیر گذاشته است؟

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و یکی از حامیان قدرتمند دوج‌کوین، می‌گوید که همچنان حاضر است تا در صورت پذیرش دوج‌کوین به عنوان راه حل پرداختی توسط مک دونالد (McDonald)، در برنامه زنده‌ی تلویزیون یکی از وعده‌های غذایی مخصوص این رستوران زنجیره‌ای را میل کند. ماسک پیش از این در توییتر این پیشنهاد را به مک دونالد داده بود، اما از آنجایی که جایی از پیش نبرد، کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را جدی نگرفته‌اند.

با این حال، اخیرا طراح گرافیک دوج‌کوین در توییتر از ماسک پرسیده است که آیا پیشنهادش مبنی بر پذیرش دوج‌کوین توسط مک دونالد برقرار است یا خیر که این میلیاردر پرحاشیه با یک ایموجی صد در صد پاسخ داد. پس از آن، طراح گرافیک دوج‌کوین در یک پست توییتری جداگانه خطاب به مک دونالد نوشت که پیشنهاد ایلان ماسک مبنی بر پذیرش دوج‌کوین همچنان برقرار است. این پست طراح گرافیک دوج‌کوین در توییتر، واکنش‌های متعددی را در توییتر به همراه داشت و برخی از امکان تجدید نظر در پذیرش دوج‌کوین توسط این رستوران زنجیره‌ای اعلام خرسندی کردند.

همان‌طور که گفته شد، ماسک در ژانویه سال 2022 میلادی اظهار داشت که اگر مک دونالد دوج‌کوین را به عنوان یکی از راه‌های پرداخت بپذیرد، او مایل است یک وعده غذایی کودکان در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی میل کند. مک دونالد در واکنش به این پست توییتری ماسک، او را به پذیرش یک ارز دیجیتال تازه عرضه شده تشویق کرد که بسیاری از کاربران به این نتیجه رسیدند که این مکالمه بین ماسک و مک دونالد صرفاً یک شوخی اینترنتی است. با این حال، با مطرح شدن دوباره‌ی این پیشنهاد، احتمال اینکه دوج‌کوین توسط مک دونالد به عنوان یک راه حل پرداخت پذیرفته شود بالا است، به خصوص که در این چند وقت اخیر به میزان زیادی بر محبوبیت این میم‌کوین افزوده شده است.

جمع‌بندی

قیمت دوج‌کوین پس اینکه ایلان ماسک در اکتبر سال گذشته خرید شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) را اعلام کرد، بیش از 150 درصد افزایش یافت و باعث شد تا این میم‌کوین برتر بازار باری دیگر وارد فهرست 10 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار شود. اگرچه قیمت آن از زمان تاکنون کاهش یافته است، اما دوج‌کوین همچنان جایگاه خودش را در بین 10 ارز دیجیتال برتر حفظ کرده است. در زمان نگارش این مقاله، دوج‌کوین با 0.15 درصد افزایش در قیمت 0.075 دلار معامله می‌شود و در جایگاه هشتمین ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.