اخبار کسب و کارعمومی

صدای گیربکس جک s5 دنده‌ای چیست؟

انواع گیربکس جک S5 + لیست قیمت لوازم یدکی جک

در اواخر سال ۹۳ بود که شاسی بلند جک S5 مجهز به گیربکس دستی، توسط کرمان موتور وارد بازار ایران شد و به دلیل شباهت ظاهری با هیوندای توسان، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. در حدود دو سال بعد، مدل اتوماتیک این خودرو نیز به بازار ایران راه یافت. گیربکس خودروی جک اس فایو، در دو مدل زیر به بازار عرضه شد:

  • گیربکس دستی جک s5
  • گیربکس اتوماتیک جک s5

در بخش فنی پیشرانه، هر دو مدل دستی و اتومات از یک ساختار یکسان تشکیل شده‌اند. برای هماهنگی بهتر با گیربکس شش سرعته دو کلاچۀ این خودرو، میزان گشتاور از 235 نیوتون‌متر به 265 نیوتون‌متر افزایش پیدا کرده است. وزن خودرو نیز از 1505 کیلوگرم به 1545 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است که البته تمامی این افزایش وزن به دلیل بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک نیست.

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است. تعویض دنده در نسخه اتوماتیک جک اس 5، بسیار نرم و روان است اما به دلیل سفارشی‌سازی گیربکس جهت امکانات اکو و کاهش مصرف سوخت، سنگین کردن دنده در سربالایی‌ها با مقداری تأخیر صورت می‌پذیرد. با این حال قدرت موتور در حد قابل قبولی است و حتی روشن گذاشتن کولر در سربالایی باعث افت کشش موتور نمی‌شود.

صدای گیربکس جک s5 دنده‌ای چیست؟

 مشکلات گیربکس جک S5 و آموزش نگهداری از آن

دو مشکل رایجی که در رابطه با گیربکس جک اس 5 گزارش شده است عبارتند از:

  1. کندی حرکت، لرزش خودرو و تقه زدن گیربکس در حالت دنده عقب
  2. گاز نخوردن خودرو و روشن شدن چراغ گیربکس جک S5

ساده‌ترین دلیل و یکی از عوامل عمده که باعث به وجود آمدن ایرادات بالا در گیربکس اتوماتیک جک S5 می‌شود، خرابی در سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک است. به دلیل ضعف در متریال تولیدی این قطعه و نیز عدم تعویض به موقع مایع خنک کننده موتور، امکان دارد قطعه خنک کننده که دارای ورودی‌های مختلف روغن گیربکس و آب رادیاتور است در اثر پوسیدگی موجب نشت آب رادیاتور به داخل گیربکس اتوماتیک شود.

گیربکس جک S5 از نوع DCT دابل یا دوبل کلاچ است. این نوع گیربکس از کلاچ‌های‌ خشک ساخته شده است و مانند گیربکس‌های اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. زمانی که شما دنده را روی D قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفته‌اید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند. نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت است که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

این موضوع یکی از مشکلات گیربکس جک S5 است و با رعایت نکاتی می‌توانید مشکل را تاحدی رفع نمایید. در خودروهای با گیربکس DCT، زمانی که پای شما روی ترمز است، نیازی نیست دنده روی حالت خلاص یا همان N قرار بگیرد. یعنی زمانی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به انجام کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است. در این وضعیت باید صبر کنید تا به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود سپس پا را از روی ترمز برداشته، گاز دهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

آلیاژهایی که در گیربکس به کار رفته است بر اثر گذشت زمان ممکن است دچار خوردگی شوند و به همین دلیل ممکن است با کوچکترین ضربه‌ای شکسته و یا خورد می‌شوند. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم باید تا جایی که می‌توانیم از گیربکس خودرو به خوبی نگهداری کنیم تا زمان فرسوده شدن آن را تا حد ممکن به تاخیر بیاندازیم. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده که در نتیجه هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می‌کند. اما چگونه باید از گیربکس نگهداری کنیم؟ رعایت موارد زیر می‌توانند کمک زیادی در سالم نگه داشتن گیربکس جک اس فایو نمایند:

  • تعویض به موقع روغن گیربکس می‌تواند کمک فوق‌العاده‌ای به سالم نگه داشتن این قطعه نماید. برای تشخیص بهترین زمان تعویض این روغن، مقاله “” را مطالعه نمایید.
  • موتورشویی می‌تواند به مدارها و سنسورهای الکترونیکی گیربکس آسیب وارد کند به همین خاطر تا حدممکن باید از انجام آن امتناع نمایید.
  • چک کردن چراغ‌های خطا مربوط به گیربکس، می‌تواند شما را از وجود ایراد در این قطعه مطلع نماید. برای آشنایی با این چراغ‌های هشدار می‌توانید مقاله “” بخش “چراغ‌های هشدار و نمایشگر” را مطالعه نمایید.
  • خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده‌‌تری نسبت به سایر خودروها دارند، به همین خاطر ترجیحاً از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید. زیرا که ممکن است برق‌رسانی به سایر قسمت‌ها دچار مشکل شده و به آن‌ها آسیب بزند.
  • در توقف‌های کوتاه مانند ایستادن پشت چراغ قرمز، بهتر است دنده را خلاص نکنید زیرا استهلاک گیربکس به مراتب کمتر خواهد شد.
  • گاز دادن درجا، قبل از قرار دادن دنده در حالت D در جک اس 5 اتوماتیک می‌تواند باعث استهلاک بیشتر گیربکس شود و باید از انجام این کار امتناع نمایید.
  • به هیچ‌وجه خودرو را در زمان حرکت در سراشیبی‌ها، خلاص نکنید زیرا باعث می‌شود که روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شده و به مرور خراب شدن گیربکس را به‌همراه داشته باشد.
  • در خودروی اتومات هیچ‌وقت قبل از توقف کامل، دنده را در حالت P قرار ندهید.

علت خرابی خنک کننده گیربکس جک S5

در ابتدا باید توضیح دهیم که خنک کننده گیربکس (Oil Cooler) چیست و چه کاربردی دارد؟ زمانی که رانندگی می‌کنید، حرارت گیربکس به شدت بالا می‌رود و این حرارت از چرخ دنده‌ها به روغن گیربکس انتقال داده می‌شود. در نتیجه حرارت روغن گیربکس نیز بالا خواهد رفت. این حرارت بالا توسط سنسورهای تشخیص دما به ECU خودرو اعلام خواهد شد. در صورتی که تشخیص دما به کامپیوتر اعلام شود رادیاتور گیربکس باز شده و روغن خنک را به داخل گیربکس هدایت می کند این عمل در نهایت باعث خنک شدن روغن داخل گیربکس و درنهایت خنک شدن سیستم کلی جعبه ‌دنده خواهد شد. گیربکس‌های اتوماتیک برخلاف نوع دستی، حتماً می‌بایست دارای سیستم خنک کننده باشند، درست به مانند ، گیربکس نیز سیستم مجزایی برای این کار دارد.

در پاسخ به سوال علت خرابی خنک کننده گیربکس جک S5 باید گفت که این قطعه ممکن است در گذر زمان به دلیل فرسایش و یا به دلیل کیفیت پایین، دچار پوسیدگی شده و نشتی بدهد. در گیربکس‌های اتوماتیک خنک کننده گیربکس نقش مهمی داشته که بی‌توجهی نسبت به ایراد آن باعث بروز مشکلاتی پر هزینه خواهد شد. زمانی که دمای گیربکس اتوماتیک خودرو شما بالاتر از حد مجاز خود برسد آسیب‌های شدیدی به گیربکس خودرو وارد می‌شود مانند سوختن صفحات گرافیکی گیربکس، از بین رفتن کاسه نمد و اورینگ‌های درون گیربکس و آسیب شدید به قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک.

اما علائم خرابی خنک کننده گیربکس جک S5 چیست؟

علائم مختلفی برای فهمیدم خرابی خنک کننده وجود دارد که عبارتند از:

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده حرارت خودرو. مقاله “” را مطالعه نمایید.
  • چک کردن آن توسط دستگاه دیاگ
  • بروز صداهای غیرعادی مانند صدای زوزه
  • عملکرد دیر هنگام گیربکس
  • بوی سوختگی
  • وجود نشتی در زیر ماشین
  • به سختی و یا با تاخیر جا افتادن دنده

اگر به دنبال خرید با کیفیت بالا و ضمانت کارکرد هستید حتماً محصول ما را مشاهده نمایید.

زمان تعویض خنک کننده گیربکس جک اس 5

زمان مشخصی برای تعویض خنک کننده گیربکس وجود ندارد و شما باید با توجه به علائم، خرابی آن را تشخیص داده و سپس اقدام به تعویض آن نمایید.

مشکلات و سوالات رایج در گیربکس جک اس 5 عبارتند از:

گیربکس اتوماتیک جک اس 5 از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است و هرگونه تغییر عملکرد در رانندگی ممکن است گیربکس را تحت فشار قرار داده و در درازمدت باعث آسیب وارد شدن به آن شود. به همین دلیل باید به علائم دقت کنید تا بتوانید مشکلات مربوط به گیربکس را به سرعت تشخیص دهید. در ادامه بعضی از مشکلات گیربکس جک s5 را مطرح می‌نماییم:

چرا جک S5 من قدرت سابق را ندارد؟

این مشکل برای خیلی‌ها پیش می‌آید و اکثراً بدون بررسی مشکل به خود پاسخ می‌دهند که احتمالاً به خاطر چینی بودن این خودرو است که چنین مشکلی پبش می‌آید و راه‌حلی وجود ندارد. اما باید بدانید که این‌طور نیست و این مشکل به دلیل نشتی روغن گیربکس یا خالی شدن روغن گیربکس ایجاد شده است و در خودروهای اتوماتیک بسیار رایج است.

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک جک S5 چیست؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک جک اس 5 می‌تواند ناشی از ایراد برقی و یا میزان نبودن فشار روغن گیربکس باشد. در بعضی موارد تقه زدن گیربکس اتوماتیک می‌تواند ناشی از خرابی و یا پارگی در دسته موتورهای گیربکس باشد.

دلیل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک جک S5 چیست؟

صدای زوزه گیربکس جک اس 5 معمولاً ناشی از صدای فشار روغن و یا خرابی دنده‌ها، مجموعه دنده سیاره‌ای و دنده‌های دیفرانسیل است. پس اگر صدای زوزه به گوش شما می‌خورد، در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

علت گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک جک S5 چیست؟

گاز هرز خوردن به علت کمبود روغن، نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ها، فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ‌ها است.

منبع مقاله:

buzzfile.com

jacsautomotive.com